23 اسفند 1402
مشاوره فرزندپروری چیست

مشاوره فرزندپروری و تربیت بچه و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

فهرست مطالب


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » مشاوره فرزندپروری و تربیت بچه و هر آنچه باید در مورد آن بدانید

پدر و مادر بودن کار آسانی نیست. اما، برای بسیاری از والدین، تصمیم به دریافت مشاوره فرزندپروری بهترین تصمیمی است که تاکنون گرفته اند…


مشاوره فرزندپروری چیست؟

در ساده ترین تعریف ممکن، مشاوره تربیت فرزند ​​که از آن به عنوان فرزندپروری نیز یاد می شود، فقط برای کمک به شما در ارتباط با فرزندتان است. این شکل از درمان نه تنها کوتاه مدت است بلکه می تواند شامل همه عزیزان، شما و همسرتان، شما و فرزندتان یا صرفا خودتان شود.

با تربیت کودکان، در واقع در حال آموزش آنان هستید و قالب های رفتاری و اصول فکری کودکان را شکل می دهید. به همین دلیل، لازم است که والدین با کنترل احساساتشان شرایط را بهتر مدیریت کنند و کودک را به نحوی تربیت کنند که در رویارویی با مشکلات آینده خود بهتر عمل کند.

از آنجایی که کودکان، به خصوص در سنین پایین تر، از والدین خود تاثیر می گیرند، والدین باید با افزایش اطلاعاتشان در مورد نحوه تربیت فرزندان و نحوه رویارویی با مشکلات مختلف دوران کودکی الگوی بهتری برای فرزندشان باشند.

مشاوره تربیت فرزند تلاش می کند علاوه بر آموزش اصول درست تربیتی و رفع نواقص رویکرد تربیتی والدین، به آنها راهکارهایی برای برخورد با فرزندان و بهبود روابط خانواده آموزش دهد.

بدین ترتیب، طرح درمان بسته به شرایط متفاوت خواهد بود.

فرقی نمی کند درگیری بین شما و فرزندتان چه باشد، یا اینکه ارتباطی به آسیب های خانوادگی یا مشکلات رشدی، جسمی یا روانی مربوط به کودک داشته باشد، جلسات مشاوره فرزندپروری می تواند نیازهای شما را به عنوان یک والد برطرف کند و از شما در این راه حمایت کند.

در طول مشاوره،​​ ابزارهای مورد نیاز برای عملکرد بهینه در واحد خانواده را فرا می گیرید. به طور خاص، مشاور راهنمایی و پشتیبانی لازم را در ارتباط با ایجاد یک تجربه پایدار و سالم برای فرزندتان فراهم می کند.

آیا من به مشاوره تربیت کودک و نوجوان نیاز دارم؟

حقیقت این است که بسیاری از مردم تصور می کنند فرزندپروری و تربیت فرزند امری غریزی است، اما این طور نیست.

بچه دار شدن و درک تربیت آنها دو چیز کاملا متفاوت است. و حتی اگر درک خوبی از معیارهای یک والد خوب داشته باشید، بدان معنا نیست که می توانید از چالش هایی که اغلب با آن همراه است، جلوگیری کنید. صادقانه بگویم، چیزی تحت عنوان «والدین کامل» وجود ندارد. این درست به اندازه اسب شاخدار یا اژدها افسانه است!

همه ما اشتباه می کنیم، به همین دلیل مشاوره فرزندپروری می تواند بهترین تصمیمی باشد که تاکنون گرفته اید.

این نوع مشاوره مسائل متعددی را در بر می گیرد که از تربیت و رفتار با فرزند تا افسردگی پس از زایمان و خشونت خانگی را دربر می گیرد.

بنابراین، ورود به جلسات مشاوره تربیت فرزند می تواند بسیار مفید باشد، نه تنها برای خودتان که برای فرزند و همسرتان.

نیاز به مشاوره تربیت فرزند

معیارهای والدین خوب چیست؟           

حقیقت این است که جستجو برای مشاور تربیت فرزند اصلا مایه خجالت نیست. اگر تصمیم به این کار گرفتید، این بدان معنا نیست که شما «والدین بدی» هستید.

تصمیم به همکاری با یک مشاور تنها بدین معناست که شما آنقدر شجاع هستید که درخواست کمک کنید. در واقع، مراجعه به روانشناس کودک اولین گام در تربیت فرزندی سالم و دریافت کمک هایی است که نیاز دارید.

یکی از بهترین راه های والد خوب بودن این است که فرزندتان را بی قید و شرط دوست داشته باشید.

براساس اعلام انستیتوی ملی بهداشت کودک و رشد انسانی، وظایف اصلی والدین شامل موارد زیر است:

  • تأمین نیازهای پزشکی و رشد فرزندان
  • محافظت از فرزندان در برابر آسیب
  • گذراندن وقت با کیفیت با فرزند خود
  • گوش دادن فعالانه به فرزندان
  • تعیین محدودیت برای کودک
  • راهنمایی فرزند و ایجاد ساختار در زندگی او
  • ایجاد ثبات و هماهنگی
  • نظارت بر روابط و دوستی فرزند

انواع سبک های فرزندپروری

سبک فرزندپروری شما می تواند بر همه چیز تأثیر بگذارد، از وزن فرزندتان تا احساس خود نسبت به خودش. در مشاوره فرزندپروری اطمینان حاصل می شود که سبک شما ضامن رشد سالم اوست زیرا نحوه تعامل شما با فرزندتان و تربیت او بر زندگی آینده اش تاثیر می گذارد.

بین خانواده ها 4 سبک فرزندپروری غالب است:

  • استبدادی
  • مقتدرانه
  • سهل گیرانه
  • طرد کننده

هر سبک رویکرد متفاوتی در تربیت فرزند دارد و ویژگی های مخصوص به خود را دارد.

والدین مستبد

آیا هیچ یک از جملات زیر برای شما آشنا هستند؟

  • باور دارید که باید فرزندتان را زیر نظر داشته باشید اما به حرف هایش گوش ندهید.
  • زمانی که حرف از قانون می شود، حرف حرف شماست؟
  • احساسات فرزندتان را در نظر نمی گیرید؟

چنانچه هر یک از جملات فوق آشنا هستند، شما والدی مستبد هستید و به مشاوره فرزندپروری نیاز دارید. والدین مستبد براین باورند که فرزنشان باید بدون استثنا قوانین را دنبال کند.

وقتی کودک در مورد دلیل یک قانون سوال می کند، والدین مستبد مشهور به تکرار این جمله هستند «همین که من گفتم». پس وقتی بحث اطاعت پیش می آید، هیج علاقه ای به مذاکره و مصالحه ندارند.

اجازه نمی دهند فرزنشان درگیر چالش حل مسئله بشود. در عوض خود قانون گذاری می کنند و بدون در نظر گرفتن دیدگاه کودک مجازات سرپیچی از قانون را اجرا می کنند.

والدین مستبد به جای تربیت، کودک را تنبیه می کنند. بنابراین به جای آموزش گزینه های رفتاری بهتر، به کودک احساس شرم به خاطر اشتباه می دهند.

کودکانی که زیر دست این والدین بزرگ می شوند بیشتر اوقات از دستورات اطاعت می کنند. اما این اطاعت قیمتی دارد.

 این دسته کودکان دچار مشکلات عزت نفس هستند زیرا کسی به نظر آنها اهمیت نمی دهد.

احتمال پرخاشگری یا خشونت از سوی آنان نیز می رود. به جای آنکه به فکر انجام کارهای بهتر باشند، روی خشمی که از والدین خود دارند تمرکز می کنند.

از آنجا که والدین مستبد جدی هم هستند، کودکان آنها دروغگوهای خوبی می شوند تا از تنبیه فرار کنند.

والدین مستبد

والدین مقتدر:

کدام یک از این جمله ها برایتان آشناست؟

  • تلاش زیادی برای ایجاد و حفظ رابطه مثبت با فرزند خود می کنید.
  • دلایل قوانین خود را توضیح می دهید.
  • قوانین را اجرا می کنید و مجازات می کنید، اما احساسات فرزندتان را در نظر می گیرید.

اگر این گفته ها آشنا به نظر می رسند، شما والدین مقتدری هستند.

فراموش نکنید که اقتدار با استبداد فرق دارد، پس این سبک رویکرد کاملا مثبتی در تربیت فرزند است.

والدین مقتدر قوانین و مجازاتی هایی دارند اما نظر فرزندشان را هم دخیل می کنند. احساس فرزندشان را تایید می کنند، اما در نهات اقتدار در دست خودشان است.

والدین مقتدر برای پیشگیری از رفتارهای بد زمان و انرژی می گذارند.

همچنین دارای استراتژی های تربیتی مثبتی هستند که رفتارهای خوب را تقویت می کند مانند تحسین و سیستم پاداش.

تحقیقات نشان داده اند که کودکان والدین مقتدر به احتمال بیشتری بزرگسالان مسئولی خواهند شد که در ابراز نظر احساس راحتی می کنند (منبع).

کودکانی که توسط این والدین رشد و پرورش می یابند شاد و موفق هستند. همچنین، در تصمیم گیری و تقبل ریسک موفق تر از دیگران عمل می کنند.

در مشاوره فرزندپروری تلاش می شود، الگوهای رفتاری این سبک به والدین آموزش داده شود.

والدین سهل گیر:

آیا جملات زیر برایتان آشنا هستند؟

  • قانون تعیین می کنید، اما به ندرت آنها را اجرا می کنید؟
  • اغلب مجازاتی برای فرزندتان در نظر نمی گیرید.
  • تصور می کنید فرزندتان بدون دخالت شما بهتر یاد می گیرد.

اگر این جملات برایتان آشناست، والدین سهل گیری هستند. والدین سهل گیر خیلی ملایم رفتار می کنند و تنها وقتی وارد عمل می شوند که مشکلی جدی پیش بیاید.

این دسته والدین به راحتی بدرفتاری ها و اشتباهات فرزندشان را می بخشند و معتقدند «بچه است دیگر!» وقتی می خواهند فرزندشان را مجازات کنند، در تصمیمات خود قاطع نیستند. اگر کودک التماس کند کوتاه می آیند یا تنبیه را زودتر از موعد تمام می کنند.

والدین سهل گیر بیشتر از آنکه والد باشند، دوست فرزندشان هستند. فرزندشان را تشویق می کنند در مورد مشکلاتشان با آنها حرف بزنند، اما تلاشی برای رفع رفتارهای بد و انتخاب های غلط فرزندشان نمی کنند.

 کودکانی که زیر نظر این والدین هستند، به لحاظ درسی دچار مشکل می شوند. مشکلات رفتاری بیشتری از خود نشان می دهند زیرا احترامی برای قوانین قائل نیستند. عزت نفس پایینی دارند و بیشتر دچار افسردگی می شوند .

احتمال بروز مشکلات سلامتی مانند چاقی نیز در آنها بیشتر است، زیرا والدین اجازه می دهند هر چیزی را بخورند.

دندان های پوسیده بیشتری دارند، زیرا والدین همان طور که اهمیتی به تغذیه آنها نمی دهند، بهداشت دهان و دندانشان را نیز زیر نظر نمی گیرند.

هر چند بسیاری از کودکان، والدین سهل گیر را دوست دارند و به آنها پناه می برند، اما اثرات مخرب این الگوی تربیتی در سال های نوجوانی و بزرگسالی خود را نشان می دهد و مشاوره فرزندپروی را ضروری می سازد.

والدین طرد کننده:

آیا این جمله ها آشنا به نظر می رسند؟

  • در مورد تکالیف یا اوضاع مدرسه فرزندتان از او سوال نمی کنید؟
  • به ندرت اطلاع دارید که فرزندتان چه کار می کند و با چه کسی است.
  • زمان زیادی را با او صرف نمی کنید.

اگر این جمله ها برایتان آشناست، شما والدی طرد کننده هستید. این دسته والدین اطلاع کمی از رفتارها و اعمال فرزندشان دارند. قوانینی که وضع می کنند کم است، و کودک هیچ گونه راهنمایی، پرورش و توجهی دریافت نمی کند.

والدین طرد کننده انتظار دارند فرزندشان خودش بزرگ شود.زمان و انرژی زیادی صرف بزرگ شدن، تربیت و رفع نیازهای فرزندشان نمی کنند.

والدین طرد کننده بی توجه هستند، اما شاید همیشه تعمدی نیست.

برای مثال، ممکن است والد دچار اختلالات روانی یا اعتیاد باشد یا به دلیل مشکلات خانوادگی نمی تواند به طور مستمر به نیازهای فرزندش توجه کند.

گاهی نیز، این والدین اطلاع کمی از رشد فرزندشان دارند. موارد زیادی نیز دیده می شود که والدین آنقدر سرشان شلوغ است که زمانی برای کودک نمی ماند.

این کودکان دچار مشکلات عزت نفس هستند. عملکرد ضعیفی در مدرسه دارند. مشکلات رفتاری زیادی دارند و شادی آنها کمتر از دیگر کودکان است. مشاوره فرزندپروری تلاش می کند ضمن برطرف کردن مشکلات رفتاری کودک، والدین را نیز نسبت به وظایف خود در قبال فرزندشان آگاه کند.

کدام یک از سبک های فرزندپروری بهتر است؟

شاید خودتان با خواندن مشخصات سبک های فوق به نتیجه رسیده باشید. همان طور که حدس می زنید سبک فرزندپروری مقتدرانه با نتایج تربیتی و اخلاقی بهتری در تربیت کودک همراه است و در مشاوره فرزندپروری روی آن تاکید زیادی می شود.

چرا؟

زیرا والدین مقتدر معقول تر و عادلانه تر رفتار می کنند، بنابراین فرزندان بهتر با خواسته های والدین خود کنار می آیند. علاوه بر این، از آنجا که والدین علاوه بر قانون گذاری علت وضع آن را نیز توضیح می دهد، کودک بهتر درس های حاصل از آن را درونی سازی می کند.

به جای تبعیت از قانون به خاطر ترس از تنبیه (مانند والدین مستبد)، فرزندان والدین مقتدر می توانند چرایی وجود قانون را درک کنند، آن را عادلانه می بینند و متوجه درست و غلط رفتارهای خود می شوند.

افزون بر مزایای فوق، فرزندانی که با این روش تربیتی رشد می کنند:

  • مسئولیت پذیرتر هستند، خودتنظیمی قوی دارند و یاد می گیرند به تنهایی تصمیمات درستی بگیرند.
  • برای بزرگسالان، سایر افراد و قوانین احترام قائل هستند.
  • نگران یا مضطرب نیستند، چون به مادر و پدرشان اطمینان دارند.
  • همدل، مهربان و صمیمی هستند.
  • مشکلات کمتری با همسالان خود دارند، ارتباط خوبی با معلم ها برقرار می کنند و در مدرسه محبوبیت بیشتری دارند.
  • دلبستگی ایمن و روابط خوبی با والدین خود دارند.
  • مقابل مشکلات تاب آوری بیشتری دارند.

مشاوره فرزندپروری

سبک تربیت فرزند من چیست؟

البته همه افراد صرفا از یک سبک تبعیت نمی کنند. یک مادر ممکن است گاهی مقتدر و گاهی مستبد باشد. به علاوه، در برخی خانواده ها نیز ترکیبی از دو سبک تربیتی از سوی والدین دیده می شود. بدین ترتیب که مادر سبک مقتدر و پدر سبک سهل گیر را در پیش می گیرد.

این گاهی می تواند باعث ایجاد سیگنال های تربیتی متفاوت برای کودک شود یا شرایطی پیش می آید که کودک برای رسیدن به آنچه می خواهد به والد سهل گیر رو می آورد.

برای رسیدن به هماهنگی بیشتر در تربیت فرزند، لازم است والدین با هم همکاری کنند و هر دو در قانون گذاری برای بچه ها از یک شیوه رفتاری تبعیت کنند. مشاوره فرزندپروری به والدین کمک می کند در تربیت فرزند خود به هماهنگی و سازگاری بیشتری دست پیدا کنند.

سبک تربیتی شما به کدام یک از این چهار سبک نزدیک تر است؟

اثرات سبک فرزندپروری شما روی تربیت و رفتار فرزندتان چه بوده است؟

چه راهکارهایی را برای نزدیکی بیشتر به سبک مقتدرانه در ذهن دارید؟

چرا مشاوره فرزندپروری اهمیت دارد؟

تربیت فرزند بر اساس اصول روانشناسی مهم ترین مزیت این روش است. پس از طی کردن جلسات مشاوره و صحبت کردن با مشاور، برای تربیت کودک خود می توانید از اصول و راهکارهایی استفاده کنید که بر اساس تحقیقات علمی روانشناسی کودک ثابت شده هستند. بسیاری از والدین از این راهکارهای استفاده می کنند و نتیجه آن را در رفتارهای فرزندشان می بینند.

به علاوه، تجربه نشان داده که کودکان الگوهای رفتاری و کنترل احساساتشان را از والدین می آموزند. اگر در زمان عصبانیت و بحث و گفتگو با همسرتان وسایل را پرت می کنید و یا در اتاق یا خانه را محکم می بندید و یا در زمان ناراحتی فریاد می کشید، در تمام این زمان ها فرزندتان در حال یادگیری از شماست و در رفتارهای آتی خود از شما تفلید خواهد کرد. مشاوره فرزندپروری به شما کمک می کند که کنترل بیشتری روی رفتارهایتان داشته باشید.

هنگامی که والدین محیط آرامی را برای فرزندان خود فراهم می کنند، کودک در خانه احساس امنیت می کند. با این کار کودکان یاد می گیرند که احساساتشان را راحت بیان کنند و می فهمند احساسات فقط بخشی از انسان است و لازم نیست از بیان کردن آن بترسند یا با آنها مقابله کنند و به راحتی می توانند کنترل احساساتشان را در دست داشته باشند.

روش های تربیتی غلط

فرزندان باید در خانه احساس کنند که توسط والدین درک می شوند و قوانین برای صلاح و با توجه به نیازهای آنها تعیین شده اند. والدین نیز باید به نیازهای فرزندشان توجه کنند و سبک رفتاری مقتدر همراه با همدلی را در رفتار با آنها در پیش بگیرند.

مشاوره فرزندپروری به والدین کمک می کند که سبک تربیت فرزند خود را مرور کنند و تکنیک های بهتری را در برخورد با فرزندشان به کار ببرند.

به این طریق کودکان راهنمایی های والدین را بیشتر می پذیرند و قوانین والدین را با میل و رغبت بیشتری دنبال می کنند.

اهداف اصلی مشاوره والدین و فرزندان چیست؟

کودکان دیدگاه ها، باورها و رفتارهای والدین خود را می گیرند. در واقع، به عنوان والد، شما اولین معلم فرزندتان هستید. او به شما نگاه می کند تا بداند کدام رفتار درست است و کدام نیست.

شاید ندانید، اما او همیشه در حال مشاهده و گوش کردن به شماست و واکنش های شما را نسبت به موضوع ارزیابی می کند.

بنابراین، از آنجا که بچه ها رفتار والدین خود را تقلید می کنند، همیشه لازم است الگوی سالم و خوبی برای او باشید.

اما الگوی خوب و مثبت بودن همیشه ساده نیست، به خصوص وقتی با چالش، استرس و سختی روبه رو شوید.

شما انسان هستید و مستعد خطا و اشتباه هستید. این طبیعی است. اگر اشتباه کرده اید، فرزندتان را خراب نکرده اید.

در عوض، با کمک مشاوره فرزندپروری و تربیت کودک از این اشتباهات درس بگیرید. این حوزه از مشاوره دارای سه دسته هدف است:

اهداف مشاوره فرزندپروری در زمان کار با فرزند:

  • ایجاد روابط سالم با هر دو والدین
  • اصلاح رفتار
  • حفظ دیدگاه متعادل نسبت به هر دو والد
  • تقویت مهارت های تفکر انتقادی
  • اصلاح ناسازگاری ها
  • بهبود مهارت های سازگاری با شرایط

اهداف مشاوره روانشناسی هنگام کار با والد طرد شده:

در بسیاری از موارد، فرزند تنها با یکی از والدین دچار مشکل است، بنابراین اهداف زیر در نظر گرفته می شود:

  • اصلاح سوءتفاهمات بین فرزند و والد
  • تلاش برای جلوگیری از طرد فرزند از سوی والد برای مقابله به مثل
  • جلب همکاری والد، در مواردی والد طرد شده سعی می کند از درمان پرهیز کند.

اهداف مشاور هنگام کار با والد محبوب:

  • احتمال معکوس شدن نقش و و والدشدگی فرزند در این شرایط وجود دارد. بدین صورت که فرزند نیازهای عاطفی والد را برآورده می کند. لازم است نقش والد به او یادآوری شود و از او خواسته شود که نیازهای عاطفی خود را به شکل سالم تری برآورده کند.
  • در صورت وجود وابستگی ناسالم، لازم است رابطه ای سالم بین والد و فرزند ایجاد شود.
  • احتمال باج دهی یا لوس کردن فرزند وجود دارد که باعث خراب شدن رابطه با والد دیگر شده است.
  • در صورت وجود سبک فرزندپروری سهل گیرانه، تکنیک های بهتری در ارتباط با تربیت فرزند به والد آموزش داده می شود.

مشاوره فرزندپروری و تربیت فرزند

چه زمانی مراجعه برای مشاوره تربیت کودک و نوجوان لازم است؟

اگر این جملات جز مکالمات روزمره شما با فرزندتان هست، حتما به مشاوره نیاز دارید:

  • نکن بچه!
  • هیچ وقت آدم نمیشی!
  • تو هیچی نمیشی!
  • دیگه دوستت ندارم!
  • وقتی رفتیم خانه درستت می کنم!
  • چرا این کارها رو می کنی؟
  • تو دیوانه ای!
  • اصلا بلد نیستی هیچ کاری بکنی!

و البته این فهرست تمام نشدنی است!

به طور کلی، اگر در حرف ها و تعاملات خوب با فرزندتان از جملاتی استفاده می کنید باعث تخریب شخصیتش می شود، عزت نفس او را پایین می آورد و در آینده باعث بروز مشکلات رفتاری و اختلالات روانی در او می شود، به مشاوره فرزندپروری نیاز دارید.

همانطور که در بالا ذکر شد، فرزندپروری کار سختی است و گاهی با چالش های بزرگی همراه است. گاهی والدین، حتی آرام ترین آنها، با استرس بالایی از سوی فرزند خود رو به رو می شوند.

استرس، تنش، فشار، همراه با بی خوابی و سبک زندگی ضعیف باعث بروز مشکل بین والدین و فرزندان می شود.

اما لازم است بدانید که تمام والدین به مشاوره تربیت فرزند نیاز ندارند.

اگر از شبکه حمایتی کافی برخوردار هستید و می توانید از کسی کمک بگیرید، به احتمال زیاد به مشاوره فرزندپروری نیاز نخواهید داشت، هر چند که باز هم دریافت مشاوره می تواند به شما کمک کند.

از سوی دیگر، اگر دچار سطح بالایی از استرس هستید (افسردگی پس از زایمان، استرس پس از سانحه) توانایی شما برای تربیت و نگهداری از فرزندتان تا حد زیادی کاهش پیدا می کند و این می تواند زمان خوبی برای دریافت کمک تخصصی باشد.

در مواجهه با استرس، اتخاذ انواع مکانیسم مقابله ای ناسالم که فقط اوضاع را وخیم تر می کند، امری معمول است. و از آن مهم تر نمی دانیم چه زمانی امور از کنترل خارج شده است. در بسیاری از موارد دیده می شود این دوستان و خانواده هستند که پیشنهاد دریافت مشاوره فرزندپروری را می دهد، نه کسی که واقعا به آن نیاز دارد.

بهترین راه این است که وقتی تغییر بزرگی در خانواده رخ می دهد، به دنبال دریافت مشاوره برآیید.

چرا؟ چون خارج از کنترل است و انتظار آن را نداشته اید، پس بسیار احتمال دارد که ساختار خانواده دچار مشکل شود.

مشاور می تواند به شما در یادگیری مهارت های لازم برای یادگیری کنترل خشم، افسردگی، نگرانی مزمن، اضطراب و تحریک پذیری کمک کند.

علاوه بر این، علائمی مانند گریه غیر قابل کنترل، اضطراب مزمن، حالت روحی، اپیزودهای روانپریشی و یا افسردگی محل نگرانی هستند. همچنین اگر شما و/یا فرزندتان دچار تروما شده اید یا یکی از عزیزان خود را از دست داده اید، نیاز به مشاوره احساس می شود.

خشونت خانگی، تجاوز و آزار از دیگر موضوعات مشاوره کودک و نوجوان و فرزندپروری است. چرا؟ چون فرزندان تحت تاثیر ترومای وارد شده قرار می گیرند.

پرونده هایی نیز وجود دارد که مشاوره با دستور مراجع قضایی انجام شده است. دستور قاضی یا درخواست بهزیستی از مواردی است که برای کمک به خانواده برای یادگیری مهارت های فرزندپروری انجام می شود.

برخی از مشکلات مشترک والدین که در جلسات مشاوره والدین و کودک به آن پرداخته می شود، چیست؟

هر خانواده مشکلات منحصر به فرد خود را دارد، با این حال، برخی از مسائل برای اکثر والدین، ​​اگر نه همه، مشترک است.

رایج ترین موضوعاتی که والدین با آن روبرو هستند عبارتند از:

  • مشکلات مالی
  • مراقبت از کودک
  • مشکلات جنسی و زناشویی
  • مرگ در خانواده
  • کودکانی که در مدرسه با مشکل روبرو هستند، ارتباط با همسالان، یادگیری و غیره.
  • جابجایی به یک خانه، خانواده، ایالت، یا مدرسه جدید

موارد فوق تقریبا از مشکلات رایج هستند که در بیشتر خانواده ها دیده می شوند. مشکلات نادرتری هم هستند که برای برخی از خانواده ها پیش می آیند و باعث مشکل بین والدین و فرزندان می شوند، از جمله:

  • از دست دادن شغل
  • عزیزی که از نظر سلامتی دچار بیماری، ناتوانی یا آسیب دیدگی جدی و یا مزمن باشد
  • فرزندخواندگی
  • تشخیص بیماری روانی
  • اعتیاد

جلسات مشاوره والدین و فرزند چطور طی می شود؟

جلسه اول مشاوره فرزندپروری به ​​تعیین هدف توسط شما و مشاور اختصاص دارد.

این اهداف به شرایط خاص شما بستگی دارد. اما یکی از مهم ترین اهداف درمان، حل کردن مشکلات بزرگسالان است تا فرزندان از آن تاثیر منفی نگیرند. گرفتن مشاوره شما را یک گام به یافتن راه حل برای مشکل نزدیک تر می کند.

در طول جلسه مشاوره، مشاور سعی می کند شما را بشناسد و یخ جلسه را بشکند. سپس از شما دلیل مراجعه پرسیده می شود.

شما و مشاور در مورد اهداف مشاوره فرزندپروری صحبت خواهید کرد، اهداف معقولی تعیین می شود تا نتیجه دلخواه شما به دست آید.

جلسات بعدی، مشاور شما را در مسیر دستیابی به هدف، بهبود ارتباط و تقویت مهارت های حل مسئله هدایت می کند.

مشاوره خانواده ممکن است به تنهایی یا با کل خانواده انجام شود.

به علاوه، ممکن است برخی از جلسات مشاور از شما بخواهد که به تنهایی در جلسه شرکت کنید و برخی جلسات به صورت خانوادگی برگزار می شود.

در طول جلسات به شما تمرینات فرزندپروری داشته می شود و دیدگاه ها و تجربیات شما نسبت به آن بررسی می شود.

مشاوره فرزندپروری

تکنیک های مورد استفاده در مشاوره والدین چیست؟

در مشاوره فرزندپروری از تکنیک های مختلفی استفاده می شود که بستگی به شرایط مراجع دارد.

برای مثال، اگر موضوع درباره اضطراب یا افسردگی باشد، از گفتگو درمانی استفاده می شود.

از طرف دیگر، شرایطی مانند افسردگی پس از زایمان به رویکرد کاملا متفاوتی بستگی دارد. در این شرایط، شاید مشاوره فردی یا گروه درمانی مفید باشد.

وقتی اختلال استرس پس از سانحه مشاهده شود، از ترکیبی از گفتگو درمانی، رفتار درمانی شناختی و تکنیک های سازگاری با فلش بک و تروما استفاده می شود.

چنانچه مشکل مطرح شده در جلسات، ارتباط با فرزند و بدرفتاری او باشد، ابتدا ریشه های مشکل شناسایی می شود، سبک فرزندپروری والدین، رفتارهای اعضای خانواده با هم بررسی می شود.

در این شرایط ترکیبی از گفتگو درمانی، روان درمانی و مشاوره خانوادگی استفاده می شود. مشاور سعی می کند اصول غلط تربیتی و الگوهای غلط رفتاری در خانواده را اصلاح کند و به خانواده کمک می کند ارتباط موثرتری با هم داشته باشند.

 در نهایت، نوع تکنیک مورد استفاده در مشاوره فرزندپروری تا حد زیادی به منفعت شما و خانواده تان بستگی دارد. حتی در مواردی ممکن است، بیمار به روانپزشک ارجاع داده شود تا از دارودرمانی برای کاهش علائم استفاده شود. این داروها درمان نمی کنند، اما با کنترل علائم، به پیشرفت درمان کمک می کنند.

معیارهای مشاور والدین و فرزند خوب چیست؟

احساس راحتی و مسئولیت پذیری دو موردی است که باید در یک مشاور جستجو کنید.

بسیاری از والدین از رجوع برای درمان احساس خجالت می کنند، بنابراین یافتن فردی که با او احساس راحتی دارید اهمیت دارد.

در عین حال، می توانید از مشاوره خانواده یا درمانگر خانواده نیز کمک بگیرید، زیرا می تواند به طیف وسیعی از مسائل مانند زوج درمانی، خانواده درمانی و تربیت فرزند به شما کمک کند. به یاد داشته باشید که بهتر است درمانگر شما خود دارای فرزندی باشد.

چرا؟

زیرا در این صورت به احتمال زیادی بسیاری از مشکلات شما را درک کرده و از نزدیک لمس کرده است. البته این جز الزامات یک مشاور خوب نیست.

آنچه بیش از هر چیز اهمیت دارد، سطح راحتی شما و سایر اعضای خانواده با جلسات مشاوره فرزندپروری است.

سهم والدین در موفقیت جلسات فرزندپروری چقدر است؟

مشاوره فرزندپروری راهکار تقویت و بهتر شدن مهارت ارتباط عاطفی با فرزندتان را به شما یاد می دهد. برای بهبود اثربخشی روند درمان نکات زیر را در طول جلسات و در ارتباطات خانوادگی در خانه فراموش نکنید:

  • به وضعیت بدن و حرکات فرزندتان در هنگام حرف زدن توجه کنید.
  • از رویاهای فرزندانتان سؤال کنید.
  • وقتی فرزندتان حرف می زند، سعی کنید شنونده خوبی باشید و در هنگام شنیدن کار دیگری انجام ندهید.
  • تماس چشمی برقرار کنید و بی اعتنا نباشید.
  • در هنگام گفت و گو با فرزندتان از حس لامسه استفاده کنید.
  • خواسته ها و آرزوهای فرزندتان را تشویق کنید.
  • عذرخواهی و اصلاح احساسات بعد از مشاجره با فرزند توصیه می شود.

چطور همسرم را برای مراجعه به روانشناس تربیت کودک متقاعد کنم؟

نیاز یا عدم نیاز به مشاوره فرزندپروری موضوعی است که می تواند باعث اختلاف بین پدر و مادر شود. تعیین اینکه چه چیزی مشکل است و چه چیزی مشکل نیست، سخت است. بسیار پیش می آید که والدین نسبت به الگوهای تربیتی غلط خود آگاهی ندارند و رفتاری بیش از حد مستبدانه یا بیش از حد سهل گیرانه نسبت به فرزند در پیش می گیرند.

همانطور که گفتیم بسیاری از والدین تصور می کنند تربیت فرزند کار ساده ای است. یا تصور می کنند مشکلات رفتاری فرزندشان ریشه در ارتباط او با همسالان یا شخصیت وی دارد، این در حالی است که در بسیاری از موارد الگوهای رفتاری غلط فرزندشان ریشه در نوع تربیت و رفتار والدین دارد.

چنانچه همسرتان در مورد مراجعه به مشاور با شما موافق نیست، برای مدتی موضوع را مسکوت بگذارید. صبر کنید تا کمی از شدت اختلاف بین شما کاسته شود. پس از مدتی دوباره موضوع را مطرح کنید. همسرتان را متهم به چیزی نکنید. رفتارهای غلط فرزندتان را به شیوه های تربیتی او ارتباط ندهید. سعی کنید او را به حداقل یک جلسه مشاوره متقاعد کنید.

مشاوره فرزندپروری آنلاین برای ایرانیان خارج از کشور

تفاوت های فرهنگی و تربیتی با کشور مقصد موجب شده که مهاجران ایرانی در یافتن مشاور مناسب برای فرزندشان در خارج از ایران دچار مشکل شوند.

به علاوه، مهاجرانی هستند که پس از چند دهه مهاجرت دچار تفاوت فرهنگی با فرزندشان شده اند و هیچ یک رفتارها و علایق دیگری را درک نمی کنند. این از تبعات رشد در دو فرهنگ متفاوت است که خانواده را درگیر کرده است.

نبود محدودیت جغرافیایی و دسترسی به برترین اساتید ایران از مزایای دریافت خدمات مشاوره آنلاین برای ایرانیان خارج از کشور (و حتی از کل ایران) می باشد.

همراه داشتن مشاوری که دغدغه های فرهنگی و خانوادگی شما را بشناسد، برای دریافت راهکارهای مناسب در مشکلات خانوادگی اهمیت زیادی دارد.

با استفاده از مشاوره آنلاین می توانید از هر کشوری با مشاوری آشنا با زبان و فرهنگ مادریتان ارتباط برقرار کنید.

بدین ترتیب می توانید با مشاوران و اساتیدی که در حوزه کودک شناخته شده و مطرح هستند به سادگی و از هر نقطه جهان ارتباط برقرار کنید.

مشاور می تواند تکنیک های ارتباطی و فرزندپروری را به شما آموزش دهد و با فرزندتان برای حل مشکل کار کند. در صورت تمایل، پیشنهاد می کنیم ویدئوی زیر را با عنوان “ فرزندپروری در کودکان مهاجر ” مشاهده نمایید.

سخنی از سیمیآروم

خبر خوب برای والدین این است که حتی اگر فرزندانتان بعضی از عادات بد را آموخته باشد، حتی اگر از الگوی تربیتی غلطی استفاده می کنید، و حتی اگر رابطه شما با فرزندتان تا حد زیادی خراب شده است، هنوز هم برای تربیت صحیح و ارتباط بهتر با فرزندتان دیر نیست.

شما می توانید با یادگیری اصول کنترل احساسات، شناخت کامل روانشناسی کودک و روش های صحیح تربیتی کودک، فرزندانتان را برای شکوفایی در اجتماع و زندگی آینده تربیت کنید و صمیمیت عاطفی بیشتری را با او تجربه کنید.

تجربه نشان داده است که کلید موفقیت در تربیت کودک، تغییر رفتار والدین است. شما با مراجعه به مشاور گام بزرگی در جهت این تغییر برداشته اید.

کافی است صبر وحوصله داشته باشید و راهکارهای تربیتی کودک را به درستی بیاموزید و این مسئله را جدی بگیرید.

امیدواریم که به بسیاری از سوالات و ابهامات شما در مورد مشاوره فرزندپروری را پاسخ داده باشیم. چنانچه سوال یا ابهامی برای شما باقی مانده است، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.


سایر منابع:

https://www.therapytribe.com/therapy/parenting-therapy/

https://www.verywellfamily.com/types-of-parenting-styles-1095045

https://www.docdoc.com.sg/info/procedure/parenting-counseling/

https://www.goodtherapy.org/learn-about-therapy/issues/parenting

https://www.betterhelp.com/advice/parenting/parent-counseling-parent-child-conflict-win-win/

https://simiaroom.com/blog/%D8%AF%D8%B2%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86/

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها