1 اردیبهشت 1403
ورزش، تغذیه سالم، مدیتیشن، تمرین قدردانی، به اشتراک گذاشتن احساسات خود با دیگران مانند یک دوست مورد اعتماد، عضوی از خانواده یا درمانگر تنها راه‌های موثر در بهبود سلامت روان ما نیستند و گاهی با راه‌های ساده و خلاقانه دیگری می‌توان آرامش ذهن را تجربه کرد.

راهنمای خلاقانه برای آرامش ذهن


خانه » عمومی » راهنمای خلاقانه برای آرامش ذهن

اهمیت سلامت روانی و مراقبت از آن برکسی پوشیده نیست. کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانیم انجام دهیم تا به ما کمک کند با احساسات خود کنار بیاییم و به آرامش ذهن برسیم. تکنیک‌هایی مفید و ساده برای بهبود سلامت روانی و آرامش ذهن. حتی اگر فقط در حد اختصاص زمان بیشتر برای استراحت یا تمرکز باشد. چه کسی است که نداند ورزش، تغذیه سالم، مدیتیشن، تمرین قدردانی، به اشتراک گذاشتن احساسات خود با دیگران مانند یک دوست مورد اعتماد، عضوی از خانواده یا درمان‌گر چه اندازه برای سلامت روان و آرامش ذهن ما مفید است؟ اما این‌ها تنها راه‌های موثر برای کاهش اضطراب، استرس و افسردگی نیستند. روش‌های زیادی وجود دارد که شاید هرگز به آن‌ها فکر نکرده باشید. به مناسبت ۲۱ آپریل، «روز جهانی خلاقیت و نوآوری» در این‌جا ۱۵ راه یا استراتژی شگفت‌انگیز، غیرمعمول و غیرتکراری و در عین حال خلاقانه و ساده را برای کمک به آرامش ذهن به شما معرفی و پیشنهاد می‌کنیم. اگر دوست داشتید آن‌ها را امتحان کنید و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

۱۵ روش خلاقانه، شگفت‌انگیز و غیرمعمول برای کمک به آرامش ذهن

 

۱رنگ‌آمیزی کنید

مهم نیست چندساله هستید؛ در هر سن و سالی که باشید رنگ‌آمیزی کمک می‌کند بتوانید بهتر تمرکز کنید و برای دقایقی از این دنیا فارغ شوید. این کار به آرامش و تمرکز مجدد ذهن نیز کمک می‌کند. این روزها کتاب‌های رنگ‌آمیزی زیادی برای بزرگسالان در دسترس است که می‌توانید با موضوعات مختلف آن‌ها را تهیه و امتحان کنید. به همین راحتی یکی از کارهای خلاقانه و ساده برای رسیدن به آرامش ذهن را تجربه کرده‌اید.

۲- کاردستی بسازید

 ساختن کاردستی نه تنها کاری سرگرم‌کننده و خلاقانه است؛ بلکه برای سلامت روان و رسیدن به آرامش ذهن نیز مفید است. کاردستی ساختن می‌تواند به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کند. نمونه‌های زیادی برای ساخت کاردستی وجود دارد. یکی از این کارها بافتنی یا گلدوزی است. بافندگی یک فعالیت خلاقانه و تکراری است که می‌تواند مانند رنگ‌آمیزی کار بسیار جذابی باشد. بافندگی از نظر روانی و اجتماعی مفید است و می‌تواند بهبود کیفیت زندگی کمک کند. کافی‌ست چند ابزار مورد نیاز این کار را تهیه و یک الگو برای شروع آماده کنید و دست به کار شوید. اگر هم به بافندگی علاقه ندارید، سرگرمی‌های دیگری را مانند باغبانی، عکاسی، ماهیگیری، نوشتن و خواندن داستان‌ را امتحان کنید.

۳– آشپزی کنید

همه ما می‌دانیم رژیم غذایی شامل سبزیجات، غلات کامل، ماهی‌های چرب، پروتئین‌های بدون چربی و لبنیات بر سلامت جسم و روان ما تاثیر مثبت دارد. اما آیا می‌دانستید پخت و پز هم به همان نسبت موثر است؟ آشپزی از آن کارهای خلاقانه‌ای است که باید حتما امتحان کنید. آشپزی کاری است که به صبر و توجه نیاز دارد و راهی برای بیان خلاقانه، وسیله‌ای برای برقراری ارتباط و بالا بردن عزت‌نفس است. غذایی که تهیه می‌کنیم و می‌خوریم می‌تواند به‌طور مستقیم بر سلامت جسم و روان ما تاثیر بگذارد و کاری مثبت برای خودمان، خانواده و عزیزان‌مان باشد. خودتان را محدود نکنید. اینترنت پر از دستورالعمل‌های خلاقانه برای آشپزی است. یا اصلا شیوه منحصر به فرد خودتان را پیش بگیرید و با چند ماده اولیه سالم یک غذای خوشمزه بپزید و آرامش را تجربه کنید.

۴- یک ساز موسیقی یاد بگیرید یا آواز بخوانید

یادگیری و نواختن یک ساز موسیقی برای تقویت خلق و خو و سلامت روان و آرامش ذهن خیلی موثر است.؛ چراکه سیگنال‌های الکتریکی ساز هر دو سمت مغز ما را به‌کار می‌گیرند. صدای خودتان را هم دست‌کم نگیرید. صدای ما مانند یک ساز است. یک ساز در دسترس و رایگان. آواز خواندن مثل معجزه عمل می‌کند. وقتی آواز می‌خوانیم، ارتعاشات موسیقی در بدن حرکت می‌کند و احساسات ما را تغییر می‌دهد. نتیجه این کار یک اثر آرام‌بخش و تامین‌کننده انرژی است. از سوی دیگر آواز خواندن باعث تسکین اعصاب و تقویت روحیه می‌شود. همچنین آواز خواندن باعث ترشح اکسی‌توسین و کاهش اضطراب و استرس می‌شود. همچنین هورمون اکسی‌تویسین احساس اعتماد و پیوند را تقویت می‌کند و احساس افسردگی و تنهایی را کاهش می‌دهد. از همین روی آواز خواندن در گروه  نیز می‌تواند جنبه درمانی داشته باشد.  پس همین حالا بزنید زیر آواز و یک آهنگ را با خودتان زمزمه کنید تا به انتخاب ساز برسید.

۵- برقصید

فواید رقصیدن برای سلامت جسمی و روانی بی‌شمار است. رقص مانند یک تمرین ورزشی برای کل بدن است که جنبه سرگرم کننده نیز دارد! رقصیدن می‌تواند به بهبود تعادل و قدرت بدنی و همچنین تقویت ذهن کمک کند. از سوی دیگر رقصیدن می‌تواند مغز شما را به چالش بکشد و عملکرد شناختی‌تان را افزایش دهد. وقتی رقصیدن این همه فواید داردو راهی در دسترس برای رسیدن به آرامش ذهن است؛ چرا همین حالا آهنگ مورد علاقه‌تان را نمی‌گذارید و شروع به رقصیدن نمی‌کنید؟ برای خودتان برقصید و طوری برقصید که انگار کسی شما را تماشا نمی‌کند.

تصویر ذهنی از بدن چیست و چگونه تقویت می شود؟

۶- بازی یا پازل‌های آنلاین

بازی کردن یا حل پازل به پرت کردن حواس ما از آن‌چه در حال وقوع است کمک می‌کند. بازی‌های آنلاین رایگان زیادی وجود دارد که می‌توانید از طریق کامپیوتر شخصی یا تبلت و موبایل به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

۷- بپر روی تخت

خیلی از ما با آن بخش بازیگوش درون‌مان قطع ارتباط کرده‌ایم. اما واقعیت این است که همه ما یک کودک درون داریم که گاهی می‌خواهد حتی احمق و سر به هوا باشد.

شاید اگر والد باشید و فرزندتان روی تخت بپر بپر کند، اخم بکنید و به او تذکر دهید. اما همین پریدن روی تخت یک راه ساده برای شکستن روتین همیشگی و کاهش استرس و کمی تفریح است.  اگر می‌خواهید همچنان یک الگو برای کودتان باشید و از این کار خودداری می‌کنید گزینه‌های دیگر مانند دوچرخه‌سواری یا بازی کردن را در نظر بگیرید. این کارها زمینه دستیابی به شادی را برای ما فراهم می‌کند و روحیه‌مان را بالا می‌برد.

۸- حمام خود را تمیز کنید

خیلی از ما از این کار می‌ترسیم و اصلا سراغش نمی‌رویم. اما، در کمال تعجب چنین کاری می‌تواند آرامش‌بخش باشد و به کاهش استرس و اضطراب کمک کند؛ چراکه فضای حمام کوچک و محدود است، بنابراین کار زیادی برای تمیز کردن ندارد. اما مزایای شگفت‌انگیزی دارد و به سلامت روان و خلق و خو کمک می‌کند.

 

آیا میدانستید خط خطی کردن به عنوان یک راه خلاقانه میتواند به کاهش اضطراب یا عصبانیت کمک کند؟

۹– تماشای پرندگان

سر به هوا باشید و تماشای پرندگان را فراموش نکنید. فرقی ندارد چه نوع پرنده‌ای باشد. کافی‌ست از پنجره محل کار یا خانه به تماشای آن‌ها بنشینید. تحقیقات نشان داده است، این کار باعث کاهش افسردگی، اضطراب و استرس می‌شود. البته به‌طور کلی حضور در طبیعت و تماشای آن، باعث بهبود و کاهش استرس می‌شود و فواید زیادی برای بهبود خلق و خو و آرامش ذهن دارد.

۱۰- حیوان خانگی

تحقیقات زیادی نشان داده‌اند حیوانات خانگی، به‌ویژه سگ‌ها و گربه‌ها، می‌توانند استرس، اضطراب، افسردگی و احساس تنهایی را کاهش دهند. ما را به ورزش و بازی‌گوشی بیشتر تشویق و ترغیب کنند و حتی برای سلامت قلب و عروق مفید باشند. همچنین مراقبت از یک حیوان خانگی می‌تواند به کودکان کمک کند تا امن‌تر و فعال‌تر رشد کنند. برای بزرگسالان نیز همراهانی ارزشمند هستند. شاید جالب باشد بدانید تماشای یک آکواریوم ماهی به کاهش تنش عضلانی و تنظیم ضربان نبض کمک می‌کند. حیوان خانگی می‌تواند شادی واقعی و عشق بی قید و شرط را به زندگی ما اضافه کند.

۱۱- با خودت حرف بزن

صحبت کردن با خودمان کاری کاملا نرمال و پذیرفته است. در حقیقت، ما دائما با خودمان صحبت می‌کنیم. برای مثال فکر کردن به چیزهای مختلف به آرامی و صدای بلند می‌تواند نوعی صحبت کردن با خودمان باشد.

با صدای بلند صحبت کردن با خود ما را وادار می‌کند افکارمان را کندتر و آن‌ها را متفاوت پردازش کنیم. همچنین باعث می‌شود در خودمان عمیق‌تر شویم. ایجاد این فرآیند آهسته‌تر برای فکر، احساس و عمل کردن از بمباران شدن توسط افکارمان جلوگیری می‌کند.

۱۲- احساسات‌تان را نقاشی کنید

آیا برای نام بردن از احساساتی که تجربه می‌کنید باید تلاش کنید؟ بیان احساسات کار آسانی نیست. برای بسیاری از ما یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست. اگر در برقراری ارتباط با احساسات خود مشکل دارید، یا نمی‌توانید آن‌را به راحتی بیان کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید سعی کنید آن‌چه را که تجربه می‌کنید، یعنی حسی که دارید را نقاشی کنید. با رنگ‌ها، شکل‌ها و بافت‌های مختلف در تصویر بازی کنید تا بتوانید احساساتی را که احساس می‌کنید نشان دهید.

۱۳- بنویس یا خط خطی کن

آیا می‌دانستید خط خطی کردن می‌تواند به کاهش اضطراب یا عصبانیت کمک کند؟ پس یک کاغذ بردارید و شروع به خط خطی کردن کنید. اعمال سطوح مختلف فشار در حین نوشتن یا خط خطی کردن را تمرین و سپس به احساس خود فکر کنید. به جز بی‌هوا نوشتن یا خط خطی کردن می‌توانید چند دقیقه در روز را به نوشتن در یک دفترچه شخصی اختصاص دهید. قرار نیست کسی آن‌را ببیند یا بخواند. این دفترچه مختص شما و احساسات شماست. اگر هم حس می‌کنید احساسات شما روی هم جمع شده و هر لحظه ممکن است منفجر شوید می‌توانید آن‌چه در ذهن‌تان می‌گذرد را روی یک تکه کاغذ بنویسید و سپس کاغذ را پاره کنید و دور بیاندازید.

۱۴- گِل‌بازی کنید

لذت بازی با خاک یا گِل در کودکی یادتان هست؟ این بازی آرامش‌بخش فقط مختص دوران کودکی نیست. در هر سن و سالی که باشید می‌توانید این لذت را تجربه کنید. بازی با خاک بسیار آرام‌بخش است. حتی می‌توانید با آن چیزی خلق کنید. مثل تمرین سفالگری یا ساخت مجسمه‌های گلی.

 ۱۵- جعبه خودمراقبتی

یک جعبه خودمراقبتی برای نگهداری وسایلی تهیه کنید که به شما حس آرامش می‌دهند. در این جعبه می‌توانید هرچیزی که دوست دارید نگه دارید تا مواقعی که نیاز به آرامش دارید به سراغ آن بروید. وسایلی مانند دفترچه یادداشت شخصی، کتاب رنگ‌آمیزی، پازل مورد علاقه، هدفون برای شنیدن موسیقی مورد علاقه، روغن‌ها یا خوش‌بوکننده‌های آرامش‌بخش، وسایل مراقبت از ناخن، اسباب‌بازی یا چند بسته چای آرامش‌بخش.

 

منبع ۱

منبع ۲

منبع ۳

منبع ۴

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها