31 فروردین 1403
استفاده مثبت از زمان بیکاری در محل کار

روش های استفاده مثبت از زمان بیکاری در محل کار


خانه » سلامت روان شغلی و تحصیلی » روش های استفاده مثبت از زمان بیکاری در محل کار

آخرین پروژه خود را تحویل داده اید و آماده هستید که کار جدیدی را شروع کنید، اما اطلاعات و ابزارهایی که به آن نیاز دارید، هنوز نرسیده است. بنابراین کاری نیز برای انجام دادن ندارید. چطور حداکثر استفاده را از این زمان مرده خواهید کرد؟ فراموش نکنید که منظور از زمان بیکاری و مرده در اینجا زمانی است که در محل کار صرف انجام وظایف می کنید، نه زمانی که در رفت و آمد تلف می شود. استفاده مثبت از زمان بیکاری در محل کار می تواند رتبه و موقعیت شما را ارتقا دهد.

 

استفاده مثبت از زمان بیکاری در محل کار:

هیچ وقت نمی تونید مانع از به وجود آمدن زمان مرده شوید، در واقع این امر خارج از کنترل شماست. اما باید بتوانید با آن کاری انجام دهید. شاید وسوسه شوید که از این زمان به نفع خود استفاده کنید و مدت بیشتری را به استراحت و بازی با گوشی خود اختصاص دهید، اما این کار در طولانی مدت به اعتبار شما لطمه خواهد زد. در عوض می توانید با استفاده مثبت از زمان بیکاری در محل کار موقعیت خود را تثبیت کنید.

تصمیم گیری سریع داشته باشید:

اگر زمان بیکاری پیدا کردید، با فکر کردن زیاد برای پر کردن آن وقت خود را هدر ندهید. هر چه سریع تر به کاری فکر کنید تا انگیزه و اشتیاق پر کردن زمان خود را از دست ندهید. از آنجا که مدیر تسلط بیشتری بر امور دارد، می توانید از او برای گرفتن یک وظیفه دیگر کمک بگیرید. اما به یاد داشته باشید که خلاقیت و استقلال کاری مهم ترین فاکتور یک کارمند خوب است. بهتر است در نقش خود استقلال فکری بیشتری داشته باشید و هر بار به مدیر خود تکیه نکنید.

براق قبول وظیفه جدید، مدت زمان مورد نیاز آن را با زمانی که در اختیار دارید، مقایسه کنید تا از قبول مسئولیت بیش از حد جلوگیری کنید.

داوطلب شدن برای پروژه های جدید برای استفاده مثبت از زمان بیکاری در محل کار:

برنامه کاری تیم را بررسی کنید. شاید بتوانید در یکی از پروژه های روزهای آینده وظیفه ای را تقبل کنید. احتمالا در زمان بیکاری خود نمی توانید کل پروژه را انجام دهید، اما می توانید گوشه ای از آن، تحقیقات اولیه، برنامه ریزی پروژه و ایده پردازی را انجام دهید.

حفظ سلامت روان در دورکاری

 

روش های استفاده مثبت از زمان بیکاری در محل کار

 

کمک به همکاران:

از همکاران خود بپرسید که آیا به کمک نیاز دارند. به هر حال اینکه شما وقت اضافه پیدا کرده اید، به این معنی نیست که آنها نیز کار خود را تمام کرده اند.

کمک به همکاران در تکمیل پروژه ها و حمایت فنی از آنان، به نفع کل تیم و یکی از مهم ترین روش های استفاده مثبت از زمان بیکاری در محل کار است.

این روش ساده به ایجاد رابطه مثبت با دیگران و جلب حمایت آنها در روزهای سخت کمک می کند.

پیشرفت شخصی برای استفاده مثبت از زمان بیکاری در محل کار:

پیشرفت شخصی و حرفه ای یکی از روش های استفاده مثبت از زمان بیکاری در محل کار است. در این زمان می توانید مهارت جدیدی را بیاموزید که به نفع کل تیم است. اگر قرار است در سال آینده وطیفه بزرگ تری را در شرکت قبول کنید، چرا از زمان بیکاری فعلی خود برای مطالعه بیشتر در مورد امور و ظایف این نقش استفاده نکنید؟

بررسی مجدد کار:

کار خود را مجددا مورد بررسی و بازبینی قرار دهید. این کار، به خصوص در شرایطی که برای انجام پروژه عجله کرده اید، بسیار مفید است. می توانید به روش هایی برای بهبود کار خود فکر کنید و چیزهای بهتری به آن بیافزایید.

سازماندهی کنید:

حتی اگر همه چیز را انجام داده باشید، همیشه کاری برای انجام دادن هست. می توانید از زمان بیکاری خود، برای منظم کردن فایل های قبلی، به روز کردن فهرست وظایف آینده خود، برنامه ریزی مجدد پروژه ها، بررسی حساب ها و پاسخ دهی به ایمیل های کاری استفاده کنید.

زمان بیکاری می تواند به دلایل متعدد از جمله ناهماهنگی بین اعضای تیم، اشکالات فنی، کنسل شدن جلسات و بحران های فصلی در کار به وجود آید. به هر صورت، کند شدن روند کاری فرد می تواند موجب بی حوصلگی، کاهش رضایت شغلی، اضطراب و حتی بروز مشکلات مالی در سازمان شود. با پر کردن این زمان به صورت مثبت می توانید از خود تصویر بهتری برجای بگذارید و رضایت بیشتری از خود به دست آورید.

مشاوره سلامت روان شغلی سیمیاروم هر جا که هستید در دسترس شماست.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها