31 فروردین 1403
کتاب درمانی و کتاب خودیار

کتاب درمانی چیست و چه کمکی به ما می کند؟


خانه » عمومی » کتاب درمانی چیست و چه کمکی به ما می کند؟

اگر عاشق کتاب خوانی هستید و احساس می کنید برای درمان بیماری روانی خود به کمک نیاز دارید، کتاب درمانی چیزی است که می توانید در نظر بگیرید.

کتاب درمانی به خواندن متون خاص برای حمایت و کمک به حل مشکلاتی گفته می شود که در زندگی با آن برخورد می کنید. اگر وقتی کتاب می خوانید، احساس می کنید وارد عمق پیام آن شده اید و به زمان و مکان دیگری پرواز می کنید، این یکی از بهترین روش های درمانی برای شماست!

تعریف کتاب درمانی

به استفاده از کتاب های مختلف برای کمک به حل مشکل شخصی یا روان درمانی، کتاب درمانی گفته می شود. شاید تا به حال این اصطلاح را نشنیده باشید. اما احتمالا نام کتاب های خودیار به گوشتان خورده است.

کتاب های خودیار با هدف ایجاد تغییر در فرد نوشته می شوند که سبب پیشرفت در زمینه های مختلف شغلی، شخصی، اقتصادی و عاطفی وی گردد. این تغییر از درون شخص شروع شده و باعث ایجاد سازگاری با محیط اطراف می گردد. در هر زمینه ای می توان از راهکارهای خودیاری استفاده کرد و مختص روش خاصی نیست (برخی از کتابهای خودیاری به عنوان کتابهای خودشناسی نیز یاد می کنند).

همین مطالبی که در وبلاگ سیمیآروم منتشر می شوند، نوعی خودیاری و آگاهی بخشی به افراد جامعه برای یافتن راهکار جهت مشکلات و مسائلشان است.

این کتاب ها و نوشته ها ابزار روش کتاب درمانی هستند. بسیاری از افراد وارد یک دوره درمانی خاصی می شوند که حتی از آن خبر ندارند. اگر تا به حال، مشاور به شما کتابی را معرفی کرده است، وارد دوره کتاب درمانی شده اید.

سابقه کتاب درمانی

در 1916، ساموئل کروترز این اصطلاح را در توصیف روشی معرفی کرد که در آن از ادبیات، تخیلی یا غیر تخیلی، به عنوان دارو برای برخی بیماری ها استفاده می شود.

پس از جنگ جهانی اول، در بیمارستان های مخصوص ارتش کتابخانه های متعددی راه اندازی شد و از کتاب درمانی برای درمان ترومای عاطفی در سربازان استفاده شد.

در ابتدا، از این روش در بیمارستان ها و موسسات مشاوره استفاده می شد. با گذشت زمان، به تدریج این روش از انحصار موسسات روانشناسی خارج شد و در بین مردم رواج یافت.

امروزه، از آن در درمان های خانوادگی، محیط های آموزشی، سیستم زندان ها، روان درمانی، مددکاری اجتماعی، پرستاری و محیط های دیگر استفاده می شود. در تمام محیط ها، این روش به افراد در برخورد با مشکلاتی کمک می کند که در زندگی با آنها رو به رو شده اند.

کتاب درمانی چیست

کتاب درمانی یا مطالعه کتاب های خودیار در چه حوزه هایی مفید است؟

مطالعات نشان می دهند مطالعه به عنوان یک روش درمانی برای درمان افسردگی، سوءمصرف خفیف الکل، اضطراب، اختلالات خوردن و مشکلات ارتباطی موثر است.

کسانی که به بهبود خودآگاهی، افزایش عزت نفس نیاز دارند، دچار مشکلات خانوادگی هستند، سوگوارند یا دچار اختلال استرس پس از سانحه هستند نیز از مطالعه کتاب های خودیار سود می برند.

این روش درمانی در کنار یک روش درمانی دیگر استفاده می شود تا اثرات درمانی آن را بهبود ببخشد.

بسیاری از افرادی که از آن استفاده کرده اند، افزایش تاثیر روش های درمانی را در کنار خواندن کتاب تایید کرده اند.

روانشناسی شبکه های اجتماعی: چرا لایک می‌کنیم و پست می‌گذاریم؟

انواع کتاب های خودیار برای کتاب درمانی

افزودن این روش درمانی به دیگر درمان های رایج باعث می شود بیمار احساس کند در درمانی غیر سنتی برای حل مشکلات روانی قرار دارد.

کتاب های خودیار به افراد در اصلاح الگوهای فکری و اقدام برای تغییر افکار مخرب کمک می کنند. این روش درمانی در محیط های بالینی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

در یک روش دیگر، بیمارانی با مشکلات مشابه در کنار یکدیگر جمع می شوند و داستان، شعر و قصه های خیالی می خوانند. پس از خواندن، گروه در مورد اطلاعات نوشته شده در کتاب با یکدیگر صحبت می کنند. در این جلسه، بیماران می توانند نظرات خود را بیان کنند و راهکارهای دیگری را نیز بیان کنند. این جلسه، فرصت خوبی برای تعامل اجتماعی است.

کتاب درمانی آموزشی برای کمک به کودکان و نوجوانان در دوره های خاص سنی مانند بلوغ به کار می رود و مسائلی مانند آموزش جنسی، رشد، و محافظت از بدن را به آنها یاد می دهد. والدین می توانند از این روش برای توضیح اموری استفاده کنند که می خواهند به فرزندشان آموزش دهند، برای مثال، آموزش مسائل جنسی.

کتاب های توصیه شده در کتاب درمانی برای درمان مشکلات مختلف

کتابهای مناسب برای کتاب درمانی

افسردگی

  • غلبه بر افسردگی (نویسنده: رابرت لیهی)
  • شاد زیستن در فردای افسردگی-راهنمای عملی فعال سازی رفتاری (نویسنده: خدمات سلامت همگانی (NHS))
  • رهایی از بندهای غمگینی-80راه مؤثر (نویسنده: دیوید کلارک)

فرزندپروری

  • تکنیک های فرزند پروری- روشی برای ساختن شخصیت سالم و پیشگیری از مشکلات روانی در فرزندان (نویسنده: دکتر سعید جهانشاهی فرد)
  • پرورش کودکان شاد- آموزش شادمانی به کودکان براساس تئوری انتخاب (نویسنده: باب سولو)

اختلالات خوردن

  • اختلالات خوردن (نویسنده: باب پالمر)
  • چرا نمی توانیم لاغر شویم یا لاغر بمانیم؟ درمان مبتنی بر پذیرش و پای‌‏بندی پاسخ و راهکار مؤثر (نویسنده: جیسون لیلیس، جوآن دال، ساندرا وینلند)

مشکلات خانوادگی

  • زندگی خود را دوباره بیافرینید (نویسنده: جفری یانگ، ژانت کلوسکو)
  • مهارت های زناشویی (نویسنده: متیو مك‌كی، پاتریك فانینگ، كیم پالگ)

اختلال استرس پس از سانحه

  • لطفاً نگران نباش و زندگی کن- کتاب خودیاری توجه‌آگاهی برای اضطراب و نگرانی (نویسنده: سوزان اورسیلو، لیزابت رومر)
  • رهایی از وحشت‌زدگی- 10 راه حل ساده (نویسنده: مارتین. م. آنتونی، رندی. ا. مک‌کاب)

استرس

مغز مضطرب خود را بازسازی کنید- کنترل اضطراب، وحشتزدگی و نگرانی به کمک علم اعصاب (نویسنده: کاترین پیتمن، الیزابت کارل)

درمان نگرانی-هفت گام برای غلبه بر نگرانی (نویسنده: رابرت لیهی)

عزت نفس

  • تکنیک‌های شناختی برای افزایش عزت نفس (نویسنده: متیو مک‌کی، پاتریک فانینگ)
  • ارتقای عزت نفس-10 راه حل ساده (نویسنده: گلن. ر. شیرالدی)

کتاب های خودیار برای کتاب درمانی در مسائل فردی و شخصی به دنبال تقویت مهارت های فردی شخص از قبیل مهارت حل مساله و یا تقویت عزت نفس و در مسائل اجتماعی به دنبال ایجاد روابط سالم با دیگران هستند. اما به طور کلی، هدف خودیاری ایجاد تغییر است.

 امروزه نیاز مردم به روانشناسی خودیاری بیشتر شده است؛ چراکه درصد مشکلات متعدد روانی مانند افسردگی، اضطراب، استرس و همچنین ناسازگاری های اجتماعی بیشتر شده و اشخاص به دنبال یافتن راهی برای حل مشکلات خود هستند.

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که در بسیاری از بیماری ها و مشکلات روانی و خانوادگی، کلاس و کتاب های خودیار کافی نیستند و نیاز به روانشناس یا روانپزشک برای مشاوره روانشناسی یا دارودرمانی وجود دارد.

شما چه کتاب هایی را مطالعه کرده اید که در حل مشکلاتتان به شما کمک کرده اند؟

نام و موضوع کتاب مورد علاقه تان را با ما به اشتراک بگذارید.


برای سایتهای تخصصی در زمینه کتاب درمانی : لینک اول – لینک دوم 

4/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها