20 اردیبهشت 1403
رازهای رابطه ۲

رازهای رابطه ۲


خانه » روابط عاطفی » رازهای رابطه ۲

هفت راه شگفت‌انگیز برای بهبود رابطه

فرقی نمی‌کند که آیا در ابتدای راه هستید و در حال قرار گذاشتن با کسی هستید یا یک شریک عاطفی دارید و در یک رابطه طولانی مدت باشید، احتمالاً شما هم به دنبال راه‌های بهبود رابطه عاطفی خود هستید.

برخلاف داستان‌ها و کمدی‌های عاشقانه که همه چیز در رابطه پس از یک یا دو درگیری حل می‌شود، حفظ روابط مستلزم تلاش است. هرچند قرار نیست تلاش برای بهبود رابطه عاطفی حتماً شامل کارهای پیچیده و سخت باشد.

با توجه به مسوولیت‌های روزانه و اعصاب فرسوده ما، قابل درک است چرا رسیدگی به مسائل زندگی مشترک یا رابطه در انتهای لیست ما قرار می‌گیرد. انجام تمام مسوولیت‌های زندگی، کار، بچه‌ها، خانواده، دوستان، همسایه‌ها و کارهای خانه همگی کارها و وظایف سخت و خسته‌کننده‌ای هستند. بیشتر اوقات به‌ویژه در زمان‌های سخت، اجتناب کردن راحت‌تر از رویارویی با مسایل فرسوده‌کننده رابطه است.

اما روش‌های امتحان شده و واقعی وجود دارد که برای بهبود رابطه عاطفی موثرند. برای مثال: شنونده خوبی باشید، با هم وقت بگذارید، کیفیت رابطه جنسی را حفظ و کارها را تقسیم کنید. ما در این‌جا هفت راه شگفت‌انگیز برای ایجاد پیوند، تقویت رابطه و بهبود رابطه عاطفی به شما پیشنهاد می‌کنیم. با این توضیحات، مشاوره رابطه نیز می‌تواند به عنوان یکی از ابزارهای موثر برای بهبود روابط عاطفی مطرح شود.

پیش مشاره سیمیاروم

۱-زمان‌هایی را تنها سپری کنید

شاید فکر کنید در یک رابطه باید همیشه و در همه حال کنار هم باشید. اما گاهی لازم است از شریک زندگی خود فاصله بگیرید. همه ما به فضا و زمان با کیفیتی خارج از رابطه‌مان نیز نیاز داریم. در حقیقت همه ما شایسته داشتن فضایی برای تنفس هستیم. انسان‌ها برای رشد شخصی و حفظ استقلال در محدوده یک رابطه به زمان برای خودشان نیاز دارند. تحت این شرایط همچنان که افراد رشد می‌کنند و شکوفا می‌شوند، خود رابطه نیز از این موضوع سود می‌برد. در واقع این فاصله گرفتن و داشتن زمانی برای خود کلید ازدواج یا رابطه موفق و راهی برای بهبود رابطه عاطفی است.

این زمان می‌تواند در قالب خلوتی برای خواندن یک کتاب یا تنهایی قدم‌زدن در پارک باشد. شاید هم بخواهید با یک دوست برای ورزش در باشگاه ثبت‌نام کنید.

یکی دیگر از نتایج این کار این است که عادت‌های آزاردهنده شریک زندگی‌تان کمتر شما را تحریک و عصبانی می‌کند. همچنین احساس شادابی و صبوری بیشتری دارید. از سوی دیگر شریک زندگی شما هم فرصت دارد تا دلتنگ‌تان شود. فاصله گرفتن منظم باعث می‌شود زمان با هم بودنتان بی‌کیفیت نباشد؛ بلکه برعکس فرصتی برای کنجکاوی، مکالمات جالب‌تر و رشد رابطه فراهم می‌کند و رابطه را زنده نگه می‌دارد.

 

۲- برنامه‌ی خواب‌تان را باهم تنظیم کنید

آیا می‌دانستید رفتن به رختخواب در زمان‌های مختلف بر شما و شریک زندگی‌تان تاثیر منفی می‌گذارد؟ برای داشتن یک رابطه سالم‌تر، بهتر است هم‌زمان با هم به رختخواب بروید. هرچند الگوی خواب افراد متفاوت است. برخی جغد شب هستند و برخی خروس سحری! برهمین اساس ممکن است درحالی‌که یکی از زوج‌ها در اتاق دیگر مشغول تماشای فیلم است، دیگری خیلی زود برای خواب آماده می‌شود. اما بهتر است در هر شرایطی و با هر الگوی خوابی زمان خواب خود را باهم هماهنگ کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که الگوهای خواب نامناسب و ناهماهنگ دارند، نسبت به زوج‌هایی که با هم به رختخواب می‌روند، درگیری بیشتر، مکالمه کمتر و رابطه جنسی کمتری دارند.

 

۳- قدرت آسیب‌پذیری

گاهی برای آسیب‌پذیر بودن باید در درون خودمان عمیقا کاوش کنیم. اگر هر یک از زوج‌ها در مورد نقاط کور خود کنجکاو شوند، آن‌ها را کشف کنند و سپس به اندازه کافی شجاع باشند تا آن آسیب‌پذیری را به اشتراک بگذارند، می‌تواند به ایجاد صمیمیت عمیق‌تر و بیشتر در رابطه کمک کند.

پیش مشاره سیمیاروم

نقاط کور لزوما به معنای عیب یا ضعف نیستند؛ بلکه به معنای اعتقاد عمیق در مورد خود است. یا حتی در مورد این‌که چگونه یک رابطه کار می‌کند؟ یا عشق چگونه ابراز می‌شود؟ این باور آن‌قدر عمیق است که ما حتی نمی‌دانیم آن را داریم، از این رو به آن نقطه کور می‌گویند.

برای مثال، یکی از زوج‌ها ممکن است متوجه شود تمایل او به مدیریت جزئی‌ترین چیزها در واقع به ترس‌اش از رها شدن مرتبط است. از همین روی کنترل برنامه زمانی طرف مقابل را به عنوان راهی برای این‌که هرگز تنها نباشند، انتخاب می‌کند.

به اشتراک گذاشتن این موضوع با شریک زندگی می‌تواند نخستین گام برای تغییر این الگو باشد. این کار باید در یک فرآیند محبت‌آمیز صورت بگیرد تا اعتماد ایجاد کند، نه این‌که باعث شرمندگی طرف شود.

 

۴- تجربه‌های جدید

اگرچه خوردن غذای مورد علاقه‌تان در هر آخر هفته و داشتن برخی تشریفات و آداب در زندگی روابط را تقویت می‌کند اما کم کم پای بی‌حوصلگی و ملال نیز به رابطه باز می‌شود. پس باید همه چیز را تغییر دهید. روتین زندگی‌تان را با برنامه‌ها و دیدارهای غیرقابل پیش‌بینی و لحظات سرگرم‌کننده تغییر دهید.

اگر قرارهای ماجراجویانه مثل صخره‌نوردی یا یادگیری یک زبان جدید در حال حاضر برای‌تان غیرممکن است، شاید بتوانید راه‌های دیگری برای ایجاد هیجان در رابطه خود پیدا کنید. روان‌شناسان می گویند باید روی تازگی، تنوع، شگفتی و هیجان در رابطه تمرکز کرد.

 

۵- با چیزهای کوچک طرف مقابل را سورپرایز کنید

 کارها و حرکات کوچک جرقه عشق را زنده نگه می‌دارند و به شریک زندگی شما یادآوری می‌کنند که به آن‌ها فکر می‌کنید. زوج‌های خوشبخت با یکدیگر مهربان هستند. کمک کردن یا داوطلب شدن برای کمک یک مزیت است. به عبارت دیگر کارها و رفتارهای محبت‌آمیز قدرتمند هستند. به‌ویژه کارهایی که بدون برنامه‌ریزی قبلی و ناگهانی انجام می‌شوند، به حس خوب بین زوج‌ها کمک می‌کنند.

۶ گام برای ترک همیشگی یک رابطه مسموم

به زبان عشق شریک زندگی خود احترام بگذارید. برای نمونه اگر شریک‌تان شما را در آغوش می‌گیرد به این دلیل است که برای لمس فیزیکی ارزش قائل است. یا اگر اتاق نشیمن را تمیز می‌کند می‌خواهد زمان با کیفیت‌تری را در کنار هم در آن مکان تجربه کنید. ما باید یاد بگیریم چگونه بتوانیم در روابط‌مان عشق خود را به شریک زندگی‌مان نشان دهیم که هم برای او ارزشمند باشد و هم نشان دهیم او چقدر برای ما ارزشمند است.

  • دکتر گری چپمن، نویسنده و مشاور توسعه پنج نکته زبان عشق را این‌چنین تعریف می‌کند:
  • کلمات تاییدی
  • زمان با کیفیت
  • لمس فیزیکی
  • ارائه خدمات
  • دریافت هدایا

راه‌هایی برای سورپرایز کردن شریک زندگی

 

  • یک لیوان قهوه به رختخواب ببرید
  • برای انجام یکی از کارهای روزمره او داوطلب شوید
  • متن‌های وسوسه‌انگیز و رمانتیک برایش بفرستید
  • او را در آغوش بکشید
  • در صورت امکان به دیدن او در محل کارش بروید
  • به او شکلات هدیه بدهید
  • ارتباط چشمی برقرار کنید و فعالانه به او گوش کنید
  • هدیه‌های کوچک به او بدهید
  • با رژلب روی آینه بنویسید دوستش دارید
  • یاداشت‌های بامزه برایش بنویسید و روی در ورودی یا فرمان ماشین بچسبانید.

۶- بهتر دعوا کنید

در حالی که هیچ‌کس نمی‌خواهد با کسی که دوستش دارد بحث و دعوا کند، اما در حقیقت اختلاف نظرها برای سلامت رابطه مهم هستند. این نحوه دعوا کردن ما با شریک زندگی‌مان است که اهمیت دارد. این‌که منصفانه و سازنده دعوا و بحث کنیم.

دکتر جان گاتمن، زوج‌درمان‌گر، بیش از ۴۰ سال است در حوزه روابط زوج‌ها بر روی بیش از سه هزار زوج مطالعه و تحقیق کرده است. او معتقد است بدترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که وسط بحث روی‌تان را برگردانید، طرف مقابل را تحقیر یا به او توهین کنید.

راه‌هایی برای بحث و جدل سازنده:

  • شروع بحث نرم باشد!

در این‌جا منظور تاکید بر لحن و نیت است. آهسته و ملایم صحبت کنید. ادب و احترام همیشه تا حد زیادی کارها را پیش می‌برد. مهم است که بدون سرزنش صحبت کنید. از اظهارات دفاعی یا انتقادی که می‌تواند باعث تشدید درگیری شود، خودداری کنید.

  • حرف‌های‌تان را بسنجید

هر فکر منفی را بروز ندهید. به‌ویژه زمانی‌که در مورد موضوعات حساس بحث می‌کنید. همیشه در بحث و جدل‌ها به یاد داشته باشید که طرف مقابل را دوست دارید و احترام‌اش را حفظ کنید.

  • پیشنهاد تلاش برای اصلاح

تلاش برای اصلاح، بیانیه یا اقدامی است که برای پراکنده کردن یک بحث انجام می‌شود. این کار می‌تواند با استفاده از شوخ‌طبعی، لمس کردن طرف مقابل، یا ارائه یک اظهارنظر همدلانه یا دلسوزانه باشد. برای مثال: «می‌دانم صحبت کردن درباره این موضوع برای تو سخت است.»

همچنین می‌توانید در خلال بحث زمینه‌های مشترکی پیدا کنید، مثلا بگویید: «خب مشخص است ما رویکردهای متفاوتی داریم، اما هر دوی ما یک چیز را می‌خواهیم.» یا نشانه‌هایی از قدردانی را در طول بحث‌ها و مکالمات سخت و چالشی ارائه کنید.

گاتمن در کتاب «هفت اصل برای موثر ساختن ازدواج» تلاش برای اصلاح را سلاح مخفی زوج‌های باهوش عاطفی می‌نامد. تحقیقات او نشان می‌دهد موفقیت یا شکست زوج‌ها در تلاش‌ برای اصلاح رابطه یکی از عوامل اصلی در شکوفایی یا شکست رابطه یا ازدواج است.

  • روی نکات مثبت تمرکز کنید

رابطه‌های سالم و شاد، جوی مثبت در طول رابطه ایجاد می‌کنند. برای هر تعامل منفی در طول تعارض یا بحث و دعوا، یک رابطه یا ازدواج پایدار و شاد دارای پنج یا بیشتر تعامل مثبت است.

بنابراین، سعی کنید پنج برابر بیشتر اظهارنظرهای مثبت در بحث‌های خود مطرح  کنید. برای مثال به جا این‌که بگویید «ما هیچ‌وقت لذت نمی‌بریم» بگویید «خب ما در رابطه‌مان زیاد می‌خندیم، اما شاید به تفریحات بیشتری نیاز داشته باشیم.»

 

۷- به اشتراک‌گذاری یک داستان عاشقانه

شاید برای شما هم جالب باشد اگر بدانید یادآوری خاطرات می‌تواند به تقویت رابطه شما کمک کند. مکالمه‌هایی که با «یادت میاد وقتی که» یا «یادش به‌خیر» شروع می‌شوند و از خط خاطره‌تان عبور می‌کنند، انتخاب خوبی هستند. درباره نخستین قرار، نخستین خانه، خاطرات خنده‌دارتان و به‌طورکلی هرچیزی که به هر دو نفر شما احساسات خوبی می‌دهند، صحبت کنید. با این نوع مکالمات به شریک زندگی خود یادآوری می‌کنید چرا از ابتدا عاشق شما شده است.

راه دیگر برای ترمیم و بهبود رابطه نشان دادن قدردانی از خصوصیات و ویژگی‌های شریک زندگی است. همیشه حکایت‌ها یا صحبت‌هایی را اضافه کنید که نشان‌ می‌دهد شما قدردان خصوصیات یا ویژگی‌های منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیز طرف مقابل‌تان هستید.

این تکنیک‌های شگفت‌انگیز اما تاثیرگذار که در بالا اشاره شد می‌تواند به ما در بهبود رابطه با شریک زندگی‌مان کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد این شخصیت یا سازگاری زوج‌ها نیست که آن‌ها را کنار هم نگه می‌دارد. بلکه نحوه تعامل یک زوج، نحوه صحبت کردن آن‌ها با یکدیگر، نحوه کنار آمدن با یکدیگر و تمرکز آن‌ها بر ایجاد رابطه با یکدیگر است که باعث ایجاد روابط موفق می‌شود.

 

مشاوره گرفتن و روان‌درمانی یکی دیگر از روش‌های مطمئن و موثر برای بهبود رابطه عاطفی است. در این زمینه می‌توانید از مشاوران ما در سیمیاروم در حوزه‌ی روابط عاطفی و بهبود روابط زوجین کمک بگیرید.

منبع

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها