1 اردیبهشت 1403
ازدواج برای فرار از خانواده

ازدواج برای فرار از خانواده چه مشکلاتی به وجود می آورد و جایگزین آن چیست؟


خانه » مشاوره ازدواج » ازدواج برای فرار از خانواده چه مشکلاتی به وجود می آورد و جایگزین آن چیست؟

سختگیری های خانواده و محدودیت هایی که برای بچه ها ایجاد می کنند می تواند انگیزه ازدواج برای فرار از خانواده باشد. تلاش برای دور شدن از این شرایط سخت گاهی به ازدواجی می انجامد که دو طرف شناخت مناسبی از یکدیگر ندارند. این می تواند مشکلاتی جدی برای زوج به وجود آورد. اگر شما جز افرادی هستید که به فکر فرار از خانواده با ازدواج هستید، با ما همراه شوید. شاید نظرتان عوض شد و از ضرری بزرگ تر در آینده جلوگیری کردید.

چرا برخی از افراد به فکر ازدواج برای فرار از خانواده می افتند؟

نوجوانان در سن بلوغ و به ویژه پس از آن به استقلال و آزادی بیشتری نیاز دارند. اما برخی از خانواده ها این نیاز را در حد معقول برطرف نمی کنند و برعکس فرزند خود را در فشار قرار می دهند.

ایجاد محدودیت های شدید رفتاری، پوشش، رفت و آمد، آزادی، انتخاب امور مختلف مانند انتخاب رشته تحصیلی و شغل، برای فرزندان و نیز داشتن مشکلات خانوادگی مانند اعتیاد یا فقر شدید موجب می شود که او هر چه بیشتر به فکر راهی برای فرار از محیط خانواده بیافتد. این راه می تواند ازدواج باشد.

چرا ازدواج بدون شناخت گزینه معقولی برای فرار از خانواده نیست؟

شرایط سخت خانواده موجب می شود که دختر یا پسر به این فکر بیافتند که با اولین گزینه ازدواج کنند و خود را هر چه زودتر از این شرایط دور کنند.

عدم آشنایی با همسر احتمال اختلاف و عدم تفاهم را در زندگی مشترک افزایش می دهد. برای داشتن یک ازدواج موفق باید دوره تحقیق در مورد خواستگار، دوره نامزدی و آشنایی و نیز مشاوره ازدواج را طی کنید. اما ازدواج شتاب زده چنین فرصتی را از شما می گیرد و شما را وارد رابطه ای می کند که اصلا هیچ شناختی از همسرتان ندارید.

عدم آشنایی با خلق و خو و عادت های همسر موجب افزایش اختلافات می شود و در این میان شاید همه چیز حتی بدتر از خانه پدری شود.

 

| مطالعه مطلب “تحقیق درباره خواستگار و راه های رسیدن به شناخت بهتر” به شما پیشنهاد می شود |

 

 خانواده ها چطور می توانند مانع فرار فرزند از خانه شوند؟

همان طور که در دلایل ازدواج برای فرار از خانواده مشاهده کردید، رایج ترین دلیل فرار از خانه عدم احترام به حریم شخصی و آزادی های فرزندان است.

خانواده ای که هیچ حریمی برای فرزندشان قائل نیستند، احترامی برای او و خواسته هایش قائل نیستند و با او برخورد مهربان ندارند، باید منتظر فاصله گرفتن فرزند از خودشان باشند. سخت گیری های زیاد و سوال و جواب های بی مورد فرزندتان را از محیط خانواده فراری می دهد.

در عین حال، اما، آزادی های فرزندتان نباید بی حد و حصر باشد. به همان میزان که محدودیت های شدید موجب می شود که فرزندتان با جنس مخالف خود هیچ ارتباطی نداشته باشد و شناختی از او نداشته باشد، آزادی های بی حد و حصر می تواند موجب شکل گیری روابط نامناسب با جنس مخالف شود.

اگر خانواده با فرزند خود به گونه ای رفتار کند که رابطه ای بر مبنای احترام و محبت بین اعضای خانواده شکل بگیرد، فرزندان کمتر به فکر فرار از خانه می افتند.

تغییر دادن همسر بعد از ازدواج

مشکلات فرزندان باید شنیده شود، درک شود و به صورت منطقی حل شود.

محیط سرد، رابطه بد بین والدین، مشکلاتی نظیر اعتیاد و فقر از دیگر علل ازدواج برای فرار از خانواده هستند. اگر با همسرتان مشکل دارید، از زوج درمانی و مشاوره برای حل مشکلات خودتان استفاده کنید تا محیط سالم تر و آرام تری را برای فرزندتان فراهم کنید.

به فکر فرار از خانه هستم، چه کار کنم؟

راهکارهای زیادی به جای فرار کردن وجود دارد. در ابتدا سعی کنید مشکل را در خانه و خانواده حل کنید. با کمک راهکارهای یک مشاور خانواده مشکلاتتان را با خانواده حل کنید. خواسته ها و نیازهایتان را تعدیل کنید و تا سطح توانایی خانواده پایین بیاورید. احساستان را با والدینتان در میان بگذارید و تلاش کنید به حق خودتان دست پیدا کنید.

ازدواج برای فرار خانواده

از یک مشاور کمک بگیرید تا با خانواده صحبت کند و نیازهای شما را با آنها در میان بگذارد.

اما همه خانواده ها آنقدر منطقی نیستند که توصیه های یک مشاور بر آنها تاثیری داشته باشد یا صحبت های شما بتواند رای آنها را عوض کند. در این صورت، توصیه می کنیم برای استقلال تلاش کنید. اگر خانواده با کار کردن شما مخالفتی ندارد، با تحصیل و کسب درآمد تلاش کنید که به سمت استقلال و جدایی قدم بردارید. ازدواج راه فرار نیست. برای خلاصی از این شرایط، داشتن استقلال و حتی تنهایی بهتر از ازدواجی نافرجام و تلخ است. چه بسا که شکست در ازدواج و بازگشت به خانه پدری، شرایط را از این چیزی که امروز هست بدتر کند.

در نهایت توصیه می کنیم، صبوری پیشه کنید. از بحث کردن و پیش آوردن مسائلی که می دانید موجب بروز اختلاف بین شما و والدینتان می شود، پرهیز کنید. خواستگارانتان را به صورت منطقی ارزیابی کنید و برای یافتن همسری که خوشبختی شما را تا آخر عمر تضمین کند صبوری کنید.

سخنی از سیمیاروم

همیشه شانس با شما یار نیست که در خانواده ای رشد کنید که دارای روابط سالم، پر محبت و گرم باشند. گاهی والدین فاقد مهارت های فرزندپروری هستند و نمی توانند ارتباط خوبی با فرزندشان برقرار کنند.

اگر شرایط خانواده تان به گونه ای است که نمی توانید آن را تحمل کنید و کنار آمدن با اعضای خانواده بسیار برایتان مشکل است، به جای فرار بهتر است به دنبال راهی برای حل مشکلات تان با خانواده باشید. از یک بزرگ تر یا مشاور برای حل مشکلات خانواده کمک بگیرید.

ازدواج از سر عدم شناخت نمی تواند راه حلی برای مشکلاتتان باشد. ازدواج زمانی می تواند شما را به آرامش برساند که با شناخت و توافق حاصل شود.

برای ازدواج موفق از مشاوره پیش از ازدواج کمک بگیرید. مشاوره می تواند به شما کمک کند که انتخاب مطمئن تری داشته باشید.

به یاد داشته باشید که شاید با صبوری برای داشتن یک ازدواج خوب تنها مجبور شوید چند سال دیگر خانواده تان را تحمل کنید، اما یک ازدواج اشتباه باعث می شود تا آخر عمر زجر بکشید و آینده تان تحت تاثیر قرار گیرد.

 

در زمینه زوج درمانی  می‌توانید با دکتر فرشته موتابی،دکتر شهریار شهیدی، دکتر ملیحه ایلخانی، دکتر سعید ایمانی، دکتر سمیه بابایی و دکتر مونا چراغی از مشاوران تأیید شده سیمیاروم هستند، مشاوره داشته باشید.

 

3.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها