9 فروردین 1403
بی احترامی به والدین

بی احترامی به والدین: چطور می توان فرزندان را به احترام به والدین تشویق کرد؟


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » بی احترامی به والدین: چطور می توان فرزندان را به احترام به والدین تشویق کرد؟

شنیدن فحاشی و بی احترامی به والدین از سوی فرزندان ناراحت کننده و ترسناک است. در این شرایط، والد خشمگین می شود و نمی داند چطور باید اوضاع را کنترل کند.

برخی از والدین خود شروع به فحاشی می کنند و آتش اختلاف را بیشتر از قبل شعله ور می کنند. اما شما باید به نحوی رفتار کنید که مانع تکرار آن از سوی فرزندتان شوید.

 

| مطالعه مطلب “مشاوره فرزندپروری و تربیت فرزند و هر آنچه باید در مورد آن بدانید” به شما پیشنهاد می شود |

 

چرا فرزندان به والدین بی احترامی می کنند؟

روش های تربیتی غلط می توانند موجب رفتارهای بی ادبانه از سوی فرزندان شود. از جمله:

  • بی توجهی والدین به بی ادبی فرزندشان در موقعیت های گوناگون و در برخورد با دیگر افراد
  • عادی شدن بی احترامی به والدین و عدم برخورد با این رفتار
  • ناآگاهی از شیوه های مقابله با فحاشی به والدین و بی احترامی با آنان و استفاده از شیوه های نادرست
  • تنبیه بدنی
  • زندگی در محیط های ناسالم و داشتن الگوی نامناسب
  • عدم کنترل روابط دوستی و محتوای تلویزیون یا فضای مجازی
  • ابتلا به اختلالات روانی مانند بیش فعالی، اختلال سلوک یا اختلال نافرمانی مقابله ای

بی احترامی به والدین

شیوه برخورد با بی احترامی به والدین و آرام کردن اوضاع:

فرض کنید به فرزندتان گفته اید که نمی تواند امشب به خانه دوستش برود یا عصبانی است چون به او گفته اید که اتاقش را مرتب کند. به هر حال رفتار او غیرقابل قبول است. برای تغییر رفتار او و مقابله با بی احترامی به والدین از استراتژی های زیر کمک بگیرید:

آرام باشید

سخت است که تا این حد مورد بی احترامی قرار بگیرید. اما بالا بردن صدایتان یا بی احترامی متقابل شرایط را بدتر می کند. پس نفس عمیقی بکشید و تا وقتی به خودتان مسلط نشده اید، حرفی نزنید.

دور شوید و نفس بکشید

اگر نمی دانید در مقابل بی احترامی به والدین از سوی فرزندتان باید چه کاری انجام دهید، به خودتان مسلط شوید. به او بگویید «من چند دقیقه بیرون می روم و فکر می کنم. وقتی برگشتم مجازات رفتارت را به تو می گویم.»

بر سر قوانین خود بمانید

اگر در جواب یک درخواست به فرزندتان پاسخ منفی داده اید، واجب است که در برخورد با بدرفتاری فرزند همچنان بر سر عقیده خود بمانید. در غیر این صورت:

  1. به خاطر داشتن رفتار بد و بی احترامی به والدین به او احساس گناه می دهید.
  2. او یاد می گیرد که با فحاشی و بی احترامی می تواند به خواسته اش برسد. پس دفعه بعد رفتار خشن تری از خود نشان خواهد داد.

مجازاتش کنید

به خاطر داشتن رفتار بد، فرزندتان باید تنبیه شود. اما این تنبیه نباید به صورت بی احترامی یا فحاشی باشد. یک امتیاز را از او بگیرید، مانند ملاقات با دوستش، تماشای تلویزیون یا تلفن همراه برای چند روز. همچنین، می تواند وظایف بیشتری را در خانه انجام دهد از جمله شستن ظرف ها یا تمیز کردن حیاط.

مادر کافی باشیم یا مادر کامل؛ کدام یک برای بچه بهتر است؟

 

| مطالعه مطلب “تنبیه کودک بهتر است یا پاداش؟” به شما پیشنهاد می شود | 

رفتار درست را تشویق کنید:

در برخورد با بی احترامی به والدین باید فرزندتان را به داشتن رفتار صحیح و احترام به والدین تشویق کنید. برای مثال به او بگویید «به شرطی می توانی هفته دیگر با دوستانت بیرون بروی، که رفتارت با من محترمانه باشد.» از دادن زمان های مبهم مانند «وقتی می توانی به امتیازهای قبلی دست پیدا کنید که من به تو اعتماد کنم.» خودداری کنید، زیرا به جر و بحث بیشتر و سردرگمی منتج می شود.

 استراتژی های تثبیت احترام به والدین در طولانی مدت:

اگر فرزندتان به شما فحش می دهد، نشانه آن است که باید روی حوزه احترام و ادب بیشتر کار کنید. باید بلافاصله اقدام کنید تا فرزندتان یاد بگیرد که رفتارش در قبال شما نادرست و غیر قابل تحمل است. همچنین، از استراتژی های مناسب برای کاهش احتمال بی احترامی به والدین استفاده کنید.

شما و همسرتان باید در یک تیم باشید

الگوهای تربیتی هر دو والد باید یکسان باشد. اگر در موضوعی اختلاف دارید، این کار را جلوی فرزندتان انجام ندهید. هرگز جلوی فرزندتان طوری صحبت نکنید که مخالفت شما با همسرتان آشکار شود. حرف هایی نظیر «می دانی که مادرت گاهی الکی به همه چیز گیر می دهد.» یا «پدرت یک آدم بی خیال و بی فکر است.» حریم احترام را بین شما و فرزندتان از بین می برد.

الگوی خوبی باشید

شما باید بتوانید خشمتان را به شکل درست مدیریت کنید. با فرزندتان با احترام رفتار کنید. اگر با همسرتان اختلاف دارید، جلوی فرزندتان به همسرتان بی احترامی نکنید. او این حرف ها و رفتارها را برداشت می کند و به الگویی برای بی احترامی به والدین تبدیل می شود.

به فرزندتان مهارت های کنترل خشم را آموزش دهید

فرزندتان باید یاد بگیرد که احساسات خود را بشناسد و در زمان خشم بتواند آن را کنترل کند. به او یاد بدهید که در زمان خشم، برای قدم زدن بیرون برود، نفس عمیق بکشد یا خشمش را با نوشتن تخلیه کند.

بی احترامی به والدین

آیا تداوم و شدت بی احترامی فرزند به والدین می تواند نشانه اختلال روانی باشد؟

در دوره های خاصی از عمر می توان بروز رفتارهای ناشی از سرکشی و خشم را در فرزندان انتظار داشت، از جمله دوره بلوغ. با این حال، این طور نیست که تمام نوجوانان دچار این حالت شوند. از سوی دیگر، سرکشی و خشم در دوره بلوغ هرگز به حدی نیست که برای والدین غیراقبل کنترل باشد و نتوان آن را مدیریت کرد.

در شرایطی که والدین از کنترل شرایط ناتوان هستند و به نظر می رسد هیچ راهکاری نمی تواند مانع رفتارهای مخرب و ناسازگاری فرزند شود، بهتر است با یک روانشناس یا مشاور کودک مشورت شود. ناسازگاری مزمن و شدید به همراه بروز اختلال در دیگر کارکردهای اجتماعی، عاطفی و روانی کودک می تواند نشانه ای از ابتلا به اختلال بیش فعالی، اختلال نافرمانی مقابله ای یا اختلال سلوک باشد که همه آنها به راهنمایی و طرح درمان مناسب و تخصصی نیاز دارند.

ارتباط شما با فرزندتان چگونه است؟ آیا تا به حال شاهد بی احترامی او به خودتان بوده اید؟ در برخورد با رفتارهای بد او نسبت به خودتان چه راهکاری را در پیش گرفته اید و چقدر این راهکار موثر بوده است؟

نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

منبع

 

 

2.3/5 - (3 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها