6 اردیبهشت 1403
آمادگی برای مهاجرت

نشانه های آمادگی برای مهاجرت

بسیاری از افراد با رویای مهاجرت زندگی می کنند و تمام زندگی آنها با رفتن و شروع زندگی در یک کشور خارجی پر شده است. همه شرایط آماده است، تنها چیزی که باقی مانده تصمیم به رفتن است. عده زیادی از این افراد بین رفتن یا ماندن مردد هستند. ترک کردن کشوری که در آن به دنیا آمده اند و سال ها در آن تحصیل و زندگی کرده اند به قصد کشوری که معلوم نیست چه چیزی در انتظارشان است، کار سختی است. آگاهی از نشانه های آمادگی برای مهاجرت می تواند به تصمیم گیری بهتر کمک کند.

نشانه های آمادگی برای مهاجرت:

از کجا بدانید که کاملا آماده مهاجرت و شروع یک زندگی کاملا جدید هستید یا هنوز هم باید مدتی صبر کنید؟ نشانه های آمادگی برای مهاجرت عبارتند از:

می دانید که زندگی پس از مهاجرت با سختی همراه است:

بسیاری از افراد می دانند که رویای شیرین مهاجرت تنها در خیال خودشان است و در واقعیت مهاجرت روند آسانی نیست. از همان لحظه ای که به فکر رفتن می افتید، زندگی شما شروع به تغییر می کند. باید در مورد کارهایی که باید انجام دهید و زمان انجام آن فکر کنید. زمانی که یکی از کارها از لیست حذف شود، چیزهای دیگری باید اضافه شود و همین طور این فهرست بی انتهاست. پروسه مهاجرت پر از لحظه های سخت و ناراحت کننده است. روزهایی که خبرهای بدی دریافت کرده اید و روزهایی یک گام به رویایی خود نزدیک تر شده اید.

نیازی به حرف زدن در مورد استرس لحظه رفتن نیست که خود سطح جدیدی از استرس است. اگر تصور می کنید قرار است با مهاجرت روزهای خوشی را تجربه کنید، اشتباه می کنید. این تصور غلط شما باعث می شود که در آینده سرخورده شوید و به فکر بازگشت بیافتید.  باید از دشواری های راه آگاه باشید و آنها را به روشی مثبت و ذهنیتی باز با آنها برخورد کنید.

شما آماده اید که تنها مهاجرت کنید:

اگر جز معدود افرادی هستید که چند نفر، یا حتی یک نفر، را در کشور مقصد دارند، بسیار خوشبخت هستید. اما اگر جز افرادی هستید که حتی یک نفر را هم در کشور مقصد نمی شناسید، تجربه سختی در انتظار شماست.

خرید بلیط به تنهایی، سوار شدن بر هواپیما، رسیدن به کشور مقصد، کارهایی که باید پس از رفتن به کشور مقصد انجام دهید، پیدا کردن شغل یا سقفی برای خودتان، همه لحظات سختی را برای شما رقم می زنند.

خوشبختانه، در عصر مدرن اطلاعات می توانید مسیر خود را پیدا کنید، شغل ها را آنلاین پیدا کنید و تمام فروشگاه های مورد نیاز خود را پیدا کنید. با همه اینها، تحمل روانی سختی های این مسیر را به تنهایی دارید و آماده رویایی با آنها هستید.

پس از مهاجرت روزهای سختی در انتظار شماست. بعضی روزها خوشحال هستید، بعضی روزها غمگین خواهید بود. اما اگر به عنوان یک خانواده مهاجرت کرده اید، باید بیشتر از قبل از یکدیگر حمایت کنید. مطمئنم آن کسی که جمله «هر چیزی که تو را نکشد، قوی ترت خواهد کرد» را گفته است، یک مهاجر بوده است.

شوک فرهنگی : آشنایی با مشکلات مهاجرت

ترفندش آن است که هر دو هم زمان با هم احساس اندوه و افسردگی نکنید. اگر یکی از شما احساس سردرگمی و افسردگی دارد، دیگری باید قوی باشد. شما راه سختی پیش رو دارید، و باید قوی باشید.

فکر کردن به تصویر بزرگ تر از نشانه های آمادگی برای مهاجرت:

این یکی از مهم ترین نشانه های آمادگی برای مهاجرت است، به خصوص اگر به تنهایی سفر نمی کنید. اگر در حال حاضر به دور و بر خود نگاه می کنید و آینده امن و خوشحالی را برای خود و فرزندانتان نمی بینید، مهاجرت یکی از گزینه های شما برای ساخت آینده ای امن تر و بهتر است. اگر هر روز برای خانواده خود تصویری بهتر از آینده تصویر می کنید، آماده طی کردن این مسیر دشوار هستید.

همه چیز شما را آزار می دهد:

وقتی تصمیم به مهاجرت گرفتید، دلایلی وجود داشته است. چه چیزی شما را به فکر مهاجرت انداخته است؟ چه چیزی در وطن شما را آزار می دهد؟ چه چیزی شما را ناامید می کند؟ شکایت و ناامیدی از آب و هوا، سیاست های دولت، شغل، درآمد، تخصیلات، ترافیک و حتی هموطنان خود از نشانه های آمادگی برای مهاجرت است.

شما به جایی رسیده اید که همه چیز در وطن برای شما ناامید کننده به نظر می رسد، پس باید گامی رو به جلو بردارید و کاری برای زندگی خود انجام دهید. برای بررسی آمادگی برای مهاجرت، دلایل خود برای رفتن را بررسی کنید سپس آنها را با شرایط واقعی زندگی در کشور خارجی مقایسه کنید. کدامیک به نفع شماست؟ در این مقایسه واقع گرا باشید. همه چیز را در وطن سیاه نبینید و همه چیز را در کشور مقصد رویایی تصور نکنید. برای مقایسه این دو، بهتر است با کسانی مشورت کنید که این مسیر را طی کرده اند و شرایط مشابهی با شما دارند. در این راه می توانید از یک مشاور نیز کمک بگیرید. مشاور می تواند به شما در رفع تردیدها و رسیدن به قطعیت کمک کند.

نداشتن علاقه به شغل و محل زندگی خود از نشانه های آمادگی برای‌ مهاجرت:

معمولا یکی از مهم ترین عواملی که باعث تردید نسبت به تصمیم به مهاجرت می شود، شغل است. اگر شغل خوبی در وطن خود داشته باشید که منبع درآمدی خوبی برای شما محسوب می شود، دل کندن از آن و رفتن به سمت شرایط نامعلوم ساده نیست. اما اگر هر روز به سختی برای رفتن به محل کار آماده می شوید، نشانه های آمادگی برای مهاجرت در شما بیشتر شده است. شغل و منبع درآمد مانع مهمی برای تصمیم به مهاجرت است. برای قطعیت در تصمیم خود با وکلای مهاجرت و مشاوران خبره در این راه صحبت کنید.

آینده ای برای خود در وطن متصور نیستید:

چشم های خود را ببندید. آیا ده سال دیگر خود را در این کشور تصور می کنید؟ آیا می توانید ده سال دیگر خود را در همین خانه، شهر و کشور ببینید؟ اگر این طور است، پس هنوز زمان مهاجرت شما نرسیده است. اما اگر زندگی را یک حفره خالی می بینید که آینده ای پیش روی شما نیست، باید تابلوی زندگی خود را در جای دیگری نقاشی کنید.

 

در زمینه روانشناسی مهاجرت می‌توانید با دکتر عباس رمضانی فرانی و دکتر مصطفی زارعان که از مشاوران تأیید شده سیمیاروم هستند، مشاوره داشته باشید.

3/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها