20 اردیبهشت 1403
روابط عاطفی به چه معناست؟

روابط عاطفی به چه معناست؟


خانه » روابط عاطفی » روابط عاطفی به چه معناست؟

روابط عاطفی در نظر مردم یعنی رابطه زن و شوهر، اما در روانشناسی به آن محدود نمی‌شود. رابطه عاشقانه تنها بخشی از رابطه عاطفی است. هر نوع رابطه‌ای که شامل احساس، علاقه و عاطفه بین دو نفر شود، به رابطه عاطفی تعبیر می‌شود. بنابراین، رابطه بین معلم و شاگرد، والدین-فرزند، دو دوست، و بین بستگان شامل آن می‌شود.

مشاوره رابطه عاطفی نیز می‌تواند در هر نوع رابطه عاطفی، از جمله روابط دوستانه، خانوادگی یا عاشقانه، به فرد کمک کند تا در درک بهتری از خود و دیگران، حل مشکلات و بهبود کیفیت روابطشان پیشرفت کنند.

چرا داشتن رابطه عاطفی سالم اهمیت دارد؟

عشق از احساسات مهم انسانی است که هر انسانی به آن نیاز دارد. انسان موجودی اجتماعی است و برقراری رابطه با دیگران از نیازهای او به شمار می‌رود. یک رابطه عاطفی سالم از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی فردی است و باعث آرامش روحی فرد می‌شود. بدون یک رابطه عاطفی، خلأ مهمی در زندگی فرد حس می‌شود. شروع رابطه عاطفی شاید ساده باشد (هرچند برای برخی از افراد این‌طور نیست)، اما حفظ آن بسیار بیشتر اهمیت دارد.

تعریف رابطه عاطفی ناسالم چیست؟

رابطه عاطفی سمی و ناسالم دارای جهت‌گیری‌های نادرستی است و پیامدهای منفی برای جنبه‌های مختلف زندگی فرد دارد. یک رابطه عاطفی ناسالم می‌تواند بر پایه هوس، خودخواهی، یا کنترل گری بنا شده باشد و موجب آسیب به فرد و اطرافیان او شود. رابطه ناسالم آزار دهنده است. انرژی فرد را می‌گیرد و دائماً احساس می‌کند چیزی در رابطه درست نیست. احساس می‌کند گیر کرده‌ و به او اهمیت داده نمی‌شود. به او ظلم شده و نادیده گرفته می‌شود.

پیش مشاره سیمیاروم

روابط عاطفی به چه معناست؟

نشانه‌های رابطه عاطفی سالم چیست؟

هرچند هر گونه رابطه عاطفی ممکن است روزی به مشکل بخورد، اما به صورت کلی باید دارای نشانه‌های زیر باشد:

  • یک رابطه عاطفی سالم دنیای روابط اجتماعی ما را بزرگ‌تر می‌کند، نه کوچک‌تر.
  • نیازی نیست هر لحظه و هر کجا از خودمان به او خبر بدهیم و با او به‌طور مداوم در تماس باشیم.
  • به‌راحتی می‌توانیم با هم گفتگو کنیم و به هم‌صحبتی با او علاقه داریم.
  • حرف‌ها، نیازها و خواسته‌های هر دو طرف به‌طور مساوی شنیده و برآورده می‌شود.
  • رابطه ما شامل کنترل نمی‌شود.
  • رابطه ما دارای ویژگی‌های اعتماد، استقلال، توجه، برابری، مهربانی، مسئولیت‌پذیری، تفریح و سرگرمی، حمایت و پشتیبانی است.
  • هر دو از رشد و پیشرفت دیگری حمایت می‌کنیم.
  • در عین زوج بودن، فردیت هر کس حفظ می‌شود.
  • می‌توانیم به‌راحتی خواسته‌های خود را بیان کنیم.
  • در صورت نیاز، هر کس حاضر است برای دیگری تغییر کند.

اشتباهات رایج در روابط عاطفی

انجام دادن موارد زیر می‌تواند هر رابطه‌ای را به بن‌بست بکشد. اگر به رابطه خود علاقه داریم و مایل به حفظ آن هستیم، بهتر است از رفتارهای زیر دوری کنیم. درصورتی‌که رفتارهای زیر را در رابطه خود مشاهده کردیم، ترجیح بر این است که از یک روانشناس یا مشاور کمک بگیریم:

  • دست کم گرفتن همسر/طرف مقابل
  • وابستگی بیش‌ازحد
  • تلاش برای تغییر شریک عاطفی
  • توقع و انتظارات بیش‌ازحد
  • بزرگ کردن مسائل، پیچیده کردن آن‌ها
  • از بین بردن اعتمادبه‌نفس فرد مقابل
  • تحت‌فشار قرار دادن شریک عاطفی
  • تصمیم‌گیری به جای طرف مقابل
  • اصرار بر نظر و رای خودروابط عاطفی به چه معناست؟
ارتباط با همسر در دوره بارداری

چطور رابطه عاطفی را حفظ کنیم؟

برای حفظ روابط عاطفی باید تلاش و توجه زیادی داشت. نکات زیر به ما کمک می‌کنند که رابطه خود را بانشاط و سالم نگه داریم.

انتظارات واقع‌گرایانه

حتی خوش‌برخوردترین و کامل‌ترین زوج‌ها باز هم با هم اختلاف و مشکلاتی دارند، زیرا دو انسان کاملاً متفاوت و از دو خانواده با دو سبک فرزند پروری مختلف در کنار هم قرارگرفته‌اند.

اگر با توقعات عجیب و غیرواقعی وارد یک رابطه عاطفی شویم، بعد از مدتی که احساساتمان فروکش کرد، مدام احساس می‌کنیم شریک عاطفی‌مان دیگر علاقه‌ای به ما ندارد و یا مثل روزهای اول شیفته ما نیست و ممکن است احساس کنیم این رابطه دچار مشکل شده است و هرچه زودتر باید به آن خاتمه دهیم.

احترام متقابل

آنچه بیشتر از عشق آتشین اهمیت دارد، احترام متقابل به یکدیگر است. رابطه‌ای که گاهی با عشق شورانگیز و گاهی با بی‌احترامی و فحاشی همراه است، رابطه سالمی نیست. اگر احترام بین دو طرف از بین برود، رابطه دچار آسیب جدی شده است.

پیش مشاره سیمیاروم

صحبت‌های شفاف و صادقانه

اگر می‌توانیم با شریک عاطفی خود از هر چیزی حرف بزنیم، بدان معنی است که در یک رابطه عاطفی سالم و بالغ قرار داریم. روابط عاطفی بالغ و سالم شامل اعتماد و صمیمیت می‌شود. ممکن است صحبت کردن در مورد برخی مسائل ناراحت‌کننده باشد، اما در روابط عاطفی سالم دو نفر می‌توانند در موضوعات مختلف با هم صحبت کنند، مذاکره کنند و به نتیجه مثبت برسند.

شادی هر دو

برای داشتن رابطه عاطفی سالم، هر دو نفر باید برای شادی یکدیگر تلاش کنند. درعین‌حال، هر کس می‌داند چطور خودش را خوشحال کند و منتظر فرد مقابل نیست. خوشحالی یک فرد نباید وابسته به فرد مقابل باشد و همه‌چیز زندگی حول محور او بگردد.

احترام به حریم شخصی و استقلال فردی

داشتن روابط عاطفی به معنی از دست دادن فردیت نیست. داشتن آزادی و فرصت تنها بودن به معنی دور شدن و اهمیت ندادن نیست. رابطه عاطفی سالم شامل داشتن تفریحات، علایق و لحظات خصوصی می‌شود.

حد و مرزهای مشخص

هیچ رابطه‌ای بی‌نقص نیست. برای داشتن روابط عاطفی سالم باید مسئولیت‌ها، مرزها و قوانین در رابطه مشخص باشد و هر کس به آنها احترام بگذارد. این باعث می‌شود که زمینه رشد و پیشرفت هر دو نفر فراهم شود.

مدیریت اختلافات

هیچ رابطه‌ای بدون اختلاف نیست. اما برای حفظ روابط عاطفی سالم، هر دو نفر باید نحوه گفتگو و مشاجره را بیاموزند. با آموختن شیوه سالم و صحیح بیان خواسته‌ها، می‌توان روش گذر از اختلاف و تفاوت‌ها را پیدا کرد.

زوج باید بدانند چه چیزهایی باعث شروع اختلاف بین آنان می‌شود، محرک اختلاف و بحث چیست و چطور می‌توان تعاملات را بهبود بخشید. درصورتی‌که زوج فاقد این مهارت باشند، یک مشاور یا روانشناس می‌تواند این مهارت‌ها را به آنها آموزش دهد. مشاوره زوج درمانی و مشاوره فردی آنلاین می‌توانند در این زمینه مفید باشند.

همان‌طور که گفته شد، روابط عاطفی فقط محدود به رابطه عاشقانه بین همسران نمی‌شود و دیگر روابط را نیز در برمی‌گیرد. حفظ این روابط نقش مهمی در سلامت روانی و عاطفی ما دارد. مشاوره فردی در شرایطی به کار می‌آید که رابطه عاطفی بین دو نفر غیر از همسران به مشکل خورده است، این در حالی است که زوج درمانگران به کار حل مشکلات بین زوج مشغول هستند. مشاوره روانشناسی آنلاین یکی از گزینه‌های در دسترس برای دریافت مشاوره است. شما در هر جایی از جهان می‌توانید در کسری از ثانیه با یکی از روانشناسان و مشاوران با تجربه سیمیاروم در تماس باشید.

منبع

3.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها