29 فروردین 1403
مدیریت استفاده از موبایل برای کودکان

مدیریت استفاده از تکنولوژی برای کودکان


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » مدیریت استفاده از تکنولوژی برای کودکان

اگر والدین هستید، بچه هایتان یا در مدرسه هستند یا سرشان به چیزی گرم است. بیشتر والدین با این چالش جهانی دست به گریبان هستند: محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیک توسط کودکان. با وجودی که تابستان فرصت خوبی برای با هم بودن است، اما وسایل الکترونیک این فرصت را محدود کرده اند. اگرچه راه حل ساده ای برای این مشکل وجود ندارد، اما مطمئنا راه هایی وجود دارد که با انجام آن به عنوان والدین می توانید در خانواده خود تغییر ایجاد کنید.

 

| مطالعه مقاله ” اعتیاد کودکان به تلفن همراه : روش های مقابله ” را هم به شما پیشنهاد میکنیم |

 

استراتژی هایی برای محدود کردن و مدیریت استفاده از تکنولوژی برای کودکان:

برای محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیک توسط کودکان می توانید از چند توصیه زیر در طول تابستان استفاده کنید:

کمپ های تابستانی:

یکی از بهترین راه های برنده شدن در این مبارزه، ایجاد مشغولیت فکری برای کودک است. زمانی که کودک درگیر فعالیت های تفریحی باشد، به طور طبیعی فرصتی برای توجه به وسایل الکترونیک نخواهد داشت. در عین حال، می تواند چیز جالبی فرابگیرد و با دیگر کودکان تعامل کند.

انجام فعالیت های خانوادگی برای مدیریت استفاده از تکنولوژی برای کودکان:

کودک خود را به بولینگ، کارتینگ، پینت بال، کارتینگ و دیگر تفریحات خانوادگی ببرید. چیزهای جدید را امتحان کنید و از قبل گزینه هایی برای پیشنهاد دادن داشته باشید. بدین صورت، کودک درمی یابد که دنیای واقعی نیز چیزهای جذاب و جدیدی دارد. برای کودک خود مدل خوبی برای تجربه اندوزی و کنجکاوی باشید.

 

انجام فعالیت های خانوادگی برای مدیریت استفاده از تکنولوژی برای کودکان

 

الگوی رفتاری:

آنچه را که موعظه می کنید، خود نیز انجام دهید. در صورتی که دائما سرتان در وسایل الکترونیکی باشد، حتی اگر برای کار باشد، کودک نیز همین کار را خواهد کرد. در این صورت وضع قوانین برای محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیک توسط کودکان تاثیر چندانی بر او نخواهد داشت. در واقع، نمی توانید خودتان چیپس بخورید و از فرزندتان بخواهید هویج گاز بزند.

آموزش مدیریت احساسات و تنظیم هیجانی

تعیین محدودیت زمانی برای استفاده از تکنولوژی برای کودکان:

وسایل الکترونیکی نباید زودتر از یک ساعت خاص در صبح روشن شوند و شب های باید در یک ساعت خاص خاموش شوند. در عین حال، میزان ساعات مجاز استفاده از وسایل الکترونیکی در طول روز را تعیین کنید. در حالی که میزان ساعت مجاز استفاده از این وسایل هنوز مورد بحث است، چیزی بین دو تا سه ساعت می تواند ایده خوبی باشد. البته در این مورد سن کودک را نیز باید در نظر بگیرید.

تعیین مناطق عاری از فناوری:

در خانه خود زمان یا اتاق خاصی را به این اختصاص دهید که استفاده از هیچ نوع فناوری در آن مجاز نیست. برای مثال، استفاده از وسایل الکترونیک در زمان صرف غذا یا رفتن به دستشویی مجاز نیست. به علاوه، استفاده از وسایل الکترونیک را نیز در خودرو یا در طول سفرهای کوتاه ممنوع کنید.

یک مانیتور در هر لحظه:

در صورتی که همه خانواده در حال دیدن تلویزیون هستید، استفاده از سایر وسایل الکترونیک ممنوع است. قرار است تمام خانواده تجربه مشترکی داشته باشند. بنابراین استفاده از لپ تاپ و تلفن همراه در زمان تماشای فیلم های خانوادگی ممنوع است.

ما هم موافق هستیم که بهتر است به فرزند خود اجازه تجربه استفاده از وسایل الکترونیک و بازی های مناسب سن او را بدهید. با این حال، عدم محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیک توسط کودکان می تواند به مشکلات زیادی از جمله نقص توجه، کمبود خواب، کاهش فعالیت بدنی، استرس ، اضطراب و افسردگی منجر شود.

به عبارت دیگر، استفاده بیش از حد از وسایل الکترونیک توسط کودک به این معنی است که سایر فعالیت های ارضا کننده نیازهای وی از جمله نیاز به تعامل رو در رو با انسان ها کافی نیستند. به عنوان والدین باید به فرزند خود آموزش دهید که تجربه های شگفت انگیز و دوستی های عمیقی خارج از مانیتورهای الکترونیکی در انتظار وی هستند. با کمی کمک از سوی ما و وضع قوانین برای محدود کردن استفاده از وسایل الکترونیک توسط کودکان می توانیم تجربه های بهتری در این دنیا برای فرزندانمان رقم بزنیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری نحوه صحیح کنترل فرزند خود در قبال محتوای آسیب‌زای رسانه‌های اجتماعی با یک مشاور متخصص در زمینه مشاوره کودک و نوجوان صحبت کنید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها