31 فروردین 1403
جنگ قدرت در خانواده

جنگ قدرت در خانواده: تلاش برای رسیدن به حق بیشتر


خانه » مشاوره ازدواج » جنگ قدرت در خانواده: تلاش برای رسیدن به حق بیشتر

مسئله قدرت در خانواده، مسئول تصمیم گیری و مشخص کردن مسیر زندگی از اختلافات رایج بین زوج است. جنگ قدرت در خانواده باعث از بین رفتن رابطه سالم و پویا بین آنان می شود.

رابطه ای که بر مبنای عدالت و احترام متقابل نباشد، باعث اختلاف و از بین رفتن صمیمیت بین زوج می شود. در گذشته مرد سالاری این طور ایجاب می کرد که مردان در راس هرم قدرت خانواده قرار داشتند و زنان سهم کمی از مدیریت خانه و حق تصمیم گیری را در اختیار داشتند.

 

| مطالعه مطلب “مردسالاری در زندگی مشترک” به شما پیشنهاد می شود |

 

امروزه، تغییرات فکری در نظام فکری افراد باعث شده که زنان و مردان سهم مساوی تری در تصمیم گیری داشته باشند. اما هنوز هم این مسئله به طور کامل بین زوج ها حل نشده است.

پیش مشاره سیمیاروم

قدرت در خانواده بر اساس چه فاکتورهایی تعیین می شود:

عوامل مختلفی در تقسیم قدرت در خانواده تاثیر می گذارد. موارد زیر باعث افزایش قدرت یکی از طرفین رابطه می شود:

  • میزان درآمد بالاتر
  • میزان تحصیلات و رتبه اجتماعی
  • موقعیت اجتماعی و شغلی بهتر
  • توانایی کنترل و مدیریت بهتر احساسات
  • توانایی تصمیم گیری منطقی تر

علائم جنگ قدرت در خانواده:

یافتن علائم مشکل بین شما مشکلی را حل نمی کند. این فقط ابتدای راه است. به رابطه خود دقت کنید و به دنبال نشانه های زیر باشید:

  • هر دو می خواهید همیشه حق با شما باشد. آنقدر به ایده خود می چسبید و حرف هایتان را تکرار می کنید که به حرف های دیگری گوش نمی دهید.
  • فقط به علایق خود فکر می کنید. هیچ وقت به شکل تیمی رفتاری نمی کنید.
  • انسان ها همه خطا می کنند. اما شما بیش از حد روی خطاها و اشکالات همسرتان تمرکز دارید.
  • احساس می کنید تصمیم گیری و مسئولیت همیشه با همسرتان بوده است.
  • هر دو سعی دارید حرف آخر را در مورد مسائل بزنید.
  • به حرف های یکدیگر توجه نمی کنید.
  • همسرتان همیشه بدخلق و ریاست طلب است.

چطور از دیدگاه همسر آینده ام در مورد تقسیم قدرت در خانواده مطلع شوم؟

شناخت درست همسر از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری می کند. اینکه از همسر آینده خود مستقیم و صریح بپرسید که «نظر تو در مورد نقش مرد/زن در خانواده چیست» نمی تواند راه مطمئنی برای آگاهی از نظرات او باشد. برای اطمینان از نظر واقعی او باید به رفتارش و نیز شرایط خانواده وی دقت کنید.

الگوی قدرت را در خانواده همسر خود بررسی کنید. آیا در خانواده ای زن سالار زندگی می کند یا مرد سالار؟ یا تصمیمات با همفکری همه اعضای خانواده گرفته می شود؟


همسر درمانی توسط روانشناسان مجرب در سیمیاروم


به رفتارش در دوره آشنایی دقت کنید. آیا برای مسائل از شما نظرخواهی می کند؟ از شما می پرسد که دوست دارید در چه محلی تفریح کنید، شام بخورید، چه فیلمی تماشا کنید؟

پیش مشاره سیمیاروم

رفتار او در جمع چطور است؟ می خواهد نظرات خودش را تحمیل کند یا با مشورت و تصمیمات جمعی پیش می رود؟

آیا به جای خواهش کردن، به همه دستور می دهد؟ پس احتمالا با یک فرد ریاست طلب روبه رو هستید که طالب آن است که تمام قدرت در اختیار او باشد.

مدیریت خانواده باید دست چه کسی باشد؟

هیچ یک از الگوهای مردسالاری یا زن سالاری گزینه های خوبی نیستند. هر یک با مشکلات و تبعاتی در ارتباط با جنگ قدرت در خانواده همراه است. اینکه تنها یک نفر مسئول تصمیم گیری در خانواده باشد، باعث بالا گرفتن نارضایتی بین اعضای خانواده می شود.

چالش های دو سال اول ازدواج

جنگ قدرت بین زوج

بهترین حالت آن است که همه اعضای خانواده، به ویژه زوج، در تصمیمات نقش داشته باشند. هر یک از اعضای خانواده باید حق رای داشته باشد و در مسائلی که در آن تخصص و مهارت بیشتری دارد از او نظرخواهی شود.

بهترین شیوه رفتاری در خانواده حالتی است که در آن هیچ کس احساس ناکارآمدی و بی کفایتی ندارد و همه احساس می کنند در مسائل تفاهم دارند.

 

| مطالعه مطلب “تفاهم در زندگی مشترک چیست و چطور اختلافات را حل کنیم؟” به شما پیشنهاد می شود |

 

در مواردی که زوج نمی توانند به توافق برسند، می توانند از راهنمایی یک مشاور برای رسیدن به توافق و گرفتن بهترین تصمیم کمک بگیرند.

برای مقابله با جنگ قدرت در خانواده باید چه کرد؟

حتی اگر تمام نشانه های فوق را در رابطه خود می بینید، همیشه این طور نیست که شما در رابطه ای با کشمکش در مورد قدرت گیر کرده اید. این رفتار می تواند نشانه ای تغییر در خانواده، تروما، آزار عاطفی، خشونت خانگی یا اختلافات قبلی باشد.

برای اطمینان از آنکه مشکل شما ناشی از توزیع ناعادلانه قدرت است، بهتر است با یک مشاور صحبت کنید.

گیر کردن در نزاع قدرت بین زوج، لزوما به این معنی نیست که باید جدا شوید و راهی برای این رابطه نیست. همیشه اگر زوج خواهان تغییر باشند و بتوانند نیازهای خود را به خوبی با دیگری در میان بگذارند، امیدی به تغییر هست.

در مورد احساساتان و نیاز به قدرت و اختیار بیشتر در زندگی با همسرتان صجبت کنید.

دانستن نحوه بیان این مطلب با همسر ریاست طلبتان بسیار مهم است. زمانی را انتخاب کنید که همسرتان در بهترین حالت خلق و خوی خود قرار دارد. موضوع را بدون اتهام زنی و برچسب هایی نظیر دیکتاتور و قدرت طلب مطرح کنید.

همسرتان را تحقیر نکنید. تحقیر کردن می تواند باعث عصیان و شروع جنگ قدرت بین اعضای خانواده شود. همیشه با احترام و محبت با یکدیگر صحبت کنید.

به تدریج خود را در تصمیمات جزئی خانواده دخیل کنید. مهم نیست این تصمیم چقدر جزئی و بی اهمیت است، به تدریج می توانید حوزه قدرت خود را گسترش دهید و توان تعقل و منطقتان را به همسرتان اثبات کنید.

همان طور که گفتیم میزان درآمد و سطح سواد نقش مهمی در جنگ قدرت در خانواده دارد. اگر از سطح تحصیلات و درآمد پایین تری نسبت به همسرتان برخوردار هستید، تلاش کنید جایگاه خود را ارتقا دهید.

این کار ساده نیست و زمان می طلبد. اما حتی اگر در توزیع قدرت در خانواده به نفع شما نباشد، در جامعه باعث بهبود جایگاه شما می شود و می توانید آینده و پشتوانه مطمئن تری برای خود ایجاد کنید.

به رابطه خود نگاه کنید. نقش شما در این رابطه چیست؟ آیا مادر هستید یا صرفا یک تمیز کار، پرستار، معشوقه و فردی بدون هیچ گونه اختیار؟ شاید شما در این رابطه بیش از حد گذشت داشته اید و از حقوق خود گذشته اید. نقش جدید خود را تعریف کنید. وظایف را در خانواده به طور مساوی و عادلانه توزیع کنید. سبک زندگی خود را تغییر دهید و به خود بیشتر از قبل بها دهید.

سوالی از مخاطبان:

سهم شما از قدرت در خانواده چقدر است؟ چقدر در تصمیمات مورد همفکری قرار می گیرید؟

منبع:

exploringyourmind

 

[block id=”khanevade”]

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
یه زن بی قدرت

سهم من از قدرت در خانواده در حد تصمیم گیری برای ناهار فرداست. نه خبر دارم چقدر درآمد داریم، نه میتونم حتی برای مسافرت رفتن نظر بدم. یعنی همسرم با همه مشورت میکنه، به غیر از من. اگر من چیزی رو پیشنهاد بدم، اون گزینه صد در صد مردوده. برای همین اکثرا نظرم را نمیگم به این امید که شاید اتفاقی و تصادفی اون چیزی که من دلم می خواد بشه