8 فروردین 1403
تقویت اراده چیست

تقویت اراده و راهکارهای آن


خانه » مهارت های زندگی » تقویت اراده و راهکارهای آن

تقویت اراده  و راه کار‌های آن چیست؟
قدرت اراده می تواند تفاوت بین موفق شدن در تصمیمات زندگی و تسلیم شدن باشد. می تواند به شما در شکستن عادت های بد، حتی وقتی کاملا درگیر آنها شده اید، کمک کند. اراده واقعا چیست و تقویت اراده چطور ممکن است؟

 

تعریف اراده:

اراده قدرتی است که به شما توانایی کنترل افکار و رفتارهایتان را می دهد. اراده شما توانایی انتخاب اقداماتان است. با این حال تنها یک توانایی نیست. اراده تنها زمانی اراده است که رفتارهایتان از تصمیمات آگاهانه پیروی کنند. زمانی که اراده داشته باشید، می توانید خود را از انجام یک کار برحذر کنید یا خود را وادار به کاری کنید، حتی اگر برعکس آن وسوسه شوید.

راهکارهای تقویت اراده:

چطور می توانید بیشترین اراده را برای رسیدن به اهداف خود داشته باشید؟ راهکارهای زیادی برای تقویت اراده وجود دارد.

مراقب وسوسه های خود باشید:

اگر هدف شما پرهیز از انجام کاری است، یکی از بهترین راه ها برای تقویت اراده دوری از عوامل وسوسه ساز است. اگر می خواهید از مصرف الکل دست بکشید، وارد شدن به یک مهمانی که می دانید در آن الکل سرو می شود، بزرگترین اشتباهی است که می توانید مرتکب شوید. با این کار، تمام تمرین هایی که در این مدت برای حفظ اراده خود انجام داده بودید، دود می شود و به هوا می رود. اگر بعداز ظهر خود را به بودن در کنار دوستانی بگذرانید که الکل مصرف نمی کنند و با آنها برنامه مفرحی داشته باشید، احتمالا فکر شما کمتر به سمت الکل کشیده می شود.

قصد اجرا:

می توانید برای چالش ها یا فرصت های پیش رو برنامه ای برای عمل کردن طرح ریزی کنید. این برنامه های آینده قصد اجرا خوانده می شود. از قبل تصمیم می گیرید که برای مواقع خاص چه اقدامی انجام دهید.

برای مثال، تصمیم دارید یک پروژه بزرگ را انجام دهید، اما می ترسید قبل از تمام شدن خسته شوید و به هدف خود نرسید. احتمال می دهید که قبل از تمام شدن پروژه از انجام آن انصراف دهید. بنابراین، برای تقویت اراده خود، برنامه ریزی می کنید که هر زمان که احساس خستگی و بی حوصلگی برای ادامه پروژه کردید، به جای دست کشیدن از کار، به مرور و به بهبود کارهای انجام شده قبلی بپردازید تا زمانی که دوباره انرژی ادامه پروژه را به دست آورید. یک وقفه کوتاه و مشاهده نقاط قوت کارهای انجام گرفته به شما انرژی لازم برای تکمیل پروژه را می دهد.

از انگیزه برای تقویت اراده خود استفاده کنید:

انگیزه حس قوی انرژی ذهنی نسبت به یک هدف است. زمانی که بتوانید در خود انگیزه ایجاد کنید، تقویت اراده ساده تر می شود. برای افزایش انگیزه، به دلایل خود برای گرفتن تصمیمی برای تغییر رفتار خود فکر کنید. به چیزهای خوبی فکر کنید که با رسیدن به هدف برای شما رخ می دهد.

عضلات اراده خود را تقویت کنید:

هر چند برخی تحقیقات نشان می دهند اراده محدود است، تحقیقات دیگر نشان می دهند شما می توانید با تمرین کردن بر روی تقویت اراده خود کار کنید. هر چه بیشتر بر روی اراده خود کار کنید، قوی تر می شود.

عزت نفس چیست؟ ۱۰ راهکار برای افزایش عزت نفس تا ابد

در وعده های غذایی کوچک و بیشتر بخورید:

زمانی که قند خون شما بیش از حد بالا یا پایین برود، قدرت اراده شما ضعیف می شود. برای تقویت اراده سعی کنید قند خون خود را در حد طبیعی نگه دارید. در طول روز وعده های غذایی کوچک در فواصل زمانی مناسب بخورید به جای آنکه دو یا سه وعده غذایی بزرگ میل کنید.

بخندید:

وقتی احساس می کنید که قدرتی در شما نمانده بخندید. یک فیلم شاد ببینید یا با دوستان خود وقت بگذرانید. شاید خندیدن و به طنز حرف زدن در مورد سختی تصمیمی که گرفته اید، باعث آرامش شما و تقویت اراده برای ادامه دادن به مسیرتان شود.

به اندازه کافی بخوابید:

خواب ناکافی باعث می شود که دچار ضعف اراده، حواس پرتی و پرخاشگری شوید. تحقیقات نشان می دهد خواب کمتر از 8 ساعت باعث می شود که بخش هایی از مغز که مسئول کنترل اراده هستند، دچار کاهش عملکرد شوند. برای تقویت اراده و دنبال کردن اهدافتان، خواب کافی داشته باشید.

کارهای مهمتر را اول انجام دهید:

نیروی بدنی شما در صبح اول وقت بیشتر است یا عصرهنگام؟ کارهای مهم را به زمانی از روز موکول کنید که توان بدنی و ذهنی بیشتری دارید. با انجام کارهای مهم اراده بیشتری برای انجام دیگر امور پیدا می کنید.

با افرادی در ارتباط باشید که هدف یکسانی با شما دارند:

سعی کنید اطراف خود را پر از کسانی کنید که به دنبال اهداف مشابهی با شما هستند. کار کردن جمعی موجب بهبود اشتیاق جمعی برای تکمیل امور می شود. با تقویت مهارت کار تیمی در خود می توانید سریع تر به اهداف خود برسید.

به اثرات اهدافتان بر روابط شخصی و اجتماعیتان فکر کنید:

یکی از روش های پایبندی به هدف فکر کردن به اثرات آن بر محیط اطرافتان است. برای مثال، فرض کنید تصمیم گرفته اید مشاهده فیلم های مستهجن را ترک کنید. شاید وسوسه شده اید که فیلم مستهجنی را ببینید، اما می دانید که این باعث بحث و دعوا با همسرتان می شود. شاید تصمیم گرفته اید باز هم کارهای خود را عقب بیاندازید و در عوض مرخصی بگیرید و استراحت کنید، اما می دانید که این کار باعث اعتراض همکارتان می شود و شاید شغلتان را از دست بدهید. فکر کردن به اثرات یک تصمیم می توانید به تقویت اراده شما کمک کند.

مسائل سلامت روان را در خود حل کنید:

مسائل مربوط به سلامت روان می تواند انگیزه و اراده را در شما از بین ببرد. اگر افسرده یا مضطرب هستید، نمی توانید به خودتان بگویید بس کن و همه چیز حل شود. باید با مشکلات روانی خود به صورت تخصصی برخورد کنید تا بتوانید دوباره قدرت ذهن خود را در اختیار بگیرید.

یک مشاور می تواند به شناسایی الگوهای ذهنی ناسالم مربوط به مشکلات سلامت روان در شما کمک کند. سپس، می تواند به شما روش های تغییر این الگوها را آموزش دهد.

می توانید به روش های جدیدی در فکر کردن برای بهبود سلامت ذهن و افزایش توانایی برای رسیدن به قدرت اراده برسید. اگر دچار مشکلات سلامت روان مانند  افسردگی و اضطراب هستید از مشاوران ما کمک بگیرید. مشاوره آنلاین روشی مقرون به صرفه و مطمئن در حل مشکلات سلامت روان است.

3/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها