29 فروردین 1403
کودک یک ساله

کودک یک ساله و مراحل رشد جسمی و روحی او

کودک یک ساله تا دو سالگی تغییرات زیادی میکند. در طول 12 ماه بین یک تا دو سالگی، می بینید که فرزندتان از نوزادی دور می شود و بیشتر شبیه به یک خوردسال به نظر می رسد. شاهد تغییرات فیزیکی او همزمان با بهبود مهارت های حرکتی و رسیدن به استقلال بیشتر خواهید بود و می توانید ظهور شخصیت منحصر به فرد او را شاهد باشید. در ادامه مراحل رشد روحی و جسمی در یک سالگی و نکات فرزندپروری را با یکدیگر مرور می کنیم.

کودک یک ساله

مراحل رشد روحی و جسمی کودک یک ساله

رشد جسمی:

رسیدن به 12 ماهگی آغاز تغییرات بزرگی برای فرزند شماست. در مدتی کوتاه، او از چهار دست و پا رفتن به راه رفتن می رسد و قبل از آنکه متوجه شوید در حال بالا و پایین رفتن از پله ها بودن کمک شماست.

دستاوردهای مهم:

مهارت های حرکتی بیشتر و بهتر:

اغلب کودکان اولین گام های خود را قبل از 12 ماهگی برمی دارند و بین 14 تا 15 ماهگی می توانند به تنهایی راه بروند.

مهارت های حرکتی ظریف:

تا 18 ماهگی، خردسال شما می تواند از فنجان آب بنوشد، با قاشق غذا بخورد و در بیرون آوردن لباس ها به شما کمک کند.

دستاوردهای مهم:

بین 1 تا 2 سالگی، شاهد آن خواهید بود که فرزندتان از تلاش برای قدم برداشتن به ضربه زدن به توپ و دویدن می رسد.

رشد عاطفی:

فرزند یک ساله شما شروع به امتحان روش های مختلف برای مستقل شدن می کند. ممکن است اصرار کند خودش لباس هایش را بپوشد و بخواهد مهارت های حرکتی جدید خود را امتحان کند.

در عین حال، در مواقع خستگی، ترس یا تنهایی به شما می چسبد و می خواهد محبت شم ارا دریافت کند. در دو سالگی، متوجه رفتارهای جسورانه او و اصرار به انجام کارهایی می شوید که می خواهد انجام دهد و شاید حتی به شما «نه» بگوید.

کودک یک ساله

نکته فرزندپروری وقتی کودک یک ساله است

اضطراب جدایی در این سن طبیعی است. از فرار کردن دور از چشم او خودداری کنید. ناپدید شدن ناگهانی اضطراب فرزندتان را در طولانی مدت افزایش می دهد. در عوض، او را ببوسید و قول بدهید که به زودی برمی گردید. طولانی کردن خداحافظی آن را سخت تر می کند. سعی کنید آن را کوتاه و اطمینان بخش کنید.

رشد اجتماعی:

مراحل رشد روحی و جسمی در یک سالگی تنها چیزی نیست که در مورد فرزند شما تغییر می کند. در یک سالگی، هر ند فرزندتان نسبت به غریبه ها هوشیار است، اما تمایل زیادی به برقراری ارتباط با دیگران، به خصوص خواهر و برادر و همسالان خود دارد. کودک از دیدن دیگر کودکان ذوق زده می شود.

در اغلب موارد، کودک یک ساله دوست دارد، به جای بازی با کودکان، در کنار آنها بازی کند. اما به تدریج دیگر کودکان را نیز در بازی های خود شرکت می دهد.

نکته فرزندپروری:

کودک یک ساله معنای به اشتراک گذاری را متوجه نمی شود و مالکیت زیادی روی اسباب بازی های خود دارد. به او اصرار نکنید که وسایل خود را به دیگر کودکان بدهید.

ناخن جویدن کودکان و 11 راهکار موثر

مراحل مهم:

  • به موقعیت ها و افراد ناآشنا با خجالت و اضطراب پاسخ می دهد
  • از دیگران تقلید می کند.
  • در برخی موقعیت ها می ترسد.

رشد شناختی:

از نظر رشد شناختی متوجه تغییرات زیادی می شود. بین 12 تا 24 ماهگی، فرزندتان می تواند اشیایی را نام ببرد.

می تواند برخی بازی های ساده را انجام دهد و توانایی خوبی در دنبال کردن دستورات شما دارد.

در پایان سال اول، کودک هنوز بر استراتژی های ارتباط غیر کلامی تکیه دارد.

بازی کردن:

بازی کردن نقش مهمی در مراحل رشد روحی و جسمی در یک سالگی دارد. زمانی که کودک مهارت های جدیدی پیدا می کند، مشتاق استفاده از آنهاست.

گرفتن و تکان دادن اشیا و بازی با اسباب بازی های چرخ دارد و دارای قطعات متحرک در این سن بسیار محبوب است. بلوک های بازی گزینه خوبی هستند و کودک می تواند برج هایی که ساخته است را خراب کند.

نکته فرزندپروری:

بهترین راه برای توسعه مهارت های کلامی کودک، حرف زدن مداوم با اوست. در زمان تعویض لباس، با او حرف بزنید و رنگ لباس های را برای او توضیح دهید، از جنس بیاس و بخش های بدنش که لمس می کنید حرف بزنید.

اشیایی را که هر روز با آنها سر و کار دارید، مانند فنجان، ماشین، عروسک، حوله و غیره را نام ببرید. از حرف زدن به زبان کودکانه و تلفظ ناصحیح کلمات خودداری کنید. درست حرف زدن شما به کودک کمک می کند که آماده حرف زدن روان و سلیس باشد.

دیگر نکات مهم در مورد مراحل رشد روحی و جسمی در یک سالگی

کودکان در این سن متوجه نمی شوند که دیگران هم احساس دارند، بنابراین شاید شما را بزند بدون آنکه بداند درد دارید.

از حس استقلال او حمایت کنید. دو اسباب بازی را بردارید و اجازه دهید با همان که انتخاب کرده است بازی کند.

مهارت های حافظه و حل مسئله در او پیشرفت می کند.

چه زمانی باید نگران مراحل رشد روحی و جسمی در یک سالگی بود؟

تمام کودکان با نرخ نسبتا متفاوتی رشد می کنند. اگر کودک شما فاقد برخی مهارت های فوق است و شاهد تاخیر واضح در رشد او هستید به پزشک مراجعه کنید.

اگر کودکان تا 18 ماهگی فاقد مهارت های زیر است، به پزشک مراجعه کنید:

  • نمی تواند راه برود.
  • به اشیا اشاره نمی کند.
  • مهارت هایی را که پیش از این کسب کرده است، از دست دداه است.
  • از دیگران تقلید نمی کند.
  • حداقل 6 کلمه بلد نیست.
  • کلمات جدید یاد نمی گیرد.
  • اگر او را ترک کنید، برایش اهمیتی ندارد.

سخنی از سیمیآروم درباره کودک یک ساله

کودک یک ساله ممکن است تلاش کند که خودش غذا بخورد یا اصرار کند خودش دستهایش را بشوید. او ممکن است مشتاق انجام فعالیت هایی باشد که شما انجام می دهید. از این رو، به نقش الگویی خود در تربیت او دقت کنید.

در این سن، دیدن جیغ های متمادی فرزندتان برای گرفتن چیزی یا اصرار به درآورد کفش هایش ده ها بار سخت است، اما دیدن طی کردن مراحل رشد روحی و جسمی در یک سالگی چیز لذت بخشی است.

می‌توانید با دکتر آسیه اناری ، دکتر فرنوش امامیان و دکتر مهشید مولایی  که از مشاوران تأیید شده سیمیاروم هستند، مشاوره کودک و نوجوان داشته باشید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟