5 فروردین 1403

6 راهکار اساسی که افراد موفق برای مقابله با استرس از آن ها استفاده می کنند


خانه » مشاوره » 6 راهکار اساسی که افراد موفق برای مقابله با استرس از آن ها استفاده می کنند

6 راهکار اساسی که افراد موفق برای مقابله با استرس از آن ها استفاده می کنند.
مسئولیت های زیادی روی دوشتان است؟ وقت ارائه ی پروژه هایتان نزدیک است؟ در برخورد با آدم های دیگر احساس تنش می کنید؟ کلافه شده اید؟
هیچ می دانستید که همه ی انسان ها کم و بیش احساساتی از این دست را در زندگیشان تجربه می کنند؟ اما چرا بعضی از آن ها به انسان های موفقی تبدیل می شوند و برخی نه؟ تفاوت در تجربه ی استرس نیست؛ تفاوت در “داشتن هنر مقابله با استرس” است. در این مطلب قصد داریم روش هایی را به شما معرفی کنیم که افراد موفق برای مقابله با استرس از آن ها استفاده می کنند.

خنده باعث کاهش استرس میشود
1. با خودتان در صلح باشید!

اشتباهاتتان را ببینید، برای جبرانشان تلاش کنید، اما با خودتان مهربان باشید. کمال گرایی بیش از حد را کنار بگذارید و خود واقعی تان را دوست داشته باشید با تمام خطاها و اشتباهاتی که تا کنون مرتکب شده اید. نه آن منِ آرمانی که در خیالتان بافته اید. بپذیرید که هر آدمی در زندگی اش اشتباه می کند و شما هم به گواه اینکه “آدم” هستید، از این قاعده مستثنی نیستید.

2. درک کنید که تفاوت ظریف و مهمی بین “نگران بودن” و “اهمیت دادن” وجود دارد.

نگران بودن درگیر کردن بیهوده ی ذهن است در حالی که اهمیت دادن از جای خود برخواستن و کاری کردن است. Chad Lejeune روانشناس بالینی در کتاب خود با مثالی به توضیح تفاوت بین نگران بودن و اهمیت دادن پرداخته است. او می گوید که وقتی شما به مسافرت می روید و تمام مدت سفر به خشک شدن گل های داخل آپارتمانتان فکر می کنید، در واقع نگران آن ها هستید، بی آنکه بتوانید کاری انجام دهید. و در نهایت هم از سفر برمی گردید و با گلدان هایی رو به رو می شوید که برگ هایشان زرد و قهوه ای شده است.

در حالی که اهمیت دادن به گلدان ها باعث می شود تا به دور از استرس راهی برای خشک نشدن آن ها پیدا کنید. مثلا قبل از رفتن به سفر گلدان هایتان را به همسایه می سپارید. به طریقه ی مشابه هم اگر نگران اوضاع مالی هستید، کاری از پیش نمی برید. اما زمانی که به اوضاع مالی تان اهمیت می دهید، راهکاری پیدا می کنید تا درامدی بهتر داشته باشید، قبض هایتان را به موقع پرداخت می کنید و حساب شده تر خرج می کنید.

3. به این فکر کنید که چه چیزهایی تحت کنترل شما هستند و روی آنها تمرکز کنید.

شما نمی توانید رفتار رئیستان، مشتری هایتان، انسان هایی که در مترو یا خیابان با آنها برخورد می کنید، و یا والدینتان را کنترل کنید. اما می توانید نحوه ی پاسخگویی خودتان به رفتار آنها را کنترل کنید. می توانید افکار خودتان را کنترل کنید. می توانید سبک زندگی خودتان را کنترل کنید. یکی از موارد مهمی که در انسان ها ایجاد استرس می کند این است که می خواهند چیزهایی را تحت کنترل خود داشته باشند که در کنترل آن ها نیست.

چرا که در چنین مواردی علاوه بر احساس نامطلوبی که از شکست یا برخورد نامناسب به آنها دست داده، احساس ناتوان بودن و بی پناه بودن هم خواهند کرد. اما اگر بدانند که هرگز قرار نیست همه چیز تحت کنترل آنها باشد، و روی مواردی تمرکز کنند که در آنها قدرت و احاطه دارند، آن وقت با تنش هایی بسیار کمتر از قبل در مسیر موفقیت خود گام برمی دارند.

دردهای روان تنی چیست و چطور درمان می شود؟

4. در زندگی وقتی را برای پرداختن به اموری اختصاص دهید که به آن ها عشق می ورزید.

با پرداختن به فعالیت های مورد علاقه تان، استرس را از خود دور کنید

به یاد داشته باشید که زمانی که فعالیت های مورد علاقه تان بخشی هرچند کوچک در زندگیتان دارند، خیلی راحت تر می توانید با استرس های روزانه کنار بیایید. به موسیقی علاقه دارید؟ همین امروز آلبوم خواننده ی مورد علاقه تان را گوش دهید. کنسرت های محبوبتان را از دست ندهید.

یادگیری نواختن سازی را آغاز کنید. عاشق فوتبال هستید؟ رفتن به استادیوم و تشویق تیم مورد علاقه تان را از دست ندهید. یک توپ پلاستیکی بخرید و هر روز صبح قبل از رفتن به سر کار چند دقیقه ای روپایی تمرین کنید. اگر هم نمی دانید به چه چیزی علاقه مندید، فعالیت های مختلف را امتحان کنید. بالاخره از یکی از آنها خوشتان خواهد آمد.

5. زمانتان را به درستی مدیریت کنید.

یکی از مسائلی که موجب ایجاد استرس در بسیاری از انسان ها می شود، کمبود زمان لازم برای انجام کارهایشان است. همه ی ما در هفته 168 ساعت زمان داریم. عده ای از آدم ها کارمند تمام وقت هستند، ورزش می کنند، ساز می زنند، آخر هفته ها به پیک نیک می روند و هر شب هم حداقل 7 ساعت می خوابند. اما عده ای دیگر به صورت نیمه وقت در یک شرکت کار می کنند، صبح ها با تاخیر سر کار می رسند، شب ها چهار- پنج ساعت می خوابند و نتیجتا کل روز در حال خمیازه کشیدن هستند، و همیشه هم برای هر کاری وقت کم می آورند.

اگر همه ی ما در هر روز 24 ساعت زمان داریم و در هر هفته هفت روز، پس تفاوت کجاست؟ تفاوت در مدیریت زمان است. افراد موفق همیشه با خود لیستی به همراه دارند که در آن کارهایی که باید انجام شوند را یادداشت کرده اند و برای انجام هرکدام زمانی را اختصاص داده اند. به این ترتیب ساعات زندگی را بیش از آنکه وقف فکر کردن به کارهای عقب مانده کنند، صرف انجام وظایف و امور مورد علاقه شان می کنند. ( اطلاعات کامل تر در ارتباط با خودتنظیمی )

6. با دوستی مورد اعتماد در مورد احساستان صحبت کنید.

مطالعات نشان می دهد که صحبت کردن با دوستان به خصوص در خانم ها موجب بالا رفتن هورمون سروتونین در بدن آن ها می شود. سروتونین که از ناقل های عصبی در بدن انسان است به عنوان هورمون سرخوشی و لذت شناخته می شود. کاهش این هورمون در بدن باعث ایجاد افسردگی، دلهره و اضطراب، بی خوابی، سردردهای میگرنی و علایمی از این دست می شود. پس دیگر به وقت گذرانی با دوستان به چشم اتلاف وقت نگاه نکنید و فراموش نکنید که ملاقات دوستان، اگر در حد تعادل انجام شود برای سلامتی تان مفید و لازم استارتباط با دوستان به کاهش استرس کمک میکند.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها