19 فروردین 1403
تنوع طلبی در مردان

تنوع طلبی در مردان و اشک های بی پایان زنان


خانه » سلامت جنسی » سلامت جنسی مردان » تنوع طلبی در مردان و اشک های بی پایان زنان

یکی از سخت ترین روابط عاطفی، رابطه ای است که در آن مرد به دنبال یافتن شریک جنسی و عاطفی متعدد است. به عبارت دیگر، تنوع طلبی در مردان شامل برقراری رابطه با زنان متعدد، چه به صورت عاطفی یا جنسی، می‌شود در حالی که یک رابطه مهم دیگر مانند ازدواج را نیز در زندگی خود دارند. زنی که با چنین مردی ازدواج می‌کند، دچار آزارهای عاطفی شدید و طولانی مدت می‌شود که به احساس مورد خیانت واقع شدن، طرد و شرمساری می‌انجامد.

با این حال، هستند زنانی که با وجود علائم و حتی اعتراف همسر، حاضر به قبول این واقعیت نیستند. این بدان دلیل است که برای پذیرش این مشکل در همسرشان باید قبول کنند که در ازدواجشان شکست خورده اند و این شاید تنها چیزی باشد که آن زن دارد.هیچ وقت زنان کافی نیستند و هیچ وقت داشتن رابطه برای او کفایت نمی کند.معمولا، هم در شخصیت و هم در ظاهر، جذاب هستند. او از جذابیت‌های خود برای برقراری ارتباط با زنان استفاده می‌کند و توجه و تحسین آنها را جلب می‌کند.

مردان تنوع طلب از نظر روانشناسی

 

برای مردان تنوع طلب، معنای وفاداری و تعهد در ازدواج و رابطه جنسی چیست؟ تنوع طلبی و خیانت می‌تواند هیجان انگیز باشد و در این مردان احساس شادی، خواستنی بودن و جوانی ایجاد کند. تنوع طلبی حتی در روابط عاطفی شاد هم رخ می‌دهد. بنابراین، لزوما نمی تواند مشکلی از ناحیه همسر باشد و حتی لزوما به معنی پایان عشق مرد به او نیست. بسیاری از مردان از عواقب تنوع طلبی آگاه هستند که شامل طلاق، اختلاف، خشونت خانگی و اثرات منفی بر زن و فرزندان می‌شود. با این حال بسیاری از آنها همچنان به این کار ادامه می‌دهند. روانشناسان معتقدند تنوع طلبی مردان می‌تواند به دلیل تروماهای کودکی، احساس نادیده گرفته شدن، ناامیدی، نیاز به کنتزل، نیاز به اعتماد به نفس بیشتر، خشم از خانواده، و انحرافات جنسی باشد.

در حالی که روابط چندهمسری ممکن است برای مردان ایده آل به نظر برسد، اما تحقیقات نشان می‌دهد که مردان درگیر در چنین روابطی اغلب تحت فشار و تعهد زیادی برای برآوردن نیازهای همسران و فرزندان هستند. علاوه بر این، روابط چندهمسری پتانسیل ایجاد رقابت، سوء ظن و حتی درگیری را در بین همسران دارد که فشار عاطفی و روانی زیادی بر شوهر وارد می‌کند. مطالعات نشان داده است که مردانی که در روابط چند همسری هستند، بیشتر احتمال دارد که مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی، اضطراب و استرس را تجربه کنند که به دلیل دستکاری مداوم مسئولیت‌ها و فشار برای حفظ هماهنگی بین همسران است. کمبود زمان و مکان شخصی نیز می‌تواند منجر به احساس انزوا و تنهایی شود.

علت تنوع طلبی مردان

دلایل زیادی برای این مسئله وجود دارد. اما طبق تحقیقات روانشناسی، معمولا به سه دسته تقسیم می‌شوند: فردی، رابطه‌ای و موقعیتی. دلایل فردی به ویژگی‌هایی در مورد شخص اشاره دارد که او را مستعد خیانت و تنوع طلبی می‌کند. جنبه‌هایی مانند ویژگی‌های شخصیتی، جهت‌گیری‌های مذهبی و سیاسی، فرهنگ همگی ممکن است نقش داشته باشند. شخصیت‌های خودشیفته بیشتر از دیگران مستعد خیانت هستند. این دسته افراد نیاز به توجه، محبت و تایید بیشتر دارند که ممکن است سعی کنند این توجه را در روابط متعدد عاطفی جستجو کنند. شخصیت‌هایی که از توافق پذیری کمتر برخوردار هستند نیز تنوع طلبی بیشتر از خود نشان می‌دهند.

این دسته افراد به دنبال کسانی هستند که بتوانند بر آنها کنترل بیشتری اعمال کنند. شخصیت‌هایی که دارای اعتماد به نفس کمتری هستند از روابط عاطفی متعدد برای نشان دادن قدرت خود استفاده می‌کنند. در کنار مشکلات ریشه ای و شخصیتی، تنوع طلبی مردان می‌تواند به دلیل عدم رضایت از رابطه عاطفی باشد.  محققان دریافته‌اند که مردانی که از زندگی خود احساس نارضایتی بیشتری می‌کنند یا رابطه جنسی مطلوبی با همسر ندارند، بیشتر به روابط عاطفی خارج از خانواده رو می‌آورند. همچنین، هر چه اختلاف بین زوج بیشتر باشد، چه از نظر شخصیتی، سطح تحصیلات، و سایر عوامل، احتمال خیانت در آنها بیشتر است.

در نهایت، دلایل موقعیتی نیز در این مسئله دخیل هستند به این معنی که چیزی در مورد محیط زندگی آنها را به سمت تنوع طلبی سوق می‌دهد. این می‌تواند دلایل فرهنگی، خانوادگی، یا چیزی به ظاهر ساده مانند تغییر شغل یا شهر محل زندگی باشد.

حل مشکل تنوع طلبی در مردان:

اگر با یک مرد تنوع طلب ازدواج کرده اید، چند راه برای حل مشکلتان وجود دارد.

با او حرف بزنید:

اگر همسرتان به تازگی رو به معاشرت افراطی با زنان آورده است، شاید بتوانید با حرف زدن او را متوجه اشتباهش بکنید. وقتی هر دو در آرامش هستید، با همسرتان حرف بزنید. او را سرزنش نکنید و او را به چشم چرانی متهم نکنید. با او با آرامش حرف بزنید و به او نشان دهید که رفتارهایش شما را ناراحت می کند.

به او بگویید که دوستش دارید، اما نمی توانید وجود زنان دیگر را در زندگیش تحمل کنید.

به او کمک کنید خودش را باور کند:

تنوع طلبی در مردان تا حد زیادی به خاطر جبران ناامنی های عمیق روحی و خلاهای روانی است.

به دنبال راهی باشید تا او را از ارزش هایش مطمئن کنید. به او کمک کنید توانایی هایش را به شکل مثبت در مسیری نشان دهد که توجه مثبت جلب کند.

اگر او ببیند که می تواند به جز جذابیت های جنسی، به خاطر چیز دیگری نیز مورد توجه قرار گیرد، رفتارهایش را کنار می گذارد.

میل جنسی زیاد مردان و 10 راه حل برای آن

به او اجازه ندهید که بهانه ای پیدا کند:

اگر همسرتان به تنوع طلبی عادت کرده باشد، نتیجه دادن تلاش های شما برای تغییر دادن او بعید به نظر می رسد. اجازه ندهید که او شما را به دام انکارها، دلایل و بهانه هایش بیاندازد تا رفتار هایش را توجیه کند. و مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که هیچ یک از اینها تقصیر شما نیست.افرادی که از هر نوع اعتیادی رنج می برند، ، معمولاً در مقصر دانستن دیگران بسیار ماهر هستند. شاید برخی از مردان به دلیل ضعف های شخصیتی همسر خود خیانت کنند

به دنبال کمک باشید:

اگر همسرتان بیش از حد در الگوهای رفتاری تنوع طلبی غرق شده است، می توانید از یک مشاور کمک بگیرید. مشاوران و روانشناسان معتقدند که تنوع طلبی در مردان و داشتن روابط عاطفی متعدد نوعی اعتیاد است که به درمان نیاز دارد.

درمان تنوع طلبی مردان

 

درمانگران از طیف وسیعی از رویکردها مانند مشاوره فردی، مشاوره زوج درمانی، مشاوره خانواده، مشاوره سوء مصرف مواد/اعتیاد، مدیتیشن/یوگا زوجین، مشاوره معنوی و غیره استفاده می‌کنند. متخصصان بهداشت معمولاً به جای اینکه خیانت را صرفاً به عنوان یک مشکل «فردی» ببینند، مسائل را از منظر کلی یا «سیستمی» بررسی می‌کنند. این بدان معناست که این درمانگران معتقدند که هر دو طرف، همراه با خانواده، دوستان، محیط و تجربیات گذشته، در این اتفاق نقش دارند.

در نتیجه، این درمانگران از زوایای مختلف به مسائل نگاه می‌کنند – به جای اصلاح بخش‌هایی از رابطه، آن را به‌عنوان یک کل درمان می‌کنند. درمانگر زمانی از مشاوره فردی استفاده میک ند که به نظر می‌رسد مسائل شخصیتی باعث بروز رفتار شده اند. هدف این رویکرد پرداختن و حل و فصل مسائل مربوط به دوران کودکی و گذشته است، مانند تجاوز جنسی، طرحواره طرد شدگی، خانواده‌های ناکارآمد، کودک آزاری، بی توجهی به کودک، فقر، طلاق‌های دردناک، اعتماد به نفس پایین، شخصیت ناسالم و غیره.

در طول این جلسات، درمانگر به گذشته فرد می‌پردازد و او را تشویق می‌کند تا خاطرات شاد و ناخوشایند را به یاد بیاورد. در مرحله بعد، درمانگر به احساس هر یک از طرفین در مورد رابطه فعلی می‌پردازد، یعنی چه چیزی را دوست دارند تغییر دهند، چه چیزی در مورد رابطه نگران کننده است، و چه چیزی ممکن است باعث خیانت شده باشد. برخی از درمانگران جلسات فردی و زوجی را به طور متناوب برگزار می‌کنند و برخی دیگر جلسات انفرادی را تا حدی پیش می‌برند که مشکلات فرد حل شود و سپس همسر را به فرآیند درمانی دعوت می‌کند و مشاوره زوجین و خانواده درمانی را آغاز می‌کند.

آیا باید او را ترک کنید؟

تصمیم در مورد جدایی از یک همسر هوسباز بر عهده شماست. اگر سالها سوءاستفاده عاطفی را متحمل شده اید و احساس می کنید به صورت مجرد یا در کنار یک همسر متعهدتر خوشحال تر خواهید بود، شاید بهترین گزینه طلاق باشد.ضروری است که هر دو نفر برای زوج درمانی مراجعه کنند. مرد باید رفتارش اشتباهش را قبول کند و حاضر به طلب بخشش باشد. تروماهای عاطفی زن نیز نیاز به بررسی و درمان دارد. سیستم عاطفی خانواده و روابط خانواده نیاز به ترمیم دارد.

اما اگر می خواهید به ازدواجتان یک شانس دوباره دهید، بهترین کار دریافت مشاوره زوج درمانی و مشاوره فردی آنلاین برای همسرتان است.ممکن است اصلاح تنوع طلبی در مردان غیرممکن به نظر برسد. اما با آگاهی، زمان و تعهد کاملا قابل حل است.

تنوع طلبی در مردان

درمان زنان دارای همسر تنوع طلب

زنانی که یک رابطه چند همسری را ترک کرده اند، دچار چالش‌های عاطفی مختلفی مانند افسردگی، اضطراب و PTSD می‌شوند. خوشبختانه، روان درمانی می‌تواند به چنین افرادی کمک کند تا احساسات خود را پردازش کنند، مکانیسم‌های مقابله ای جدید بسازند و مرزهای سالمی برای جلوگیری از آسیب بیشتر ایجاد کنند.

ایجاد فرصت برای مقابله با هر گونه احساس گناه یا شرم یکی از مزایای کلیدی درمان برای چنین زنانی است که ممکن است دچار این عواطف باشند. بسیاری از این زنان، از اینکه نتوانسته اند این رابطه را به نتیجه برسانند یا انتظارات جامعه را برآورده کنند، احساس شرمندگی می‌کنند. درمان می‌تواند به افراد کمک کند تا این احساسات را پردازش کنند و تصویر مثبت تری از خود ایجاد کنند

یکی دیگر از جنبه‌های مهم درمان برای این دسته افراد، فرصت برقراری ارتباط با دیگرانی است که تجربیات مشابهی داشته اند. جلسات گروه درمانی می‌تواند به ویژه در این زمینه مفید باشد، زیرا محیطی امن و حمایتی را برای افراد فراهم می‌کند تا داستان‌های خود را به اشتراک بگذارند و اعتبار و حمایت افراد همدل را دریافت کنند.

چرا تنوع طلبی در مردان پسندیده نیست؟

احتمالا شما هم این کلیشه را شنیده اید که مردان به طور فطری نمی توانند با یک زن زندگی کنند و تک همسری در ذات آنها نیست.با توجه به مشکلاتی که برای روحیه، سلامت روان، زندگی شخصی و اجتماعی فرد در جامعه امروز به وجود می آورد، می توان گفت که دیگر مصداق ندارد.میل جنسی درست همانند میل به مواد غذایی است. هر دو آنها دارای کارکرد و مکانیسم مشابهی در مغز هستند.

به این مثال دقت کنید:

تصور کنید شما به مواد غذایی مختلفی میل دارید. اما به دلیل وجود بیماری و عوارض جسمی باید از برخی از آنها پرهیز کنید. برای مثال، به دلیل مشکل دیابت یا چاقی، با وجود میل و هوس شدید از مصرف شیرینی خودداری می کنید.

تنوع طلبی نیز به همین ترتیب است. تا زمانی که به آن پر و بال ندهید و افسار آن را در دست داشته باشید، نمی تواند بر شما غلبه کند.

تحقیقات نشان داده اند که مشاوره فردی و زوج درمانی می‌تواند به حل مشکل تنوع طلبی مردان کمک کند. در صورتی که احساس می‌کنید نمی توانید از رابطه با یک نفر لذت ببرید، مشاوران ما می‌توانند به شما در این رابطه کمک کنند.

2.8/5 - (21 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
تازه‌ترین
قدیمی‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مژگان

من کاملا حرف شما رو تایید میکنم من 34 سالمه و19 ساله ک ازدواج کردم اما دقیقا همه عادت هایی ک در متن بالا اشاره شده رو داره و هر کاری میکنم نمیتونه از این کارهاش دست برداره و مشکل بزرگی در رندگیم شده اما من سه تا دختر دارم و بخاطر دخترام این وضع رو دارم تحمل میکنم