25 اسفند 1402
تربیت جنسی چیست و چه اهمیتی دارد؟

آن چه باید از تربیت جنسی بدانید


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » آن چه باید از تربیت جنسی بدانید

تربیت جنسی چیست؟

تربیت جنسی با آموزش جنسی متفاوت است. آموزش جنسی درواقع فقط افزایش آگاهی است؛ اما تربیت جنسی به کارآمدی رفتار می‌پردازد یعنی در واقع آموزشی است که منجر به نتیجه می‌شود. در صورتی که آموزش منجر به عمل نمی‌شود.
تربیت جنسی به این دلیل مهم است که کودکان امروز، افراد بالغ و والدین آینده جامعه هستند و کودکی که در معرض تربیت جنسی نادرست قرار گیرد، در آینده نیز ممکن است دچار اختلالات و انحرافات جنسی شود. کودکانی که خوب تربیت شوند، در 20 سال آینده جامعه خوبی خواهیم داشت.

اهمیت آموزش جنسی به کودکان

اگر در گذشته، کنجکاوی‌های جنسی کودکانی درست پاسخ داده می‌شد، آزارگران جنسی هم وجود نداشتند. پس نتیجه پاسخ اشتباه، بسیار مخرب‌تر از پاسخ ندادن است و این پاسخ اشتباه ممکن است آغاز انحراف باشد. چنان که یک تئوری می‌گوید: اگر در کودکی کنجکاوی‌ها، سوالات و رفتار کودک، بد پاسخ داده شود، آن رفتار به جای سرکوب با شدت بیشتری در بزرگسالی نمایان می‌شود.
اگر کودکی دست به اندام جنسی خود بزند یا آن را به دیگران نشان دهد و والدینش او را به شدت تنبیه کنند، این امکان بسیار وجود دارد که در بزرگسالی او منجر به عورت نمایی شود.
ما نباید نگران این باشیم که کودک چه چیزی را نمی‌داند؛ بلکه باید نگران این باشیم که چه می‌داند و چطور استفاده می‌کند؟ اگر خود ما اطلاعات درستی نداریم، بهتر است که ارائه نکنیم.

دانش غلط، نگرش غلط ایجاد می‌کند، نگرش غلط منجر به باور غلط می‌شود و بار غلط رفتارهای غلط می‌سازد. نمونه بارز این روند بیماری واژینیموس یا درد لگنی است که در آن اندام جنسی زنانه از دخول و پذیرش اندام جنسی مردانه جلوگیری می‌کند. این به این دلیل است که ذهن و باور او که از کودکی به او گفته‌اند نباید وارد رابطه جنسی شود، عضلات را منقبض می‌کند.

نگاه غلط به تربیت جنسی

والدین باید توجه کنند که منظور از تربیت جنسی کودک، به زبان عامیانه چشم و گوش باز کردن کودک یا آموزش فساد به او نیست. متخصصان تربیت جنسی نیز همچون شما نگران این هستند که فرزندان دچار بلوغ زودرس یا ازدواج زود هنگام نشوند و این نکته را در مباحث خود در نظر می‌گیرند. در واقع نگاه اصلی در تربیت جنسی، تأکید بر بهداشت و سلامت جنسی است.
اگر اصطلاحات نادرستی برای اندام جنسی کودکان در نظر بگیریم، باورهای غلطی ممکن است در ذهن کودک شکل بگیرد. به طور مثال اگر نام گل برای اندام جنسی او بگذاریم او باور می‌کند که اندامی آسیب پذیر دارد که به محض تماس از بین می‌رود.

اطلاعات جنسی از چه طریق ارائه شود، بهتر است؟

مخاطبان سیمیاروم در شبکه‌های اجتماعی در جواب این سوال که پرسیده شده بود: اطلاعات جنسی را از چه طریق دریافت کرده‌اید؟، قریب به اتفاق پاسخ داده بودند که از گروه همسالان خود این اطلاعات را کسب کرده‌اند. اطلاعات در حوزه جنسی از دو طریق رسمی و غیر رسمی کسب می‌شود. اطلاعات رسمی از طریق متخصصان و پزشکان و اطلاعات غیررسمی از طریق افراد عادی، خود کودک و گروه همسالان در دسترس است.
در اروپا نیز اولین رده کسب اطلاعات همسن و سالان و رسانه است رتبه آخر به متخصصان می‌رسد. روش درست این است که آموزش توسط متخصصان انجام شود و در رده بعدی، مادر کودک. مادر نیز باید اطلاعات را از منابع معتبر و متخصصان کسب کند.

چگونه با فرزندان خود در مورد آموزش های جنسی صحبت کنیم؟

تربیت جنسی کودکان یک فرآیند پیچیده و حساس است که نیازمند توجه و دقت والدین و مراقبین است. در طول این فرآیند، والدین باید به موارد زیر توجه کنند:

  1. صحبت کردن در مورد بدن و نام‌گذاری اجزای آن:
    • از کودکان بپرسید که آیا سوالی در مورد بدن یا اجزای آن دارند و به سوالاتشان با دقت و صداقت پاسخ دهید.
    • از زبان ساده و مناسب سن برای توضیح اجزای بدن استفاده کنید.
  2. تشویق به سؤالات:
    • والدین باید آمادگی داشته باشند به سؤالات کودکان پاسخ دهند و اطمینان حاصل کنند که کودکان احساس راحتی در ارتباط با آن‌ها دارند.
  3. آموزش حریم شخصی:
    • به کودکان یاد بدهید که هرکسی حق خصوصیت و حریم شخصی دارد و باید احترام گذاشته شود.
    • به آن‌ها بیاموزید که در صورتی که کسی از آن‌ها خواسته باشد که در مواردی مشخص مانند لمس یا پوشیدن لباس‌های خصوصی دیگران، نه گفته و به والدین خود اطلاع دهند.
  4. توضیح درست در مورد علاقه‌های جنسی:
    • به مرور زمان و با توجه به سن، به کودکان توضیح دهید که برخی از افراد به عنوان دوست یا هم‌جنسگرا ممکن است ترجیحات مختلفی داشته باشند و این موضوعات باید با احترام مورد بررسی قرار گیرند.
  5. مدیریت رسانه‌ها:
    • محدود کردن دسترسی به محتواهای نامناسب برای سن کودکان و توجه به محتواهای آموزشی و مناسب با سن آن‌ها.
  6. نقش مدرسه:
    • اطلاعات جنسی به طور کلی در برنامه درسی مدارس گنجانده شده و والدین می‌توانند با مدرسه در ارتباط باشند تا در این زمینه اطلاعات کامل‌تری به کودکان داده شود.
اعتیاد کودکان به تلفن همراه : روش های مقابله

تربیت جنسی کودکان باید با احترام به احساسات و حریم شخصی آن‌ها انجام شود و همچنین باید در جهت ارتقاء اطلاعات و درک کودکان از جوانب مختلف جنسیت ارائه شود.

تربیت جنسی از چه سنی آغاز می‌شود؟

هرگونه اطلاعات صحیح جنسی باید متناسب با سن کودک ارائه شود. اطلاعاتی که برای کودک 0تا4 ساله در نظر گرفته می‌شود، با اطلاعات مربوط کودک 5تا8 ساله متفاوت است. اما به طور کلی بهتر است بدانید که تربیت جنسی در اصل پیش از به دنیا آمدن کودک آغاز می‌شود. تصمیماتی که پدر و مادر برای رشد فرزند و نحوه تربیت او می‌گیرند، بسیار در این زمینه اثرگذار است.

تربیت جنسی کودک بعد از مهاجرت چگونه است؟

تربیت جنسی کودک بعد از مهاجرت:

ممکن است فرهنگ خانواده با فرهنگ کشور مقصد در تعارض باشد و موضوعاتی که در کشور مبدأ به هیچ وجه موضوع بحث نبوده است، بعد از مهاجرت به چالش کشیده شوند. اکثر کشورها در سیستم آموزش و پرورش خود، آموزش جنسی را جزو وظایف و برنامه‌های خود قرار داده‌اند و توضیحات متخصصان و معلمان بسته به سن دانش‌آموزان طبقه‌بندی می‌شود. اما به طور کلی می‌توانید با معلم کودک یا مشاوران مدرسه صحبت کنید.

اگر یک خانواده با فرزند نوجوان خود مهاجرت کند، چطور می‌شود از چالش‌های شوک فرهنگی برای او جلوگیری کرد؟

به این دلیل که نوجوانان در دوره هویت یابی قرار دارند، توصیه اول این است که در این دوره مهاجرت نکنید؛ چون گاهی ممکن است نوجوان دچار طرحواره انزوای اجتماعی شود. اما اگر برای او از شرایط کشور مقصد بگویید، منابع اطلاعاتی مهم درباره کشور جدید را در اختیار او بگذارید تا با دید بازتری وارد جامعه جدید شود.
رفتار جنسی در بستری از فرهنگ شکل می‌گیرد. برای تربیت جنسی درست، می‌توانید نوجوان خود را به مشاوره جنسی ببرید و چه بهتر که این متخصص تجربه زندگی در کشور مقصد را داشته و با فرهنگ کشور مبدأ نیز آشنا باشد. این مشاوره جنسی باعث می‌شود که ضربه‌ها و آسیب‌های ناشی از شوک فرهنگی به حداقل برسد. تمام مشاوران سیمیاروم از این مزیت برخوردارند و شما می‌توانید برای دریافت مشاوره در زمینه‌های مختلف به ویژه روانشناسی مهاجرت به صورت آنلاین از مشاوران سیمیاروم کمک بگیرید.

تربیت جنسی چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

در کشورهای سراسر دنیا پروتکل‌هایی برای تربیت جنسی دانش آموزان در آموزش و پرورش وجود دارد. اما هر کودکی خاص است و تروماها و آسیب‌های هر کودک متفاوت از دیگری است. متأسفانه در ایران و کشورهای جهان سوم این نوع تربیت هنوز آن طور که باید در دسترس قرار ندارد و باورهای غلط نیز مانند داستان‌هایی درباره لک لک‌ها به این ضربه‌ها اضافه می‌کند. به همین دلیل کمک گرفتن از یک مشاور جنسی یا حتی یک سکس تراپیست می‌تواند بسیار موثر باشد.

اگر فرزند نوجوانم خود ارضایی کند، چه کار باید بکنم؟

این بحث بسیار مهم و مفصل است که حتما در آینده به صورت جداگانه به آن خواهیم پرداخت؛ اما در گام اول تقریبا تمام نوجوانان خودارضایی می‌کنند. طبق تحقیقات علمی صورت گرفته، خودارضایی هیچ عارضه جسمی و روانی ایجاد نمی‌کند و خطرناک نیست. در دوره نوجوانی به خاطر تغییر در هورمون‌ها نیاز به تخلیه انرژی رشد می‌کند که گاهی منجر به خودارضایی می‌شود. تنها چیزی که والدین بهتر است بررسی کنند این است که نوجوانان در این حین دچار اختلال عملکرد نشوند.
برای رزرو وقت مشاوره با دکتر حمید مهرابی می‌توانید به صفحه مشاور مراجعه کنید یا صفحه مشاوران سیمیاروم را مشاهده کرده و برای مشاوره نوجوان یا مشاوره جنسی، جلسات آنلاین خود را از هرجای جهان که هستید، رزرو کنید.
تهیه شده در تیم تولید محتوای سیمیاروم

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
...

سلام
تو مطلبتون گفته بودین خودارضایی مشکل جسمی و روحی ایجاد نمیکنه
باید بگم که این حرف کاملا غلطه
چون خودارضایی خیلی زود میتونه به اعتیاد تبدیل بشه و
عوارض جسمی و روحی وحشتناکی داره
اینم بگم که بدون دانش صحبت نکردم.