23 فروردین 1403

رابطه مستقیم خودآگاهی و خوشبختی


خانه » مهارت های زندگی » رابطه مستقیم خودآگاهی و خوشبختی

خودت را بشناس تا با خوشبختی رو به رو شوی!

برای رسیدن به خودآگاهی و خوشبختی بیشتر، بسیاری از ما به جای آن که کمی صبر کنیم و تجربه آنی را پردازش و تحلیل کنیم، به زندگی و کارهای روزمره تمایل داریم. ترجیح می‌دهیم زمان بیشتری را با دیگران بگذرانیم و گاهی فراموش می‌کنیم که باید در خلوت خودمان نیز کمی تأمل کنیم. فرقی ندارد از اوضاع فعلی زندگی خود راضی هستیم یا نه، خوشبختی چیزی است که همیشه می‌توانیم قدری بیشتر از آن را داشته باشیم. خوشبختی اتفاقی نیست که بیفتد؛ انتخابی است که انجام می‌­دهیم.

یکی از مهم‌ترین راه­ها در یافتن خوشبختی، رسیدن به خودآگاهی است. خودآگاهی ابزاری برای انتخاب رویاها، اهداف و مسیر زندگی است.

اگر تلاش کنیم خود را کسی نشان دهیم که نیستیم، استرس و تنش در ما بیشتر می‌شود. با خودآگاهی، می‌آموزیم که چه کسی هستیم، چه کسی می‌خواهیم باشیم و برای رسیدن به آن، به چه چیزی نیاز داریم. این آگاهی ما را از منفی‌گرایی دور می‌کند و خوشبختی را برایمان به ارمغان می‌آورد.

3 روش برای رسیدن به خودآگاهی و خوشبختی بیشتر

خودآگاهی چیست؟

خودآگاهی، توانایی درک حوزه‌هایی از زندگی است که می­تواند ما را در زندگی شاد کند یا شادی را از ما بگیرد. رسیدن به خودآگاهی به معنی درک خویشتن و محدودیت‌های خود است. حالا باید بدانیم خودآگاهی چه فوایدی برای ما دارد؟

زندگی را متفاوت‌تر و با دید کامل‌تری می‌بینیم

خودآگاهی این امکان را به ما می‌دهد که زندگی خود را از چشم‌اندازها و زوایای مختلفی ارزیابی کنیم، فرصتی را در اختیارمان قرار می‌دهد تا مسائلی را که باید تغییر کنند، بسنجیم، به عادت‌های جدیدی بیاندیشیم که باید در خود ایجاد کنیم و به رویاهایی فکر کنیم که باید در زندگی به آنها دست یابیم. هرچه آگاهی بیشتری از خودآگاه و ناخودآگاهمان داشته باشیم، بهتر می‌توانیم احساسمان نسبت به خودمان را ارزیابی کنیم. دانستن این مسائل، ما را به دستیابی به اهدافمان سوق می‌دهد که در غیر این صورت ممکن است فقط در مورد آن­ها رویاپردازی کنیم. همچنین، می‌توانیم خودمان را بهتر بشناسیم و بدانیم که در واقع چه کسی هستیم.

دنیای اطرافمان را بهتر درک می‌کنیم

علاوه بر این که زندگیمان را به شکل متفاوت‌تری خواهیم دید، خودآگاهی به ما این امکان را می‌دهد که دیگران و دنیای اطرافمان را نیز بهتر بشناسیم. می‌توانیم احساسات، رفتارها و تجربیات مختلف را از یک صافی معتبر‌تری رد کنیم و به شخصی فهمیده‌تر و خوشروتر تبدیل خواهیم شد. درک بهتر به ما فضای بیشتری می‌دهد تا دیگر به خود و دیگران سخت نگیریم. با شکل‌گیری عادت‌های جدید، به طور خودکار شروع به انتخاب می‌کنیم تا نکات مثبت را در همه موارد مشاهده کنیم. این دیدگاه جدید در نهایت منجر به سفری به سوی خوشبختی می‌شود.

مشاوره روانشناسی آنلاین و هر آنچه باید از آن بدانید

به صلح و آرامش درونی دست خواهیم یافت

به کمک خودآگاهی، نگرش و دیدگاهمان به مرور روشن می‌شود. هرچه بیشتر تمرین خودآگاهی و خوشبختی کرده و از آن استقبال کنیم، دیدگاهمان بیشتر تغییر خواهد کرد. با دید واضح‌تر، بهتر می‌توانیم کارهای خود را انجام دهیم. نکات منفی مسائل را می‌بینیم و روی موضوعات منفی، بیش از حد تمرکز نمی‌کنیم. خوشبختی اتفاقی نیست، انتخابی است. با انتخاب خودآگاهی، به آرامش درونی نسبت به مسائلی که در زندگیمان رخ می‌دهد، می‌رسیم.

برای رسیدن به زندگی ارزشمند، بهتر است روی آرامش درونی، چشم‌انداز روشن‌تر و عادات سالم‌تر تمرکز کنیم. نکات مثبت را ببینیم و به نکات منفی توجه نکنیم. به خودآگاهی برسیم تا میزانی از خوشبختی را به دست آوریم که حتی نمی‌توانستیم رویای آن را ببینیم. خوشبختی در طول زندگی کمرنگ نمی‌شود، بلکه می‌توانیم آن را هر روز پررنگ­تر کنیم. ما در سیمیاروم به شما کمک می‌کنیم که ابزارهای لازم برای رسیدن به خودآگاهی و رسیدن به خوشبختی مداوم را کسب کنید.

برای رسیدن به خودآگاهی و خوشبختی چه کنیم؟

برای آگاهی بیشتر از خود و رسیدن به خودشناسی و در پی آن، به دست آوردن خوشبختی، سه نکته را نباید هرگز فراموش کنیم:

برای خودآگاهی یک دفترچه یادداشت روزانه داشته باشیم

باید یک قلم و دفتر تهیه کنیم و در آن فعالیت‌های روزمره و احساساتمان را ثبت کنیم. به تدریج با مرور یادداشت­های روزانه خود، احساسات و رفتارهایمان را دسته بندی کرده و ترجیحاتمان را بهتر می‌شناسیم.

برای رسیدن به خودآگاهی و خوشبختی وقتی درباره احساساتمان می‌نویسیم و مشخص می‌کنیم که عامل این احساس چه بوده است، از افکار منفی و همچنین احساسمان آگاه می­شویم و می‌توانیم دلیل این افکار منفی را شناسایی کرده و راهی برای جلوگیری از تأثیرشان در زندگی خود پیدا کنیم.

خود ارزیابی کنیم

خودمان را محک بزنیم و به طور کامل بررسی کنیم. مواردی که باعث خوشحالی یا عصبانیتمان می‌شوند را شناسایی کنیم و به جنبه‌های مثبت و منفی خود نگاه کنیم. حتی می‌توانیم نگاهی به آینه بیندازیم و به سؤالات زیر پاسخ دهیم:

  • من کی هستم؟
  • چه زمانی خوشبخت می­شوم؟
  • چه چیزی من را عصبانی می‌کند؟
  • چه چیزهایی حالم را خوب می‌کند؟
  • چه کسی الهام‌بخش من است؟
  • چه چیزی باعث سرگرمی و خنده من می‌شود؟

هنگام پاسخ دادن به این سؤالات باید با خود صادق باشیم.

و خودارزیابی را رها نکنیم تا خوشبخت شویم

وقتی فهمیدیم واقعاً چه کسی هستیم، چه چیزی بیشتر از همه ما را عصبانی می‌کند و چه چیزی باعث خندیدنمان می‌شود، مرحله بعدی تأمل  و بررسی میزان پیشرفت ماست. درواقع مسیر ما در رسیدن به خودآگاهی و خوشبختی کامل می‌شود. به عنوان مثال، می‌توانیم از خود سؤالات دیگری بپرسیم مثل:

امروز چه کاری انجام دادم؟

چه کاری می‌توانم انجام دهم تا فردا در این مورد پیشرفت کنم؟

چه درس‌هایی از فعالیت‌های امروز آموختم؟”

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها