8 فروردین 1403
اختلال دیرآموزی

اختلال دیرآموزی در کودکان، پاسخ به همه سوالات:


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » اختلال دیرآموزی در کودکان، پاسخ به همه سوالات:

بسیاری از والدین فکر می کنند اگر کودک دچار اختلال دیرآموزی است در واقع بدین دلیل است که هوش کمی دارد یا به اندازه کافی تلاش نمی کند. هیچ کدام درست نیست. یکی از سخت ترین چیزها برای والدین این است قبول کنند فرزندشان دیرآموز است. با اقدامات زیر می توانند زندگی را برای او آسان تر کنید.

کودک دیرآموز چه کسی است؟

این کودکان دیرتر از بقیه دوستانشان دوره های رشد خود را طی می کنند. معمولا به طور اشتباه این طور تصور می شود که کودک نمی تواند یاد بگیرد یا هوش کمی دارد. حقیقت این است که این کودکان با سرعت مخصوص به خود یاد می گیرند و رشد می کنند. برخی از کودکان به طور طبیعی سریع تر یاد می گیرند و برخی دیگر به زمان بیشتری برای یادگیری مفاهیم و دروس نیاز دارند.

خصوصیت های کودکان دیرآموز چیست؟

اختلال دیر آموزی باعث می شود که کودک در مراحل مهم رشد و یادگیری دچار مشکل شود. این مراحل به 4 دسته تقسیم می شوند، رشدی، اجتماعی، شخصی و تحصیلی. علائم عبارتند از:

رشدی:

کودکی که دچار اختلالات یادگیری رشدی است دارای حافظه ضعیف، تاخیر در گفتار و الگوهای رشد زبانی کند است. این بدان معنی است که کودک دیرتر از هم سن و سالان خود زبان باز می کند و به تکرار و تمرین بیشتری برای یادگیری دروس و مفاهیم خود نیاز دارد.

اجتماعی:

کودکی که دچار اختلالات یادگیری است معمولا با کودکان کوچک تر از خود ارتباط برقرار می کند و از ارتباط با همسالانش خودداری می کند. برخی از کودکان نیز رفتارهایی مخصوص کودکان کوچک تر از سن خودشان بروز می دهند. به این کودکان اغلب برچسب درونگرایی می خورد، زیرا نمی توانند با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کنند، ساکت تر و آرام تر از بقیه کودکان هستند.

شخصی:

این کودکان کنترل کمتری روی احساسات و عواطف خود دارند. مغمولا به سادگی عصبانی می شوند، زودتر ناامید می شوند و احساسات خود را در قالب اضطراب یا افسردگی نشان می دهند. این کودکان بیشتر از دیگران دچار مشکلات عزت نفس پایین، کمبود اعتماد به نفس و بی ثباتی عاطفی می شوند.

تحصیلی:

 کودکانی که دچار اختلال دیرآموزی هستند در درک و پردازش اطلاعات مشکل دارند و به زمان بیشتری برای یادگیری نیاز دارند. این کودکان در حوزه های متعددی ممکن است مهارت داشته باشند، اما یادگیری مفاهیم برای آنان سخت است.

اختلال دیرآموزی

چه چیزی باعث دیرآموزی در کودک می شود؟

بسیاری از والدین از خود می پرسند چرا فرزندم این طور است. حقیقت این ست که پاسخ روشنی برای آن نیست. دلایل زیر می تواند دخیل باشند، اما محدود به آن نیست و در هر کودک متفاوت است:

تروما:

کودکانی که در گذشته دچار تروما شده اند ممکن است دیرآموزی داشته باشند. این تروما می تواند طبیعی یا غیرطبیعی، جسمی، روانی یا عاطفی باشد.

تولد نارس:

یکی از مهم ترین دلایل اختلال یادگیری و اختلال دیرآموزی تولد پیش از موعد است. شاید به همین دلیل است که مغز کودک با سرعت کمتری یاد می گیرد.

پزشکی:

بیماری های مغزی و سیستم عصبی نیز می توانند در نرخ رشد و یادگیری کودک دخیل باشند. این مشکلات معمولا درمان پذیر هستند، اما اگر قابل درمان نباشند نیز قابل مدیریت هستند.

دلسوزی بیش از حد والدین:

شایع ترین دلیل برای ناتوانی در یادگیری، رفتار خود والدین است. گاهی نوع رفتار و تربیت والدین عامل موفقیت یا شکست کودک است. کودکی که همیشه همه مسائل برای او حل شده و تمام مشکلاتش رفع می شود، نمی تواند به خوبی یاد بگیرد و سازگار شود.

مادر شاغل بهتر است یا مادر خانه دار؟

عوارض دیرآموزی:

کودکی که دچار اختلال دیرآموزی است مشکلات زیادی را در زندگی تجربه خواهد کرد. ممکن است در برقراری ارتباط با دوستانش مشکل داشته باشد، مسخره شود، انگیزه اش را برای یادگیری از دست بدهد، دوره های متعددی از افسردگی یا اضطراب را تجربه کند. اعتماد به نفس و عزت نفس پایینی داشته باشد و تحقیر شود.

چطور می توان به کودکی که دچار دیرآموزی است کمک کرد:

جدا از روش های درمانی و کمک گرفتن از یک درمانگر و معلم خصوصی برای بهبود آموزش و یادگیری در کودک، شما نیز به عنوان والدین می توانید به او کمک کنید.

تحسینش کنید:

انگیزه یکی از مهم ترین چیزهایی است که کودکی که دچار اختلال دیرآموزی است به آن نیاز دارد. برای کمک به یادگیری، او باید انگیزه داشته باشد و برای این کار لازم است که در هر مرتبه از یادگیری تشویق شود. حتی کوچک ترین پیشرفت باید مورد تشویق قرار گیرد.

جوایز:

همانند هر کودک دیگری، کودک دیرآموز نیز از جایزه گرفتن برای موفقیت های هر چند کوچکش انگیزه می گیرد. سعی کنید برای جایزه دادن شروط خاصی داشته باشید و میزان موفقیت مناسبی برای آن حاصل شود.

هدف های کوچک تر:

وقتی با یک کودک دیرآموز سر و کار دارید باید هدف های کوچک تری برای او تعیین کنید که قابل دستیابی باشند.

شکست بد نیست:

واقع گرا باشید. بپذیرید که فرزندتان بیشتر از دیگران شکست می خورد. هر بار که شکست می خورد، تحقیرش نکنید. در عوض، تشویقش کنید که بیشتر تلاش کند.

صبور باشید:

او را با دیگر کودکان مقایسه نکنید. این کار انگیزه اش را می گیرد. مطمئن باشید که او بالاخره از این مراحل یادگیری عبور می کند، هر چند با سرعت کمتر. داد زدن و تحقیر کردن او را بی انگیزه می کند.

کمک بگیرید:

برای تدریس به کودکان دچار اختلال دیرآموزی باید از روش های تدریسی متنوع تر، متناسب با نیاز کودک و تمرین بیشتر استفاده کنید. اگر خسته هستید، گاهی از معلم خصوصی استفاده کنید.

استعدادش را کشف کنید:

فرزندتان در یادگیری دروش مشکل دارد، اما این طور نیست که هیچ استعدادی نداشته باشد. او می تواند در دیگر حوزه های زندگی، اشتغال و درآمدزایی موفق باشد. استعداد خاص او را کشف کنید و در پیشرفت در آن به او کمک کنید.

سوالات والدین در مورد اختلال دیرآموزی:

دیرآموزی چه فرقی با اختلال یادگیری دارد؟

اختلال یادگیری یک وضعیت فیزیولوژیک است که مانع از یادگیری کودک به شکلی می شود که دیگران مسائل را فرامی گیرند. با این حال، اگر به آنان به روش مناسب آموزش داده شود، آنها نیز با همان سرعت هم سن و سالانشان یاد می گیرند. برای مثال، کودکی که دچار دیس‌لکسیا است، می تواند با سرعت دیگران یاد بگیرد اگر دروس برای او خوانده شود به جای آنکه خودش از روی کتاب بخواند.

کودکانی که دچار دیرآموزی هستند به دلیل ناتوانی در درک مسائل و مفاهیم با سرعت کمتری یاد می گیرند. این کودکان دچار مسائل مربوط به تاخیر در رشد هستند، در حالی که در مورد اختلالات یادگیری این طور نیست.

آیا دیرآموزی با بیش فعالی-نقص توجه یکی است؟

اختلال بیش فعالی باعث اشکال در توجه کودک می شود. در حالی که کودکان دیرآموز به دلیل ناتوانی در درک سریع مسائل و اطلاعات دچار اشکال در یادگیری هستند.

آیا دیرآموزی بدین معنی است که کودک دچار اوتیسم است؟

خیر. اوتیسم اختلالی است که کودک نمی تواند تعامل احتماعی مناسبی برقرار کند و قوانین و ارزش های اجتماعی را درک نمی کند. دیرآموزی می تواند یکی از نشانه های اوتیسم باشد، اما همه کودکان دیرآموز دچار اوتیسم نیستند.

به یاد داشته باشید که شما نباید این برچسب را به فرزندتان دهید. اگر احساس می کنید فرزندتان در یادگیری دچار مشکل است، با درمانگر یا روانشناس کودک تماس بگیرید.

3.4/5 - (10 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها