5 فروردین 1403
روش های ارتباط با فرد معتاد

بررسی روش های ارتباط با فرد معتاد


خانه » مشاوره » بررسی روش های ارتباط با فرد معتاد

این هفته، هفته‌ی جهانی آگاهی بخشی در مورد مواد مخدر و الکل است. موضوعی که به دلیل تابو بودن در بسیاری از فرهنگ ها، مورد سکوت واقع شده و زیاد درباره ارتباط با فرد معتاد صحبت نمیشود. در حالی که آسیب های ناشی از عدم آگاهی اقشار مختلف جامعه در مورد خطرات استفاده از مواد مخدر و سو مصرف الکل، گاه جبران ناپذیر است. در این مقاله در مورد خانواده هایی صحبت می کنبم که به نوعی گرفتار این معضل شده اند.

اکثر ما معتقدیم که رفتار و نحوه تعامل خانواده در دوران کودکی ما نادرست بوده است. با این حال، معیار کارکرد و رفتار صحیح خانواده ما زمانی مشخص می شود که خود بزرگ شده و خانواده خود را تشکیل می دهیم. اما یک حقیقت وجود دارد. خانواده ای که در آن فردی الکلی یا معتاد به هر چیزی وجود دارد، همواره در دسته خانواده هایی با کارکرد و تعامل ناصحیح قرار می گیرند. نحوه تعامل خانواده با یک معتاد می تواند بسیار عجیب، پر فراز و نشیب و دشوار باشد.

اعتیاد مانند عشق های ممنوعه است. فرد معتاد می داند که کار اشتباهی می کند و حتی سعی در مخفی کردن شواهد آن دارد. مواردی مانند استرس مخفی کردن پول های خرج شده برای مواد یا الکل به جای پول خرج شده برای عشق ممنوعه، پنهان کردن لوازم مصرف مواد به جای مخفی کردن هدایا و مخفی کردن چشم ها و گونه های گود رفته به جای اثر رژ لب بر روی یقه لباس از این دست شباهت ها هستند.

درست مثل عشق های ممنوعه، این افراد برای هر حرکت خود در زندگی تلاش زائدالوصفی می کنند. دلیلی برای خارج شدن از خانه می یابند، زمان را به طرز عجیبی مدیریت می کنند و حتی با وجود شواهد غیر قابل انکار دروغ و بهانه های زیادی می آورند که اغلب هم مهارت خاصی در آن ندارند.

چه زمانی معتاد تصمیم به دریافت کمک می گیرد؟

 

چه زمانی معتاد تصمیم به دریافت کمک می گیرد؟

هیچ تاریخ مشخصی وجود ندارد که به بهبودی فرد معتاد بیانجامد. برخی از معتادین زمانی به دنبال دریافت کمک برمی آیند که عزیزان یا خانواده آنها را تهدید به ترک می کنند. برخی نیز زمانی برای درمان مراجعه می کنند که والدین آنها را از خانه بیرون می کنند. عده ای زمانی دچار تحول روحی می شوند که موقع شعر خواندن یا فوتبال بازی کردن فرزندشان در اثر مصرف زیاد مواد مخدر قادر به هوشیار ماندن نبوده اند.

برخی دیگر بعد از اخراج از کار دچار این تحول روحی می شوند. عده ای دیگر به جایی می رسند که باید بین مصرف غذا و خرید مواد یکی را انتخاب کنند. دسته ای دیگر زمانی به خود می آیند که سر از خیابان در آورده اند و روی تخت بیمارستان چشم باز می کنند اما حتی به یاد نمی آورند چه زمانی به این حال افتاده اند.

برخی دیگر هم هیچ گاه به دنبال کمک برنمی آیند و تصمیم می گیرند با وجود تمام آسیب هایی که به خانواده و کسانی وارد کرده اند که واقعا به آنها اهمیت می دهند، به عشق ممنوعه خود ادامه دهند.

 

چه زمانی خانواده و دوستان معتاد به دنبال دریافت کمک برمی آیند؟

گاهی پذیرش مشکل اعتیاد یک عزیز، برای خانواده غیر قابل تصور است. اگر در خانواده ای الکلی بزرگ شده باشید، احتمالا از عنفوان کودکی یاد گرفته اید که ارزش های خانوادگی بر اساس سکوت و پنهان کردن مشکل بنا شده است. اعتیاد تنها مشکل خود فرد معتاد نیست، این مشکل هرکسی است که با او در ارتباط است و به او اهمیت می دهد.

شادی چیست؟

زمانی که معتاد یکی از والدین یا خواهر و برادر است، برخی از خانواده ها تصمیم می گیرند که هرگز مشکل را علنی نکنند. با این حال، همین «سکوت درمانی» است که آسیب را عمیق تر می کند. این نحوه تعامل خانواده با یک معتاد نه تنها مشکل را در نظر فرد معتاد کم اهمیت جلوه می دهد، بلکه او را هر روز در ادامه مسیر مصمم تر می کند.

 

نحوه ارتباط با فرد معتاد:

در اثر سهل انگاری خانواده در ارتباط با فرد معتاد اغلب کار به جایی می رسد که اطرافیان با احتیاط از کنار رفتارها و عملکرد او می گذرند. خانواده یا از تحریک خشم او می هراسند یا از عواقب رفتاری معتاد در اثر فرستادن او به کمپ می ترسند. با این حال، تا زمانی که مشکل بلند و رسا در خانواده بیان شود، خانواده و دوستان هرگز به خاطر پنهان کردن این راز قدرت خود را در مقابل فرد معتاد از دست نخواهند داد.

همه مشاوران اذعان دارند که تا زمانی که فردی به وجود یک مشکل معترف نباشد، هیچ راهی برای کمک به او وجود نخواهد داشت. یک رفتار تا زمانی مشکل به حساب نمی آید که در واقع به عنوان مشکل دیده نشود. اعضای خانواده و دوستان در نوع نگاه به اعتیاد نقش مهمی دارند. زمانی که سو مصرف مواد مخدر توسط خانواده به صورت واضح و بلند بیان می شود، اعتیاد به صورت مشکلی پدیدار می شود که نیازمند توجه است.

خانواده ای که سکوت را اختیار کرده است، در واقع وجود مشکل را پنهان کرده، بنابراین نه خود و نه فرد معتاد دلیلی برای تغییر و درمان نمی بینند. صحبت کردن در این مورد و اطلاق عنوان مشکل به اعتیاد مهم ترین اصل در تعامل خانواده با یک معتاد است و تازه در این لحظه است که می توان به این مشکل رفتاری به صورت درمان نگاه کرد.

درخواست کمک در ارتباط با فرد معتاد

 

خود را نجات دهید: هیچ کس به جز خود فرد معتاد توانایی کمک به او را ندارد

تعامل خانواده با یک معتاد و صحبت کردن با او درباره زندگی اصلا آسان نیست. از سوی دیگر این اقدامات همیشه اثر بخشی سریعی ندارند. اعتیاد هیولای قدرتمندی است که تنها زمانی کشته می شود که معتاد تصمیم به مبارزه با آن بگیرد. متاسفانه هر معتادی در زمان دلخواه شما چنین تصمیمی را نمی گیرد. بنابراین، زمانی که تشخیص می دهید که دیگر این عشق ممنوعه بین معتاد و مواد برای شما قابل تحمل نیست، هیچ چیز نباید مانع از کمک جستن شما شود.

شکستن سکوت و اذعان به آسیب وارد شده به شما توسط معتاد هیچ وقت آسان نیست. بسیاری از افراد حس می کنند که موفق نشده اند به قدر کافی به او کمک کنند، به قدر کافی خوب نبوده اند، به قدر کافی مهربان نبوده اند. همه چیز ناکافی بوده است. فراموش نکنید که هر چند نوع تعامل خانواده با یک معتاد اهمیت دارد، اما مواد مخدر و الکل رقیب قدرتمند، حسود و سرسختی برای شما به حساب می آید که تمام توجه و عشق فرد معتاد را به خود جلب کرده است.

در این میان تنها کسی که می تواند تغییر کند شما هستید. برخی این امر را «حقیقت دردناکی» ارزیابی می کنند، اما مطمئن باشید که شما را از سرزنش خویشتن برای انتخاب های نادرست یا رفتارهای منجر به اعتیاد دیگران در امان می دارد.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها