20 فروردین 1403
طلاق می‌تواند روی سلامت روان زوجین تأثیر داشته باشد.

مشکلات روانی قبل و بعد از طلاق


خانه » مشاوره زناشویی » مشکلات روانی قبل و بعد از طلاق

سازگاری با زندگی پس از طلاق ممکن است از چند هفته تا چندین سال طول بکشد. در این مدت، فرد طیف وسیعی از احساسات را تجربه می‌کند و ممکن است نسبت به اختلالات متعددی از جمله اختلال استرس پس از سانحه، افسردگی، و بیماری‌های جسمی مستعدتر باشد. مشکلات روانی قبل و بعد از طلاق به همین موارد محدود نمی‌شوند و گاهی خیلی پیچیده می‌شوند.

مشکلات روانی و احتمال طلاق

اگر یکی از زوجین دچار یکی از ناراحتی‌های روانی مانند افسردگی بالینی باشد، خطر طلاق دو برابر بیشتر است. اگر هر دو طرف در سطح یکسانی از پریشانی روانی مشترک باشند، احتمال طلاق کمتر است، زیرا یکدیگر را بهتر درک می‌کنند و می‌توانند با چالش‌های سلامتی یکدیگر بهتر برخورد کنند. از سوی دیگر، ریسک طلاق در زوجی که هر دو دچار مشکلات روانی هستند بیشتر از یک زوج سالم است. این موضوع باعث شده است تا محققان به این نتیجه برسند که ناراحتی روانی می‌تواند منجر به طلاق شود.

بیماری روانی روی هر زوجی تأثیر متفاوتی خواهد داشت. در حالی که برخی از همسران برای سازگاری سعی می‌کنند یک برنامه انطباقی ایجاد کنند، برخی دیگر دچار اختلاف نظر شدید می‌شوند. نتایج نشان می‌دهد در بین اختلالات روانی ازدواج‌هایی که در آن یکی از همسران دارای اختلال شخصیت نمایشی است، بالاترین میزان طلاق را ثبت می‌کند. فردی که این بیماری را دارد معمولاً نیاز شدید به دریافت توجه دارد. نتایج مشابهی را می‌توان در مورد افراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید مشاهده کرد. شک و تردید فرد پارانوئید و زندانی که برای همسرش به وجود می‌آورد، ریسک طلاق را بالا می‌برد.

پیش مشاره سیمیاروم

افسردگی اساسی از دیگر مشکلات روانی است که با ریسک طلاق همراه است. افراد مبتلا به افسردگی شدید تمایل دارند از نزدیکان خود کناره‌گیری کنند. همچنین، دچار انفجارهای ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی خشم می‌شوند. از سوی دیگر، فرد سالم مجبور است از همسر و دیگر اعضای خانواده مراقبت کند و این فشار مضاعفی به او وارد می‌کند.

اختلال دوقطبی دیگر مشکلی است که تأثیر عمیقی بر رابطه زوج دارد. با در نظر گرفتن فاز افسردگی، این اختلال تا حدودی شبیه به افسردگی اساسی است، با این تفاوت که بیمار در دوره‌های شیدایی بسیار بیش‌فعال و بی‌پروا عمل می‌کند.

سوء مصرف مواد نیز در طبقه‌بندی اختلالات روانی قرار می‌گیرد. بیشترین ماده‌ای که منجر به مشکلات بین زوج می‌شود و شکایات دریافتی از آن ثبت شده است، مربوط به مصرف الکل است. وابستگی به الکل می‌تواند منجر به مشکلات مالی شود و خطر خشونت خانگی در ازدواج را به همراه داشته باشد.

پایان یک ازدواج می‌تواند تأثیرات گسترده‌ای بر همسران داشته باشد. معمولاً در صورتی که زندگی مشترک زوج، نسبت به طلاق آنها، آسیب بیشتری به همراه داشته باشد، تصمیم به طلاق محتمل‌تر است. به همین دلیل مهم است که سلامت روان زوج قبل از ازدواج توسط یک مشاور یا روانشناس بررسی شود.

طلاق می‌تواند مشکلات روانی زوجین را تحت تأثیر قرار دهد.

مشکلات روانی بعد از طلاق

طلاق باعث بروز مشکلات روانی متعددی در افراد می‌شود. مهمترین آنها افسردگی است. افسردگی ناشی از حوادث تلخ زندگی مانند طلاق با افسردگی بالینی متفاوت است و به آن اختلال سازگاری یا افسردگی موقعیتی می‌گویند. افسردگی بالینی و افسردگی موقعیتی به شکل متفاوتی در افراد ظاهر می‌شوند. در برخی افراد، افسردگی پس از طلاق می‌تواند با رفتارهای دیگری مانند علائم زیر همراه شود:

  • نادیده گرفتن مسئولیت ها
  • اجتناب همراهی از خانواده و دوستان
  • عملکرد ضعیف در محل کار به دلیل عدم تمرکز
  • مبارزه کردن

اگر هر یک از این رفتارها را تجربه می‌کنید یا احساس می‌کنید دچار مشکلات روانی قبل و بعد از طلاق شده‌اید، به مشاوره طلاق فکر کنید.

پیش مشاره سیمیاروم

علائم افسردگی بعد از طلاق

بیشتر مردم تصور می‌کنند غم و اندوه نشانه افسردگی است. این در حالی است که ناراحتی فقط یکی از چند نشانه افسردگی است. سایر علائم این مشکل عبارتند از:

  • از دست دادن اشتها
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌های سابقا لذت بخش
  • مشکل خواب یا بی‌خوابی
  • تحریک پذیری
  • خستگی
  • گریه
  • اشکال در تمرکز
  • احساس ناامیدی و بدبینی، و همچنین از دست دادن احساس ارزشمندی
  • افکار خودکشی و حتی اقدام به آن
زن ذلیلی چیست؟آیا برخی از مردان ضعیف‌اند؟!

برای دریافت تشخیص افسردگی حداقل باید پنج مورد از این علائم در فرد به مدت بیش از یک ماه دیده شود.

مردان و زنان افسردگی را متفاوت تجربه می‌کنند. افسردگی در زنان اغلب به صورت احساس غم، بی‌ارزشی و احساس گناه ظاهر می‌شود. در حالی که مردان دچار مشکل تحریک‌پذیری، اشکال در خواب و مصرف مواد مخدر می‌شوند. به طور کلی زنان بیشتر از مردان دچار مشکلات روانی قبل و بعد از طلاق می‌شوند. با این حال، مردان به ندرت در مورد مشکلات روحی و روانی خود صحبت می‌کنند.

افسردگی تنها مشکلی نیست که افراد پس از طلاق با آن دست و پنجه نرم خواهند کرد. خشم، پرخاشگری، سردرگمی، ترس، شرم و اضطراب می‌توانند سلامت روان و جسم شخص را به خطر اندازند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد پس از طلاق ریسک ابتلا به اختلالات خوردن، سوءمصرف مواد مخدر و اختلالات اضطرابی بیشتر می‌شود.

نکاتی برای مدیریت افسردگی پس از طلاق

طلاق بیش از هر کس بر زوج تاثیر دارد، اما فرزندان، شبکه خانواده و دوستان را نیز متأثر می‌کند. داشتن یک شبکه پشتیبانی در حین طی کردن این فرآیند برای زوج و اطرافیان مهم است. در این دوره احساسات متناقضی به شما هجوم خواهند آورد و پردازش آنها انرژی زیادی از شما خواهد گرفت. این مسئله باعث خستگی زیاد و بی‌حوصلگی می‌شود. از تکنیک‌های زیر می‌توانید برای کنترل اوضاع کمک بگیرید:

نوشتن

حتی اگر شبکه‌ای از حامیان در کنارتان دارید، بهتر است تمرین کنید که افکارتان را روی کاغذ بیاورید. اگر نیاز به بستن پرونده ازدواجتان دارید، نوشتن نامه به همسر سابقتان می‌تواند یکی از راه‌های خلاصی از احساس بد باشید. البته مجبور نیستید این نامه را به او بدهید.

ورزش

حتی زمانی که تمایل ندارید، ورزش کنید. منبع معتبر تحقیقات نشان می‌دهد که بین 20 تا 40 دقیقه پیاده روی سریع سه بار در هفته به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند.

غذای سالم

مشکلات روانی قبل و بعد از طلاق ممکن است شما را به سمت غذاهای ناسالم یا الکل سوق دهد. یخچال خانه را پر از غذاهای سالم کنید. به جای خوردن غذاهای ناسالم یا الکل، از تنقلات سالم مانند شکلات تلخ استفاده کنید.

مراقبت از خود

با یک حمام گرم یا تماشای یک فیلم خوب، به روان خود استراحت بدهید. اگر بچه دارید، یک یا دو ساعت از کسی بخواهید از او مراقبت کند تا کمی برای خودتان وقت صرف کنید.

کمک گرفتن

در این دوره انرژی کمتری خواهید داشت. اگر کسی می‌خواهد به شما در تهیه غذا، نگهداری از کودکان یا کارهای خانه کمک کند، به او پاسخ مثبت بدهید. بعدا زمان زیادی برای جبران لطف او خواهید داشت.

روابط اجتماعی

بودن در جمع احتمالاً آخرین کاری خواهد بود که مایل هستید انجام دهید، اما این به شما کمک می‌کند کمی از افکار منفی دور شوید و با خودتان کنار بیایید. می‌توانید در کنار افرادی باشید که شما را درک می‌کنند و گوش شنوایی برای مشکلات شما هستند.

خواب

مشکلات روانی قبل و بعد از طلاق خطر بی‌خوابی را افزایش می‌دهند و بی‌خوابی نیز به نوبه خود خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می‌دهد. اگر در به خواب رفتن مشکل دارید، از یک برنامه روتین شبانه استفاده کنید که به آرامش بدن و ذهن شما کمک می‌کند، مانند نوشیدن یک فنجان چای بابونه، حمام کردن یا دوش گرفتن، یا خواندن کتاب. از استفاده از صفحه نمایش‌های الکترونیکی خودداری کنید زیرا نور آبی این وسایل مانع شروع روند خواب می‌شوند.

مشکلات روانی قبل و بعد از طلاق و اهمیت دریافت مشاوره

طلاق موضوع پیچیده‌ای است و موضوع وقتی پیچیده‌تر می‌شود که یکی از زوجین دچار مشکلات روانی قبل و بعد از طلاق باشد. در صورتی که در حال طی کردن دوره جدایی از همسر هستید و با مشکلات و مسائل آن دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید. شما در این دوره با افکار و احساسات زیادی روبه رو هستید. مشاوران و روانشناسان سیمیاروم می‌توانند به شما کمک کنند که از پس این مشکل برآیید و بتوانید زندگی عادی خود را پس از طلاق ادامه دهید.

منبع

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها