5 فروردین 1403

درون گرا، برون گرا و پایان کرونا


خانه » کرونا و سلامت روان » درون گرا، برون گرا و پایان کرونا

زندگی پس از پایان کرونا برای همه یکسان نخواهد بود. درست است که بسیاری از مردم از واکسیناسیون و بازگشت به «زندگی عادی» احساس هیجان و آرامش می‌کنند‌؛ اما این موضوع برای همه یکسان نیست. بعضی از تیپ‌های شخصیتی هستند که از این انتقال و بازگشت می‌ترسند؛ چرا که بازیابی و ترمیم تحولاتی که این تغییرات ایجاد کرده، فرآیندی دشوار است.

تیپ‌های مختلف شخصیتی

تحقیقات نشان داده است که ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند در سلامت روان و توانایی افراد در مقابله با رویدادهای استرس‌زا یا آسیب‌زا نقش داشته باشد. به عنوان مثال، مطالعات نشان می‌دهند که شخصیت در نحوه‌ سازگاری و کنارآمدن افراد با تغییرات ناشی از همه‌گیری کرونا نقش داشته است.

به‌‌طور مشخص شخصیت‌های برون‌گرا و درون‌گرا روش‌های متفاوتی برای مدیریت همه‌گیری کرونا داشته‌اند. این طیف درون‌گرایی و برون‌گرایی به عنوان یکی از ابعاد کلیدی شخصیت در ابتدا توسط  کارل یونگ بیان شده است.

بر اساس نظریه یونگ، پنج ویژگی گسترده وجود دارد که شخصیت اصلی را تشکیل می‌دهند:

* پذیرا یا در دسترس بودن

* وظیفه‌شناسی

* برون‌گرایی

* موافقت

* روان‌رنجوری

سازگاری پس از پایان کرونا

با پیشرفت همه‌گیری کرونا، محققان دریافتند افراد برون‌گرا کاهش بیشتری در خلق‌وخوی خود تجربه می‌کنند در حالی که درون‌گراها افزایش جزئی را در خلق و خو نشان می‌دهند. این موضوع را باید با جزئیات بیشتری بررسی کرد.

برون‌گراها

افراد برون‌گرا با گذار به دوران پس از همه‌گیری چگونه کنار می‌آیند؟

افراد برون‌گرا تمایل دارند در موقعیت‌های اجتماعی رشد کنند و از بودن و تعامل با دیگران انرژی بگیرند. دستورالعمل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی به معنای قطع ارتباط بسیاری از افراد برون‌گرا با دیگران بود. موضوعی که برای بسیاری از افراد یک چالش واقعی به حساب می‌آمد.

تحقیقات نشان می‌دهد که برون‌گرایی به‌طور کلی با مهارت‌های مقابله‌ای ارتباط بهتری دارد. افرادی که این ویژگی شخصیتی را دارند، اغلب دارای سطوح بالاتری از تاب‌آوری و استرس کمتری هستند.

جنبه‌هایی از همه‌گیری مانند فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه که تماس با افراد دیگر را کاهش داد، بیشترین هزینه را برای افرادی داشت که در شرایط اجتماعی رشد می‌کنند. به همین دلیل، افرادی که دارای شخصیت برون‌گرا هستند، ممکن است با بازگشت به روال قبل از همه‌گیری خود را تسکین دهند. به‌ویژه که این بازگشت به حالت عادی با افزایش تماس با دوستان، خانواده، همکاران و سایر افراد همراه است.

درون‌گراها

بر خلاف افراد برون‌گرا، افراد درون‌گرا در اثر تعاملات اجتماعی زیاد، احساس خستگی می‌کنند. این بدان معنا نیست که آن‌ها دوست ندارند در کنار مردم باشند. بلکه به این معناست که آن‌ها بعد از گذراندن وقت در محیط‌های اجتماعی به زمان نیاز دارند تا دوباره شارژ شوند.

از آن‌جایی که بسیاری از افراد درون‌گرا با فاصله‌ اجتماعی و کار در خانه راحت‌تر کنار آمده‌اند، بازگشت به الگوهای عادی زندگی روزمره برای آن‌ها که تمایل دارند در تنهایی رشد کنند، ممکن است یک چالش باشد.

برای همه‌ افراد درون‌گرا دوران همه‌گیری، زمان کشف و آزادی شخصی از فشارهای اجتماعی معمولی زندگی کاری بود. یک مطالعه نشان می‌دهد برخی از مردم به دلیل کاهش زمان رفت و آمد، گذراندن زمان بیشتر با خانواده و افزایش ارتباطات آنلاین، در شرایط قرنطینه پیشرفت کرده‌اند.

در حالی که افراد درون‌گرا گاهی اوقات به عنوان خجالتی، کناره‌گیر یا مضطرب اجتماعی شناخته می‌شوند؛ اما آن‌ها هم از همراهی دیگران لذت می‌برند. به شرطی که زمانی برای شارژ و تنها بودن مجدد داشته باشند.

البته با ادامه‌ این بیماری همه‌گیر، حتی برخی از درون‌گراترین شخصیت‌ها در برخی مواقع مایل به برقراری ارتباطات اجتماعی بودند؛ اما ممکن است این بدان معنا نباشد که آن‌ها منتظر ورود کامل به یک تقویم اجتماعی شلوغ هستند.

برای بسیاری بازگشت به زندگی اداری می‌تواند به معنای بازگشت فعالیت‌هایی باشد که در آن‌ها احساس خستگی ایجاد می‌کند. مانند صحبت کردن، شرکت در جلسات و عدم رعایت حریم خصوصی. چالش بسیاری از مردم این است که چگونه می‌توانند به زندگی عادی بازگردند بدون این‌که آرامشی را که در طول دوران همه‌گیری کشف کرده‌اند، به‌طور کامل قربانی کنند.

در این مدت برخی از مردم متوجه شده‌اند که زندگی سابق آن‌ها اغلب بر فعالیت‌هایی متمرکز بوده که با شخصیت درون‌گرا همخوانی نداشته است. برای آن‌ها، این همه‌گیری منجر به افزایش خودآگاهی و درک این موضوع شده است که تمایلی به بازگشت به شیوه‌ زندگی قبل از همه‌گیری ندارند.

میان‌گراها

در این میان کسانی هستند که شخصیت آن‌ها جایی در وسط طیف برون‌گرایی و درون‌گرایی قرار دارد. افرادی که دارای این تیپ شخصیتی هستند، ویژگی‌های هر دو تیپ شخصیتی را دارند و گاهی اوقات از آن‌ها به عنوان «درون‌گرایان خروجی» یاد می‌شود.

افراد دارای شخصیت میان‌گرا از تنهایی لذت می‌برند؛ اما می‌توانند رفتارهای اجتماعی خود را در شرایطی که به آن نیاز دارند، تقویت کنند. آن‌ها از موقعیت‌های اجتماعی لذت می‌برند؛ اما ممکن است هر چند وقت یک‌بار به استراحت و شارژ مجدد نیاز داشته باشند.

مانند افراد برون‌گرا، ممکن است بازگشت به زندگی پس از پایان کرونا برای افراد میان‌گرا آسان‌تر باشد. با این حال، اگرچه ممکن است این افراد با قرنطینه بهتر از بسیاری از افراد برون‌گرا برخورد کنند؛ اما به احتمال زیاد بسیاری از جنبه‌های معمول خود را قبل از همه‌گیری کرونا از دست می‌دهند.

پس از پایان کرونا چه چیزی در انتظار ماست؟

صرف‌نظر از تیپ شخصیتی که دارید، مواردی وجود دارد که احتمالا منتظر آن هستید تا همه‌گیری ویروس کرونا کاهش یابد، افراد بیشتری واکسینه شوند  و بازگشت به زندگی قبل از کرونا اتفاق بیفتد. چیزهایی مانند:

*‌ دیدار دوستان و خانواده

*‌ سفر کردن

*‌ بازگشت به سر کار

* بازگشت به مدرسه

* غذا خوردن در رستوران‌ها

* دیدن فیلم و تئاتر

* شرکت در جشنواره‌ها و کنسرت‌های موسیقی

مدیریت اختلافات زناشویی در قرنطینه

* خرید از فروشگاه‌های واقعی

* شرکت در رویدادهای ورزشی

هنگام پیش‌بینی بازگشت به این فعالیت‌ها، ممکن است افراد هنوز به نوعی حس اضطراب را تجربه کنند. نگرانی‌های رایج در این موارد عبارتند از:

* ترس از بیمار شدن

حتی با واکسینه شدن افراد بیشتر و واکسیناسیون عمومی، برخی نگرانند که این امر ممکن است منجر به تجدید بیماری شود.

* نگرانی درباره‌عادت مجدد به جامعه

افرادی که طی دوران همه‌گیری تماس کمی با دیگران در خارج از خانه داشته‌اند، پس از پایان کرونا ممکن است مجبور باشند برای برقراری ارتباط مجدد با همکاران، آشنایان و غریبه‌ها تلاش کنند. حتی فعالیت‌های روزمره مانند رانندگی تا محل کار، برنامه‌ریزی قرار ملاقات یا دعوت به رویدادهای اجتماعی می‌تواند برای آن‌ها اضطراب ایجاد کند.

* از دست دادن تغییرات مثبت

افرادی که احساس می‌کنند در دوران همه‌گیری چیزهایی درباره‌ خودشان کشف یا در زمینه‌هایی رشد کرده‌اند، ممکن است از این بترسند که «بازگشت به حالت عادی» به معنای از دست دادن این تغییرات مثبت است.

چالش‌هایی که باید در نظر بگیریم

پیش از پایان همه‌گیری و بازگشت به زندگی عادی به این سوال که چگونه ممکن است مردم و جامعه در پی همه‌گیری تغییر کنند، باید پاسخ داده شود. با بازگشایی جامعه، افراد با هر تیپ شخصیتی با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند. مانند:

* محیط‌های کاری متحول شده

به دلیل سیاست‌های فاصله‌گذاری اجتماعی، دنیای کار به‌طور چشمگیری تغییر کرده است. بسیاری از سوالاتی  که افراد در مورد این‌که آیا کار از راه دور بر انگیزه یا بهره‌وری تأثیر می‌گذارد داشته‌ا‌ند، پاسخ داده شده است.

کارمندان و کارفرمایان در حال حاضر با پرسش‌هایی در مورد شیوه‌های دورکاری و میزان انعطاف‌پذیری در جهان پس از همه‌گیری روبه‌رو هستند. درحالی‌که همه نمی‌توانند در خانه کار کنند، آن‌هایی که می‌توانند با چالش تصمیم‌گیری درباره‌ این‌که آیا و چه زمان به دفتر باز می‌گردند مواجه‌اند.

* ایمنی

ممکن است نوع شخصیت افراد در احساس آن‌ها در مورد اقدامات احتیاطی ایمنی که با شروع بازگشت به فعالیت‌های قبل از همه‌گیری پابرجاست، نقش داشته باشد. در حالی‌که برخی از افراد مشتاقند دوباره به صورت حضوری به همکاران خود بپیوندند، ممکن است هنوز نگران خطرات سلامتی باشند، حتی اگر بسیاری از افراد واکسن را تزریق کرده‌اند یا بهداشت، ماسک‌زدن و فاصله‌گذاری فیزیکی را رعایت می‌کنند.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که افراد برون‌گرا کمتر از افراد درون‌گرا احتیاط‌های بهداشتی خاصی را در دوران همه‌گیری کرونا رعایت کرده‌اند. بنابراین چنین الگوهایی ممکن است در آینده و پس از پایان کرونا ادامه داشته باشد.

* تنهایی

حتی قبل از شروع همه‌گیری، درصد قابل توجهی از بزرگسالان در آمریکا با احساس تنهایی دست و پنجه نرم می‌کردند. با بازگشت غیرضروری بسیاری از کارمندان به کار در یک دفتر، ارتباط مجدد با همکاران یا ایجاد ارتباطات جدید می‌تواند برای بسیاری از افراد چالش ایجاد کند.

ممکن است بازسازی این ارتباطات اجتماعی برای برون‌گراها و میان‌گراها آسان‌تر باشد. در حالی‌که برای افراد درون‌گرا کاری دشوار است.

* استرس عمومی

با آزاد شدن بسیاری از فعالیت‌ها در جامعه، بسیاری از مردم ممکن است در کنار بازگشت به کار و ریتم زندگی روزمره با ایجاد تعادل در چالش‌های جدید ناشی از بیماری همه‌گیری دست و پنجه نرم کنند. برای برخی افراد، خانه حتی در شرایط استرس سلامتی، اقتصادی، اجتماعی و خانوادگی به پناهگاه ایمنی تبدیل شده است. با این حال، خروج از آن حباب می‌تواند نگرانی و استرس‌های جدیدی ایجاد کند.

راه‌های مقابله با چالش‌های بازگشت به زندگی عادی پس از پایان کرونا

واقعیت این است که بازگشت به حالت عادی ممکن است مدتی طول بکشد و اوضاع هرگز به‌طور کامل همان چیزی که قبل از همه‌گیری کرونا بود، نشود. وقتی به این چالش نگاه می‌کنید، مهم است راه‌هایی پیدا کنید تا بتوانید به گونه‌ای که نیازهای شما را برآورده می‌کند، به جامعه بازگردید.

مراقبت از خود را تمرین کنید

صرف نظر از نوع شخصیت شما، مهم است که در مواجهه با چالش‌های جدید پیش‌رو مراقب خود باشید. وقت گذاشتن برای خود، استراحت کافی، داشتن رژیم غذایی سالم و تمرین راهکارهای آرام‌سازی می‌تواند به شما کمک کند.

افراد درون‌‌گرا ممکن است دریابند که زمان‌های کوتاه تنها ماندن می‌تواند به کاهش استرس ناشی از افزایش معاشرت کمک کند.

به مهارت‌های مقابله‌ای خود تکیه کنید

دوران همه‌گیری کرونا حتی با ایجاد استرس،‌ مردم را به توسعه و ایجاد مهارت‌های مقابله‌ای جدید و افزایش تاب‌آوری سوق داد. هنگام مواجهه با چالش‌های مختلف در آینده، مواردی را در نظر بگیرید که به شما در مدیریت استرس و اضطراب در دوران همه‌گیری کمک کرده است.

تعادل پیدا کنید

به دلیل تغییرات در محل کار، ممکن است بتوانید با کارفرمای خود درباره‌ شرایط دورکاری صحبت کنید. برای بسیاری از افراد درون‌گرا، که ترجیح می‌دهند در خانه کار کنند، این کار می‌تواند راهی مناسب باشد در حالی‌که هنوز برای برخی از کارها به صورت حضوری در محل کار حاضر می‌شوند.

البته در نظر داشته باشید تصمیم برای دورکاری همیشگی ممکن است منجر به تحولات و تغییرات بیشتری در زندگی شود؛ بنابراین مهم است هزینه‌ها و مزایای احتمالی را قبل از چنین انتخابی بسنجید.

با افراد دیگر صحبت کنید

مهم است به یاد داشته باشید در این تجربه تنها نیستید. در حالی‌که تجربیات و احساسات هر کس ممکن است کمی متفاوت باشد؛ اما سایر اطرافیان شما نیز بسیاری از موارد مشابه را تجربه می‌کنند.

داشتن حمایت اجتماعی و صحبت درباره‌ این مسائل با دوستان و اعضای خانواده می‌تواند راهی برای به دست آوردن احساس همبستگی باشد.

ذهن آگاهی را امتحان کنید

ذهن آگاهی تکنیکی است شامل تمرکز بر لحظه‌ حال. این تمرین می‌تواند به شما کمک کند نگرانی‌های گذشته و نگرانی‌های مربوط به آینده را کنار گذاشته و راهی برای حضور در لحظه پیدا کنید.

آهسته بروید

اگر فکر بازگشت به زندگی عادی شما را مضطرب می‌کند، قرار گرفتن تدریجی در معرض کارها و روال قدیمی می‌تواند به شما در انجام این کار کمک کند تا اضطراب کمتری را تجربه کنید.

کرونا اتفاقات زیادی را رقم زد و در برخورد با آن شخصیت‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی نشان دادند. این واکنش‌ها پس از پایان کرونا نیز متفاوت خواهد بود. برای مقابله با استرس یا ارتقای مهارت‌های خود در زندگی نیز می‌توانید به صفحه مشاوران ما مراجعه کرده و جلسه مشاوره خود را رزرو کنید.

منبع

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها