20 اردیبهشت 1403

شدت افسردگی پیش و پس از مهسا امینی

گزارشی از تغییرات شدت افسردگی پیش و پس از #مهسا_امینی

از سال 1399 آزمون افسردگی بک به عنوان یک تست سنجش مزان افسردگی توسط سیمیاروم ترجمه و به کار گرفته شد. گزارش‌هایی که در دوسال اخیر از شرکت کنندگان و نتایج آزمون داشته‌ایم، در واقع مهر تاییدی است بر این که جامعه چقدر به طور جدی درگیر افسردگی است.

اما با توجه به اتفاقات اخیر و شوک‌های اجتماعی از شهریور 1401 چه میزان تغییری در شدت افسردگی ما ایجاد کرده است؟ آیا افسردگی ما روی حرکت اجتماعی اثر دارد یا حرکت اجتماعی می‌تواند اثری روی شدت افسردگی جامعه ما داشته باشد.

با توجه به این که تا امروز حدود 65 هزار نفر در تست بک شرکت کرده‌اند و به طور معمول در آزمون‌های روانشناسی حتی 1000 نفر هم می‌تواند نمونه مناسبی از یک جمعیت بزرگ باشند، تصمیم گرفتیم تا تحلیلی جامع از آزمون بک در بازه های زمانی پیش و پس از واقعه #مهسا_امینی داشته باشیم.

برای تعریف وضعیت برابر در مقام مقایسه، تعداد 15 هزار نفری که بعد از شهریور ماه 1401 تست را زده‌اند با 15هزار نفری که در یک ماه پیش از آن تست زده بودند، در نظر گرفته شده‌اند.

پیش مشاره سیمیاروم

تست افسردگی بک (BDI-II) را بهتر بشناسید!

پرسشنامه افسردگی بک پرسشنامه خودگزارشی چند گزینه‌ای 21 سوالی است که یکی از پرکاربردترین تست‌های روانسنجی برای اندازه‌گیری شدت افسردگی به کار برده می‌شود. این پرسشنامه توسط آرون تمکین بک، روان‌شناس معروف حوزه روان درمانی شناختی-رفتاری، برای اولین بار در سال 1961 منتشر شد که نسخه فعلی آن مناسب افراد 13 ساله به بالاست.

تست افسردگی بک موارد مربوط به علائم افسردگی مانند ناامیدی و تحریک‌پذیری، شناخت‌هایی مانند گناه یا احساس تنبیه و همچنین علائم فیزیکی مانند مانند خستگی، کاهش وزن و عدم علاقه به رابطه جنسی در هفته گذشته را مورد بررسی قرار داده و به شرکت کنندگان نمراتی از 0 تا 63 می‌دهد و در نتیجه میزان درگیری شرکت کنندگان با افسردگی را در چهار دسته عدم افسردگی، افسردگی خفیف، افسردگی متوسط و افسردگی شدید دسته بندی می‌کند.

نتیجه تست بک پیش از اتفاق #مهسا_امینی

این تست در تاریخ 26 خرداد تا 26 شهریور 1401 در بین 15945 نفر از مخاطبان انجام شده و نتایج داده‌های آن با حفظ حریم شخصی شرکت کنندگان، به شرح زیر است:

 

24.83 درصد عدم افسردگی

15.24 درصد افسردگی خفیف

پیش مشاره سیمیاروم

22.64 درصد افسردگی متوسط

37.29 درصد افسردگی شدید

نتایج تست بک در 120 روز پس از # مهسا_امینی

نتایج در تاریخ 26 شهریورماه تا 26 دی ماه 1401 در بین 15381 نفر از مخاطبان با حفظ حریم شخصی آنان، به شرح زیر است:

20.42 درصد عدم افسردگی

15.55 درصد افسردگی خفیف

23.97 درصد افسردگی متوسط

40.06 درصد افسردگی شدید

 

به طور کلی نتایج هر دو گروه متاسفانه نشان دهنده تعداد بسیار افراد درگیر با افسردگی شدید است و این میزان از افسردگی در میان شرکت کنندگان بیش از بقیه، دیده می‌شود.

 

مقایسه نتیجه کلی

چه تفاوتی میان این دو سری از نتایج وجود داشت؟

4.41 درصد از گروه عدم افسردگی نسبت به سری قبل کمتر شده‌اند.

0.31 درصد به گروه افسردگی خفیف نسبت به سری قبل اضافه شده‌اند.

1.33 درصد در گروه افسردگی متوسط نسبت به سری قبل اضافه شده‌اند.

2.77 درصد در گروه افسردگی شدید نسبت به سری قبل اضافه شده‌اند.

اوتیسم در بزرگسالان

در نگاه کلی می‌توان نتیجه گرفت از میزان عدم افسردگی کاسته شده و به میزان افسردگی خفیف تا شدید اضافه شده است؛ اما این نتیجه‌گیری کافی است؟ بهتر است با توجه به 21 موضوعی که در تست بک مطرح شده است، بررسی کنیم که چه نشانه‌هایی از افسردگی در میان ما بیشتر شده و کدامیک از آن‌ها کاهش پیدا کرده‌اند و این می‌تواند دیدگاه بهتری درباره تأثیر اتفاقات اخیر در کشور بر ایرانیان سراسر جهان، به وجود آورد.

 

پرسش‌ها و پاسخ‌های تست بک به ما چه می‌گویند؟

جالب است بدانیم در برخی از پرسش‌ها، نسبت به دوره گذشته، تفاوت‌های چشم‌گیری داشته‌ایم. گزارش تغییرات در وضعیت 21 گانه پرسش‌ها (آن‌هایی که تغییرات قابل توجه داشته‌اند) به شرح زیر است:

انتظار تنبیه

احساس می‌کنم دارم تنبیه می‌شوم6.21% بیشتر از قبل انتخاب شده و نشان می‌دهد ما در افکاری غرقیم که فکر می‌کنیم باید تنبیه شویم.

 

تغییر در اشتها

اشتهایم تغییری نکرده است با 5.04% کاهش در گروه دوم رو به رو بوده است و این نشان می‌دهد تغییرات اشتها در اتفاقات اخیر موضوعی بوده است که بسیاری از ما با آن درگیر بوده‌ایم.

 

احساس گناه

احساس گناه خاصی ندارم 5.91% کاهش روبه رو بوده است که نشان می‌دهد ما بیش از قبل احساس گناه می‌کنیم و خودمان را مقصر می‌دانیم.

 

مشکلات توجه و تمرکز

نمی‌توانم به خوبی گذشته تمرکز داشته باشم 4.64% بیشتر از گذشته انتخاب شده است.

یعنی تمرکز افراد در اتفاقات اخیر دچار چالش شده است.

 

خود سرزنشی

انتخاب گزینه «برای هر چیز بدی که اتفاق می‌افتد خودم را سرزنش می‌کنم» 4.35% افزایش داشته است و این میزان خود سرزنشگری ما را می‌رساند.

 

گریه کردن

به‌خاطر هر چیز کوچکی گریه می‌کنم 4.22% بیشتر از گذشته و بیشتر از گذشته گریه نمی‌کنم 5.60% کمتر از گذشته انتخاب شده است و این نشان می‌دهد که در روزهای اخیر بیشتر از قبل گریه کرده‌ایم.

 

بی قراری

بیش از حد معمول بی‌قرار و تحریک‌پذیر نیستم 3.61% کمتر از قبل انتخاب شده است و نشان دهنده این است که آدم‌های بی قرارتری شده‌ایم و شاید هر چیز کوچکی بتواند احساساتمان را تحریک کند.

 

علاقه به خود

اعتماد به نفس خود را از دست داده‌ام 3.96% بیشتر از قبل انتخاب شده که نشان دهنده کاهش علاقه ما به خودمان است.

 

غمگینی

به قدری غمگین هستم که نمی‌توانم تحمل کنم 2.51% افزایش داشته که نشان می‌دهد هم غمگینیم و هم دیگر تاب ناراحتی نداریم.

 

افکار خودکشی

جالب است که «اصلا در فکر این نیستم به خودم آسیب برسانم» 3.01% افزایش داشته است و نشان می‌دهد افکار خودکشی و آسیب رساندن به خود این روزها کاهش داشته است.

 

نتیجه گیری:

با توجه به مواردی که خواندیم، می‌توان نتیجه گرفت که مشکلات تمرکز، تغییرات اشتها، گریه بیش از حد، بی قراری و تحریک پذیری، از دست دادن اعتماد به نفس، خود سرزنشی، احساس تنبیه شدن، احساس گناه و احساس غمگینی در روزهای اخیر بیشتر از گذشته ما را درگیر کرده است؛ اما تمایل به آسیب زدن به خودمان کاهش یافته است.

شاید بتوان گفت جامعه ما چند ماهی است به سمتی رفته که شاید در برخی از نشانه‌های مرتبط با زندگی احساس بدتری داشته باشیم؛ اما چیزی در ما کمی پررنگ‌تر از گذشته است که دیگر نمی‌خواهیم به هر دلیلی نباشیم یا به خودمان آسیب بزنیم و این چیزی نیست جز بارقه ای از امید.

دانلود نسخه ی کامل گزارش

BDI Report SimiaRoom

4/5 - (5 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها