31 فروردین 1403
چطور قرار عاشقانه خوبی داشته باشیم؟

چطور قرار بگذاریم؟


خانه » روابط عاطفی » چطور قرار بگذاریم؟

سیمیاروم با توجه به نیاز مخاطبان به آگاهی علمی درباره مسائل روانشناسی، سلسله گفتگوهایی را با برترین روانشناسان ایران در کلاب هاوس برگزار می‌کند. در دهم بهمن ماه ۱۴۰۰، در گفتگو با دکتر فاطمه نیک پرور؛ استاد دانشگاه میزوری، به موضوع چگونگی برگزاری قرار عاشقانه پرداختیم. برای هرکس ممکن است پیش بیاید که قبل از گذاشتن قرار با فردی که به تازگی او را شناخته است، ناراحت یا دودل باشد.در این گفتگوها، موضوعاتی مانند مشاوره رابطه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.”

چطور یک قرار عاشقانه خوب داشته باشیم
در تحقیقات انجام شده آمده است که هر کس به طور تقریبی حدود 4 تا 5 قرار عاشقانه را در زندگی خود تجربه می‌کند و با توجه به این که استفاده از شبکه‌های اجتماعی بسیار افزایش داشته است، تعداد این قرارها در بین جوانان بالاتر رفته است. اما این نیاز به آگاهی و اطلاعات علمی دارد. ممکن است اسیر روانشناسی زرد شده باشید؛ اما باید بدانید که چطور می‌توان یک رابطه درست ساخت؟

قرار عاشقانه چیست؟

قرار عاشقانه ملاقات‌های مکرری است که در آن دو انسان بزرگسال باهم آشنا می‌شوند تا یک رابطه کوتاه یا بلندمدت داشته باشند.

لیست تاریخچه قرارهایتان را تهیه کنید

برای این که از جای راحت‌تری شروع کنیم، بهتر است یادداشت کنید:
1. کدام بخش از قرارهایم را تا الان دوست داشتم؟
2. کدام بخش از قرارهایم برای من سخت و دردناک بوده است؟
3. چه تصوری از قرار بعدی دارم؟ آیا فکر می‌کنم خوب پیش می‌رود یا بد؟
4. آیا این با دیگر قرارها فرق دارد؟ چرا همچین احساسی دارم؟

جدول سناریوی زندگی را بکشید

این جدول باید سه ستون داشته باشد. ستون اول را به دوره‌های 5ساله از زندگی خود تقسیم کنید. در ستون دوم تمام اتفاقات ناگوار و ناخوشایندی که برای شما و خانواده و نزدیکانتان رخ داده و کامل به یاد دارید را مربوط به هر دوره یادداشت کنید. در ستون سوم نیز به همان ترتیب اتفاقات خوشایند را بنویسید.
تجارب ما، اتفاقاتی که پشت سر گذاشته‌ایم و زخم‌هایی که با خود از کودکی و تمام دوره‌های زندگی حمل کرده‌ایم، باورهای ما را شکل می‌دهند. اولین تصویر ما از عشق رفتار پدر و مادر ماست. نوشتن این اطلاعات دید بهتری نسبت به خودمان به ما می‌دهد. مثلا شاید چون در خانواده مسأله بی اعتمادی وجود داشته است، من احساس می‌کنم که به هرکس با او قرار می‌گذارم اعتماد ندارم.
این جدول کمک می‌کند که ما اسکریپت یا سناریوی زندگی خود را پیش رو داشته باشیم و اگر جایی زخمی سرباز وجود داشته باشد، آن را التیام ببخشیم. این مهم است که وقتی قصه زندگی خود را می‌گوییم، دقت کنیم که از چه عباراتی استفاده می‌کنیم؟ گاهی ما به دلیل همین سناریو، در رابطه‌های غلط می‌مانیم یا رابطه‌های خوب را از دست می‌دهیم. مشاوره فردی برای التیام این زخم‌ها خیلی می‌تواند به شما کمک کند.

لیست توقعاتتان را تهیه کنید

یک لیست دیگر از تمام آن چیزهایی که از شریک عاطفی خود انتظار دارید، تهیه کنید. بعد بررسی کنید ببینید کدام یک از این ویژگی‌ها را خودتان دارید یا کدام یک از این کارها را می‌توانید انجام دهید. این باعث می‌شود برخی از توقعات غیرمنطقی خود را کنار بگذارید.

قطب نمای احساسی شما چیست؟

در روانشناسی علمی، اصل حضور در یک رابطه این است که شما قطب نمای احساسی خود را بشناسید و مدام بررسی کنید تا از مسیر منحرف نشوید. شما به دنبال چه چیزی و تجربه کردن چه احساسی در زندگی هستید؟ این احساسات را یادداشت کنید. احساساتی مثل: امنیت، ارزشمندی، مورد عشق واقع شدن، مورد احترام واقع شدن، احساس جذاب بودن، دیده شدن یا… .
آیا سبک زندگی من باعث به وجود آمدن این احساسات می‌شود؟ چه در خانواده، چه در میان دوستان، در محل کار یا در رابطه. این را در نظر بگیرید که شریک عاطفی شما نمی‌تواند تمام این احساسات را برای شما به ارمغان بیاورد. شما هم برای نزدیک شدن به این احساسات باید تلاش کنید.
تقسیم بندی احساسات در قرار عاشقانه
ذهن ما به طور کلی دو نوع احساسات را پردازش می‌کند. احساسات منفی که می‌خواهند از ما محافظت کنند. تمام تردیدها از این احساسات ناشی می‌شوند. احساسات مثبت که به دنبال ارتباطات هستند. اگر در قرارهایمان مدام احساسات منفی ما روشن هستند، یعنی یک چیزهایی باید حل شود.

با به هم خوردن قرار عاشقانه چه کنم؟

این طبیعی است که فردی که هیچگاه او را نمی‌شناختید و حالا تمام زندگی شما شده است، احساسی را به وجود آورد که فکر کنید دیگر همه چیز همینطور خواهد بود. باید ببینید چطور و تا چه حدی به افراد دل می‌بندید. ببینید آیا او به احساسات شما آسیب زده است؟ این رقص بین ارتباط و قطع ارتباط ممکن است شما را به هم بریزد.
اگر قرارهای متعددی را پشت سر هم تجربه می‌کنید یا به دنبال ارتباط مجدد با فردی که قبلا با او قرار داشتید، هستید، این موارد را انجام دهید:
مدتی از قرار گذاشتن دست بکشید.
برای خودتان وقت بگذارید.
با دوستان واقعی درباره احساسات خود صحبت کنید.

اگر در این باره معذب هستید، به صورت یک قصه تعریف کنید.
اگر درباره ناراحتی و دلشکستگی صحبت نکنید، دلشکسته خواهید شد.
اگر هم معذب می‌شوید، با یک مشاور صحبت کنید.

چرا عشق اوایل رابطه بعد از مدتی فروکش می کند؟

چطور با طرد شدن کنار بیاییم؟

شما در این زمان غم، خشم و نفرت ممکن است تجربه کنید که طبیعی است. توجه داشته باشید این احساسات برای همین زمان است و قرار است بگذرد. اجازه بدهید زمان بگذرد تا بتوانید دوباره با کسی دیگر قرار بگذارید. اگر می‌خواهید طرد نشوید، پس هیچوقت قرار نگذارید. باید بدانیم در کنار قصه وصل، قصه فصل نیز وجود دارد. این را باید در نظر بگیریم که دیگران حق دارند از من خوششان نیاید، همانطور که من حق دارم.
برای کنار آمدن با طرد شدن، این دیدگاه را داشته باشیم که من و شریک عاطفی‌ام هر دو حق تغییر را داریم. پس قدرت پذیرش خیلی باید بالا برود.
هیچ کس تصمیم ترک کردن یک رابطه را یک شبه نمی‌گیرد. از مدتی قبل تمام عوامل حل نشده را کنار هم گذاشته و به این نتیجه رسیده است.

چطور جلوی طرد شدن را بگیریم و چطور بفهمیم این آدم مناسب من است؟

نقش شما این است که کنجکاو باشید. درباره او در قرارها سوال بپرسید و ببینید دارید چه حالی را تجربه می‌کنید و قطب نمای احساساتتان در جهت درست قرار دارد یا خیر. هدف شما در قرار باید شناخت، تمرکز و پرسشگری باشد.

آیا قرار گذاشتن باید اولویت ما باشد؟

درست است که ما انسان‌ها بیشتر از هر چیزی برای پیوند ساخته شده‌ایم؛ اما اگر فقط به این دلیل که قرار گذاشتن چیزی است که اطرافیان انجام می‌دهند، بهتر است قرار نگذارید.

برای مشاوره رفتن در رابطه دوستی باید چه زمانی اقدام کنیم؟

حتما نباید به مشکلی خورده باشید که به مشاوره مراجعه کنید. مشورت با کسی که آگاهانه به مسائل نگاه می‌کند، باعث می‌شود که شما ضریب موفقیت بالاتری در رابطه داشته باشید و به رشد شخصیتی هم برسید. گاهی چیزهایی هست که ما هنوز با آن مواجه نشدیم. ممکن است زنگ خطرهایی باشد که ما از کنارشان ساده گذشته‌ایم و یک مشاور روابط عاطفی در این زمینه به ما کمک می‌کند.
گاهی هم همه چیز خوب است و ما فقط به دنبال این هستیم که چیزهای بیشتری یاد بگیریم. قرار نیست که ما تجربه دیگران را دوباره تجربه کنیم. پس کمک دوستان یا خانواده تا جایی جواب می‌دهد. علم روانشناسی کمک می‌کند که از آسیب‌ها جلوگیری کنیم.

اگر کسی به من ابراز علاقه کند و فقط بخواهد دوست بمانیم، چه کنم؟

اولین وظیفه شما این است که به او گوش دهید بدون این که قضاوتش کنید و به او برچسب بزنید. بعد به این فکر کنید که آیا شما هم او را دوست دارید و می‌توانید برای پیوند بلندمدت با او صبر کنید؟
مرحله بعدی این است که اگر می‌گوید من برای ازدواج آماده نیستم، از او بپرسید چرا چنین فکری می‌کند؟ و من چه کمکی می‌توانم بکنم؟ از او سوال کنید دوستی هدف نهایی او از رابطه است یا می‌خواهد که زمانی ازدواج کند؟ در تمام این گفتگوها مهربان باشید و زمان بدهید.
تمام این سوالات و پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنید، به شما این دید را می‌دهد که قرار است به چه سمتی بروید.

یک قرار خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
وقتی در اوج رابطه همه چیز تمام می‌شود، چه کنم؟

اگر شریک عاطفی شما درباره قصه زندگی خود به شما گفته است و اعلام کرده است که تا کنون چه رابطه‌هایی داشته و چرا از همه آن‌ها بیرون آمده است، چطور شما فکر کرده‌اید که این رابطه برای شما متفاوت خواهد بود؟ چرا فکر می‌کنید رفتار او در این رابطه فرق دارد؟ آیا تمام مشکلات قبل را حل کرده است و با شما وارد رابطه شده است؟ ممکن است تنها شما خوشبین باشید که این رابطه به سرانجام دلخواهتان می‌رسد.
گاهی برخی افراد وابستگی ناایمن دارند و نمی‌توانند در رابطه نباشند. به همین دلیل مسائل حل نشده را از رابطه‌ای به رابطه دیگر انتقال می‌دهند.

اگر رابطه‌ای تمام شد، بپرسم که چرا من را رها کرد؟

گاهی بهتر است سوالی نپرسید. چون جواب او ممکن است شما را بیشتر ناراحت کند. در سوال کردن خود هم به خودتان برچسب نزنید. مثلا نگویید چون من قدم کوتاهه؟ چون رفتار بدی دارم؟ اگر او جواب بدهد چطور می‌خواهید هضم کنید؟

مسائل جنسی در قرار آنلاین چطور باید مطرح شوند؟

مسائل جنسی بسیار مهم و ظریف هستند. فرهنگ مطرح کردن این مسائل بسیار مهم است. گاهی برخی افراد نمی‌دانند که چطور و با چه ادبیاتی صحبت کنند. عکس‌ها و اطلاعاتی را به اشتراک می‌گذارند که طرف مقابل را منزجر می‌کند.
مسائل جنسی اگر یکی از ارزش‌های رابطه شماست، بهتر است به گونه‌ای مطرح شود که احترام دو طرف حفظ شود. مودب و محترمانه از تمایلات و دیدگاه‌های کلی از هم سوال بپرسید و جواب بدهید. اگر از او خوشتان می‌آید، اشکالی ندارد که صمیمیت بین شما رشد کند؛ اما نگذارید هیجانات خود را یک جا منتقل کنید. همه مسائل را یک جا مطرح نکنید.

چه مسائلی در قرار عاشقانه باید در نظر گرفته شود؟

سعی کنید درباره همه چیز با هم حرف بزنید. زخم طرف مقابل را بشناسید تا از او مراقبت کنید. این مسائل را که من باید او را از خود برانم تا به دنبال من بیاید را رها کنید. سعی کنید انسانی رابطه برقرار کنید.
بسیار به احساسات خود اهمیت بدهید. آیا این آدم به شما اهمیت می‌دهد؟
در ابتدای رابطه همه اتفاقات بد زندگی خود را برای او نگویید. ممکن است احساس ناامنی و فشار مسئولیت داشته باشد.
سبک زندگی واقعی خود را به او نشان دهید. لباس و رستورانی که به سبک زندگی شما نمی‌خورد، رها کنید.
هر قراری را که به پایان می‌رسانید، به صورت کلی کنار بگذارید. اجازه ندهید ارتباط شما باز بماند. با یک روانشناس هم می‌توانید در این رابطه صحبت کنید تا شما را راهنمایی کند.
اگر از محتوای این گزارش استفاده کردید، نظرات خود را بیان کنید. شما همواره می‌توانید با مشاوران سیمیاروم در هر جای جهان که هستید به صورت آنلاین جلسه مشاوره داشته باشید.
تهیه شده در تیم تولید محتوای سیمیاروم

3.4/5 - (5 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها