26 فروردین 1403

وقتی حس تنهایی من را از درون می کشد


خانه » مشاوره » وقتی حس تنهایی من را از درون می کشد

آیا می شود کسی از تنهایی بمیرد؟ بله! ممکن است. حس تنهایی درست به اندازه سیگار کشیدن برای سلامت جسم خطرناک است و مانند بسیاری از بیماری های روانی می تواند سلامت روان فرد را مختل کند.

حس تنهایی چه خطراتی دارد؟

تحقیقات نشان داده اند که افراد ممکن است از تنهایی بمیرند. مشخص شده است که همانقدر که افراد ممکن است شما را دیوانه کنند، انزوای اجتماعی برای سلامت روان شما به اندازه سیگار کشیدن، چاقی و حتی مصرف الکل مضر است.

افرادی که تقویم اجتماعی خالی دارند، به جایی دعوت نمی شوند یا نمی روند و در کل زمان خالی زیادی دارند، زندگی خود را در معرض خطر قرار داده اند.

مهمترین مشکل تنهایی، واکنش ما به افسردگی است. تصور می کنیم با دوری از جمع احساس راحتی بیشتری می کنیم. اما در عوض چه کاری انجام می دهیم؟ به خوراکی ها و عادت های ناسالم رو می آوریم.

پناه بردن به شبکه های اجتماعی:

از آنجا که با استفاده از شبکه های اجتماعی فرد می تواند در هر کجا و هر زمان با افراد در ارتباط باشد، با تصور داشتن ارتباط واقعی با افراد به حس امنیت می رسیم، اما در واقع این طور نیست. در حقیقت، ما تنهاتر از قبل شده ایم و این ما را تنهاتر از قبل می کند.

شما می توانید ساعت ها با فردی در پیامرسان ها حرف بزنید، اما وقتی به یک آغوش گرم نیاز دارید چه اتفاقی می افتد؟ اندورفینی که در یک ارتباط واقعی آزاد می شد، در لمس سرد و بی روح کیبورد اتفاق نمی افتد.

در حالی که اغلب ما گاهی دچار حس تنهایی می شویم، این تنهایی طولانی مدت است که ما را می کشد. حس تنهایی مفرط باعث ابتلا به افسردگی و اضطراب می شود که با خود ده ها عوارض دیگر نیز به همراه می آورند.

حس تنهایی ‎در جمع:

بودن در کنار جمع همیشه پاسخ حس تنهایی نیست. افراد می توانند در جمع یا وقتی در خانه ای با خانواده ای بزرگ زندگی می کنند احساس تنهایی کنند، حتی بدتر و بیشتر. کلید رفع تنهایی، صرف زمان با افرادی است که با آنها پیوند قلبی برقرار کرده اید و علایق مشترکی با شما دارند.

اگر به چیزی علاقه دارید، مانند هنر یا موسیقی که اطرافیان شما چیزی از آن سر در نمی آورند، حس تنهایی می کنید زیرا نمی توانید با کسی در این مورد حرف بزنید یا اگر هم حرف بزنید، افراد ارتباط مناسب را با آن برقرار نمی کنند.

تنهایی و پیری:

تنهایی برای افراد مسن خطرناک است، و این به خصوص با افزایش سن تشدید می شود. نتیجه یک تحقیق نشان می دهد از هر 3 فرد بالای 45 سال یک نفر احساس تنهایی مزمن می کند. تنها ده سال قبل این رقم بسیار پایین تر بود، و یک به ازای هر پنج نفر بود.

افزایش سن با کاهش توانایی همراه است و فرد نمی تواند مسافرت ها جاده ای یا پروازهای هوایی طولانی مدت را تحمل کند. این باعث می شود که زمان کمتری را با خانواده خود صرف کند و در خانه بماند. ناتوانی در ملاقات با فرزندان و نوه ها مطمئنا باعث تشدید حس تنهایی می شود.

اختلال دزدی بیمارگونه: علل، نشانه ها و درمان

زنان تنهاتر از مردان هستند و رنگین پوست ها بیشتر از سفیدپوست ها احساس تنهایی می کنند. افرادی که از تحصیلات و شغل برخوردارند نیز از افراد بی سواد و بیکار یا بازنشسته کمتر احساس تنهایی می کنند.

چطور دوستیابی کنیم؟

آیا دچار حس تنهایی مزمن هستید و نمی دانید چطور از آن خلاص شوید؟ آیا دائما بین ایده بیرون رفتن و خانه ماندن گیر کرده اید، در حالی که می دانید اولی بهتر است؟ شما به کمک و راهنمایی یک مشاور برای داشتن یک زندگی سالم تر و شادتر نیاز دارید.

دیدن معایب و نواقص شخصیتی دیگران یکی از علل دوری از جمع و عدم تمایل به دوست یابی است. فراموش نکنید که هر کسی علاوه بر نقاط ضعف، دارای نقاط قوت شخصیتی نیز هست. سعی کنید در اطرافیان خود به دنبال ویژگی های برجسته شخصیتی باشید. این باعث می شود به آنها علاقه مند شوید و ارتباط گرفتن با دیگران برای شما ساده تر شود.

برای دیگران خوشبختی و سعادت بخواهید و به دیگران کمک کنید:

رفتار خوبی با اطرافیان و همسایه های خود داشته باشید. به آنها لبخند بزنید و به گرمی حرف بزنید. آنها را در دعاهای خیر خود فراموش نکنید و اگر نیاز به کمک دارند به آنها کمک کنید. به تدریج، خیرخواهی شما باعث شکل گیری شبکه ارتباطی جدیدی می شود.

فعالیت کنید:

یک جا نشینی بدترین کاری است که در مواقع تنهایی می توانید انجام دهید. نشستن در خانه و بیکاری باعث می شود که مدام به تنها بودن فکر کنید. در عوض، از خانه بیرون بزنید و پیاده روی کنید. در خانه برقصید، مدیتیشن کنید. به باشگاه بروید و یوگا کنید. تمام این فعالیت ها به رفع تنهایی در شما کمک می کنند.

داوطلب شوید:

دوست یابی در سنین بزرگسالی کار سختی است. از سوی دیگر دقیقا در همین دوره سنی است که حس تنهایی بیشتر از همیشه زهردار می شود. یکی از راه های رفع حس تنهایی، ایجاد احساس مفید بودن در خود و پیوستن به انجمن های خیریه و کمک رسانی به نیازمندان است. جمعیت های زیادی با محور فعالیت های مختلفی وجود دارند که می توانید از بین آنها گروه هدف مورد علاقه خود را انتخاب کنید و شروع به فعالیت کنید. با این کار با افرادی آشنا می شوید که با شما همفکر و هم عقیده هستند.

پیش قدم شوید:

دوست یابی در دوران کودکی را به یاد دارید؟ همیشه به کودکی هم سن و سال خود نزدیک می شدید و از او می خواستید با شما دوست شود. دوست یابی به همین سادگی شیوه های دوران کودکی است. برای غلبه بر حس تنهایی منتظر پیشنهاد دیگران نباشید. در جمع ها به دیگران نزدیک شوید و گفتگو را شروع کنید.

از مشاور کمک بگیرید:

اگر اکثر مواقع، حتی در جمع  و بین دوستان، احساس تنهایی دارید، ممکن است نشانه جدی افسردگی یا اضطراب اجتماعی باشد. در این صورت، مداخله برای درمان ضروری است. گاهی اوقات تنهایی، نتیجه اضطراب اجتماعی، خجالت، یا نداشتن مهارت برای هدایت شرایط اجتماعی است. درمان فردی یا طی کردن یک روند مشابه که به درک ریشه های مشکل کمک کند می تواند بسیار مفید باشد. ما تلاش می کنیم با ارائه مشاوره آنلاین به شما در این زمینه کمک کنیم.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها