14 اردیبهشت 1403
ترس از قضاوت دیگران

دلایل ترس از قضاوت و روش مواجهه با آن


خانه » استرس و اضطراب » دلایل ترس از قضاوت و روش مواجهه با آن

ترس از قضاوت دیگران یکی از نگرانی‌های بزرگ امروز ماست. خیلی وقت‌ها برای ترس از قضاوت، حرفمان را نمی‌زنیم، طبق خواسته دیگران عمل می‌کنیم، خواسته‌های خود را نادیده می‌گیریم و خود واقعی‌مان را نشان نمی‌دهیم. حالا چطور باید از این ترس مخرب خلاص شویم؟

چرا دیگران را قضاوت می‌کنیم؟

برای این که بتوانیم از ترس قضاوت رها شویم، بهتر است بدانیم این قضاوت از کجا ناشی می‌شود؟ گاهی قضاوت در ما احساس برتری ایجاد می‌کند و ما احساس می‌کنیم الگوی رفتار شایسته‌ای برای دیگران هستیم. این احساس در اصل به ترس دیگری اشاره دارد و آن ترس از کامل نبودن است. ما گاهی حتی خودمان را هم قضاوت می‌کنیم و احساساتی مانند شرم، مقایسه، ترس و عصبانیت را به خودمان انتقال می‌دهیم.

چرا از قضاوت شدن توسط دیگران می‌ترسیم؟

ترس از قضاوت از این احساس ناشی می‌شود که ما علاقه داریم محبوب همه باشیم و این شدنی نیست. به همین دلیل قطعا آدم‌هایی هستند که رفتار یا سبک زندگی یا هر چیز دیگری را در زندگی ما مورد انتقاد قرار دهند. در واقع ترس از قضاوت شدن در همه ما هست؛ اما آیا این ترس بر زندگی ما اثر منفی گذاشته است؟ طوری که دیگر از پس فعالیت‌های عادی روزانه بر نمی‌آییم؟

یک احتمال دیگر نیز در صورت وجود ترس شدید از قضاوت شدن وجود دارد که مربوط به یک اختلال روانشناختی به اسم فوبیای اجتماعی یا اختلال اضطراب اجتماعی است. در این نوع اختلال فرد به صورت مداوم نگران نگاه و حرف‌های دیگران است و از دیدی دیگران خود را مورد بررسی قرار می‌دهد و از بودن در جمع می‌ترسد. برای درمان فوبیای اجتماعی کافی است با یک روانشناس صحبت کنید تا راه صحیح درمان را به شما نشان دهد.

نگران نباشید. اختلال اضطراب اجتماعی یک اختلال شایع است که پاسخ خوبی هم به درمان آنلاین نشان داده و می‌توان گفت مشاوره آنلاین برای اضطراب اجتماعی حتی از مشاوره حضوری نیز موثرتر است.

ترس از قضاوت شدن

راهکارهای مقابله با ترس از قضاوت

چند راهکار مهم وجود دارد که با تسلط بر آن‌ها می‌توانید بر ترس از قضاوت دیگران غلبه کنید:

روی خودتان تمرکز کنید

این که تمرکز اصلی شما روی زندگی خودتان و ارتقاء مهارت‌ها و پیشرفت باشد، باعث می‌شود که اهمیت چندانی برای قضاوت دیگران قائل نباشید؛ چرا که اولویت شما خودتان هستید. وقتی به نقاط قوت و ضعف خود آگاه باشید، دیگر تحت تأثیر افکار دیگران قرار نمی‌گیرید.

راهنمای مدیریت استرس در تعطیلات

همه چیز زودگذر است

ممکن است حرف‌ها و قضاوت‌هایی که درباره شما صورت گرفته است، تا روزهای بعدی از ذهن گوینده آن نیز پاک شود. پس نیازی نیست که شما این حرف‌ها را ابدی بدانید و نگران آن باشید.

فکر کنترل دیگران را نکنید

افکار و گفتار انسان‌ها تحت کنترل خود آن‌هاست. همانطور که شما از حرفی که می‌خواهید بزنید، منصرف نمی‌شوید مگر این که خودتان بخواهید، دیگران نیز همینطور هستند؛ پس شما نمی‌توانید نظر آن‌ها را نسبت به خودتان کنترل کنید.

اگر اهمیت ندهید، تأثیری ندارد

تا وقتی که شما اجازه ندهید قضاوت دیگران روی زندگی شما اثر بگذارد، حرف دیگران اثری روی زندگی شما نخواهد داشت. احساس شما نسبت به خودتان معتبرتر از حرفی است که دیگران درباره شما می‌زنند.

قضاوت نکنید تا قضاوت نشوید

بهتر است تغییر را از خودتان آغاز کنید. درست است که قضاوت نکردن کار بسیار سختی است؛ اما ذهن شما قابل کنترل است و شما می‌توانید ذهن خود را به سمت افکار مثبت و مبتنی بر خودتان متمرکز کنید. بهتر است درباره افکارتان نسبت به دیگران عمیق‌تر بیاندیشید.

مدیتیشن کنید

اگر ترس از قضاوت دیگران آنقدر شدید است که با قرار گرفتن در یک جمع، معذب می‌شوید، پیش از شروع این جلسات، مدیتیشن کنید تا آرامش بیشتری داشته باشید. مدیتیشن ممکن است شامل ورزش، موسیقی، یوگا، تمرینات تنفسی و حتی استحمام باشد.

بودن در کنار دیگران را تمرین کنید

ممکن است که روزها و ماه‌ها از جمع‌های شلوغ دور بوده باشید. بهتر است رفت و آمد خود را با دوستان خود که آرامش بیشتری در حضورشان دارید، شروع کنید و به تدریج این جمع‌ها را بزرگ‌تر کنید.

ترس از قضاوت

با یک روانشناس صحبت کنید

به هر حال اگر این ترس از قضاوت شدن باعث شده است که در محل کار خود را از صحبت با همکاران منع می‌کنید، لحظات سختی را در هنگام جلوی یک جمع غریبه قرار گرفتن تجربه می‌کنید، با دیگران تماس چشمی برقرار نمی‌کنید، در مصاحبه‌های شغلی فشار زیادی را متحمل می‌شوید، از انتقاد یا طعنه به شدت آزرده خاطر می‌شوید و به خاطر این ترس از بسیاری از فرصت‌های شغلی یا حتی عاطفی، منصرف می‌شوید، بهتر است با یک روانشناس متخصص در زمینه اختلالات اضطرابی صحبت کنید.

گفتگودرمانی به روش درمان شناختی-رفتاری در درمان انواع اضطراب بسیار مفید عمل کرده است. تحقیقات نشان داده‌اند که افراد با علائم مشابه که درگیر ترس از قضاوت بوده‌اند، طی 9 هفته درمان، به نتایج خوبی رسیده‌اند و علائم بهبود و افزایش کیفیت زندگی را مشاهده کرده‌اند. شما می‌توانید با مشاوران سیمیاروم این درمان را به صورت آنلاین و بالاترین کیفیت، تجربه کنید.

شما برای کنترل ترس از قضاوت دیگران، چه راهکاری را پیش گرفته‌اید؟ برای ما بنویسید.

منبع

3.7/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها