5 فروردین 1403

گام به گام تربیت کودک 2 ساله: هر آنچه باید والدین بدانند


خانه » تربیت فرزند » گام به گام تربیت کودک 2 ساله: هر آنچه باید والدین بدانند

زمانی که کودک 2 سالگی را تمام می کند، هر ماه تغییرات جدیدی در فرزند خردسال خود شاهد خواهید بود. کودک استقلال بیشتری در محیط اطراف خود پیدا می کند و تلاش می کند کارهای مختلفی را بدون کمک انجام دهد. در ادامه گام به گام تربیت کودک 2 ساله را از جنبه های مختلف بررسی می کنیم.

کودک دو ساله

اصول تربیت کودک 2 ساله

رشد جسمی

کودک 2 ساله شما دوست دارد مهارت های حرکتی خود را به رخ بکشد. در حال، قدم زدن، دویدن، بالا رفتن، پرت کردن یا ضربه زدن، کودک بین 2 تا 3 سالگی قدم های بلندی برمی دارد.

کودک 2 ساله کنترل بهتری بر حرکات دست و انگشتان خود دارد که نشانه ای از توسعه مهارت های حرکتی ظریف است. کودک می تواند مداد و مداد شمعی را در دست بگیرد و خطوط را دنبال کند.

| مطالعه مطلب “اختلال بیش فعالی-نقص توجه و عوارض آن برای رشد کودک” به شما پیشنهاد می شود |

دستاوردهای حرکتی

عضلات کودک رشد می کند و می تواند از مبلمان بالا برود، به توپ ضربه بزند و مسافت کوتاهی را بدود.

پیش مشاره سیمیاروم

مهارت های حرکتی ظریف کودک رشد چشمگیری پیدا می کند. کودک می تواند نقاشی بکشد، حداقل 4 بلوک را روی هم بگذارد و قطعات مربعی یا مثلثی را در سوراخ مناسب جای دهد.

کودک می تواند مانند بزرگسال راه برود و بدون افتادن از پله ها بالا برود.

نکات تربیت کودک 2 ساله

نیازی نیست در این سن فعالیت های فرزند خود را برنامه ریزی کنید. در این سن، کودک می تواند تقریبا هر محیطی را به زمین بازی تبدیل کند. او از آشپزخانه تا اتاق های مختلف خانه، راهروها و زیر پله ها، هر جایی را به قلمرو خیال خود تبدیل می کند.

رشد عاطفی

این سن شروع بدخلقی های کودکانه است. این حالت ها طبیعی است زیرا کودک شما در حال یادگیری نحوه ابزار ناامیدی، غم، خستگی یا گرسنگی است.

از آنجا که کودک 2 ساله فاقد مهارت های کلامی برای بیان منظور خود است، نمی تواند احساسات خود را بیان کند. بنابراین، آن را نشان می دهد. پس تعجب نکنید اگر فرزندتان روی زمین بیافتد و جیغ بکشد. این بخشی از رشد نوپا است.

تحسین

برای موفق در تربیت کودک 2 ساله لازم است رفتارهای خوب کودک را تحسین کنید، مانند تلاش برای لباس پوشیدن یا جمع کردن اسباب بازی ها. زمانی که کودک خود را قادر به انجام کارهایی ببیند که می تواند انجام دهد، عزت نفسش تقویت می شود. او در مراحل بعدی زندگی خود به این عزت نفس نیاز خواهد داشت.

رشد اجتماعی

بسیاری از کودکان 2 ساله خودمحور هستند، بدین ترتیب، تصور می کنند دنیا حول محور آنها و نیازهایشان می چرخد که البته در 3 سالگی تشدید می شود.

بنابراین، اگر فرزندتان حاضر نیست با دیگر کودکان بازی کند تعجب نکنید. اما حتی با این حال هم دوست دارند در جمع باشند. بودن در جمع فرصت خوبی برای یادگیری مهارت های اجتماعی است.

بازی

اجازه دهید فرزندتان با دیگر کودکان بازی کند. اگر بازی آنها خطرناک شده است، دخالت کنید، اما به فرزندتان فرصت کافی برای بازی با همسالان بدهید تا کنار آمدن با دیگران را یاد بگیرد. او از این سن یاد می گیرد که چطور مشکلاتش را با دیگران حل کند و روش های گفتگو و حل مسئله را می آموزد.

فرزندان و استرس بازگشت به مدرسه

رشد شناختی

در حدود 2 سالگی، نوپای شما بازی های خیالی خلق می کند و فعالیت های پیچیده را به جای بازی با یک اسباب بازی انتخاب می کند. نشانه هایی دیده می شود که ذهن آنها اتصالات بیشتری درست کرده است و روابط بین اشیا و ایده ها را متوجه می شود.

زبان

کودک در این سن، حداقل 50 کلمه بلد است. زبان پسران با سرعت کمتری نسبت به دختران رشد می کند. در حدود 3 سالگی گودک می تواند جملات 2 تا 3 کلمه ای بسازد. در برخی از کودکان تاخیر کلامی طبیعی است و ممکن است حتی در سنین بالاتر نیز مهارت های کلامی چندانی از آنها دیده نشود. این مسئله تا حدی طبیعی است و تقریبا در 3-4 سالگی برطرف می شود. اما همزمانی آن با سایر علائم تاخیر رشد و از دست دادن مهارت های کودک به بررسی توسط مشاور کودک نیاز دارد.

بازی کردن

در این سن کودک تلاش می کند نحوه علکرد اشیا را در بازی کشف کند. لازم است که به کودک خود فرصت های بیشتری برای کشف کردن بدهید.

به همین دلیل است که کودک از انجام چند باره یک کار لذت می برد، مانند فرو ریختن یک برج. تکرار یک رفتار به یادگیری کودک کمک می کند.

دستور دادن

تبعیت از دستورات بخشی از تربیت کودک 2 ساله است. از دستورات دو بخشی برای کودک استفاده کنید: برای مثال، اسباب بازی را بردار و به من بده.

هر چند برنامه های زیادی برای دو ساله ها وجود دارد، اما انجمن روانشناسی آمریکا توصیه می کند که زمان مجاز تماشای تلویزیون برای دو ساله ها تنها یک ساعت در روز، آن هم برای برنامه ای با کیفیت، است. برنامه های آموزشی مناسبی را برای فرزند خود انتخاب کنید که بتواند درس های خوبی از آن بگیرد.

چه زمانی باید نگران رشد کودک 2 ساله بود؟

تمام کودکان با نرخ متفاوتی رشد می کنند. اما، نشانه هایی از وجود مشکلات رشد در بین آنها مشاهده می شود. در صورتی که فرزند شما دارای نشانه های زیر است به پزشک مراجعه کنید:

نمی تواند با تعادل مناسب راه برود.

نمی تواند حرکات و کلمات را تقلید کند.

نمی تواند دستورات ساده را دنبال کند.

مهارت هایی را که به دست آورده است، از دست داده است.

نمی داند با اشیای آشنا مانند تلفن، چنگال، قاشق یا مسواک چه کاری باید انجام دهد.

عبارت های دو کلمه ای نمی سازد.

سخنی از سیمیآروم

در دو سالگی، مهارت ها و دانش کودک به سرعت رشد می کند. اما به یاد داشته باشدید که کودک شما بیشتر از طریق بازی یاد می گیرند و نیازی نیست هر فعالیتی را به فرصتی برای آموزش اشکال و رنگ ها تبدیل کنید. در عوض اجازه دهید فرزندتان خودش آنها را کشف کند و به طریقی که دوست دارد بازی کند.

تربیت کودک 2 ساله چقدر به نظر شما چالش برانگیز است؟ چه رفتارهای خاصی را در این مرحله از رشد فزرندتان شاهد بوده اید؟

منبع:

verywellfamily

[block id=”koodak”]

3/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها