26 فروردین 1403
علائم افسردگی

علائم و نشانه های افسردگی


خانه » اختلال شخصیت » علائم و نشانه های افسردگی

علائم و نشانه های افسردگی که یکی از اختلالات خلقی است که باعث بروز احساس مداوم اندوه و از دست دادن علاقه به اموری می‌شود که فرد پیش از این به آنها علاقه داشته است. افسردگی انواع مختلفی دارد که شناخته‌شده‌ترین نوع آن افسردگی بالینی یا عمده است.

افسردگی در تمام انواع آن بر احساس، تفکر و رفتار فرد تأثیر می‌گذارد و می‌تواند باعث بروز مشکلات جسمی و روانی شود. علائم و نشانه های افسردگی شامل اختلال در عملکرد روزانه تا گاهی احساس بی‌ارزشی و افکار خودکشی می‌شود.
در ادامه این مشکل و علائم آن را به‌طور دقیق‌تر بررسی می‌کنیم.

علائم افسردگی در زنان

علائم و نشانه های عمومی افسردگی

هر چند افسردگی ممکن است تنها یک‌بار در زندگی هر فرد رخ دهد، اما عموماً مردم آن را بیش از یک‌بار تجربه می‌کنند. در طول اپیزودهای افسردگی، علائم و نشانه‌های افسردگی هر روز، تقریباً در تمام طول روز، حس می‌شوند و معمولاً شامل موارد زیر می‌شوند:

  • احساس غم، اشک ریختن، پوچی یا ناامیدی
  • طغیان خشم، تحریک‌پذیری یا ناامیدی، حتی در مورد مسائل کوچک
  • از دست دادن علاقه یا لذت نسبت به فعالیت‌های عادی مانند رابطه جنسی، سرگرمی یا ورزش
  • اختلالات خواب از جمله بی‌خوابی یا خواب زیاد
  • خستگی و کمبود انرژی، بنابراین حتی کارهای کوچک به تلاش بیشتری نیاز دارند
  • کاهش اشتها و کاهش وزن یا افزایش میل به مواد غذایی و افزایش وزن
  • اضطراب، آشفتگی یا بی‌قراری
  • کندی در تفکر، صحبت کردن یا حرکات بدن
  • احساس بی‌ارزشی یا گناه، چسبیدن به شکست‌های گذشته یا سرزنش خود
  • اشکال در تفکر، تمرکز، تصمیم‌گیری و به یاد آوردن چیزها
  • افکار مکرر در مورد مرگ، افکار خودکشی، اقدام به خودکشی
  • مشکلات جسمی غیرقابل توضیح مانند کمردرد یا سردرد

در بسیاری از بیماران، علائم و نشانه های افسردگی به‌قدری شدید هستند که باعث بروز مشکل جدی در زندگی روزمره فرد، مانند کار، مدرسه، فعالیت اجتماعی یا روابط با دیگران می‌شود. برخی از اشخاص نیز دچار احساس بدبختی و ناراحتی بدون دلیل واضح می‌شوند.

علائم افسردگی در کودکان

علائم افسردگی در کودکان و نوجوانان

علائم این اختلال در کودکان و نوجوانان مشابه بزرگسالان است، اما می‌تواند تفاوت‌های جزئی با آنها داشته باشد:

  • در کودکان خردسال، علائم و نشانه های افسردگی می‌تواند شامل اندوه، بداخلاقی، اضطراب جدایی، نگرانی، دردهای بدنی، امتناع از رفتن به مدرسه یا کمبود وزن شود.
  • در نوجوانان، این علائم شامل اندوه، پرخاشگری، احساس منفی و بی‌ارزشی، خشم، عملکرد ضعیف در مدرسه، احساس درک نشدن، حساسیت بیش از حد، رو آوردن به مصرف مواد مخدر، سیگار یا الکل، افراط در خوردن و خوابیدن، خودزنی، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های روتین، و امتناع از شرکت در فعالیت‌های جمعی می‌شود.

شما می‌توانید برای اطلاع از وضعیت افسردگی خود، در تست افسردگی سیمیاروم شرکت کنید


تشخیص اینکه رفتار ناراحت‌کننده در یک کودک فقط بخشی از رشد او است یا مشکلی است که باید با یک متخصص سلامت روان در میان گذاشته شود، کار دشواری است. اما چنانچه علائم و نشانه‌ها در فرد برای هفته‌ها و ماه‌ها ادامه داشته باشند یا کودک به مسئله‌ای دچار شده است که با زندگی روزمره وی، نه تنها در خانه بلکه در مدرسه و در ارتباط با دوستان، تداخل پیدا کرده والدین باید با یک متخصص حوزه بهداشت تماس بگیرند.

علائم افسردگی در میانسالان و افراد مسن

افسردگی یک اختلال عادی با افزایش سن است و هرگز نباید نادیده گرفته شود. متأسفانه، گاهی افسردگی در افراد مسن نادیده گرفته می‌شود یا خود آنها تمایلی به دریافت کمک ندارند.

تحقیقات متعددی گزارش کرده‌اند که افسردگی با بدتر شدن شرایط افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت، و سکته قلبی همراه است. افسردگی می‌تواند درمان این دسته بیماری‌ها را پیچیده‌تر سازد، از جمله اینکه مراقبت از خود و دریافت کمک ضروری را برای فرد مبتلا دشوار می‌سازد.


در بلاگ سیمیاروم درباره افسردگی سالمندان بیشتر بخوانید


در افراد مسن، علائم و نشانه های افسردگی ممکن است با نحیف شدن اشتباه گرفته شود یا با مشکلات مربوط به افزایش سن اشتباه گرفته شود. تشخیص نشانه ها و دریافت کمک از سوی متخصص اولین گام در درمان است و می‌تواند تفاوت زیادی در کیفیت زندگی بیمار داشته باشد.

  • اشکال در حافظه
  • تغییر شخصیت
  • دردهای جسمی
  • خستگی، از دست دادن اشتها، اشکال در خواب، بی‌علاقگی به رابطه جنسی (بدون دلیل مرتبط با مصرف دارو یا ابتلا به یک بیماری جسمی)
  • تمایل به ماندن در خانه، به جای رفتن به مهمانی یا انجام کارهای جدید
  • افکار خودکشی به خصوص در مردان

ویدئو

نکته:

توجه داشته باشید که هر کسی که افسرده شده باشد، لزوماً تمام علائم فوق را تجربه نمی‌کند. در برخی از افراد تنها چند علامت دیده می‌شود، در حالی که برخی دیگر دچار بیشتر این علائم می‌شوند. برای تشخیص ابتلا به افسردگی اساسی چند علامت مداوم همراه با خلق گرفته باید در فرد دیده شود. اما افرادی که دچار تنها برخی از علائم هستند، ممکن است به درمان افسردگی زیر نشانگان (subsyndromal) نیاز داشته باشند. شدت و تکرار علائم و طول مدت علائم در هر فرد و نوع خاص بیماری وی متفاوت است. علائم بسته به مرحله بیماری نیز متفاوت خواهد بود.

شخصیت اسکیزوتایپال چیست و چه تفاوتی با اسکیزوفرنی دارد؟

آیا افسردگی است یا اختلال دوقطبی؟

اختلال دوقطبی شامل تغییر و نوسان شدید در خلق‌وخو، افکار و رفتار می‌شود. این اختلال دارای فازهای شیدایی و افسردگی است که البته لزوماً پشت سر هم و به‌صورت تناوبی رخ نمی‌دهند. همین حالت در مورد مبتلایان به افسردگی نیز رخ می‌دهد. افسردگی به‌صورت اپیزود ممکن است یک فرد را تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، علائم یک فرد مبتلا به اختلال دوقطبی مشابه افسردگی است. این باعث می‌شود که تشخیص را دشوار کند.

 فرد مبتلا به اختلال دوقطبی دارای دوره‌های شیدایی است که در آن حس بسیار خوبی دارد، نیاز به خواب در او بسیار کم می‌شود، دچار هجوم افکار و رفتارهای تکانه‌ای می‌شود. وجود این علائم و برخی دیگر می‌تواند وجه افتراقی این دو اختلال از یکدیگر باشد.

علائم و نشانه های افسردگی و ریسک خودکشی

افسردگی یکی از ریسک فاکتورهای مهم برای اقدام به خودکشی است. ناامیدی و حس بیچارگی شدید موجب می‌شود که بیمار برای رهایی از آنها به خودکشی فکر کند. اگر فرد افسرده‌ای را در یکی از نزدیکان و عزیزان خود می‌شناسید، در مورد علائم و نشانه های خودکشی در او هوشیار باشید:

  • حرف زدن در مورد کشتن یا آسیب رساندن به خود
  • ابراز ناامیدی، بیچارگی و گیر کردن
  • مشغولیت بیش از حد به مرگ
  • رفتار بی‌پروا، مانند کسی که آرزوی مرگ دارد (رد کردن چراغ قرمز، عبور از خیابان بدون توجه به خودروها)
  • تماس با افراد یا سر زدن به آنها برای خداحافظی
  • سروسامان دادن به امور (تعیین تکلیف اموال، روشن کردن تکلیف بازماندگان، اتخاذ ترتیبی برای مراقبت از بازماندگان خردسال یا وابسته به فرد)
  • گفتن حرف‌هایی مانند (همه بدون من خوشحال‌تر خواهند بود)، (کاش من نبودم)
  • تغییر خلق ناگهانی از بسیار افسرده به شاد و آرام

نکته:

در موارد زیادی از خودکشی افراد، از سوی اطرافیان شنیده‌ایم که از خودکشی فرد اظهار ناباوری و تعجب کرده‌اند. اطرافیان معمولاً اعلام کرده‌اند که متوفی این اواخر حتی بیشتر از قبل خندان بود. این تغییر خلق باعث شده اطرافیان به این تصور بیافتند که فرد مشکلی ندارد و همه‌چیز خوب است. بنابراین، تغییر خلق ناگهانی از افسرده به بسیار شاد و خندان باید مورد توجه اطرافیان افراد افسرده قرار گیرد.

نشانه‌های افسردگی شدید

علائم و نشانه های افسردگی به تفکیک جنسیت (مردان و زنان)

افسردگی در زنان و مردان نیز می‌تواند متفاوت بروز کند.

علائم افسردگی در مردان

مردان کمتر از زنان احتمال دارد که احساس ناامیدی و بیچارگی خود را ابراز کنند. در عوض از خستگی، تحریک پذیری، مشکلات خواب و فقدان علاقه به کار و تفریح شکایت می کنند. وجود علائمی مانند خشم، خشونت، رفتارهای بی پروا و سوءمصرف مواد مخدر در آنها بیشتر از زنان است.


در بلاگ سیمیاروم درباره افسردگی مردان بیشتر بخوانید


مردان در پی ابتلا به این بیماری ممکن است به مصرف مواد مخدر و الکل رو آورند. برخی از مردان نیز خود را آنقدر درگیر کار می کنند تا کمتر با کسی در مورد بیماری حرف بزنند. هر چند اقدام به خودکشی در زنان بیشتر است، اما نرخ خودکشی موفقیت آمیز در مردان بیشتر است.

علائم افسردگی در زنان

زنان بیشتر دچار علائمی مانند احساس گناه، خواب بیش از حد، پرخوری و افزایش وزن می شوند. بروز افسردگی در زنان تحت تاثیر هورمون ها است مانند دوره قاعدگی، بارداری و یائسگی.

افسردگی پس از زایمان 1 نفر از هر 7 زن را درگیر خود می کند.


در بلاگ سیمیاروم درباره انواع افسردگی بیشتر بخوانید


سخنی از سیمیاروم

علائم و نشانه های افسردگی در هر فرد می‌تواند متفاوت بروز کند. شدت و طول دوره بیماری نیز در هر فرد متفاوت است. از این رو، روش‌های درمانی نیز می‌تواند متفاوت باشد. روش‌های درمانی می‌تواند طیفی از روش‎های غیر دارویی شامل ورزش، تغییر سبک زندگی و حمایت‌های خانوادگی باشد.

اگر روش‌های غیر دارویی اثربخش نباشد، لازم است که بیمار به روانشناس یا مشاور مراجعه کند. در برخی از بیماران روان‌درمانی و مشاوره افسردگی می‌تواند برای درمان افسردگی مؤثر باشد. اما برخی از بیماران به درمان‌های دارویی نیز نیاز دارند. درمان دارویی زمانی ضروری است که شدت علائم در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد کرده است و ریسک خودکشی یا آسیب زدن به دیگران وجود دارد. هر یک از روش‌های درمانی، به شرط انتخاب درست، می‌تواند موجب تخفیف علائم و در نهایت درمان افسردگی شود.

امیدواریم که به بسیاری از سؤالات و ابهامات شما در مورد افسردگی و نشانه های آن پاسخ داده باشیم. چنانچه سؤال یا ابهامی برای شما باقی مانده است، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع1

منبع2

5/5 - (1 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها