23 اردیبهشت 1403
خطاهای عاطفی دخیل در از بین رفتن شادی

خطاهای عاطفی دخیل در از بین رفتن شادی


خانه » روابط عاطفی » خطاهای عاطفی دخیل در از بین رفتن شادی

عواطف شما بر تصمیماتتان تاثیر می گذارد. عواطف بر روابط فردی، کار، سلامت روان و جسم فرد تاثیر می گذارند. تحقیقات نشان می دهند که مهارت های عاطفی شما حتی می توانند میزان موفقیت شما را تعیین کنند. بیشتر افراد به دلیل ناآگاهی از خطاهای عاطفی دخیل در از بین رفتن شادی و نادیده گرفتن آنها، کمتر به عواطف خود دقت می کنند.

بیشتر افراد نمی دانند چطور با عواطف خود برخورد کنند و برخی حتی در این باره چیزی یاد نگرفته اند. در نتیجه بیشتر افراد، حتی موفق ترین و باهوش ترین آنها، دچار خطاهای عاطفی می شوند. مهم ترین خطاهای عاطفی دخیل در از بین رفتن شادی عبارتند از:

 

نفی کردن احساس خود ؛ یکی از خطاهای عاطفی

احتمالا وجود یک زخم عمیق روی پای خود را نفی نمی کنید. همه انسان ها بدون تامل زخم های جسمی خود را درمان می کنند. اما برخی عواطف خود را نفی می کنند. برای مثال شدت و عمق ناراحتی خود را بروز نمی دهند. «برایم اهمیتی ندارد که آن شغل را به دست نیاوردم.» یا فرد عنوان می کند «نه! عصبانی نیستم.» نادیده گرفتن عواطف باعث نمی شود که از بین بروند.

بسیاری از افراد تصور می کنند سرکوب کردن زخم های عاطفی به این معنی است که آنها انسان هایی قوی هستند. اما در حقیقت، این طور نیست.

پذیرش برخی زخم های عاطفی می تواند ناراحت کننده و دشوار باشد. اما پذیرش عواطف کلید تصمیم گیری صحیح است. بدین ترتیب می توانید دردهای روانی خود را به روش صحیح درمان کنید.

پرهیز از عواطف ناراحت کننده در بررسی خطاهای شناختی روی از بین رفتن شادی

 

پرهیز از عواطف ناراحت کننده

ترس، ناراحتی، خجالت و ناامیدی تنها چند مثال از عواطف ناراحت کننده ای هستند که هیچ کس دوست ندارد آنها را حس کند. اما برخی از افراد بیش از حد به خود سخت می گیرند و با پرهیز از این دست احساسات زندگی خود را محدود می کنند.

هنر خوب گوش دادن

برای رشد فردی، باید اجازه دهید گاهی احساس ناراحتی داشته باشید. اگر می خواهید احساسات مثبت را واقعا تجربه کنید، باید عواطف منفی را نیز تجربه کنید. اگر همیشه شاد باشید، هرگز قدردان این وضعیت در زندگی خود نخواهید بود. اگر می خواهید گرفتار خطاهای عاطفی دخیل در از بین رفتن شادی نشوید، باید گاهی خود را در تجربه عواطف منفی و ناراحت کننده آزاد بگذارید.

هر بار که با موقعیت ناراحت کننده ای رو به رو می شوید، خوشحال باشید که فرصتی برای کسب اعتماد به نفس یافته اید. زمانی که یاد بگیرید می توانید ناراحتی ها را تحمل کنید، راحت تر می توانید با ترس های خود رو به رو شوید و از منطقه امن خود خارج شوید.

 

تعقیب شادی در بررسی خطاهای عاطفی

همه دائما در حال حرف زدن درباره چیزهایی هستند که انجام دادن آن شما را شاد می کند. با تعقیب مداوم شادی و اصرار بر شادتر بودن، تنها لحظات فعلی خود را خراب می کنید.

این ایده که به اندازه کافی شاد نیستید، روی شما فشار مضاعفی وارد می کند تا شادی بیشتری را در زندگی تجربه کنید. و پریدن از یک فعالیت به دیگری در جستجوی شادی بیشتر باعث می شود از زندگی خود ناامید شوید.

 

بهبود مهارت های عاطفی:

مهارت های عاطفی نیز مانند هر چیز دیگری هستند، با تمرین کردن تقویت می شوند. یادگیری تنظیم عواطف خود یکی از راه های تقویت عواطف خود است. بهبود مهارت های عاطفی به تقویت عضلات روان کمک می کند تا به بالاترین پتانسیل های خود دست یابید.

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها