14 اردیبهشت 1403
پشیمانی از ازدواج

پشیمانی از ازدواج و تردید برای ادامه یا ختم زندگی مشترک


خانه » مشاوره ازدواج » پشیمانی از ازدواج و تردید برای ادامه یا ختم زندگی مشترک

ازدواج مرحله مهمی در زندگی هر فرد محسوب می شود و تصمیم گیری برای آن می تواند آینده فرد را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. حس پشیمانی از ازدواج حالتی است که برخی ممکن است پس از عقد یا گذشت مدتی از ازدواج دچار آن شوند. این حس و تردیدهای همراه با آن سطح اضطراب را در فرد افزایش می دهد و عدم توجه به آن می تواند تبعات زیادی برای زندگی مشترک و شخصی فرد به همراه داشته باشد.

چرا پس از عقد از ازدواج پشیمان شده ام؟

دلایل زیادی برای این احساس وجود دارد، از جمله:

  • با عشق با همسرتان ازدواج نکرده اید یا عاشق کس دیگری هستید.
  • ازدواج شما سنتی بوده است و آشنایی کاملی با همسرتان ندارید.
  • ازدواجتان اجباری یا به توصیه دیگران بوده است.
  • اختلافات زیادی بین شما بوده است یا دلگیر هستید.
  • زیاد بودن مسئولیت های زندگی مشترک برای فرد
  • رابطه شما با همسرتان سرد است و به آن شور و حرارتی که فکر می کردید نیست.
  • همسرتان با قبل از ازدواج فرق کرده است و آدم دیگری شده است.
  • تفاهم ندارید.
  • با خانواده همسرتان دچار اختلاف شده اید.

 

| مطالعه مطلب “تفاهم در زندگی مشترک چیست و چطور اختلاف نظرها را حل کنیم؟” به شما پیشنهاد می شود |

 

نشانه های پشیمانی از ازدواج چیست؟

  • احساس می کنید همسرتان را دوست ندارید و مایل نیستید با او وقت بگذرانید.
  • در کنار او به شما خوش نمی گذرد و ترجیح می دهید تنها باشید.
  • رابطه شما سرد شده است.
  • به زندگی بدون همسرتان فکر می کنید.
  • در خیالتان کس دیگری را به عنوان همسرتان می بینید.

پشیمانی از ازدواج

چطور از حس پشیمانی از ازدواج خلاص شوم؟

معیارهایتان را بررسی کنید:

یک بار دیگر معیارهایتان را مرور کنید و آنها را با شناخت دقیق تری که از همسرتان پیدا کرده اید، تطبیق دهید. چقدر با همسری که در نظر داشتید مشابهت دارد؟ آیا همیشه همین روش زندگی را نمی خواستید؟ اگر این طور نیست، چه کاری می توانید انجام دهید تا او به معیارهای شما نزدیک تر شود.

خوبی های همسرتان را مرور کنید:

وقتی دچار حس پشیمانی از ازدواج کردن می شوید، بیشتر به نقاط منفی و کاستی های ازدواجتان فکر می کنید. پس برای رهایی از این حس، باید اول این نقاط ضعف را بپذیرید. و در عوض، به نقاط قوت همسرتان بیشتر بپردازید، آنها را پر رنگ کنید و به یاد داشته باشید.

در این ویدئو علت پشیمانی بعد از ازدواج را مشاهده می‌کنید.

ایده آل گرایی و مقایسه کردن را کنار بگذارید:

پس از ازدواج این احتمال وجود دارد که زندگی خود را با دیگران مقایسه کنید یا وقتی با ایرادهای همسرتان روبه رو می شوید، پشیمان شوید. هر کسی ایرادی دارد و هیچ کسی نیست که بی نقص باشد. با هر کس دیگری که ازدواج می کردید، نواقص دیگری را در شخصیت او می یافتید. به علاوه، درون و باطن زندگی خود را نباید با ظاهر زندگی دیگران مقایسه کنید.

همه ما سعی می کنیم پوسته ای از زندگی خود را به دیگران نشان دهیم که تصویر بهتری از ما ارائه می دهد. این تصویر انتخاب شده ممکن است تفاوت زیادی با واقعیت داشته باشد.

به طور خاص، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام به افراد این حس را می دهند که همه خوشبخت هستند، به جز من!

پشیمانی از طلاق: احساسم واقعی است یا موقت؟

عشق گذشته خود را فراموش کنید:

اگر به دلیلی با عشق خود ازدواج نکرده اید، برای ادامه زندگی و حفظ این رابطه اولین کاری که باید بکنید، فراموش کردن گذشته است. کار ساده ای نیست، اما می توانید با کمک مشاور عشق قدیمی خود را فراموش کنید.

انتظاراتتان را تعدیل کنید:

تمام زندگی ها از روز اول بهترین و ایده آل نبوده اند. برای ساختن زندگی باید هر دو در کنار هم تلاش کنید و یک زندگی خوب بسازید. اگر کمبودی در زندگی می بینید یا چیزی را در وجود همسرتان دوست ندارید، برای ساختن آن و تغییر همسرتان تلاش کنید.

از ازدواجم پشیمان شده ام، چه باید بکنم؟

اگر هنوز عقد یا نامزد هستید، تا زمانی که به درک روشنی از احساس خود نسبت به زندگی مشترکتان نرسیده اید، عروسی نکنید.

اگر عروسی کرده اید، بچه دار نشوید.

گذشتن از هر مرحله و وارد شدن به مرجله بعدی، دست و پای شما را هر چه بیشتر می بندد. پس اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای پیشرفت رابطه عجله نکنید و اول با احساستان کنار بیایید.

از مشاور کمک بگیرید. دلایل پشیمانی از ازدواج را با یک مشاور در میان بگذارید و مشکلات را بررسی کنید. در بسیاری از موارد زوج درمانی می تواند به شما کمک کند که مشکلات را حل کنید و به تفاهم و توافق با همسرتان برسید.

درصورتیکه با مشکلات و اختلافات جدی در دوران عقد روبرو هستید و برای احساس پشیمانی خود دلایل منطقی و محکمی دارید شاید گزینه جدایی برای شما معقول تر باشد.

همه چیز به این بستگی دارد که شرایط شما به طور منحصر به فرد بررسی شود.

چطور می توان از پشیمانی بعد از عقد جلوگیری کرد؟

بهترین کاری که می توانید برای خود و همسر آینده تان انجام دهید این است که شناخت کافی از یکدیگر به دست آورید. مرحله تحقیق درباره خواستگار را به خوبی و بادقت انجام دهید. برای شناخت کامل همسرتان حدود شش ماه را نامزد باشید و زیر نظر خانواده ها با یکدیگر در ارتباط باشید.

از همه مهم تر از مشاور قبل از ازدواج برای رسیدن به شناخت کافی از همسر و تجهیز به مهارت های سازگاری و ارتباطی استفاده کنید.

سخنی از سیمیاروم:

مشاوره قبل از ازدواج به شما کمک زیادی می کند که از تردیدها و پشیمانی از ازدواج جلوگیری کنید. مشاور به شما کمک می کند که تصمیم مطمئن تری بگیرید. معمولا اگر مرحله تحقیق، نامزدی، شناخت و مشاوره را به خوبی طی کرده باشید، تصمیم مطمئن تری خواهید گرفت.

اما به هر حال، اگر این کارها را انجام نداده اید یا با وجود طی کردن تمام این مراحل، باز هم همه چیز به خوبی پیش نرفته و پشیمان شده اید، برای عروسی کردن عجله نکنید.

درست است که تا به اینجای این رابطه هزینه های زیادی کرده اید، زمان زیادی را از دست داده اید و شاید حتی به مشکل «حرف مردم» فکر می کنید، اما به یاد داشته باشید که ادامه زندگی با پشیمانی و تردید هزینه و تبعات بیشتری نه تنها برای شما، بلکه برای فرزندان آینده تان، دارد.

 ترس از آبرو و حرف مردم نباید به دلیلی برای ادامه زندگی اجباری و غلط تبدیل شود. فراموش نکنید که در بدترین حالت سختی های «حرف مردم» چند روز یا ماه است و پس از آن همه به زندگی خود مشغول می شوند و شما را تنها می گذارند. اما ادامه یک زندگی غلط و تبعات آن تا آخر عمر با شما همراه است.

پرسشی از مخاطبان:

احساس شما پس از ازدواج چه بود؟ آیا پشیمان شدید؟ دلیلتان برای پشیمانی از ازدواج چه بود؟

منبع

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

9 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
Gf

سلام
تا وقتی نگاه برخی از ما به زندگی نگاه حریصانه و خودخواهانه باشه از همه کارهامون پشیمان میشویم

مسلم

سلام من ۸ ماهه ازدواج کردم ولی چون دوران نامزدیمون کوتاه بود زیاد همسرم رو نشناختم وبعد از ازدواج فهمیدم که در حد خودم نیست واین خیلی داره منو رنج میده همش تو فکر طلاق هستم خواهشا منو راهنمایی کنین چون خیلی داره بهم فشار میاره این موضوع اصلا نمیتون با ایشون زندگی کنم

سیمیاروم

مسلم عزیز، چون این موضوع تخصصی هست حتما باید مشاورین و متخصصین راهنماییتون کنند. به متخصصین زوج درمانگر مراجعه کنید تا شرایط رو بررسی کنند. زوج درمانگر نقش هر فرد را در بروز تعاملات مشکل‌زا شفاف می‌کند و به زوج کمک می‌کند تا رابطه و رفتار خود را تغییر دهند.
زوج درمانگر مهارت‌هایی را برای رابطه بهتر به زوج می‌آموزد و برای آنها تکلیف و تمرین‌هایی تعیین می‌کند.
این لینک جهت رزرو وقت مشاوره خدمت شما، سیمیاروم در خدمت شماست.

https://simiaroom.com/counselor/

امير

من که از ازدواجم پشيمونم . عذاب وجدان دارم که چرا با يکي ازدواج کردم که مي تونست بهتر از منو انتخاب کنه چون خاستگار زيادي داشت . الان هم وقتي از کنار خونه بزرگ يکي از خاستگاراي قبليش رد ميشم عذاب وجدانم بيشتر ميشه و نميدونم تو دلش چه ميگذره . الان هم هر شب تو اينستاگرام پيج چند تا از خاستگاراي قبلي که مدام براي همسرشون هديه ميگيرن و مسافرت ميرن را ميبينه . ما هيچ مشکلي تو زندگي نداريم ولي اينکه نمي دونم تو دلش چي ميگذره و پشيمونه يا نه داره منو عذاب ميده .

سیمیاروم

سلام امیر عزیز. در یک رابطه زوجی، باورهای غیرمنطقی زیادی میتواند شکل بگیرد. یکی از این باورهای غیر منطقی، همین موردی است که شما اشاره کردید. بهترین راه حل برای رفع این مسئله (گفت و گو روشن و مستقیم) در یک شرایط مناسب با همسر خود است. صحبت کردن در رابطه با این مسئله به روشن شدن رابطه‌تان کمک خواهد کرد. پیشنهاد میشود اگر شخصا نمیتوانید زمینه گفت و گو در این زمینه را فراهم کنید، پس از مطرح کردن موضوعیت کلی گفت و گو به همراه همسرتان به مشاور زوج درمانگر مراجعه کنید.
این لینک جهت رزرو وقت مشاوره خدمت شما، سیمیاروم در خدمت شماست.
https://simiaroom.com/counselor/

زهرا

سلام من دختری ۱۸ ساله هستم و برای ازدواجم خیلی ذوق داشتم ولی الان ۱۰ ماهه که نامزدم و الان هی که میگذره از ازدواجم دارم پشیمان میشم چکار کنم این پشیمانی از بین بره؟

سیمیاروم

زهرای عزیز حتما به صورت فردی یا زوج از مشاورین و متخصصین کمک بگیرید تا شرایط رو بررسی کنن و بر اون اساس راهنماییتون کنن، هر سوال و راهنمایی بود سیمیاروم در خدمت شماست.

مریم

دختری ۱۸ ساله هستم از ۱۵ سالگی با پسر داییم رابطه داشتم در حد رل بودن و عاشقی ! خیلی رفتارش خوب بود باهام خوب کنار میومد ولی الان یه هفته ای از نامزدیمون میگذره و تقریبا پشیمون شدم چونکه رفتارش داره عوض میشه توقعاتش بیشتر شده اخلاقش مثل قبل نیست و من احساس میکنم نمیتونم کنار بیام باهاش ! میترسم از ازدواج پشیمون شدن ??چیکار کنم چطور با این حس کنار بیام

بارانا

سلام ممنون از مطلب خوبتون.. من فروردین 97 ازدواج کردم و یک سالونیمه خونه دار هستم. سنتی ازدواج کردم و تصمیمم کاملا عاقلانه بود.. از اول شک داشتم به ازدواجم و دودل بودم. عقلم میگفت جوابم مثبت،چون همه شرایط جور بود.. اما دلم پیش نمیرفت.. درنهایت عقلانی تصميم گرفتم.گفتم وقتی هنه چی جوره عشق هم بوجود میاد من کاردرست رو انجام دادم… اما هیچوقت دلم راضی نشد عشقی هم متولد نشد.. من خیلی اذیت شدم و هی گفتم بهتر میشه کم کم اما نشد.. زندگی خوبی داریم خداوند نعمتهای زیادی بهمون داده امامن هیچوقت حس خوشبختی و رضایت نداشتم… مریضیای روحی و جسمی گرفتم و دیگه ادم شاد دوران مجردی نیستم.. نه راه پس دارم نه راه پیش و اصلا نمیدونم باید چکارکنم و چطور مشکللتمو حل کنم و چه تصمیمی بگیرم… میشه کمکم کنین؟