1 اردیبهشت 1403
تعدیل نیرو و از دست دادن شغل چه آسیبی به روان وارد می‌کند؟ و چی می‌شود کرد؟

از دست دادن شغل و سلامت روان


خانه » سلامت روان شغلی و تحصیلی » از دست دادن شغل و سلامت روان

گاهی شرایطی به وجود می‌آید که بی آن که خواسته باشیم، از فعالیت‌های همیشگی خود یا حتی مشاغلمان منع می‌شویم. تعدیل نیرو هم دقیقا مانند این شرایط است و موقعیتی را ایجاد می‌کند که ما سرشار از احساسات منفی شده و بیش از هر چیز استرس را تجربه کنیم. از دست دادن شغل مانند از دست دادن هر شخص یا شیء مهمی می‌تواند ما را سوگوار کند؛ اما در این سوگواری چه باید بکنیم؟

استرس و محل کار

تاثیر پاندمی کرونا بر افزایش میزان استرس کارکنان بر هیچ کس پوشیده نیست. استرس می‌تواند به طور مستقیم روی کاهش عملکرد افراد تاثیر بگذارد و این تأثیر در برخی افراد تا جایی ادامه دارد که برخی افراد را از انجام کارها باز می‌دارد. همچنین کاهش تمرکز، حافظه و قدرت تصمیم‌گیری نیز از پیامدهای احتمالی استرس زیاد خواهند بود.
علاوه بر تمام عوامل ایجاد کننده استرس در زندگی شخصی، محیط کار و زندگی اجتماعی نیز محرک‌هایی برای بروز استرس دارند و گاهی اوقات کنترل آن‌ها از عهده ما خارج است. بر اساس تحقیقات روانشناسی این بسیار طبیعی است که عادات غذایی، علاقه به سرگرمی‌ها و سلامت جسمانی ما با میزان استرس ما در ارتباط باشد.
استرس معمولا در شروع طوری است که احساس می‌کنیم نمی‌توانیم بر آن غلبه کنیم و نسبت به خیلی چیزها بی حس می‌شویم؛ اما نکته جالب این است که حتی با وجود عوامل استرس‌زا، امید به آینده می‌تواند آن‌ها را خنثی کرده و میل به فعالیت مفید را افزایش دهد.

عدم قطعیت جایگاه شغلی از جمله خطرات آسیب زای محیط کار برای سلامت روان است.

عدم قطعیت جایگاه شغلی یا از دست دادن شغل

عدم قطعیت و تزلزل جایگاه شغلی یکی از عوامل استرس‌زا در محیط کار است؛ اما با چند قدم ساده می‌توان برای زمان‌هایی که عدم قطعیت به اوج خود می‌رسد، انعطاف پذیری خود را بالا ببرید و قدم اول آن این است که قطعیت را همیشگی ندانید و بپذیرید همه چیز همیشه به یک روال نخواهد بود.

راه‌های گذر از فشار تعدیل نیرو یا از دست دادن شغل

تعدیل شدن می تواند یک تجربه دردناک باشد، به خصوص زمانی که این موضوع غیر منتظره و ناگهانی اتفاق بیافتد. باید این را بدانید که شما در این زمینه تنها نیستید.این تجربه تعیین نمی‌کند که چه کسی هستید و حفظ عزت نفس شما در این مرحله بسیار حساس است و روی شغل آینده شما اثر مستقیم دارد.

تعدیل نیرو یا بی کار شدن اغلب باعث احساس از دست دادن، درماندگی و افسردگی می‌شود. درک اینکه سوگواری طبیعی و موقتی است ممکن است به شما کمک کند تا از نظر عاطفی با این موضوع کنار بیایید. ممکن است در این مرحله شوک، غم، خشم، ترس، بی نظمی را تجربه کنید؛ اما در نهایت باید به این پذیرش دست پیدا کنید که امید، ایده‌های جدید، تلاش و برنامه ریزی واقع بینانه راه پیروزی شماست.

راهکارهای زیادی برای غلبه بر احساسات منفی بعد از تعدیل شدن وجود دارد که با توجه به تحقیقات انجام شده، ترکیبی از مناسب‌ترین و علمی‌ترین راهکارها را در اینجا آورده‌ایم:

ترس از دست دادن یا سندروم فومو دقیقا چیست ؟

نشخوار فکری نیمه خالی لیوان است

تفکر منفی و نشخوار فکری در مورد عواقب احتمالی را از خود دور کنید. شاید احساس کنید دیگر از این بدتر نمی‌شود. اگر با این احتمالات غمگین شویم، بیش از آن چه لازم است احساس ترس و خطر می‌کنیم. بهتر است به جای افکار منفی، سناریوهای مثبت را تصور کنید و مشخص کنید در این سناریو چه نقشی دارید.

به جای شغل، فعالیت دیگری از سر بگیرید

هر جا می‌توانید کنترل را به دست بگیرید.تحقیقات نشان می‌دهد که تمرکز و اقدام برای جنبه‌هایی از زندگی که تحت کنترل شخصی ماست، می‌تواند احساس قدرت ایجاد کند و به کاهش استرس در مورد چیزهایی که خارج از کنترل ما هستند، کمک کند. انجام امور داوطلبانه نیز در این موضوع بسیار تأثیرگذار هستند.

مقایسه نکنید

خودتان را با دیگران مقایسه نکنید. بعضی از ما در مواجهه با شرایط متزلزل بهتر از دیگران عمل می‌کنیم و بعضی از ما نه. پس اگر گاهی تحمل ما در غیر قابل پیش بینی بودن وضعیتمان کمتر از دیگران است، لازم نیست خودمان را سرزنش کنیم. این را به خود یادآوری کنیم که ممکن است حل شدن شرایط استرس‌زا زمان‌بر باشد و باید صبور باشیم.

بعد از تعدیل، اخراج یا استعفا چه کارهایی برای حفظ سلامت روان و پیشرفت می‌توان انجام داد؟

خودتان بهترین پاسخ را دارید

از نصیحت خودتان استفاده کنید. اگر دوست ما در این شرایط قرار بگیرد، به او چه می‌گفتیم؟ تصور موقعیت ما از بیرون می‌تواند دیدگاه و ایده‌های تازه ایجاد کند.

نجات دهنده در گور خفته است

دنبال نجات دهنده نباشید. شاید از شخص یا گروهی بخواهیم مشکل ما را حل کند؛ اما این باز هم می‌تواند استرس ناتوان بودن را در ما به وجود بیاورد. بهتر است در این شرایط به دنبال امدادگر نباشیم؛ بلکه دنبال دوست یا آشنایی حامی باشیم تا ما را روی گام‌های بعدی ما برای رفع نگرانی‌ها متمرکز کنند.

خودتان را فراموش نکنید

از نظر روحیه و جسمی هم قوی بمانید. این شرایط خود را به چشم فرصتی نگاه کنید که در آن یک سبک زندگی جدید و سالم می‌سازید. درست است که از نظر مالی در شرایط خوبی قرار ندارید؛ اما حداقل کار این است که تمرکز خود را معطوف به ایده‌های مثبت کنید.

به احساسات خود فرصت بدهید

از نظر احساسی پیشرفت کنید. رها کردن خشم گام مهمی برای بهبود عاطفی پس از متوقف شدن ناگهانی فعالیت‌های گذشته است. ممکن است از کارفرمای خود به خاطر برخورد نادرست با وضعیت ناراحت شوید یا از چیزهایی که در لحظه‌ و هنگام خروج گفتید، پشیمان شوید.  نگران نباشید پس از یک دوره معقول سازگاری، زمانی برای حرکت می‌رسد.

بازسازی کنید

شغل خود را احیا کنید. فهرستی از مهارت‌ها، توانایی‌ها، استعدادها و علایق خود تهیه کنید. به خودتان اجازه دهید در مورد شغل ایده آل خود رویاپردازی کنید. حتی ممکن است به فکر راه اندازی کار و کسب خود بیافتید. پس فرصت خوبی است تا مطالعات و تحقیقات خود را در زمینه دلخواه افزایش دهید.

اگر در هر کدام از مراحل اشتغال خود چه در زمان مشغول به کار بود؛ چه پس از تعدیل نیرو یا تمایل به تعویض شغل، دچار تعارضات و احساساتی شدید که برای مدیریت آن‌ها و پیشرفت به سمت جلو نیاز به راهنمایی علمی دارید، صفحه درمان استرس را ببینید.

منبع

منبع

منبع

4.5/5 - (2 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها