24 اسفند 1402
وضعیت سلامت روان جهانی

وضعیت سلامت روان جهانی


خانه » عمومی » وضعیت سلامت روان جهانی

بیماری روانی مشکلی جهانی است. بیش از 300 میلیون نفر، 4.4 درصد جمعیت جهان از افسردگی رنج می برند. این اعداد هشداردهنده نشان دهنده شیوع بالای بیماری روانی هستند. تخمین زده می شود که وضعیت سلامت روان جهانی بیش از پیش افت داشته و از هر 4 نفر یک نفر با بیماری روانی دست و پنجه نرم می کند. بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامت روان این طور تعریف می شود:

سلامت روانی عبارت است از کیفیت زندگی یک فرد که می تواند توانایی های خود را شناسایی کند و با استرس های روزمره به راحتی کنار بیاید. یک فرد سالم از لحاظ روانی باید بتواند به راحتی کار کند و با جامعه در مشارکت باشد.

تفاوت وضعیت سلامت روان جهانی در کشورهای و گروه های مختلف:

تفاوت هایی از نظر وضعیت سلامت روان جهانی بین کشورها و گروه های مختلف وجود دارد. گفته می شود بین 30 تا 40 درصد از افرادی که دچار اختلالات روانی شدید در نیمکره شمالی هستند درمانی دریافت نکرده اند، اما این رقم در نیمکره جنوبی بسیار بالاتر است. برچسب منفی، تبعیض و بی توجهی مانع دریافت خدمات درمانی توسط مردم می شود.

همین تفاوت در سطح جامعه مدنی نیز دیده می شود و آمارهای سازمان ها نشان می دهد افراد دچار بیماری های روان و ناتوانی روانی اجتماعی در 49 درصد از کشورهای فقیر دیده می شود و این رقم در کشورهای با درآمد بالا 83 درصد است.

در جهان، گروه های خاص، مانند زنان و فقرا به شدت تحت تاثیر ابتلا به بیماری های روانی قرار دارند. به همین ترتیب، پناهندگان و پناهجویان نیز در بین گروه های آسیب پذیری قرار دارند که احتمال ابتلا به بیماری های روانی در آنها 5 برابر جمعیت عادی است. بیشتر از 60 درصد از پناهندگان دچار بحران های روانی می شوند. این امر نشان دهنده ویژگی جهانی دیگری از بیماری روانی است: همانند سلامت جسم، سلامت روان نیز تحت تاثیر فاکتورهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی است. این شامل محرومیت اجتماعی و اقتصادی، سطح آموزش پایین، بیکاری و عدم امنیت شغلی، تبعیض و خشونت نیز می شود.

بیماری روانی شماره یک جهان:

سال های اول قرن 21 شاهد اپیدمی افت وضعیت سلامت روان و بیماری های مرتبط با آن بود. اما در حالی که در بیشتر موارد شنیدن نام بیماری روانی افسردگی را به یاد افراد می آورد، نگرانی شماره یک جهان نیست. این مدال افتخار به اضطراب می رسد.

تخمین زده می شود که 280 میلیون نفر در سراسر جهان دچار اختلالات اضطرابی هستند که این چیزی معادل 4 درصد از جمعیت جهان و 2.5 تا 6.5 درصد از جمعیت هر کشور را شامل می شود. حدود 60 درصد از بیماران مبتلا به اضطراب زنان هستند.

پس از افسردگی و اضطراب، به عنوان دو بیماری شایع در بین جمعیت جهان، رتبه های بعدی در اختیار اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و دیگر اختلالات روانپریشی و زوال عقل قرار دارد.

انواع رویکردهای درمانی در مشاوره را می‌شناسید؟

تخمین زده می شود که 60 میلیون نفر به اختلال دوقطبی، 23 میلیون نفر به اسکیزوفرنی و 50 میلیون نفر به زوال عقل در سراسر جهان مبتلا هستند. متاسفانه در بسیاری از کشورهای جهان، مبتلایان به اختلالات روانی، به خصوص اختلالات روانی فوق الذکر، از نقض حقوق بشر و بدرفتاری رنج می برند.

سلامت روان جهانی

هزینه های مرتبط با وضعیت سلامت روان جهانی:

تخمین زده می شود که با افزایش اختلالات سلامت روان در هر کشور و عدم رسیدگی به آن، هزینه وارد آمده به کل جهان تا 16 تریلیون دلار در سال 2030 افزایش می یابد. این بحران رو به رشد می تواند آسیب عمیقی بر افراد، جوامع و اقتصاد جهانی وارد کند. در حالی که برخی از هزینه ها، شامل هزینه های مستقیم خدمات درمانی، داروها و دیگر روش های درمانی می شود، برخی از این هزینه ها غیر مستقیم هستند و خود را به شکل از دست دادن بهره وری، هزینه های رفاه اجتماعی، آموزش و موضوعات حقوقی نشان می دهند.

بر اساس آمارها، نرخ بیماری های روانی در 25 سال گذشته به شدت افزایش یافته است، اما هیچ یک از کشورها برای رسیدگی به این مشکل تا به حال به اندازه کافی هزینه نکرده اند. در واقع، هیچ یک از بیماری ها در نوع بشر به اندازه سلامت روان نادیده گرفته نشده است.

تبعات عدم توجه به وضعیت سلامت روان جهانی:

وضعیت سلامت روان جهانی به نوبه خود بر مسائلی مانند مصرف الکل و مواد مخدر، سواستفاده و خشونت جنسیتی تاثیر دارد. عدم رسیدگی به مشکلات سلامت روان بر کل جوامع اثر منفی دارد.

دلایل و مقیاس مشکل تا حدی شناخته شده است. اما پاسخ های مربوطه، از نظر تخصیص منابع و اراده سیاسی ناکافی بوده است. با وجود به خطر افتادن وضعیت سلامت روان جهانی و عواقب شدید آن برای سلامت کلی جامعه، هنوز هم حوزه سلامت روان بودجه بسیار کمتری نسبت به سایر بیماری های جسمی دریافت می کند. در مورد اراده سیاسی طرح های متعددی ارائه و اجرا می شوند اما به طور کلی برای اصلاح وضعیت جامعه ناکافی هستند و در سطح جهانی نیز به آن پرداخته نمی شود. برای مثال، تلاش هایی برای بهبود وضعیت زندانیان در زندان های مشهوری مانند گوانتانامو و بهبود وضعیت پناهندگان انجام گرفته است، اما در مقایسه با شرایطی که آنها در آن قرار دارند، به هیچ وجه کافی نیست.

با توجه به وضعیت سلامت روان جهانی و نیاز به تلاش بیشتر، لازم است که خدمات سلامت روان به عنوان جزء هسته ای سیستم سلامت در نظر گرفته شود و به آن توجه ویژه ای داشت. به علاوه، هر پاسخی به وضعیت سلامت روان جهانی تنها در صورتی به موفقیت می رسد که شامل رسیدگی به فاکتورهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مشکل باشد.

برای بهبود وضعیت سلامت روان جهان انجام کارهایی، چون بررسی ژنتیکی اختلال های عصبی پیش از ازدواج، جلوگیری از بروز مشکلات سلامت، چون افسردگی، مشاوره دوره ای با روانشناس یا مشاور، کاستن از فشار‌های عصبی و استرس، تغذیه سالم، خودداری از مصرف مواد مخدر و الکل، انجام مدیتیشن و مراقبه، ورزش روزانه و اصلاح سبک زندگی توصیه می شود.

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها