8 فروردین 1403

7 مورد که نشان می دهد تروما رابطه شما را مختل کرده است


خانه » روابط عاطفی » 7 مورد که نشان می دهد تروما رابطه شما را مختل کرده است

آیا تا به حال روابط ناموفق و سمی داشته‌اید؟ ممکن است تقصیر بر گردن یک ترومای پیچیده باشد. برای شناخت این تروماها از شما دعوت می‌کنیم ادامه مطلب را بخوانید و در صورت نیاز برای از بین بردن آثار آن‌ها میتوانید از مشاوره رابطه استفاده کنید.

تروما چیست؟

یک اتفاق وحشتناک و غیرقابل کنترل، ضربه روحی یا تروما محسوب می‌شود. بلایای طبیعی، جنگ، سوگ عزیزان، خشونت جسمی و تجاوز جنسی، اتفاقات تروماتیک هستند. بروز تروما از نظر روانشناختی تجربه‌ای هیجانی دردناک، پریشان کنند و ناگهانی همراه با شوک است. مقابله با این تروماها بسیار دشوار بوده و شاید این مخرب‌ترین تجربه هر فرد در زندگی باشد.

جسم و ذهن اکثر قریب به اتفاق مردم به چنین موقعیتی واکنش نشان داده و احساس بیماری می‌کند؛ اماهر کسی بیمار نمی‌شود. برای رسیدن به این آرامش، نیاز به زمان و ترفندهایی هست. بهتر است برای درمان تروماها و پشت سرگذاشتن آن‌ها با یک روانشناس متخصص صحبت کنید و رفته رفته به زندگی عادی برگردید.

نکات کلیدی در ارتباط با تروما و اختلال استرس پس از سانحه

  • ممکن است برای کسی که دچار تروما شده است، اختلال استرس پس از سانحه پیش بیاید. برای مثال تعرض جنسی،آزار روانی و جسمی، مرگ نزدیکان، شکنجه، جنگ، فرار، سرقت یا بلایای طبیعی. اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) که به آن سندروم شوک بدنی نیز می‌گویند، یک بیماری جدی است که پس از تجربه یک سانحه جدی یا تجربه یک تروما پیش می‌آید. این استرس یک پیامد پایدار از مصائب آسیب‌زاست که باعث ترس شدید، درماندگی یا وحشت می‌شود.
  • اشخاص مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه، سعی می‌کنند تروما را فراموش کنند؛ اما نمی‌توانند. تروما ممکن است مجدد تجربه شود به طور مثال در بیداری به صورت خاطره یا در خواب به شکل کابوس. این اتفاق ممکن است باعث بی خوابی، اضطراب، درد بدن، مشکل در تمرکز، حواس پرتی و انزوا شود.
  • سال‌ها پس از تجربه تروما، شخصی که استرس پس از سانحه دارد، ممکن است در یافتن و حفظ روابط عاشقانه مشکل داشته باشد و از آن جایی که تروماهای پیچیده به صورت تجمعی و طولانی مدت اتفاق می‌افتد، گاهی اوقات تشخیص آن دشوار است.
  • روابط شاد و سالم حتی در زمانی که فرد دارای PTSD پیچیده باشد، امکان پذیر است؛ اما زمانی که تروما درمان شود و بهبود یابد.
  • هنگامی که فرد چندین تروما را در طول زمان تجربه می‌کند، می‌تواند دچار استرس پس از سانحه شود. بر خلاف استرس پس از سانحه معمولی که ممکن است در اثر یک رویداد آسیب زا مثل تصادف یا حمله ایجاد شود، استرس پس از سانحه پیچیده، نتیجه بسیاری از حوادث آسیب‌زاست که اغلب ماهیت بین فردی دارند و در طول زمان گسترش می یابند که اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی رخ می‌دهند.
  • اختلال استرس پس از سانحه شامل مشاهده بیماری یا مرگ کسی، سوءاستفاده یا بی توجهی مراقبین و قرار گرفتن مکرر در موقعیت‌های خشونت آمیز می‌شود. سال‌ها پس از این رویدادهای تلخ، شخصی که دچار استرس پس از سانحه است، ممکن است در حفظ عشق و اراده خود مشکل داشته باشد و اصلا به این فکر نکند که این ممکن است، نتیجه تروماهای گذشته باشد.

اگر مجموعه‌ای از روابط عاشقانه ناکارامد را تجربه کرده‌اید و اغلب از شریک عاطفی خود راضی نیستید؛ اما نمی‌توانید دلیل قطعی را مشخص کنید، ممکن است تروماها مقصر باشند.

در این مطلب هفت نشانه وجود دارد که نشان می‌دهد تروما دلیل عدم موفقیت روابط عاشقانه شما است.

1. همیشه نگران این هستید که شریک عاطفی‌تان شما را ترک کند.

در افراد مبتلا به PTSD پیچیده، احساس ناامنی دائمی در یک رابطه شایع است. تحولات متعدد عمده در دوران کودکی یا داشتن مراقبانی که گاهی اوقات بسیار بامحبت و محتاط بودند و گاهی اوقات در دسترس نبودند یا از خود دور بودند، می تواند منجر به ایجاد سبک دلبستگی دلواپس در بزرگسالی شود و باعث ایجاد ترس مداوم شود که شریک زندگی شما را ترک خواهد کرد.

۶ گام برای ترک همیشگی یک رابطه مسموم

2. “محتاج” یا “چسبیده” عمل می کنید.

اگر شریکی تا به حال شما را “محتاج” یا “چسبیده” توصیف کرده است، ممکن است دچار PTSD پیچیده‌ای باشید. از آنجا که از رها شدن می‌ترسید، به شدت به شریک عاطفی خود چسبیده‌اید و این رفتار در نهایت می تواند شریک شما را دور کند؛ بنابراین ترس شما محقق می‌شود. این الگو می‌تواند سال‌ها دوام بیاورد تا زمانی که آسیب‌های نهفته در رفتارتان را تشخیص داده و پردازش کنید.

3. بیش از حد حساس یا بیش از حد هوشیار هستید.

اگر احساس می کنید در برابر علائم مشکل، به شدت آگاه هستید یا حتی در مواردی که در یک رابطه پایدار با یک شریک دوست داشتنی هستید و به نکته‌ای حساسیت دارید، ممکن است دچار PTSD پیچیده باشید. اگر در اکثر مواقع یا زمانی که در یک رابطه هستید، احساس استرس یا اضطراب می‌کنید و این الگو از طریق روابط متعدد ادامه می‌یابد، ممکن است زمان آن فرا برسد که به دنبال درمان آسیب‌های پیچیده باشید.

4. هرگز روابط طولانی مدت ندارید.

اگر ایده رابطه طولانی مدت را می پسندید؛ اما دائماً خود را به طور ناگهانی در حال پایان دادن به روابط خود می‌بینید یا هرگز برای مدت طولانی با یک نفر نیستید، ممکن است سبک دلبستگی اجتنابی ناشی از PTSD پیچیده داشته باشید. اگر در دوران کودکی غفلت یا طرد شدن توسط مراقبان خود را تجربه کرده‌اید، ممکن است دیگران را رد کنید تا خود را از طرد شدن نجات دهید. این نگرش “اگر من اولین بار به شما آسیب برسانم، نمی توانید مرا آزرده کنید.” برای شانس شما در عشق، مخرب است.

5. اغلب در رابطه احساس آشفتگی یا گیجی می‌کنید.

اگر صمیمیت عاطفی به شما این احساس را می‌دهد که می‌خواهید سر به بیابان بگذارید یا اگر یک تعهد بلند مدت تهدیدی برای احساس خود شماست، PTSD پیچیده ممکن است بر روابط شما تأثیر بگذارد. این رفتار شما را از نزدیک شدن به اندازه کافی به یک شریک عاطفی برای ایجاد نوع پیوند سالم که نیاز به عشق طولانی مدت دارد، باز می‌دارد.

6. به سختی می‌توانید به شریک عاطفی اعتماد کنید.

اگر در کودکی سوء استفاده یا بی توجهی را تجربه کرده‌اید یا در یک محیط آشفته زندگی کرده‌اید، ممکن است به شریک زندگی عاطفی خود به سختی اعتماد کنید. این امر به ویژه در صورتی صادق است که مراقب مورد علاقه شما نیز منبع آسیب‌هایی باشد که تجربه کرده‌اید. به عنوان یک فرد بالغ، ممکن است میل به نزدیکی داشته باشید؛ اما با ظاهر شدن آن را کنار بگذارید. این نشانه‌ای از سبک دلبستگی اضطرابی-اجتنابی است که در اثر ضربه‌های پیچیده ایجاد می شود.

7. اغلب به رابطه جنسی، بله می‌گویید؛ حتی زمانی که آن را نمی‌خواهید.

اگر اغلب می‌بینید که با رابطه جنسی موافقت می‌کنید یا رابطه جنسی را شروع می‌کنید؛ حتی اگر میل جنسی ندارید، ممکن است دچار PTSD پیچیده باشید. ممکن است این کار را انجام دهید زیرا احساس نزدیکی فوری را می خواهید یا می بینید که رابطه جنسی دیگر احساسات منفی را خنثی می‌کند. سپس هنگامی که صمیمیت فیزیکی حاصل شد، ممکن است ناگهان کنار بکشید و به طور بالقوه یک رابطه عاشقانه را قبل از اینکه فرصتی برای شروع به دست آورد، پایان دهید و به سراغ شریک جدیدی بروید. این نشانه یک سبک دلبستگی اضطرابی-اجتنابی است که در اثر ضربه‌های پیچیده ایجاد می‌شود.

موارد فوق تنها برخی از راه‌هایی هستند که تروماها می‌توانند روابط شما را مختل کنند. روابط شاد و سالم حتی زمانی که PTSD پیچیده‌ای دارید، امکان پذیر است؛ اماباید آن را درمان کنید. اول ، شما باید تشخیص دهید که مشکلاتی که در زندگی عاشقانه خود تجربه می‌کنید، تقصیر شریک عاطفی یا وضعیت فعلی شما نیست؛ بلکه به دلیل اتفاقاتی است که سال‌ها یا حتی دهه‌ها قبل رخ داده است.

هنگامی که آسیب خود را پذیرفتید، آن را پشت سر گذاشتید و تأثیر منفی آن را بر روان خود رها کردید، می‌توانید از روابط عاشقانه و کامل لذت ببرید. در این مسیر مشاوران سیمیاروم در زمینه بهبود روابط عاطفی و پشت سر گذاشتن استرس پس از سانحه در کنار شما هستند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها