9 فروردین 1403
سلامت روان مادران باردار

تنفر از همسر در بارداری و 10 راهکار برای آرامش و عشق بیشتر


خانه » مشاوره بارداری و شیردهی » تنفر از همسر در بارداری و 10 راهکار برای آرامش و عشق بیشتر

بارداری و تغییرات هورمونی مشکلات زیادی را برای جسم و روان زن به همراه دارد که بی ثباتی خلقی و حساسیت های بیشتر را به همراه دارد. برخی از زنان دچار تنفر از همسر در بارداری می شوند که میزان همدلی بین زوج را کمتر کرده و اختلافات آنان را بیشتر می کند.

 

| مطالعه مطلب “ارتباط با همسر در دوره بارداری” به شما پیشنهاد می شود |

 

 ویار به شوهر چه علتی دارد؟

از این احساس منفی به شوهر به ویار نیز یاد می شود. عصبانیت و تنفر از شوهر در این دوره می تواند به دلایل زیر باشد:

  • نگرانی در مورد نفش بارداری و تغییرات سریع
  • تغییرات هورمونی و نوسانات خلقی
  • حساس شدن به مشکلات و عدم چشم پوشی از آنها به دلیل نوسانات خلقی
  • بی توجهی همسر و عدم پشتیبانی از مادر باردار
  • سرد شدن رابطه جنسی
  • ویار به بوی بدن همسر و عدم تحمل آن

تنفر از همسر در بارداری و 9 راهکار برای کنار آمدن با آن

یکی از مراجعان برای سیمیاروم نوشته است که

«من باردارم و احساس می کنم دوست دارم همسرم را خفه کنم. هر کاری که می کند، روی اعصابم می رود. می دانم که به خاطر خستگی و هورمون های بارداری است. اما نمی دانم چطور باید از بحث و دلخوری پیشگیری کنم. البته او هم گاهی واقعا مقصر است و من را آزار می دهد. با وجود بارداری و کار بیرون هیچ کمکی به من در خانه نمی کند و همه چیز به عهده من است. علاقه ای به معاینات پزشکی و آزمایشات من نشان نمی دهد و همه آنها را به تنهایی می روم. احساس می کنم از باردار شدن پشیمانم و دلم نمی خواهد دیگر همسرم را ببینم. چه کار باید بکنم؟

کمی زمان و فضای بیشتر

همه انسان ها به زمان و فضایی برای تنهایی بیشتر نیاز دارند. کمی به خودتان استراحت بدهید و چند روزی را در خانه مادرتان یا هر جای مناسب دیگری استراحت کنید. اگر این امکان برای شما وجود ندارد، ساعتی از روز را به خودتان اختصاص دهید و به کاری مشغول شوید که دوست دارید.

خواب بیشتر

مادران باردار به استراحت و خواب بیشتری نیاز دارند. به طور خاص، خواب نیمروزی به کنترل خلق و خوی آنها کمک می کند. نیم ساعت خواب نیم روزی می تواند خستگی را از تن شما دور کند و قدرت کنترل بیشتری روی خلق و خویتان به شما بدهد.

دورهمی با دوستان

برای کنترل تنفر از همسر در بارداری بهتر است شکل ارتباطات خود را گسترش دهید. اگر شرایط جسمی شما اجازه می دهد با دوستانتان برای تفریح بیرون بروید یا آنها را به خانه خود دعوت کنید. صحبت و معاشرت با دیگران کمی از بار روانی شما تخلیه می کند.

ورزش کردن

فعالیت بدنی سروتونین آزاد می کند و این به افزایش قدرت تحمل و سازگاری شما کمک می کند. ورزش هایی مانند یوگا، مدیتیشن و پیاده روی ذهن را آرام می کنند و تنش و استرس را از بدن دور می کنند

یافتن دلیل تنفر از همسر در بارداری

کدام رفتارهای همسرتان محرک این احساس در شما هستند؟ چه چیزی شما را ناراحت می کند؟ با همسرتان در مورد احساستان حرف بزنید و خواسته های خود را صریح و شفاف بیان کنید.

خبر بارداری به فرزند اول: بررسی تمام ابعاد رفتاری کودک

گاهی حتی در این مرحله از یافتن محرک ها متوجه می شوید که این همسرتان نیست که مقصر خلق و خوی شماست، بلکه خودتان هستید. حرف زدن با همسرتان در این مورد باعث می شود صبوری و همدلی او را بخرید و او درک بهتری از چرایی رفتارهای شما داشته باشد.

تنفر از همسر در بارداری

تقسیم کار

روتین زندگی پس از بارداری تغییر می کند. فشار بیشتری به زن وارد می شود و همه چیز به نظر سخت تر می رسد. مادر باردار وظایف بیشتری دارد که شامل مراقبت از خود و انجام روتین های پزشکی نیز می شود. در مورد انجام کارها با همسرتان توافق کنید و تقسیم کار کنید. حتی برنامه خود را روی کاغذ بیاورید تا سندیت و نظم بهتری پیدا کند. برای انجام کارها از کمک خانواده نیز استفاده کنید.

رابطه جنسی بیشتر

داشتن ارتباط جنسی بیشتر باعث آزاد شدن سروتونین و اکسی توسین می شود و نزدیکی و صمیمیت زوج را افزایش می دهد. بارداری به معنی تمام شدن رابطه جنسی نیست. شما می توانید با تغییر پوزیشن و نوع ارتباط همچنان گرمای جنسی زندگی خود را حفظ کنید.

 

| مطالعه مطلب “رابطه جنسی در بارداری و مسائل روانشناسی مرتبط با آن” به شما پیشنهاد می شود |

 

انجام کارهای خوب

هدیه دادن، افزایش صمیمیت و دلبری می تواند احساس تنفر از همسر در بارداری را تخفیف دهد. برای خلاصی از این احساس برعکس عمل کنید. گاهی حتی پس از انجام کارهای خوب برای همسرتان به این نتیجه می رسید که بدخلقی ها و بدرفتاری های او نیز نوعی توجه طلبی و تلاش برای رسیدن به عشق شما بوده است.

فراموش نکنید که برخی از مردان نیز در دوره بارداری همسرشان دچار افسردگی و احساس سرخوردگی می شوند.

گرسنگی

افت قند خون قدرت تحمل شما را پایین می آورد و باعث افزایش تنش بین شما می شود.

خشم فروخورده ممنوع

نیازهایتان را صریح و شفاف بیان کنید. اگر خسته هستید، نیازتان را صریح به همسرتان اعلام کنید و بگویید امشب می خواهید یک شام ساده و سریع داشته باشید. اگر همه چیز را در خودتان بریزید، شامی پر زحمت آماده کنید، و احساس خشم در شما بیشتر می شود و در نهایت جایی فوران می کند.

سخنی با زوجین

دوره بارداری، به خصوص در تجربه اول، دوره تغییرات جدید و ناشناخته هاست. بروز احساسات آزاردهنده تا حدی طبیعی است. به دلیل نوسانات خلقی و نگرانی از آینده زوج ممکن است کمتر از قبل از اشتباهات سهوی و غیر سهوی یکدیگر چشم پوشی کنند و سوءتعبیرها موجب افزایش اختلافات در این دوره شود. آگاهی از ماهیت دوره بارداری، مشکلات و شرایط آن باعث می شود که زوج همدلی بهتری در مشکلات داشته باشند. مادر باردار با آگاهی از روحیه حساس خود می تواند بهتر بر حساسیت ها و ناراحتی های خود کنترل پیدا کند.

از سوی دیگر، گذراندن این دوره مستلزم صبوری شوهر و اطرافیان، حمایت از مادر باردار، کمک و همیاری در خانه و مشکلات پیش آمده و پرهیز از سرزنش کردن زن است.

تجربه شما از تنفر از همسر در بارداری چیست؟ به چه دلیل از همسرتان دلخور می شوید؟ کدام رفتارهای او برای شما آزاردهنده است؟ نظرتان را در این مورد با ما به اشتراک بگذارید.

 

در زمینه مشاوره دوران بارداری و شیردهی می‌توانید جلسات مشاوره با دکتر جعفر بوالهری و دکتر حمیدرضا رحمانیان  را در سیمیاروم رزرو کنید.

منبع

 

 

5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها