23 اردیبهشت 1403

زندگی در کنار خانواده همسر


خانه » مشاوره خانواده » زندگی در کنار خانواده همسر

زندگی در کنار خانواده همسر به چه صورت است؟
دلایل متعددی ممکن است شما را در نهایت به زندگی در کنار خانواده همسر بکشاند. شاید شما و همسرتان دچار مشکل مالی هستید، کسی بیمار است و به نگهداری نیاز دارد یا حتی این بخشی از فرهنگ شماست که باید به صورت یک خانواده گسترده زندگی کنید. دلیل آن هر چیزی که باشد، زندگی در خانه مادر شوهر کار ساده ای نیست. هر لحظه ممکن است از چیزی دلخور شوید و حریم شخصی و استقلالتان در معرض خطر قرار می گیرد.

زندگی در کنار خانواده همسر

آیا باید به خواستگاری که خواهان زندگی در کنار خانواده اش است، نه بگویم؟

عده ای معتقدند زندگی در کنار خانواده همسر مساوی است با بحث و دلخوری و دخالت، پس باید در جواب چنین خواستگاری بلافاصله نه گفت و همه چیز همان موقع تمام شود. دسته دیگری هم معتقدند پسری که به خانواده اش اهمیت می دهد، در آینده به همسرش هم اهمیت خواهد داد. پس بدون بررسی سایر جوانب، این شرط را قبول می کنند و حتی آن را نشانه خوبی می دانند.

هر دو گروه اشتباه می کنند. پیش از جواب دادن باید جوانب را بررسی کنید.

اول، دلیل خواستگارتان برای مطرح کردن خواسته زندگی در کنار خانواده همسر چیست؟ آیا نشانه ای از وابستگی شدید عاطفی است؟
آیا به خاطر نگهداری از یک فرد بیمار و ناتوان است؟ آیا به دلیل ناتوانی اقتصادی است؟

خودتان را بسنجید. حالا که دلیل خواستگاران را دریافتید، آیا شما می توانید در این شرایط زندگی کنید؟ یا می توانید به خاطر مراقبت از مادر/پدر همسرتان از تفریح بگذرید؟ آیا قرار است کارهای منزل مادر همسرتان را انجام دهید؟ آیا می توانید با نقض حریم شخصی خود کنار بیایید؟ آیا اگر مادر همسرتان برای شما غذا درست کند، آن را مهر و محبت می دانید یا نشانه ای از دخالت در امور شخصی خودتان؟

سوم، آینده این نوع زندگی را بررسی کنید. آیا قرار است همیشه در همین خانه بمانید؟ آیا هیچ وقت قرار نیست مستقل شوید؟ شرایط استقلال همسرتان چیست؟ آیا این شرایط معقول به نظر می رسد؟ برای مثال، ممکن است خواستگارتان بگوید تا دو سال آینده مستقل خواهد شد. اما با توجه به درآمدش چنین رویایی دست نیافتنی است. به حرف ها و وعده ها دل نبندید. شفاف باشید و ارزیابی منطقی کنید.

بنابراین، پاسخ زندگی در کنار خانواده همسر به خودتان بستگی دارد. هیچ پاسخ یکسانی برای همه وجود ندارد.

زندگی در کنار خانواده همسر

قوانین زندگی در کنار خانواده همسر: چطور یک زندگی آرام داشته باشیم؟

حالا که زندگی با مادر شوهر را قبول کرده اید، باید راهی بیابید که زندگی برای همه شما بهتر و آرام تر شود. زندگی با خانواده همسر در یک خانه دارای مزایایی نیز هست. می توانید پول بیشتری پس انداز کنید. احتمال دریافت کمک در امور خانه و بچه داری بیشتر است. البته در کنار تقسیم وظایف خانه داری، فرصت آن را دارید که یکدیگر را به خوبی بشناسید و با هم ارتباط عاطفی برقرار کنید.

برای بهره بردن از این مزایا، نکات زیر را فراموش نکنید:

مرز تعیین کنید:

همه چیز بهتر است قبل از نقل مکان به خانه مادر همسرتان مشخص شود. در مورد مسائل اصلی توافق کنید. اگر قرار است هر دو در یک خانه زندگی کنید، مسئولیت ها را مشخص کنید. چه کسی قرار است آشپزی کند؟ چه کسی خانه را تمیز می کند؟ مشخص بودن وظایف از بحث های آینده پیشگیری می کند.

آیا ادامه زندگی مشترک به خاطر بچه ها کار درستی است؟

اگر قرار است در دو خانه نزدیک به هم زندگی کنید، قوانین کمی متفاوت خواهد بود. در چه فواصلی به خانه مادر همسرتان سر می زنید؟ آیا همسرتان می تواند تنها آنجا برود؟ آیا مادر همسرتان باید کلید خانه شما را داشته باشد؟

داشتن یک شب مخصوص به شما دو نفر یکی از دیگر  قانون های مفید برای زندگی در کنار خانواده همسر است.

قوانین باید به نحوی باشند که زند’ی را برای شما و دیگران آسان کنند.

حریم شخصی:

زوجین، به خصوص زوج هایی که تازه ازدواج کرده اند، به حریم شخصی نیاز دارند. این برای صمیمیت بیشتر، شناخت بهتر یکدیگر و ساختن خانواده مستقل لازم است. داشتن حریم شخصی با وجود زندگی در کنار خانواده همسر کمی دشوار است. هر چند درست کردن حریم شخصی در خانه خانواده همسر دشوار است، اما سعی کنید نقطه ای از خانه را به سلیقه خودتان دو نفر دکوراسیون کنید، برای مثال اتاق خوابتان.

برای دیگران مشخص کنید که زمانی از روز یا حتی چند روز در هفته، صرفا مخصوص شما دو نفر است. برای مثال، اگر برای مادر همسرتان مهمان می آید، الزامی وجود ندارد که شما همیشه به آنجا بروید. حتی اگر خانواده همسرتان اصرار می کنند و خودتان علاقه ای ندارید، از قوانینی که برای حریم شخصی خود تعیین کرده اید کوتاه نیایید.

از بحث های خانوادگی دور بمانید:

زندگی در یک خانه باعث می شود پتانسیل بحث و اختلاف بالا باشد. اگر متوجه وجود اختلاف بین همسرتان و خانواده اش یا دیگر اعضای خانواده همسرتان شدید، از اختلاف دور بمانید و دخالت نکنید. اگر در یک خانه زندگی می کنید، محیط را ترک کنید و به اتاق خودتان بروید.

با خانواده همسرتان بحث نکنید:

علاوه بر دور ماندن از بحث های داخلی خانواده همسرتان، شما نیز باید سعی کنید از بحث با آنها خودداری کنید (کاری که گفتنش ساده تر از انجام دادنش است!) از کنایه ها و زخم زبان ها بگذرید و هیچ توجهی به آنها نکنید. این رفتارهای مخرب با هدف آزار دادن شما انجام شده اند، پس با نشان دادن آرامشتان آنها را خنثی کنید. به تدریج افراد متوجه می شوند که این استراتژی روی شما اثری ندارد و دست از رفتار خود می کشند.

دور ماندن از بحث بدین معنی نیست که اجازه دهید حریم شخصی شما نقض شود. اگر مادرهمسرتان عادت دارد بی اجازه وارد اتاق خوابتان می شود، ایرادی ندارد با مهربانی و لبخند از او بخواهید قبل از ورود در بزند. اگر برادر همسرتان بدون پوشش مناسب صبح ها وارد آشپزخانه می شود، ایرادی ندارد با محبت از او بخواهید لباس پوشیده تری جلوی شما بپوشد.

  برای زندگی در کنار خانواده همسر به دنبال مشاوره و دریافت کمک  باشید:

زندگی در کنار خانواده همسر هیچ وقت ساده نیست و می تواند پر از استرس و ناراحتی باشد. اگر شرایط برای شما سخت و آزار دهنده شده و در جایی زندگی می کنید که هر روز اختلاف و دعوا پیش می آید، به فکر دریافت مشاوره باشید. یک فرد بی طرف می تواند به شما کمک کند که شرایط را بهتر ارزیابی کنید و به روش هایی برای رسیدن به آرامش بیشتر برسید. زندگی در این شرایط می تواند به رابطه شما با همسرتان آسیب بزند. در این شرایط دریافت کمک از سوی مشاور خانواده برای قانع کردن همسرتان به جدا شدن از خانه پدری یا یافتن راهی برای بازسازی رابطه مفید است. هر چند خانواده اهمیت زیادی دارد، اما ازدواج و شادی شما نیز مهم است.

تجربه شما از زندگی در کنار خانواده همسر چیست؟ چه راهی هایی را برای داشتن زندگی مسالمت آمیز امتحان کرده اید و کدامیک مفید بوده  اند؟

مشاوره خانواده و زوج درمانی می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها