31 فروردین 1403
افسردگی یائسگی

با افسردگی در دوران یائسگی بیشتر آشنا شوید


خانه » مشاوره » با افسردگی در دوران یائسگی بیشتر آشنا شوید

نزدیک شدن به میانسالی می تواند باعث افزایش استرس، اضطراب و ترس شود. بخشی از آن می تواند به دلیل تغییرات فیزیکی مانند کاهش سطح استروژن و پروژسترون باشد. گر گرفتگی، عرق کردن و دیگر نشانه های یائسگی باعث این نوع اختلالات می شوند. بسیاری از زنان در این دوره تغییرات عاطفی مانند نگرانی در مورد پیر شدن، از دست دادن اعضای خانواده و بزرگ شدن بچه را تجربه می کنند. در برخی از زنان، یائسگی زمان تنهایی و ناامیدی است. تمامی این تغییرات باعث شده است که احتمال بروز افسردگی در دوران یائسگی بیشتر شود.

خانواده و دوستان شاید متوجه اتفاقاتی که برای شما رخ می دهد، نباشند یا حمایت مورد نیاز را از شما نکنند. چنانچه در طی کردن این مسیر تنها باشید، احتمال ابتلا به اضطراب یا افسردگی در دوران یائسگی زیاد است.

تشخیص علائم افسردگی در دوران یائسگی

هر کسی در دوره ای از عمر خود احساس غم می کند. با این حال، اگر شما دائما احساس غم، ناراحتی، ناامیدی و خلا دارید و همیشه چشم هایتان اشکبار است، شاید دچار افسردگی شده باشید. برخی از علائم افسردگی عبارتند از:

  • تحریک پذیری، ناامیدی و فوران خشم
  • اضطراب، بی قراری
  • احساس گناه و بی ارزشی
  • از دست رفتن علاقه به کارهایی که سابقا جذاب بوده اند
  • اشکال در تمرکز و تصمیم گیری
  • یادآوری خاطرات تلخ
  • فقدان انرژی
  • بیش از حد خوابیدن یا کم خوابیدن
  • تغییر در اشتها
  • دردهای روان تنی

درک ریسک افسردگی در دوران یائسگی

تغییر سطح هورمونی در طول یائسگی می تواند بر سلامت جسمی و روانی زنان تاثیر بگذارد. به علاوه، افت سریع استروژن تنها عامل دخیل در تغییر خلق و خو نیست. عوامل زیر نیز می توانند ریسک ابتلا به افسردگی در دوران یائسگی را افزایش دهند:

  • تشخیص ابتلا به افسردگی قبل از یائسگی
  • احساس منفی نسبت به یائسگی و افزایش سن
  • افزایش استرس، در روابط شخصی و کاری
  • نارضایتی از محل کار، محیط زندگی و وضعیت مالی
  • کاهش عزت نفس یا اضطراب
  • عدم دریافت حمایت از اطرافیان
  • فقدان فعالیت جسمی
  • سیگار کشیدن

درمان افسردگی دوران یائسگی

درمان افسردگی در دوران یائسگی از طریق تغییر سبک زندگی

افسردگی در دوران یائسگی تا حد زیادی مشابه دیگر دوره های زندگی انسان درمان می شود. پزشک تغییر در سبک زندگی، مصرف دارو، روان درمانی (مشاوره افسردگی) یا ترکیبی از این موارد را تجویز خواهد کرد.

پیش از ارتباط دادن افسردگی به یائسگی، ابتدا باید دیگر عوامل جسمی مانند مشکل تیروئیدی رد شود. پس از تایید تشخیص، پزشک تغییر در سبک زندگی را به عنوان راه حل اول برای تسکین افسردگی و اضطراب پیشنهاد خواهد داد.

خواب کافی:

بسیاری از زنان در دوره یائسگی دچار اشکال در خواب می شوند. تنظیم برنامه خواب و دریافت خواب کافی، تاریک نگه داشتن اتاق خواب و خوابیدن در جای ساکت و خنک می تواند به زنان کمک کند.

ورزش کردن:

ورزش به کاهش استرس کمک می کند، در عین حال انرژی و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد. سعی کنید هر روز حداقل 30 دقیقه ورزش کنید. برای مثال، پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا می توانند گزینه های خوبی برای شما باشند.

6 راهکار اساسی که افراد موفق برای مقابله با استرس از آن ها استفاده می کنند

لازم است که حداقل دو جلسه در طول هفته را به تمرین های تقویت عضله اختصاص دهید. وزنه برداری، ورزش با کش ورزشی و یوگا گزینه های خوبی هستند.

تمرینات آرامش بخش:

یوگا، تای چی، مدیتیشن، و ماساژ همه باعث کاهش استرس شما می شوند. این تمرینات به بهبود خواب شما در طول شب نیز کمک می کنند.

قطع مصرف دخانیات:

تحقیقات نشان می دهد ریسک ابتلا به افسردگی در دوران یائسگی در زنانی که دخانیات مصرف می کنند بیشتر از کسانی است که دخانیات مصرف نمی کنند. اگر در حال حاضر سیگار یا دیگر دخانیات مصرف می کنید، برای ترک آن اقدام کنید. برای این کار می توانید از راهنمایی پزشک خود کمک بگیرید.

به خود استراحت بدهید:

در این دوره به سلامت جسم و روان خود بیشتر توجه کنید. وظایف بزرگ و سخت را به کارهای کوچک تر تقسیم کنید. برای خود اولویت تعیین کنید و تنها کارهایی را انجام دهید که از عهده آنها برمی آیید.

تصمیمات مهم را به تعویق بیاندازید:

افسردگی می تواند جنبه های مهمی از زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. هرگز در این دوره تصمیمات مهمی نگیرید. خلق و خوی خموده شما باعث می شود که نتوانید زندگی، کار و دیگر مسائل مهم اطراف خود را به خوبی ارزیابی کنید. اگر تصمیم به تغییر بزرگی در زندگی خود دارید، تغییر شغل، طلاق یا ازدواج، بهتر است تا درمان کامل افسردگی خود صبر کنید یا در این مورد با فرد بی طرفی مشورت کنید تا دید منصفانه تری از شرایط خود داشته باشید.

صبور باشید:

انتظار نداشته باشید که تغییر در سبک زندگی به سرعت افسردگی در دوران یائسگی را بهبود ببخشد. تغییر در خلق و خوی شما به تدریج صورت می گیرد و برای داشتن حال بهتر باید کمی صبر کنید.

مشکلات روحی دوران یائسگی

درمان افسردگی در دوران یائسگی از طریق دارو و روان درمانی

در صورتی که تغییر در سبک زندگی باعث احساس آرامش در شما نشد، سایر گزینه های درمانی بررسی می شوند. برای مثال، تجویز هورمونی، داروهای ضد افسردگی و گفتگو درمانی توصیه می شود.

درمان استروژن دوز پایین:

این روش درمانی در شکل قرص یا برچسب تجویز می شود. تحقیقات نشان می دهد که دارو درمانی با استفاده از تجویز استروژن می تواند باعث تسکین عوارض جسمی و روحی یائسگی شود. با این حال، مصرف استروژن ریسک ابتلا به سرطان سینه و تشکیل لخته خونی را افزایش می دهد.

داروهای ضد افسردگی:

اگر تجویز هورمونی مشکل شما را حل نکرد، داروهای ضد افسردگی برای شما تجویز می شود. این داروها همراه با تغییر سبک زندگی می توانند به صورت کوتاه مدت مصرف شوند، اما برخی از زنان به مصرف طولانی مدت آن نیاز دارند.

گفتگو درمانی:

احساس انزوا و تنهایی مانع آن می شود که زنان از مشکلات و احساسات خود با دوستان و اعضای خانواده صحبت کنند. در این شرایط، بهتر است با یکی از مشاوران با تجربه ما در مورد مشکلات خود صحبت کنید.

نکته پایانی

افسردگی در دوران یائسگی عارضه قابل درمانی است. لازم است به یاد داشته باشید که روش های درمانی متعددی برای تسکین علائم شما وجود دارد و با استفاده از استراتژی های سازگاری با تغییر می توانید شرایط خود را بهتر تحمل کنید. با مشاور یا روانشناس خود در مورد بهترین روش درمان افسردگی مشورت کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها