8 فروردین 1403
وظایف مرد در زندگی زناشویی

وظایف مرد در زندگی زناشویی

فهرست مطالب

دکتر مهدی بینا

دکتر مهدی بینا

متخصص روانپزشکی دانشگاه تهران

(تضاد زوجین, خانواده شاد, روابط فرازناشویی)

رزرو وقت مشاوره

 

رزرو وقت مشاوره

 

وظایف مرد در زندگی زناشویی چیست؟

با کمرنگ شدن هیجان عروسی و ماه عسل، وقت تطبیق یافتن با زندگی واقعی است. حالا زنی را در کنار خود دارید که باید در شادی و غم در کنارش باشید. برای آنکه عاشقانه‌های روزهای اول کمرنگ نشود و هر روز از یکدیگر فاصله نگیرید، باید وظایف مرد در زندگی زناشویی را بشناسید.

وظایف مرد در زندگی زناشویی

چرا انجام درست وظایف مرد در زندگی زناشویی اهمیت دارد؟

در کلیشه‌های جامعه انتظارات زیادی از زنان برای حفظ خانواده می‌رود. مسئولیت‌ها و وظایف زیادی به آنان محول شده است. اما حفظ کارکرد خانواده امری دو طرفه است و هر دو زن و شوهر باید برای آن تلاش کنند. تلاش یک‌جانبه از سوی زن و محول کردن با مسئولیت خانواده بر دوش او، باعث فرسودگی و سردی زوج می‌شود.

وظایف مرد در زندگی زناشویی چیست؟

شوهر خوب بودن چیزی نیست که به‌طور طبیعی رخ دهد. برای خوب بودن، در بیشتر مواقع باید همسرتان را در اولویت قرار دهید که این برای بسیاری از افراد دشوار است. با رعایت این نکات می‌توانید به شوهر ایده‌آل همسرتان تبدیل شوید و یک زندگی مشترک خوب را تجربه کنید.

بهترین دوست او باشید

یک زوج متأهل بسیار فراتر از زن و مرد هستند. آنها بهترین دوستان یکدیگر هستند. برای این کار وقتی اتفاق مهمی در زندگی همسرتان رخ می‌دهد، در کنارش باشید. وقتی چیز مهمی برایتان رخ می‌دهد، تلفن را بردارید و به او به عنوان اولین نفر خبر دهید. درست همان‌طور که با دوست صمیمیتان این‌طور رفتار می‌کنید.

وظایف مرد در زندگی زناشویی

حامی باشید

از دیگر وظایف مرد در زندگی زناشویی حمایت‌گر بودن است، برای اینکه به همسرتان نشان دهید که او را دوست دارید، در کنار او باشید. از او در برابر آسیب‌ها و سوءاستفاده‌ها محافظت کنید. بعضی از مردان اگر شخص دیگری به همسرش توهین کند چشم‌پوشی می‌کنند. شما این‌طور نباشید. همسرتان را دوست بدارید و با حمایتتان آن را به او نشان دهید. اگر کسی به همسرتان توهین کرد، از او محافظت کنید. زمانی که برای او مشکلی پیش می‌آید، با راهکار به کمک او بیایید.

یکی از وظایف مرد در زندگی از نظر جسمی مراقب خود باشید

اکثر مردان پس از ازدواج به ظاهر ظاهری خود اهمیت نمی‌دهند. آنها پس از اینکه با یکدیگر احساس راحتی کردید، دیگر از هر تلاشی برای آراسته بودن دست می‌کشند. از وظایف مرد در زندگی زناشویی این است که در خانه نیز تمیز و مرتب باشد. کثیف بودن لباس خانه، ریش‌بلند و ناآراسته، دهان بدبو، بدن عرق کرده و مواردی از این دست هر گونه احساس عاشقانه را در نطفه خفه می‌کند.

به عقاید او احترام بگذارید

زن و شوهر، حتی با وجود داشتن فرهنگ و دین یکسان، ممکن است دارای عقاید متفاوتی باشند که شامل عقاید سیاسی، پوشش، علایق و هر چیز دیگری می‌شود. همیشه به اعتقاد او احترام بگذارید. او حق دارد اعتقاداتش را حفظ کند. شما قرار نیست او را عوض کنید. او را همان‌طور که هست دوست داشته باشید و تلاش کنید از میان این تفاوت‌ها یک نقطه اشتراک بیابید.

 از وظایف مرد در زندگی زناشویی، عشقتان را به او نشان دهید

مردان زیاد احساساتی نیستند و این باعث می‌شود نشان دادن عشق برایشان دشوار باشد. اما این از وظایف مرد در زندگی زناشویی است چراکه این مسئله برای زنان بسیار مهم است. زنان به دریافت عشق از سوی همسر نیاز دارند و وقتی همسرشان به آنها عشق می‌ورزد احساس خوبی دارند. وظایف مرد در زندگی زناشویی ابراز عشق و توجه است، با بوسه‌های تصادفی در طول روز و در آغوش گرفتن عشقتان را به او نشان دهید.

این کارهای کوچک روز او را می‌سازد.

از رویایش حمایت کنید

اگر همسرتان هدفی دارد که می‌خواهد برای رسیدن به آن تلاش کند، هر کاری که می‌توانید برای حمایت از او انجام دهید. به رویاهای او نخندید زیرا این کار فقط روح او را می‌شکند. شما تنها کسی در جهان هستید که باید احساس کند می‌تواند از او پشتیبانی دریافت کند، حتی اگر بقیه مردم فکر کنند احمق است. بنابراین، برای او بجنگید. او را باور کنید که می‌تواند هر کاری را که می‌خواهد انجام دهد.

 

خطاهای او را بپذیرید

از وظایف مرد در زندگی زناشویی این است که همسرش را همان‌طور که هست بپذیرد. زنان و مردان همه ایرادات و نواقص مخصوص به خود را دارند. اما عشق واقعی پذیرش بد با خوب است. ذهنتان را روی تمام چیزهای خوب او متمرکز کنید و مواردی را که دوست ندارید نادیده بگیرید. اگر موضوعی است که واقعاً شما را آزار می‌دهد، در این مورد با او صحبت کنید، یا فقط یاد بگیرید که آن را بپذیرید. ممکن است مواردی در مورد شما وجود داشته باشد که او نیز باید یاد بگیرد آنها را بپذیرد.

 فرصت‌های عاشقانه را از دست ندهید

با گذشت مدتی از ازدواج، شور و شوق اولیه از بین می‌رود و عادت جای آن را می‌گیرد. به عنوان یک شوهر خوب وظیفه خود را در حفظ نشاط زندگی مشترک انجام دهید. او را برای قرار ملاقات بیرون ببرید یا با گل و یک شب عاشقانه در هتل او را غافلگیر کنید، انتخاب‌ها بی‌پایان است.

وظایف مرد در زندگی زناشویی

گفتگو و مصالحه کنید

هر زوج اختلافاتی دارند، اما آنهایی برنده‌اند که یاد می‌گیرند به جای عصبانیت یا تلخی، درباره مشکلاتشان حرف بزنند. اینها زوج‌هایی هستند که رابطه آنها طولانی می‌شود. یادگیری احترام به عقاید یکدیگر در ازدواج بسیار مهم است و یادگیری برقراری ارتباط بدون فریاد باعث نجات ازدواج شما می‌شود و فرزندانتان خانه‌ای امن‌تری دارند.

مردی که می‌خواهد رابطه‌اش را حفظ کند، آماده سازش است. مواقعی پیش می‌آید که همسرتان ممکن است موقعیت خود را فدا کند تا شما را خوشبخت کند، بنابراین شما نیز باید یاد بگیرید که بتوانید سازش کنید و راه‌حل‌هایی ارائه دهید که هر دو بتوانید در مورد آن توافق کنید.

از همسرتان مراقبت کنید

از وظایف مرد در زندگی زناشویی این است که تمام وظایف خانه و مراقبت از اعضای خانه را روی دوش همسرتان نگذارید. از وظایف مرد در زندگی زناشویی این است که از همسرش مراقبت کند. این امر در زمان بیماری اهمیت بیشتری می‌یابد. از همسرتان در زمان بیماری و احتیاج مراقبت کنید. هر کاری که برای سلامتی او نیاز است انجام دهید. اجازه ندهید در زمان بیماری فشار خانه‌داری و بچه‌ها به او وارد شود و بدنش فرسوده شود. یک مرد خوب همیشه مراقب شادابی همسرش است.

رفیق بازی همسر چه راهکاری دارد؟

از دیگر وظایف مرد در زندگی زناشویی، قابل‌اعتماد باشید

مردی که همسرش را دوست دارد هر کاری می‌کند که زن به او اعتماد داشته باشد. او هرگز به همسرش فرصتی نمی‌دهد تا به او شک کند یا احساس ناامنی کند. اگر همسرتان را دوست دارید، پنهان‌کاری نکنید و دروغ نگویید.

وظایف خود را به عنوان پدر بشناسید

وظایف مرد در زندگی زناشویی شامل قبول مسئولیت‌های پدری نیز می‌شود. تربیت فرزندان را تمام و کمال به همسرتان نسپارید و صرفاً خودتان را مسئول بخش مالی نیازهای فرزندتان بدانید. یک شوهر خوب بچه‌هایش را دوست دارد. اگرچه ممکن است بعد از آمدن از محل کار، خستگی باعث شود که بازی با بچه‌ها دشوار باشد. اما اگر بچه‌هایتان را دوست دارید باید برای آنها زمان بگذارید. از آنها بخواهید بازی‌های ساده‌تر و نشستنی انجام دهند، اما برایشان وقت بگذارید. با سرگرم شدن با فرزندان، همسرتان به این باور می‌رسد که شما نیز بخشی از مسئولیت‌ها را پذیرفته‌اید. و او به شما افتخار خواهد کرد که پدر خوبی هستید.

وفادار باشید

شوهر خوب به همسرش وفادار است. اگر همسرتان را دوست دارید، به او وفادار باشید. اگر دچار مشکلی مانند تنوع‌طلبی یا چشم‌چرانی هستید، با یک مشاور یا روانشناس صحبت کنید. بسیاری از خیانت‌ها در اثر مشکلات شخصیتی، و نه کمبودها و نواقص زن، رخ می‌دهند.

شوخ‌طبع باشید

زنان بیشتر به سمت مردانی می‌روند که می‌توانند آنها را بخندند. از وظایف مرد در زندگی زناشویی این است که به همسرش حال خوب بدهد و او را بخنداند. خندیدن با همدیگر را به خندیدن به یکدیگر تبدیل نکنید. بنابراین، اشتباهات او را مسخره نکنید. در عوض، به چیزهایی بخندید که برای هر دوی شما لذت‌بخش است.

زبان و بیان خوب داشته باشید

یک شوهر خوب به همسر خود و عقاید او احترام می‌گذارد. درک، پذیرش و احترام به این واقعیت که همسرتان، حتی پس از ازدواج نیز، موجودی جدا از شما است که ایده‌ها، رویاها و نظرات متفاوتی دارد، در ازدواج مهم است. از وظایف مرد در زندگی زناشویی این است که به خواسته‌ها و نیازهای همسرش احترام بگذارد. او را مجبور نکنید که از رویاهای خود چشم بپوشد تا از شما پیروی کند. در زمان اختلافات، فحاشی نکنید، زورگویی نکنید و به او توهین نکنید. خشم خود را کنترل کنید.

از دیگر وظایف مرد در زندگی زناشویی، در امور خانه‌داری کمک کنید

یک شوهر خوب فعال است و در خانه نیز به همسرش کمک می‌کند. گاهی حفظ تعادل در انجام کار خانه و بیرون از خانه برای یک زن امروزی سخت می‌شود. اما شوهر خوب در کارهای خانه به همسرش کمک می‌کند. مسئولیت امور خود را تقبل کنید و در سایر کارها نیز تا حد امکان به او کمک کنید.

تعادل و عدالت را بین خانواده‌ها حفظ کنید

برای زنان مسئله خانواده و رفت‌وآمد اهمیت زیادی دارد. خانواده او را بخشی از خانواده خود بدانید و با آنها همان‌طور رفتار کنید که با خانواده خودتان رفتار می‌کنید. برای آنها همان کاری را انجام دهید که برای والدین و خواهر و برادر خود انجام می‌دهید.

قاطع و مدبر باشید

توانایی مدیریت امور خانواده و تصمیم‌گیری درست از وظایف مرد در زندگی زناشویی است. یک مرد قاطع است و با خرد تصمیم‌گیری می‌کند. در تصمیمات با همسرش مشورت می‌کند و بهترین تصمیم را با همکاری یکدیگر می‌گیرند. مردی که همیشه دچار تردید است و با شنیدن نظرات دوستان و اطرافیان نظر خود را تغییر می‌دهد، برای زنان جذابیت ندارد.

توجه کنید و نظر دهید

در تصمیمات او را همراهی کنید. به حرف‌هایش گوش دهید و نظرتان را در مورد گفته‌هایش بیان کنید. این به او نشان می‌دهد که شما به حرف‌هایش گوش کرده‌اید. یک مرد خوب، متوجه تغییرات ظاهری همسرش، از رنگ مو تا لباس جدید می‌شود. در مورد نقاط قوت ظاهری او نظر بدهید و او را به خاطر تغییرات سالم، تشویق کنید.

دهن‌بین نباشید و قضاوت نکنید

بسیار پیش می‌آید که در زندگی با لحظاتی روبه‌رو می‌شوید که کسی از همسرتان بدگویی می‌کند. یک مرد خوب هیچ‌وقت بدون شنیدن حرف‌های همسرش قضاوت نمی‌کند و او را سرزنش نمی‌کند.

یکی دیگر از وظایف مرد در زندگی زناشویی، با خانواده تفریح کنید

تفریح با خانواده از وظایف مرد در زندگی زناشویی است. یک مرد خوب بیش از آنکه در کنار دوستانش باشد، وقت خود را صرف خانواده می‌کند. رفیق‌بازی از صفت‌هایی است که زنان از آن خوششان نمی‌آید و آن را ویژگی یک مرد خوب نمی‌دانند. شما حق دارید ساعتی از هفته را در کنار دوستانتان باشید، اما باید درعین‌حال برای خانواده و همسر خود نیز وقت بگذارید. همچنین، کار زیاد نیز نمی‌تواند دلیل خوبی برای دوری از خانواده باشد. شما به خاطر خانواده این مقدار کار می‌کنید. اما وقتی در کنار آنها حضور ندارید، ارزش تلاشتان کمرنگ‌تر می‌شود. پس با برنامه‌ریزی بهتر تلاش کنید ساعتی را در روز در کنار خانواده تفریح کنید و به گشت‌وگذار اختصاص دهید یا در خانه در کنار یکدیگر فیلم ببینید و فعالیت مشترکی انجام دهید. این به همدلی بیشتر بین اعضای خانواده کمک می‌کند و از بروز بسیاری از مسائل زناشویی جلوگیری می‌کند.

وظایف دیگر مرد در زندگی زناشویی، مستقل باشید  

 استقلال فکری و مالی از مهم‌ترین وظایف مرد در زندگی زناشویی است. با وابسته بودن به اطرافیان، خانواده و دوستان زندگی خود را در معرض خطر قرار می‌دهید. یک شوهر خوب تلاشش را می‌کند که زندگی خوبی فراهم کند که شامل نیازهای اولیه مانند تأمین غذا، پوشاک، سلامتی و مسکن می‌شود. استقلال فکری مرد نیز برای زنان مهم است. اگر به مادرتان یا فرد مهم دیگری در زندگی وابسته هستید، زندگی مشترکتان را در معرض خطر قرار داده‌اید. یک مشاور می‌تواند به شما کمک کند که شخصیت مستقل‌تری داشته باشید.

وظایف مرد در زندگی زناشویی و ویژگی‌های یک شوهر خوب فقط محدود به موارد فوق نمی‌شود. اما اگر مردی عاشق زندگی خود باشد، سعی می‌کند این ویژگی‌ها را به همراه سایر ویژگی‌های مهم برای همسرش، در خود توسعه دهد. هیچ‌وقت منتظر بروز مشکل در زندگی مشترکتان نباشید تا از یک مشاور کمک بگیرید. کار مشاور فقط رفع اختلاف نیست. یکی از مهم‌ترین وظایف مشاوران و زوج درمانگران آموزش روش‌های ارتباط بهتر با همسر و شیوه‌های همسرداری است. مشاور می‌تواند به شما و همسرتان کمک کند که خواسته‌ها و نیازهای یکدیگر را بشناسید، آنها را درک کنید و به تفاهم بیشتری برسید.

دکتر حمید مهرابی، دارای دکترای روان‌شناسی از دانشگاه لیون 2- فرانسه در زمینه‌های سکس تراپی فعالیت می‌کند. همچنین، دکتر ساره بهزادی پور، دکتری تخصصی روانشناسی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه، در زمینه مشکلات خانواده، زوج‌درمانی و سکس تراپی بخشی از تیم متخصصان سیمیاروم هستند که می‌توانند به شما کمک کنند.

امیدواریم که به بسیاری از سؤالات و ابهامات شما در مورد وظایف مرد در زندگی زناشویی پاسخ داده باشیم. چنانچه سؤال یا ابهامی برای شما باقی مانده است، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع

 

3.7/5 - (3 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها