5 فروردین 1403
نکات مربوط با برخورد مناسب با فرد معتاد

رفتار مناسب با فرد معتاد


خانه » اعتیاد » رفتار مناسب با فرد معتاد

قرار است روابط عاشقانه پناهگاه‌های امنی برای ما باشند و خانه و خانواده جایی باشد که ما را از خطرات حفظ می‌کنند. با این حال، ازدواج با معتاد می‌تواند می‌تواند منجر به یک رابطه ناسالم همراه با استرس عاطفی و آزار شود.
در بسیاری از موارد، زندگی با همسر معتاد به منبع هرج و مرج، منفی‌بافی، آشفتگی عاطفی و حتی خشونت تبدیل می‌شود. سوء مصرف مواد در نهایت با از بین بردن اعتماد بین دو نفر ممکن است زندگی آنان را از بین ببرد. اگر فرزندی در این رابطه به دنیا آمده باشد، درگیری بر سر مسئولیت‌های والد، بی‌توجهی یا آزار عادی است. کمک به همسر معتاد به یک تلاش گروهی نیاز دارد. شما به تنهایی نمی‌توانید او را از مشکلات اعتیاد نجات دهید. لازم است که از تیمی از متخصصان، شامل پزشک، مشاور و روانشناس، کمک بگیرید.

ازدواج با معتاد و تاثیر اعتیاد بر زندگی مشترک

اعتیاد باعث بروز چرخه‌ای از تعارض و آزار خانگی بین زوج می‌شود که در آن سوء مصرف مواد منجر به درگیری لفظی و فیزیکی می‌شود. مسائل دیگری نیز معمولا در ازدواج با یک معتاد رخ می‌دهد، از جمله:
• مشکلات مالی
• از بین رفتن حیثیت در جامعه
• درگیری‌های قانونی بر سر حضانت کودک، رانندگی در حالت مستی، یا مصرف غیرقانونی مواد مخدر.
• آزار کلامی، فیزیکی یا جنسی.
الکل و مواد مخدر قوه قضاوت را مختل می‌کنند، فرد را دچار تحریک‌پذیری و مستعد احساسات خشم و رنجش می‌کنند و فضایی ایجاد می‌کنند که منجر به درگیری در خانه می‌شود. افرادی که شریک زندگی خود را مورد آزار و اذیت کلامی یا حمله فیزیکی قرار داده‌اند به دوره‌های مدیریت خشم نیاز دارند و بسته به شدت حمله ممکن است با عواقب قانونی روبرو شوند.

در برخورد با فرد معتاد چه کنیم؟
حمایت از فرد معتاد در دوره ترک

موثرترین راه برای حمایت از همسری که در حال گذراندن دوره توانبخشی است چیست؟
حمایت از همسر معتاد فشار زیادی بر انرژی فیزیکی و سلامت عاطفی شما وارد می‌کند. علاوه بر این، به دلیل فقدان همراهی از سوی فرد معتاد باید به تنهایی به نیازهای بقیه اعضای خانواده، مانند فرزندان و والدین سالخورده، و نیازهای شغلی و تعهدات اجتماعی رسیدگی کنید که این طاقت فرساست. برخی از رفتارهای اشتباه باعث می‌شوند که فرد معتاد همچنان به مصرف مواد مخدر ادامه دهد. بسیاری از این رفتارها ناخودآگاه هستند، اما به هر روی تاثیر منفی در ازدواج با معتاد دارند:
• قبول تمام مسئولیت‌ها و ایجاد فضایی برای فرار از مسئولیت توسط فرد معتاد
• بی‌توجهی و نادیده گرفتن آزارهای فرد معتاد
• توجیه و بهانه آوردن برای رفتارهای او
• نادیده گرفتن نیازهای خودتان
اگر به خودتان دروغ می‌گویید، و با توجیه رفتارهایش به همسرتان فرصت انکار مشکلش را می‌دهید، در واقع از او حمایت نمی‌کنید، بلکه باعث می‌شوید او بیشتر در اعتیاد غرق شود. هم‌وابستگی به شرایطی گفته می‌شود که زوج در امور به هم وابسته هستند. هم‌وابستگی در ازدواج با معتاد می‌تواند منجر به آن شود که فرد باعث شود همسر معتادش راحت‌تر به رفتارهای خود ادامه دهد. برای پرهیز از این الگو از خودتان بپرسید. اگر پاسخ شما به سوالات زیر منفی است، شما نه تنها از همسرتان حمایت نمی‌کنید، بلکه او را بیشتر به سمت اعتیاد می‌کشید:
• آیا برای خودم مرزهای سالمی تعیین کرده‌ام؟
• آیا به همسرم اجازه می‌دهم مسئولیت خود را بر عهده بگیرند؟
• آیا برای حل مشکل از یک متخصص ترک اعتیاد و مشاور/روانشناس کمک گرفته‌ام؟
• آیا برای مدیریت استرس برای خودم زمان قائل می‌شوم؟
• آیا برای بهبودی و سلامت روام خودم در این شرایط سخت وقت می‌گذارم؟

رفتار صحیح با معتاد

هر چند همه معتادان شبیه به هم نیستند، اما با استفاده از تکنیک‌های ارتباطی می‌توانید از آنها حمایت کنید و آنان را به سمت زندگی سالم تر سوق دهید.

پیش مشاره سیمیاروم

مهربان بودن

صحبت کردن با درک و مهربانی به همسرتان نشان دهید که به او اهمیت می‌دهید. اعتیاد در جامعه ما چنان مورد انگ است که افرادی که اعتیاد دارند اغلب از دیگران انتظار دارند که آنها را مورد انتقاد، توهین، تحقیر و طرد قرار دهند. با پذیرش فرد معتاد، حتی اگر رفتار او را قبول ندارید، برای بخشش و بهبودی او پل بسازید.

اعتیاد به قمار

انتخاب درست کلمات

نحوه بیان شما مهم است، تا حد امکان با احترام صحبت کنید. از استفاده از زبان تمسخر و تحقیر خودداری کنید. برخی از کلمات می‌توانند بر احساس افراد معتاد نسبت به خود و توانایی او برای بهبودی تأثیر منفی بگذارند. به عنوان مثال، مردم اغلب از کلمه “پاک” برای توصیف فردی که عاری از مواد مخدر است استفاده می‌کنند. در حالی که، استفاده از کلمه پاک نشان می‌دهد که فردی که معتاد است در هنگام مصرف مواد “کثیف” است.

کسب اطلاعات کافی در زمینه اعتیاد

جامعه ما اعتیاد در خانواده را به شکل یک شکست برای اعضا و مشکلی برای همه ارزیابی می‌کنند. خانواده باید اطلاعات خود را در زمینه اعتیاد بالا ببرد و ماهیت آن به عنوان یک اختلال را بشناسد. هرچه دانش بیشتری در مورد اعتیاد داشته باشید، بهتر می‌توانید با فرد معتاد ارتباط برقرار کنید. در عین حال، به دلیل مطالعه و تحقیق تصور نکنید که همه چیز را در مورد یک معتاد می‌دانید. هر شخص مشکلات منحصر به فرد خود را دارد و ریشه‌های اعتیاد او می‌تواند به عوامل مختلفی بازگردد. هنوز ننگ زیادی پیرامون ازدواج با معتاد و زندگی با چنین فردی وجود دارد و این موجب می‌شود که خانواده به جای شروع درمان، رو به پنهان کاری و توجیه بیاورند.

گوش دادن

بخش مهمی از برقراری ارتباط و سوق دادن فرد معتاد به زندگی سالم، گوش دادن به صحبت‌های اوست. وقتی فرد معتاد به شما اعتماد می‌کند، سعی کنید بدون وقفه یا انتقاد گوش دهید. حتی اگر با حرف‌های او موافق نیستید، از قضاوت خودداری کنید. در عین حال، محور تمام گفتگوهایتان را به اعتیاد محدود نکنید. او را به تماشای فیلم، تفریح و فعالیت‌های سالم دعوت کنید تا لذت آنها را دوباره به یاد بیاورد.

تعیین مرز

برای خانواده مرزهای مشخصی تعیین کنید. اجازه ندهید در خانه مواد مخدر یا الکل مصرف کند و در این مسئله ثابت قدم باشید. همچنین پیام‌های متناقض ندهید. اگر یک روز حالتان خوب بود، به او اجازه ندهید که همین یک روز را می‌تواند در بالکن مواد مخدر مصرف کند! او باید قوانین خانواده را به طور کامل رعایت کند. در غیر این صورت، چرخه رفتاری معیوب بین شما شکل می‌گیرد.

زوج درمانی

تحقیقات نشان می‌دهند در روش‌هایی که زوج هر دو تحت درمان قرار می‌گیرند، نرخ موفقیت طولانی مدت بیشتر است. زوج درمانی رفتاری یا BCT به عنوان رویکردی برای درمان سوء مصرف مواد به صورت مشارکت زوجی به کار می‌رود. این روش معمولاً برای زوج‌هایی به کار می‌رود که سرمایه‌گذاری عاطفی قوی برای بهبود روابط خود دارند و به آنها کمک می‌کند تا الگوهای ناکارآمدی را بررسی کنند که باعث ادامه اعتیاد همسر می‌شوند.
اهداف درمانی BCT شامل تقویت رابطه عاطفی بین زوج از طریق مراحل زیر است:
• بهبود مهارت‌های حل مسئله
• بهبود مهارت‌های ارتباطی
• افزایش رفتارهای مراقبتی
• تدوین برنامه ای برای درمان و بهبودی
• ایجاد قرارداد بازیابی
• حمایت از خودیاری در هر دو طرف
ازدواج با معتاد با پیچیدگی‌ها و مشکلات زیادی همراه است. شما شایسته این زندگی نیستید. برای درمان همسرتان اقدام کنید تا بتوانید زندگی بالنده و شادتری را تجربه کنید. مشاوران و روانشناسان سیمیاروم در زمینه ارائه مشاور ترک اعتیاد و بهبود رابطه زوج تخصص ویژه دارند. برای دریافت وقت مشاوره با ما تماس بگیرید.

4/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها