21 اردیبهشت 1403
همسرداری

همسرداری و اصول روانشناسی آن


خانه » مشاوره زناشویی » همسرداری و اصول روانشناسی آن

همسرداری و اصول روانشناسی آن چیست ؟

همسرداری و تعریف آن به فرهنگ و دیدگاه‌های جامعه بستگی دارد. هر جامعه و حتی هر خانواده‌ای تعریف متفاوتی از آن دارد. تفاوت‌ها می‌تواند تا حدی باشد که در یک خانواده خانه‌داری برای زن ارزش تعریف می‌شود و در خانواده دیگر زن باید پا به پای همسرش در فعالیت اقتصادی شرکت کند.

شناخت شیوه‌های همسرداری و معیارهای مربوط به آن به زوج کمک می‌کند که انتظارات یکدیگر را بهتر بشناسند و بهتر بتوانند زندگی مشترک خود را کنترل کنند. درواقع، بسیاری از اختلافات و رفتارهای اشتباه ناشی از عدم شناخت دقیق زوج از نحوه برخورد با همسر است. زوج با شناخت تفاوت‌های رفتاری، روحی و روانی یکدیگر و یادگیری روش‌های ارتباطی می‌توانند بهتر ارتباط خود را مدیریت کنند.

پیش از آنکه به نکات ارتباط با همسر بپردازیم، ذکر این نکته ضروری است که همسر خوب بودن فقط مختص زنان نیست. زن و مرد هر دو باید تلاش کنند که همسر خوبی باشند و به نیازها و خواسته‌های همسرشان توجه کرده و تلاش کنند در زندگی همسر خوب و کاملی باشند. انجام وظایف همسری شامل زن و مرد می‌شود و هیچ‌یک بر دیگری برتری ندارند.

پیش مشاره سیمیاروم

 

همسرداری

همسرداری برای مردان

مردان اگر ارتباط درست با زنان را بشناسند می‌توانند تا حد زیادی به پایداری زندگی مشترک خود کمک کنند و از نارضایتی و مشکلات زناشویی جلوگیری کنند. در ادامه به‌طور خلاصه به نیازهای یک زن و نکات مهم برای مردان می‌پردازیم.

ارتباط صحیح و دوستانه با خانواده برای زنان بسیار مهم است. یک زن نیاز دارد که با خانواده‌اش ارتباط داشته باشد و همسرش نیز با آنها رابطه خوبی داشته باشد.

زنان نیاز دارند که به علایق و سلیقه آنها احترام گذاشته شود. یک مرد عاقل، رفتارهای زنانه همسرش را با عقاید خودش مقایسه نمی‌کند و او را به خاطر آنها سرزنش نمی‌کند.

زنان بیش از هر چیز دیگری به شنیده شدن نیاز دارند. او باید بداند که همسرش همیشه در زمان نیاز در کنار است و به حرف‌هایش گوش می‌دهد. بسیاری از زنان وقتی از چیزی شکایت می‌کنند توقع ندارند همسرشان کاری برای حل مشکل انجام دهد. صرف شنیده شدن برای آنان کافی است. یک مرد آگاه موقع حرف زدن همسرش، به چشم‌های او نگاه می‌کند و تلویزیون یا تلفن همراهش را نگاه نمی‌کند.

یک مرد خوب همسرش را تهدید نمی‌کند، به او ضربه نمی‌زند و با نیش کنایه با او صحبت نمی‌کند. شرایط او را درک می‌کند. به او در امور خانه و بچه‌ها کمک می‌کند. برای پیشرفت او تلاش می‌کند و امکان رشد و تعالی او را فراهم می‌آورد. همسرداری برای مردان شامل نشان دادن عشق به همسر با حرف و عمل می‌شود.

پیش مشاره سیمیاروم

یک مرد خوب می‌داند که گاهی رابطه جنسی برای خانم‌ها دشوار است. این می‌تواند به دلایلی همچون روزهای قبل از عادت ماهانه، بارداری و پس از زایمان، خستگی و فشار روزمره و غیره باشد. مرد خوب سعی می‌کند حال روحی همسرش را درک کند و وارد رابطه جنسی اجباری نشود. در عین حال، به نیازهای جنسی همسرش توجه می‌کند و تنها به رفع نیازهای جنسی خود نمی‌اندیشد. پس در رابطه جنسی به رفع نیازهای همسرش نیز توجه می‌کند.

همسرداری برای خانم‌ها

معمولاً از خانم‌ها انتظارات زیادی در زندگی زناشویی می‌رود. اما همان‌طور که گفتیم این مسئله‌ای دو طرفه است. زنان قدرت زیادی در حفظ یا بازسازی رابطه دارند. شاید به همین دلیل از آنان انتظارات بیشتری در خانواده می‌رود. اصول زیر در ارتباط بهتر با مردان مؤثر است.

انتظارات بسیار بالا و دست‌نیافتنی هر کسی را ناامید و ناکام می‌کند. یک زن خوب نباید با داشتن انتظارات نامعقول به همسرش حس یک آدم شکست‌خورده را بدهد و عزت‌نفس او را خدشه‌دار کند.

برای زنان عشق و محبت اهمیت زیادی دارد. آنان نیاز دارند که جمله دوستت دارم را بشنوند. اما در عین حال باید درک کنند که زندگی با فشارهای متعددی همراه است و نمی‌توان همیشه انتظار شرایط کاملاً عاشقانه را داشت. فشارهای مالی ممکن است ذهن هر مردی را درگیر کند. همسرداری شامل درک بیشتر می‌شود.

یک زن خوب با همسرش دوست است و برنامه‌های متنوعی برای با هم بودن تنظیمی می‌کند. گاهی تنها دقایقی در سکوت در کنار همسر نشستن به میزان زیادی بین زوجین صمیمیت ایجاد می‌کند.

یک زن خوب علایق همسرش را می‌شناسد و سعی می‌کند به آنها احترام بگذارد، با همسرش در آنها همراه شود و لحظات خوبی را برای همسرش بسازد.

رابطه جنسی برای مردان از اهمیت زیادی برخوردار است. یک زن خوب سعی می‌کند نیازهای جنسی همسرش را نادیده نگیرد و از آن به‌عنوان سلاحی برای رسیدن به خواسته‌هایش استفاده نکند. در روابط جنسی خود تنوع و البته بهداشت را رعایت می‌کند.

همسرداری

نکات همسرداری موفق

در ادامه به شیوه‌های درست رفتار با همسر در زمینه‌های مختلف اشاره می‌کنیم

ارتباط بهتر

قضاوت و سرزنش در دعوا ممنوع است. به این توجه کنید که هر انسانی حق دارد هر احساس یا فکری داشته باشد. هیچ‌گاه همسرتان را به خاطر داشتن احساس یا عقیده‌ای سرزنش نکنید. شما به‌عنوان دو انسان می‌توانید دو عقیده متفاوت داشته باشید. احترام به عقیده دیگری و تلاش برای نزدیک‌تر شدن و درک افکار همسر از اصول مهم ارتباط با همسر است.

مهارت گوش کردن از مهارت‌های مهم ارتباطی است که نه تنها در زندگی زناشویی که در تمام روابط اجتماعی به کار می‌آید. برای ارتباط بهتر با همسر باید به درد و دل و حرف‌های همسرتان گوش کنید. وقتی او حرف می‌زند، به هیچ کار دیگری نپردازید. بازخورد مناسب و درست داشته باشید و به او پاسخ مناسب بدهید.

طرز برخورد با همسر زودرنج و حساس و رسیدن به آرامش

احترام به همسر از واجبات است. فرقی نمی‌کند تنها هستید یا در جمع. دعوا می‌کنید یا شوخی می‌کنید. در همه حال از مسخره کردن، تحقیر، بیان کردن نکات منفی جلو دیگران، و فحاشی خودداری کنید.

یکی از نکات مهم همسرداری  ارتباط با خانواده همسر

همسرداری فقط شامل ارتباط با خود همسر نمی‌شود. شما باید بتوانید روابطتان با خانواده او را نیز مدیریت کنید و رابطه‌ای بر پایه احترام و دوستی شکل دهید.

برای این کار باید مرزهای مشخصی برای حریم شخصی و خانوادگی خود داشته باشید و میزان ارتباط مطلوب با خانواده‌ها را مشخص کنید. در ارتباط با خانواده همسرتان جانب اعتدال را رعایت کنید. ارتباط بیش‌ازحد نزدیک و بدون هیچ حدومرزی مناسب نیست. ارتباط باید محترمانه و دوستانه باشد، اما مرزهای شخصی شما را حفظ کند.

رفتن به خانه والدین می‌تواند به‌صورت نوبتی و توافقی باشد، به‌نحوی‌که به زندگی زوج، تفریح و امور واجب آنان لطمه‌ای وارد نکند و در عین حال موجب سردی و دلتنگی افراد خانواده نشود.


برای رزرو جلسه مشاوره خانواده با روانشناسان خبره سیمیاروم کلیک کنید


دعوا و دلخوری در خانواده‌ها تقریباً اجتناب‌ناپذیر است. اما به یاد داشته باشید که بدگویی و تحقیر در همسرداری موفق ممنوع است. اگر از چیزی ناراحت شده‌اید به شیوه‌ای سالم و فاقد کنایه موضوع را بیان کنید. در عین حال، سعی کنید برای حل اختلاف به‌طور مستقیم عمل کنید و همسرتان را واسطه نکنید. محترمانه مشکل را با خانواده همسرتان در میان بگذارید و سعی کنید بدون آنکه همسرتان را تحت‌فشار قرار دهید، مشکل را حل کنید.

از سوی دیگر، جلوی دخالت اطرافیان را در زندگی‌تان بگیرید. هر چیزی را در زندگی‌تان برای دیگران بیان نکنید. سعی کنید مشکلاتتان را دو نفری یا به کمک مشاور حل کنید. حل اختلاف به کمک خانواده ‌ایده خوبی است، اما با خطر جانب‌داری یا دلخوری از عروس یا داماد همراه است.

کمک به همسر

وقتی صحبت از کمک به همسر به میان می‌آید، بیشتر تصویر کمک به زن در خانه ایجاد می‌شود. اما مسئله تقسیم وظایف از این فراتر است. در اقتصاد آشفته امروز، زن و مرد هر دو باید پابه‌پای یکدیگر در تمام امور، از اشتغال در بیرون از منزل تا خانه‌داری، فعالیت کنند. برای همسرداری موفق، به‌عنوان یک زن خواسته‌های مالی معقولی از همسرتان داشته باشید و در صورت امکان در کسب درآمد برای خانواده شراکت کنید.

از سوی دیگر، مردان نیز باید بدانند که زنان شاغل بار زیادی را بر دوش می‌کشند و انصاف نیست که تمام بار کارهای منزل و بچه‌داری بر روی دوش آنان باشد. مسئولیت‌های خانواده و امور مربوط به آن باید به‌طور مساوی بین زن و شوهر تقسیم شود.

به‌علاوه، یک زوج سالم و شاد می‌دانند که مسئله تقسیم وظایف چیزی نیست که باید موبه‌مو اجرا شود و هرگز نباید از مرزهای آن عبور کرد. یک همسر خوب هر زمان که لازم باشد، فراتر از مسئولیت‌های خود به همسرش کمک می‌کند.

همسرداری

حل اختلاف

دعوا و اختلاف بین هر زوجی طبیعی است و اصلا به این معنی نیست که آنها در همسرداری به مشکل برخورده‌اند. مسئله مهم نوع برخورد و روش حل اختلاف است که سرنوشت ازدواج را تعیین می‌کند.

اول از همه، اگر از چیزی دلخور هستید، حرف بزنید. سکوت و قهر مشکل را حل نمی‌کند و حتی شاید همسرتان از دلیل آن باخبر نباشد.

به یاد داشته باشید که در هر مشکلی هر دو نفر شما سهیم هستید، هر چند ممکن است این سهم نامساوی باشد، اما هر دو برای پیش آمدن اختلاف مسئول هستید. پس سهم خود را در قبال مشکل قبول کنید و برای حل مشکل پیش‌قدم شوید.

اختلاف‌ها را طولانی نکنید. جای خوابتان را عوض نکنید. از القاب بد و برچسب‌های افراطی “تو همیشه…” و “تو هیچ‌وقت …” استفاده نکنید. گذشته‌ها را بیرون نکشید. پای خانواده‌ها را به بحث باز نکنید. فرزندتان را به پیغام‌رسان یا قاضی دعوا تبدیل نکنید.

در اولین فرصت اختلاف را مسالمت‌آمیز و با گفتگو حل کنید و اجازه ندهید طولانی شود یا روی‌هم تلنبار شوند. درصورتی‌که نمی‌توانید به‌طور مسالمت‌آمیز مشکل را حل کنید و فاقد توانایی حل اختلاف را ندارید از مشاور خانواده کمک بگیرید.

رابطه جنسی و همسرداری

برقراری رابطه جنسی متنوع، رضایت‌بخش و سالم از جنبه‌های مهم همسرداری موفق است. در یک رابطه جنسی سالم، هر دو نفر از شکل، زمان، فاصله و کیفیت رابطه رضایت دارند. برای این امر، زوج باید با هم در مورد شکل و کیفیت رابطه جنسی صحبت کنند. در مورد فاصله و دفعات برقراری رابطه جنسی با هم توافق کنند.

از سوی دیگر، محبت و عشق نباید به رابطه جنسی محدود شود. توافق در مورد کیفیت رابطه جنسی می‌تواند تا حد زیادی مانع خیانت و طلاق عاطفی شود.

همسرداری
مشاوره خانواده، زوج‌درمانی و سکس تراپی

همسرداری مهارتی است که باید با مطالعه و تجربه به دست آید. به‌ندرت در خانواده‌ها در این زمینه آموزش داده می‌شود. این باعث می‌شود که زوج در برخورد با یکدیگر دچار مشکل شوند. یک زوج درمانگر می‌تواند به زوج در آموزش ارتباط با همسر به شما کمک کند تا زندگی‌تان را بهتر مدیریت کنید.

خانم شکوفه اویارحسینی، مشاور خانواده و زوج، زوج درمانگر EFT از موسسه ICEEF، کارشناس ارشد مشاوره خانواده از دانشگاه آزاد تهران شمال، کارشناسی مشاوره از دانشگاه علامه طباطبایی می‌تواند در زمینه‌های مشاوره خانواده و خیانت در رابطه زناشویی به شما کمک کند.

امیدواریم که به بسیاری از سؤالات و ابهامات شما در مورد همسرداری موفق پاسخ داده باشیم. چنانچه سؤال یا ابهامی برای شما باقی مانده است، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

3.2/5 - (4 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها