26 فروردین 1403

تبعات روانی مهاجرت در کودکی


خانه » روانشناسی مهاجرت » تبعات روانی مهاجرت در کودکی

مهاجرت بسیار چالش برانگیز است. این چالش به خصوص زمانی که تنها نیستید، بیشتر می شود. آماده کردن کودک برای شرایط متفاوت مهاجرت برای سلامت روان او اهمیت زیادی دارد و به شروع بهتر زندگی در کشور غریب کمک می کند. توجه به تبعات روانی مهاجرت در کودکی و برخورد مناسب با شرایط کودک به تطابق بهتر آنها با شرایط کمک می کند.

تاثیر مهاجرت بر کودکان

این موضوع به شدت به نحوه آماده سازی کودک و شرایطی که در آن رشد کرده است، بستگی دارد. مواردی وجود دارد که در آن ممکن است کودکان آسیب‌پذیرتر باشند. مانند:

دلتنگی مهاجرت

کودکان احساسات قوی‌تری دارند و ممکن است چند برابر والدین خود، احساساتی را تجربه کنند. دلتنگی مهاجرت هم یکی از همین‌هاست. دور شدن از مادربزرگ و پدربزرگ، دوستان یا حتی خاله‌ و عمو‌ و دایی و عمه ممکن است فشار شدیدی به آن‌ها وارد کند؛ اما نگران نباشید. کافی است پیش از مهاجرت با آن‌ها صحبت کنید تا واقعیت‌ها را بدانند و اجازه دهید به اندازه کافی با عزیزان خود خاطره‌سازی کند.

مشکلات زبان

مشکلات زبان یکی از پیش پاافتاده‌ترین مسائل پیش روی کودکان است. کودکان به سبب مهارت یادگیری بالا و ذهن آماده، به خوبی می‌توانند از پس این مشکل برآیند.

ارتباطات اجتماعی و پیدا کردن دوست

کودکان نیاز دارند که برای تقویت مهارت‌های اجتماعی خود، با دیگران در ارتباط باشند به همین دلیل داشتن دوست بسیار اهمیت دارد. حضور در مدرسه و مراکز آموزش و یادگیری زبان به زودی کمک خواهد کرد که فرزند شما با گروه همسالان به خوبی ارتباط بگیرد.

فرهنگ پذیری

فرهنگ پذیری موضوع همیشگی روانشناسی مهاجرت است و این موضوع خیلی به والدین ربط دارد. اگر شما بخواهید که به طور کامل از فرهنگ خود جدا شوید و فرهنگ جدید را بپذیرید، ممکن است فرزند شما در آینده بخواهد از اصالتش صحبت کنید یا برعکس، اگر بخواهد فرهنگ جدید را نپذیرفته و به رسم و فرهنگ قبلی باشد، چه؟ به هر حال نیاز است که حد تعادلی در اینجا وجود داشته باشد تا زندگی امروزی با رسوم خانوادگی دفن نشوند.

مسائل دیگری نیز وجود دارد که کودک شما ممکن است با آن درگیر باشد؛ اما بهترین راه حرف زدن و گوش دادن است.

تبعات روانی مهاجرت در نوزادان و نوپایان

مهاجرت در این سن هیچ گونه تبعات منفی روانی بر کودک ندارد. کودکان بسیار کوچک، کمتر از 5 سال، هنوز به طور کامل به خانواده وابسته اند. مهاجرت با کودک در این سن، مشکل قابل توجهی را برای خانواده و فرزند ایجاد نمی کند، زیرا کودک هنوز به فردیت نرسیده است. در کودکانی که رابطه نزدیکی با پدربزرگ یا مادربزرگ خود دارند، دلتنگی برای عزیزان حتی در این سن هم دیده می شود، اما استفاده از تکنولوژی مانند اسکایپ می تواند به رفع دلتنگی و تطابق سریع تر کودک با شرایط جدید کمک کند.

 

تبعات روانی مهاجرت در کودکی ؛ مهدکودک تا 12 سالگی

 

تبعات روانی مهاجرت در کودکی ؛ مهدکودک تا 12 سالگی

مهاجرت در این سن از نظر یادگیری زبان خارجی با چالش های زیادی رو به رو نیست. تحقیقات نشان می دهد که یادگیری زبان دوم در سن نوپایان تا 12 سالگی سریع انجام می گیرد. همچنین تطابق با شرایط جدید در این سن راحت تر انجام می شود. با این حال در حدود سن 8 سالگی، کودک در حال شکل دهی به «خود» است. هر چند کودک هنوز به واحد خانواده وابسته است اما در حال شکل دهی به علایق، ترس ها و احساسات خود است. از سوی دیگر، کودک در حال شکل دهی به روابط دوستی است. به همین دلیل، برای مهاجرت با کودک در این سن باید انتظار شکایت و بی علاقگی بیشتری را داشت.

برای مهاجرت با کودک بین 8 تا 12 سال، با او درباره آینده پیش رو صحبت کنید. جزئیات بیشتری از سبک زندگی آینده خانواده در اختیار او قرار دهید. به او کمی احساس قدرت و کنترل دهید و در مورد برخی مسائل از او نظرخواهی کنید، مانند وسایلی که می خواهد با خود بیاورد، نحوه چیدمان اتاق جدید، یا حتی انتخاب بین چند مدرسه خوب خارجی و برخی دیگر. در این سن کودک برای دوستان خود دلتنگی می کند. زمان بیشتری را به او اختصاص دهید و سعی کنید از طریق رسانه های اجتماعی ارتباط او را با دوستان قدیمی اش حفظ کنید. در عین حال، با ثبت نام در کلاس های جدید، به تطابق او با جامعه جدید کمک کنید.

عوارض روانی مهاجرت در نوجوانان

تبعات روانی مهاجرت در کودکی متفاوت است. اما شاید یکی از سخت ترین دوره های سنی برای مهاجرت، نوجوانی باشد. در این سن اگر والدین به قدر کافی با فرزند خود درباره مهاجرت صحبت نکنند و او را در اتفاقات مشارکت ندهند، باید منتظر دلخوری و لحظات دشوار زیادی باشند. نوجوانان خود را یک فرد بالغ می دانند. از این رو، پیش بینی عکس العمل آنها نسبت به مهاجرت دشوار است. برخی با آن بسیار راحت برخورد می کنند و برخی دیگر از آن یک غول ترسناک می سازند.

نوجوان شما در این سن، قادر به درک این نکته هست که سکونت در کشور جدید با فرصت های بهتری همراه است، اما در عین حال مسائلی مانند ارتباط عمیق با گروه های دوستی، عدم آشنایی با زبان دوم، شوک فرهنگی و ایجاد شبکه دوستی و اجتماعی در آنها تردید ایجاد می کند.

به عنوان والدین مهاجر، باید همواره بر جنبه های مثبت کل این روند تمرکز داشته باشید و در برابر تردیدها، سوالات و حتی تسلیم شدن های فرزند خود صبور باشید.

تربیت کودکان پس از مهاجرت

برای برخی از کودکان مهاجر زندگی چمدانی کاملاً طبیعی است. آنها حتی پیش از آنکه خود را بشناسند در سفر به کشورها و شهرهای مختلف بوده اند. اصطلاحاً آنها را کودکان مهاجر یا فرهنگ سومی می خوانند. در واقع کودک آنچه از فرهنگ مادری خود می‌داند را با فرهنگ کشور میزبان تلفیق می کند و فرهنگ سومی می سازد که مختص خود اوست. به همین دلیل است که پذیرش فرهنگی و دوست یابی با خارجیان برای آنها ساده تر است.

تبعات روانی مهاجرت برای کودکان

کودکان مهاجر نگران چه هستند؟

باید به نگرانی های آنها گوش داده شود. سعی کنید تا حد امکان در مورد فرهنگ کشور میزبان اطلاعات کسب کنید. اگر کودک با افراد اطراف خود متفاوت است، با گرفتن مهمانی و وارد کردن افراد بیشتر در زندگی خود سعی کنید او را با محیط آشنا سازید. با دیگر والدین مهاجر به صورت آنلاین صحبت کنید و از تجربیات آنها استفاده کنید.

غلبه بر غم غربت

آموزش برای کودکان مهاجر

معمولا گزینه های متنوعی برای آموزش کودک شما وجود دارد. مدارس بین المللی، مدارس محلی و آموزش در خانه از گزینه های ممکن برای کودک شما هستند. آشنایی با چند زبان بین المللی و برنامه درسی به روز از منافع ثبت نام در مدارس بین المللی است. با این حال استفاده از سیستم آموزش در خانه نیز می تواند به حفظ زبان و فرهنگ مادری کودک کمک کند.

ثبت‌نام فرزندتان در مدارس محلی به آشنایی او با دیگر کودکان مهاجر و فرهنگ کشور غریب کمک می کند.

به یاد داشته باشید که هفته های اول در مدرسه برای کودک مهاجر دشوار است. غریب بودن کودک، به خصوص به لحاظ زبانی، این امر را برای آنها دشوارتر می‌سازد.

سازگار شدن کودک با محیط جدید پس از مهاجرت

همانطور که در اوایل این مطلب هم به آن اشاره کردیم، برای این که فرزند شما با محیط جدید بیشتر سازگار شود، پیش از مهاجرت از طریق فیلم، عکس، مستند، مطالب آموزش و حتی موسیقی، سعی کنید او را با محیط جدید آشنا کنید. سریال و فیلم‌ها را فقط برای یادگیری زبان تماشا نکنید، بلکه عناصر فرهنگی نیز بسیار اثرگذار هستند. پس از مهاجرت هم تلاش کنید با او همراه باشید؛ نه او را داخل خانه نگه دارید و نه اینکه تنها رها کنید. سعی کنید قدم به قدم همراه او پیش روید و در فضاهای امن اجازه دهید با همسالان و محیط ارتباط بگیرد. اگر فرزند شما نوجوان است، نیازمند آزادی بیشتری است؛ اما شما می‌توانید دورادور و از طریق خود او در جریان روزمرگی‌هایش قرار بگیرید.

اضطراب در کودک مهاجر

سیستم آموزش در خانه مناسب والدینی است که یکی از آنها به دلیل محدودیت های ویزا قادر به کار کردن نیست. در این روش خانواده می‌توانند از حمایت‌های آنلاین کمک بگیرند.

برای پرورش کودک موفق در کشور غریب باید به اهداف خود از مهاجرت، مدت زمان ماندن در کشور غریب و تصویری که از آینده فرزند خود دارید توجه کنید. استفاده از هر یک از سیستم های فوق می تواند نتیجه متفاوتی در آینده شغلی و اجتماعی فرزند شما داشته باشد که انتخاب آن به بودجه مالی و شرایط زندگی شما بستگی دارد.

کودکان مهاجر

تحصیل فرزندان مهاجر در دانشگاه

حالا که کودک شما بزرگ شده است گزینه های متعددی برای تحصیل از سراسر جهان پیش روی او قرار دارد. در اینجا باز هم می‌توانید از اینترنت کمک بگیرید. برای پرورش کودک موفق در کشور غریب باید برای تمام گام های او به خوبی تحقیق کنید و از نحوه پر کردن فرم ها و مزایای ثبت نام در یک کالج با خبر شوید.

به فرزندتان برای تحقیق درمورد کالج ها و دانشگاهها و فکر کردن در مورد انتخاب آنها زمان بدهید.

بهترین سن مهاجرت برای کودکان

تصمیم برای مهاجرت به یک کشور جدید می‌تواند به موارد مختلفی بستگی داشته باشد، اما وقتی مسئله کودکان در میان باشد، چند نکته مهم وجود دارد:

1. سن کودکان:
– اگر کودکان شما هنوز در دوران مهدکودک یا دبستان هستند، می‌توانید زمان مهاجرت را انتخاب کنید که برای تحصیل آنها مناسب باشد.
– در دوران نوجوانی نیز، می‌توانید به تحصیلات و امکانات آموزشی کشور مقصد توجه کنید.

2. شرایط  زندگی:
– بررسی شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، و تحصیلی در کشور مقصد برای خانواده و کودکان اهمیت دارد.
– بررسی شرایط زندگی کودکان شامل فرهنگ، زبان، و امکانات تفریحی نیز مهم است.

3. امکانات بهداشتی و درمانی:
– امکانات بهداشتی و درمانی برای کودکان مهم است. بررسی سیستم بهداشت و درمان کشور مقصد یکی از نکات اصلی است.

در نهایت، تصمیم باید با توجه به شرایط خاص خانواده شما گرفته شود.

تربیت کودکان مهاجر و مهاجرت: به او اعتماد کنید

کودکان مهاجر به دلیل شرایط زندگی خود توانایی تطبیق پذیری و دوستیابی بالایی دارند. آنها می توانند به تنهایی راه خود را پیدا کنند و در پایان از آن موفق بیرون بیایند. تمامی این مزایا تنها به خاطر مهاجرت کردن نیست، این کودکان به دلیل پرورش در بیش از یک فرهنگ صبور تر هستند و توانایی تطبیق پذیری بیشتری دارند. اگر هنوز هم نگران فرزند خود هستید، کافی است نگاهی به سرنوشت یکی از مشهورترین کودکان فرهنگ سومی در جهان بیاندازید: باراک اوباما.

پیشگیری از تبعات روانی مهاجرت برای کودکان

برای پیشگیری از تبعات روانی مهاجرت در کودکی و بروز افسردگی در آنها، با فرزند خود در مورد انتظاراتش صحبت کنید. به او اطمینان دهید که به صورت خانوادگی می توانید چالش های پیش رو را حل کنید. به علاوه از یک مشاور نیز می توانید برای کمک به آرامش ذهنی فرزند خود و رفع تردیدهای او کمک بگیرید. مهاجرت در این سن برای فرزند شما ماجراجویی خوبی خواهد بود.

مهاجرت با لحظات زیادی از نگرانی، غم و اندوه، شوک فرهنگی، ترس از یادگیری زبان جدید و پذیرش فرهنگ خارجی همراه است. به طور کلی، هرچه مهاجرت در سن پایین تری انجام گیرد، تبعات روانی مهاجرت در کودکی کمتر خواهد بود. کودکان در سن پایین توان تطبیق پذیری، یادگیری، و دوست یابی بیشتری دارند. انتظار بروز مسائلی مانند افسردگی، انزوا از اجتماع، غم غربت و شوک فرهنگی در نوجوانان و جوانان بیشتر است.

با این حال، برخورد شما به عنوان والدین با این مسئله در عبور سالم از این چالش تعیین کننده است. در این دوره انتظار می رود که به فرزند خود به طور فعال گوش دهید و پاسخی برای تمام سوالات او داشته باشید. او را در نگرانی رها نکنید و به او نگویید «خودت خواهی فهمید!» یا «خودت تجربه می کنی».

از سوی دیگر، سطح هوش اجتماعی و عاطفی فرزند شما در واکنش او به مسئله مهاجرت تاثیرگذار خواهد بود. برای یک نوجوان توان خواه 15 ساله، همین که در هر جایی از دنیا با والدینش باشد کافی است. اما مهاجرت برای نوجوانی که شبکه دوستی گسترده ای دارد و علایق خاصی در او شکل گرفته است دشوارتر است.

برای پیشگیری از تبعات روانی مهاجرت در کودکی و نوجوانی ، نحوه خداحافظی با دوستان و وطن، حفظ ارتباط با عزیزان، نحوه تطبیق پذیری در کشور جدید، مرکز آموزشی جدید، و یافتن مکان های تفریحی همسو با علایق پیشین فرزند شما اهمیت زیادی دارند.

پیشنهاد ما این است که برای رسیدگی همه جانبه به این موضوع، از روانشناسی مهاجرت سیمیاروم بهره بگیرید تا با برترین روانشناسان ایرانی، دشواری‌های مهاجرت را برای خود و فرزندان تسهیل کنید.

4.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها