21 اردیبهشت 1403
ارتباط با همسر در دوره بارداری

ارتباط با همسر در دوره بارداری


خانه » مشاوره بارداری و شیردهی » ارتباط با همسر در دوره بارداری

هر نوزادی، حتی قبل از تولدش، باعث تغییراتی در رابطه زوج با هم می شود. برخی از زوجین به راحتی با این تغییرات کنار می آیند و برخی دیگر به زمان بیشتری نیاز دارند. بارداری برای برخی از قبل برنامه ریزی شده و برای برخی دیگر ناخواسته به وجود می آید که هر یک می توانند شکل ارتباط در خانواده و وضعیت روانی زن و شوهر را به نحوی تحت تاثیر قرار دهند. ارتباط با همسر در دوره بارداری دستخوش تغییرات زیادی می شود که تا حد زیادی شامل جنبه های جسمی و عاطفی می شود.

ارتباط با همسر در دوره بارداری: عاطفی

هر چند هر دو شما منتظر نوزادی هستید، اما افزایش بحث و دعوا در دوره بارداری تقریبا طبیعی است.

بحث های شما شاید اصلا در مورد چیز خاصی نباشد یا مهم نباشند، یا ممکن است به خاطر نگرانی یکی از طرفین در مورد تغییراتی رخ دهند که در زندگی شما در حال وقوع است. اکنون که شما کمی حساس تر شده اید و همسرتان نیز نگرانی و دغدغه های بیشتری دارد، شاید بحث و دعوا بیشتر از قبل به چشم بیاید. اگر بحث به دلیل نگرانی هایتان از آینده است، راجع به نگرانی هایتان با یکدیگر صحبت کنید و با کمک یکدیگر سعی کنید راهی برای حل آنها بیابید.

بعضی از بحث ها چه باردار بودید یا نبودید، اتفاق می افتاد. نمی توانید همه چیز را به خاطر بارداری بدانید.

برای تقویت ارتباط با همسر در دوره بارداری بهتر است روی راه حل مشکلات تمرکز کنید. افزایش رابطه عاطفی با همسرتان راه حل بسیاری از مشکلات شماست.

در مورد نگرانی هایتان با همسرتان حرف بزنید. برنامه زایمان را مشخص کنید. آیا می خواهید در کنار یکدیگر این تجربه را کسب کنید؟ برای برخی از مردان دیدن درد همسرش و خون ترسناک است. برخی از زنان نیز از حضور همسرشان احساس راحتی نمی کنند. به طور واضح در مورد این مسائل با هم حرف بزنید.

پدران نیز احساسات متفاوتی دارند:

هیچ قانونی در مورد احساس و رفتار یک زن باردار وجود ندارد. همین امر در مورد مردان نیز صدق می کند.

پدر نیز در بسیاری از تجربه های بارداری شریک است، نگرانی ها، مشکلات، لذت، انتظار و شادی. پدرانی که برای اولین بار این تجربه را کسب می کنند، چیزهای زیادی را باید با خود حل کنند. تحقیقات نشان می دهد افسردگی دوران بارداری و پس از زایمان در مردان نیز دیده می شود.

از آنجا که مردان جنین را در بدن خود حس نمی کنند، درک بارداری، کنار آمدن با تغییرات آن و ارتباط با همسر در دوره بارداری برایشان مشکل تر است.

از آنجا که پدر جنین را حس نمی کند، باور آن برایش کمی دشوارتر است. تمامی عوامل فوق می توانند منبع بسیاری از مشکلات باشند. بسیاری از پدران اعتراف کرده اند که اولین بار با دیدن جنین در جلسه سونوگرافی همه چیز برایشان رنگ واقعیت گرفت. پس از این زمان، پدران بهتر با بارداری کنار می آیند. برای برخی دیگر این سازگاری تا زمان تولد نوزاد طول می کشد.

بار دیگر، حرف زدن در مورد احساستان گام بزرگی به سمت بهبود ارتباط با همسر در دوره بارداری است. به یاد داشته باشید که هیچ احساس «درست» یا «غلطی» در این ارتباط وجود ندارد.

با افسردگی بعد از زایمان بیشتر آشنا شوید

ارتباط با همسر در دوره بارداری: احساس ناخوشایند

حساسیت به همسر در اثر هورمون های بارداری، مانند تهوع نسبت به بوی بدن و عطر او تا حدی شایع است. مشاهده این حالت در همسر برای هیچ مردی ساده نیست و بسیاری از مردان آن را به عنوان دلزدگی همسرشان و فقدان علاقه به خودشان ارزیابی می کنند. بهتر است به صورت شفاف با همسرتان در این مورد صصحبت کنید و به او بگویید که این اصلا ارتباطی با کاهش عشق و علاقه شما به او ندارد.

اگر نسبت به همسرتان دچار احساس ناخوشایند شده اید، سعی کنید ارتباط کلامی خودتان را با او حفظ کنید و در دیگر جنبه های زندگی محبت و عشقتان را به او نشان دهید.

ارتباط با همسر در دوره بارداری: رابطه جنسی

در دوره بارداری، تا زمانی که احساس خوبی داشته باشید، همچنان می توانید رابطه جنسی با همسرتان را ادامه دهید. بسیاری از زوجین دچار ترس می شوند و از برقراری رابطه جنسی خودداری می کنند. مهم ترین نگرانی وارد کردن آسیب به جنین است.

هیچ دلیلی وجود ندارد که در یک بارداری طبیعی خودتان را از لذت رابطه جنسی با همسرتان محروم کنید. هیچ آسیبی به جنین وارد نمی شود، زیرا آلت تناسلی همسرتان بالاتر از واژن نمی رود. رحم کاملا با عضلات سرویکس محافظت شده و جای جنین در کیسه آب محفوظ است.

فقدان رابطه جنسی می تواند باعث تیره شدن ارتباط با همسر در دوره بارداری شود. با این حال، کاملا طبیعی است که میل جنسی در این دوره با تغییر رو به رو شود.

برخی از زنان در سه ماهه اول بارداری میل جنسی کمتری دارند زیرا احساس خستگی می کنند و بیشتر اوقات حالت تهوع دارند.

اگر این حالت برای شما رخ داده است، با همسرتان حرف بزنید و احساستان را توضیح دهید.

در این دوره شما و همسرتان می توانید روش های دیگری را برای نزدیکی انتخاب کنید، مانند بوسه های بیشتر و در آغوش کشیدن های محبت آمیز. معمولا با رسیدن به سه ماهه دوم، تمایل جنسی هر دوی شما طبیعی می شود.


رزرو سکس تراپی با مشاوران جنسی خبره سیمیاروم


ارتباط با همسر در دوره بارداری: کاهش توجه

نگرانی در مورد بارداری، سلامت جنین، نیاز به معاینات متعدد، تغییرات بدنی و هورمونی و ترس از زایمان باعث افزایش دغدغه های ذهنی زنان می شود. تهیه لوازم نوزاد، نگرانی در مورد مخارج آینده، تامین مخارج بارداری و زایمان، نگرانی در مورد بزرگ کردن یک نوزاد و تغییر در رابطه با همسر از نگرانی های رایج مردان است. این نگرانی ها می توانند باعث کاهش توجه زوج به یکدیگر شود. فقدان توجه از رایج ترین شکایات در این دوره است. هر یک از طرفین احساس نادیده گرفته شدن می کند و دیگری را مقصر می داند. با شریک زندگیتان در مورد مشغله ها و افکارتان حرف بزنید و به او فرصت درک شدن و درک کردن را بدهید.

هر دو شما در کنار یکدیگر باید برای پذیرش نقش مادر و پدر آماده شوید.

اگر شما هم در دوران بارداری هستید و در ارتباط باهمسرتان دچار مشکل شده اید مشاوره خانواده و زوج درمانی به شما کمک می‌کند. مشاوره بارداری و شیردهی هم می‌تواند مفید باشد

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها