23 اردیبهشت 1403
فاصله گرفتن در روابط فردی

فاصله گرفتن در روابط فردی


خانه » مشاوره » فاصله گرفتن در روابط فردی

روابط بین انسان ها پیچیده هستند، روابط بین زوجین، شرکا، همکار، رئیس، بهترین دوست، والدین، فرزند و غیره. هنگامی که دو نفر در کنار هم قرار می گیرند، بسته به نوع رابطه، انتظارات، پس زمینه و تفاوت های مختلفی در قدرت و مسئولیت افراد وجود دارد. رئیس مسئولیت هایی نسبت به شما خواهد داشت، اما قدرت بیشتری نیز نسبت به شما در رابطه دارد. در هر ارتباطی یک کودک قدرت بسیار کمی خواهد داشت و فرد بالغ دارای مسئولیت های زیادی نسبت به یک کودک است. هر چند ممکن است روابط فردی همواره به این شدت نباشد، اما به هر حال این نوع روابط و قوانین وجود دارد. میزان فاصله ای که باید از فرد مقابل خود در هر رابطه ای داشته باشیم سوالی است که برای بسیاری از افراد پیش می آید. فاصله گرفتن در روابط فردی تا چه حد مجاز است؟

ما باید در روابط خود مراقب باشیم تا هیچ کس احساس نکند که هیچ قدرتی ندارد؛ در غیر این صورت، عدم تعادل در رابطه اتفاق می افتد و رابطه خراب می شود. زمانی که به افراد حدی از اختیار داده می شود، فرد رشد می کند. این امر در مورد روابط فردی و حرفه ای صدق می کند. افرادی که در پست های مدیریتی بالاتری قرار دارند، نسبت به افراد رده پایین باز هم رشد بهتری دارند. این امر بدین دلیل است که آنها قدرت انتخاب دارند.

به کودک کوچکی که دستور داده می شد تا عجله کند و لباس بپوشد، ممکن است سردرگم و پریشان شد. اما اگر صحبت را این طور تغییر دهید که :لباس آبی را دوست داری یا قرمز؟ متوجه خواهید شد که این سرکشی ناپدید خواهد شد. همین امر در مورد بزرگسالان نیز صدق می کند: دوست نداریم دیگران برای ما تصمیم بگیرند.

 

میزان قدرت و فاصله گرفتن در روابط فردی:

در روابط بین زوجین و دوستان، قدرت و میزان فاصله گرفتن در روابط فردی باید مورد مذاکره واقع شود. اگر در قدرت تمامیت خواه باشید، هرگز رابطه ای در حال رشد و رضایت بخش نخواهید داشت.

 

میزان قدرت و فاصله گرفتن در روابط فردی

 

باند الاستیک روابط فردی:

روانشناسان معتقدند هر رابطه ای دارای یک باند الاستیک خیالی است. هر بار که وارد رابطه ای با یک نفر می شوید، این باند ظاهر می شود. یک رابطه سالم باید مراقب این باند باشد. مقاومت و طول باند الاستیک هر فرد متفاوت است.

فاصله گرفتن در روابط فردی: زوج برون گرا و درون گرا

اگر فردی برون گرا باشید و با یک فرد درون گرا وارد رابطه شده اید، احتمالا متوجه می شوید که وی دائما در حال فاصله گرفتن از شماست. این امر باعث کش آمدن باند اتصال شما به هم می شود. در اینجا به جای اینکه سعی کنید فاصله ایجاد شده توسط فرد درون گرا را با نزدیک تر شدن به او کاهش دهید، برعکس شما هم باید کمی عقب بروید. این در حالی است که، باند الاستیک دو فرد برون گرا کوتاه است و آنها به بودن در کنار یک دیگر نیاز بیشتری دارند. دانستن این موارد به حفظ رابطه کمک می کند. در صورتی که نیاز فرد مقابل به فاصله گرفتن در روابط فردی یا در واقع میزان صمیمیت از سوی شما درک نشود، باند الاستیک رابطه شما در اثر فاصله بیش از حد پاره می شود یا به دلیل عجله شما برای نزدیکی از دستتان خارج می شود و در نتیجه بیشتر و بیشتر از فرد مورد علاقه خود دور خواهید شد.

تاثیر ورزش در سلامت روان

 

| مطالعه مقاله “تله انزوای اجتماعی (social exclusion life trap) | نشانه ها، پیشگیری و درمان ” حتما به شما پیشنهاد میشود. |

 

عامل شکست رابطه ام چه بود؟

در بسیاری از روابط شکست خورده، افراد به دنبال نشانه هایی هستند که رابطه از کجا شکست خورده است. در بیشتر موارد، مشکل بزرگی وجود نداشته اشت. شاید صرفا میزان فاصله گرفتن در روابط فردی را رعایت نکرده اید و خیلی زود و بیش از حد به فرد مورد نظر خود نزدیک شده اید، در حالی که فرد مقابل این طور مایل نبوده است. در اوایل رابطه هیچ اشکالی ندارد که نظر فرد مقابل را در مورد مقدار زمانی که مایل است با شما بگذراند، نوع موسیقی، مکان های مورد علاقه و سایر موارد مشترک بپرسید. تصور اینکه می توانیم برای مخاطب خود همه چیز و همه کس باشیم، تفکری خودپسندانه و نادرست است.

هر چقدر هم که در یک رابطه دوستانه یا عاشقانه درگیر شده باشید، نباید فراموش کنید که ما موجوداتی چند وجهی هستیم که همین امر ما را جالب و مطلوب می کند. اگر ما با سایر افراد ارتباط نداشته باشیم و کارهای دیگری به جز بودن در کنار عشق خود انجام ندهیم، از چه چیزی باید با همسر خود حرف بزنیم؟ چه چیز جدید و تازه ای می ماند که او از آن خبر نداشته باشد و بتوان با او درباره آن حرف زد؟ بهتر است گاهی تلفن های خود را کنار بگذاریم و با شریک زندگی خود از چیزهایی حرف بزنیم که برای او تازه است؛ درباره کارهایی حرف بزنیم که انجام داده ایم و چیزهایی که دیده ایم. بدین صورت، این رابطه زنده می ماند. بدین نحو باند الاستیک رابطه ما آن قدر عقب و جلو خواهد رفت که اشتیاق و شور لازم برای ادامه مسیر را در زندگی ما تزریق خواهد کرد.

گاهی باید تنها بود:

بنابراین، این واقعیت را درک کنید که دوست یا شریک زندگی شما نیز به زمانی برای تنها بودن نیاز دارد. شما نیز از این زمان جدایی و فاصله گرفتن، برای داشتن ارتباط سالم با دیگران استفاده کنید و کارهایی را انجام دهید که دوست دارید. در عین حال، با بی خبری محض از شریک زندگی خود یا حرف نزدن درباره روزمرگی های خود اجازه ندهید که باند الاستیک زندگی شما آن قدر کش بیاید که پاره شود. در همه حال خودتان باشید، چه در تجرد و چه در همراهی با شریک زندگیتان، باید بهترین نوع ارتباط و کشش این باند الاستیک را در زندگی خود بیابید.

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعیدم

آیافاصله گرفتن مردو زن (مثلاجدایی موقت)فشارجنسی به زن می آورد؟