21 اردیبهشت 1403

تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان

سلامت روان به بحرانی بین کودکان و نوجوانان تبدیل شده است. افسردگی و اضطراب که پیش از این مشکلی برای بزرگسالان تلقی می شود، حالا در حداقل 10 درصد از کودکان و نوجوانان دیده می شود و بیشتر بیماری های روانی قبل از 15 سالگی شروع می شوند. به عنوان والدین شما به دنبال آن هستید که از سلامت فرزند خود محافظت کنید. پاسخ این نگرانی درست در کتابخانه شماست. تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان ثابت شده است.


مشاوره با روانشناس نوجوانان حرفه‌ای در سیمیاروم


کودکان و نوجوانان با فشارهای زیادی در مدرسه، خانه و اجتماع رو به رو هستند. محققان ثابت کرده اند که خواندن و نوشتن می تواند تاثیر مثبت زیادی بر سلامت آنها داشته باشد.

مطمئنا کودکان از خواندن و نوشتن لذت می برند و انجام این کار بیرون از مدرسه تا سه برابر می تواند از سلامت روان آنها محافظت کند.

چرا خواندن و نوشتن می تواند سلامت روان کودکان و نوجوانان را بهبود ببخشد؟

به عنوان بزرگسال از لذت گم کردن خود در کتاب های خوب و فرار از دنیای واقعی برای مدتی کوتاه خبر دارید. کودکان و نوجوانان نیز می توانند از این حس فرار منفعت ببرند.

 

کتاب خوانی پسرم را آرام می کند و انگار از دنیای واقعی رها می شود. متوجه شده ام که وقتی زمان زیادی را صرف وسایل الکترونیک می کند، بیش فعال تر و حساس تر می شود، در حالی که مطالعه او را آرام تر و شادتر می کند.

مادر یک پسر 12 ساله

 

کودکانی که مطالعه می کنند از رشد عاطفی و زبانی بهتری برخوردار هستند و این به آنها کمک می کند که احساسات خود را بهتر و دقیق تر بیان کنند، در حالی که نوشتن داستان، شعر و خاطرات روزمره به آنها مجرایی برای ابراز احساسات می دهد.

در واقع، مطالعات تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان را ثابت کرده اند. نتایح تحقیقات نشان می دهد که ابراز احساسات از طریق مطالعه باعث افزایش اعتماد به نفس، خودآگاهی، بهبود علاقه به یادگیری و درک نقطه نظرات دیگران می شود.

تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان

ابراز احساسات از طریق کتاب ها:

هر نوع مطالعه ای برای روح و روان خوب است و به کودک زمانی برای فراغت از دنیای شلوغ و محصور با تکنولوژی می دهد. کتاب های تخیلی، طنز، شعر و مصور همه جایی در سلامت روان کودک دارند.

اگر فرزندتان با هر نوع مشکل خاصی دست و پنجه نرم می کند، خواندن کتابی با همان موضوع می تواند به او در یافتن راهی به بیرون از مشکل کمک کند و به او نشان می دهد که در این مشکل تنها نیست. کتاب خوانی، به خصوص کتاب های مصور، روش موثری برای آموزش نکات تربیتی به کودکان خردسال است.

اما برای بهره مندی از تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان نیازی نیست کتاب حتما دارای نکات آموزشی و تربیتی باشد. یک کتاب طنز نیز می تواند کودک را به خنده بیاندازد و به او حس شادی بدهد.

با هم بخوانیم یا تنهایی؟

اغلب والدین تنها تا زمانی به کتاب خوانی برای فرزند خود ادامه می دهند که او نمی تواند به طور مستقل این کار را انجام دهد. اما ادامه کتاب خوانی می تواند تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان را افزایش دهد. مطالعه در کنار یکدیگر باعث بهبود حس نزدیکی بین والد و کودک، ارتباط، تعامل، بهبود حس همدردی و همدلی و بهبود مهارت گوش دادن فعال می شود. همه اینها سلامت روان فرزند شما را تضمین می کند.

گام به گام تربیت کودک 3 ساله

خواندن کتابی با موضوعی که فرزند شما با آن دست و پنجه نرم می کند، دری به روی حرف زدن درباره موضوع و بیان احساسات باز می کند. نتایج تحقیقات نشان می دهد کتاب خوانی با یک نفر در خانه به احساس راحتی و شادی بیشتر در کودک یا نوجوان می انجامد.

قصه گویی قبل از خواب سنت خوبی برای ارتباط با فرزندتان قبل از یادگیری خواندن و نوشتن است. قصه گویی قبل از خواب کودک را از اتفاقات روز جدا می کند و او را آماده خوابی خوب در طول شب می کند.

 

کودکان امروز تحت فشار زیادی قرار دارند، به نحوی که مقداری مطالعه قبل از خواب ایده خوبی است. کتاب خوانی نه تنها ایده خوبی برای آرامش فرزندم است، بلکه باعث رفع تنش از خودم نیز می شود

 یک مادر

 

یکی از شیوه ها و راهکارهایی که برای کاهش استرس کودکان و نوجوانانی که همواره از استرس رنج می برند پیشنهاد می شود مطالعه کردن و خواندن کتاب است. طبق بررسی ها و تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته است، خواندن کتاب به اندازه مراجعه به روانشناس و مشاور می تواند در غلبه بر استرس موثر باشد.

تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان:

با توجه به تحقیقات انجام شده، انسان ها پس از مطالعه کردن باهوش تر می شوند، زیرا مغز انسان  پس از خواندن کتاب دچار تغییراتی می شود که در نهایت باعث بهبود عملکرد مغز می شود.

علاوه بر این که مطالعه کردن باعث بیشتر شدن دانش و آگاهی کودکان و نوجوانان می شود. در زمان مطالعه، فرد ممکن است با کلماتی مواجه شود که تاکنون در زندگی و به طور معمول از آن استفاده نکرده است و با توجه به محتوای متن متوجه معنی آن می شود و به تدریج خواهید دید که به مرور زمان دایره لغات فرزندتان نسبت به قبل بالاتر رفته است.

کتاب خواندن حافظه و تفکر را تقویت می کند، زیرا فرد را با مطالب و مفهوم جدیدی آشنا می کند که در حافظه کوتاه مدت ذخیره می شوند همین باعث می شود تا احتمال زوال عقل در بزرگسالی کاهش پیدا کند.

مراجعه به کتاب فروشی و بررسی کتاب های موجود در قفسات ایده خوبی دیگری برای بهره مندی از تاثیر مطالعه بر سلامت روان کودکان و نوجوانان است. نتایج تحقیقات نشان می دهد که اعضای کتابخانه رضایت بیشتری از زندگی خود دارند و راه حل مشکلات خود را به سادگی در دنیای کتاب ها پیدا می کنند.

برای جلب علاقه فرزندتان به کتاب خوانی توجه داشته باشید که زمانی که برای کودکتان کتاب می خوانید از فضای کتاب و قصه بیرون نروید و بین کتاب خواندن با فرد دیگری صحبت نکنید و یا مشغول خوردن چیزی نشوید. این کارها باعث می شود تا کودک احساس به خواندن کتاب بی علاقه هستید و صرفا از روی اجبار برایش کتاب می خوانید. همین کار بر روی کودک تاثیر گذاشته و باعث کم شدن علاقه او به مطالعه و کتاب خواندن می شود.

سیمیاروم پیشنهاد می‌کند در صورت بروز هر مشکلی به مشاوره کودک و نوجوان مراجعه کنید تا بتوانید بهترین ارتباط را با فرزند خود داشته باشید.

| مطالعه مقاله جامع “مشاوره فرزندپروری و تربیت بچه و هر آنچه باید در مورد آن بدانید” حتما بهتون پیشنهاد میشه |

 

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها