15 اردیبهشت 1403
مرخصی روانی

یک روز مرخصی روانی برای رسیدن به شادابی بیشتر


خانه » مشاوره » یک روز مرخصی روانی برای رسیدن به شادابی بیشتر

 مرخصی روانی به سلامت شما کمک می کند. همه ما از سطحی از استرس برخورداریم. اما اگر دچار افسردگی و اضطراب باشیم، مدیریت استرس سخت تر است

وقتی احساس می کنید استرستان به بالاترین سطح رسیده، وقت آن است که یک روز مرخصی روانی بگیرید. یک روز دوری از استرس کار و پیشگیری از فرسودگی بهترین کاری است که می توانید برای سلامت خودتان انجام دهید. شاید یک روز استراحت تمام مشکلات شما را حل نکند، اما همه ما گاهی به توقف و دوری از مشکلات نیاز داریم. اگر جز افرادی هستید که هیچ وقت به خودتان استراحت نمی دهید و از آخرین باری که به تعطیلات رفته اید مدت ها گذشته، با ما همراه باشید.

برای رزرو جلسه مشاوره درمان استرس با روانشناسان خبره سیمیاروم، کلیک کنید

متاسفانه امروزه بسیاری از ما دچار فشار زندگی روزمره هستیم. این فشار گاهی به حدی است که خود و خانواده را از یاد می بریم و هرگز استراحت نمی کنیم. کار کردن بیش از حد، یکی از عوامل فرسودگی شغلی است.

وقتی تصمیم به گرفتن مرخصی روانی و استراحت کردن می گیرید، سوال اصلی این است که کی و چطور؟

به طور ایده آل، اگر یک روز را از قبل برنامه ریزی کنید و برنامه های خود را به نحوی تنظیم کنید که استرس کار نداشته باشید، بهتر است. اما اگر یک روز صبح از خواب بیدار شدید و احساس کردید که توانایی مقابله با استرس های روز را ندارید، اشکالی ندارد یک روز مرخصی روانی بگیرید و استراحت کنید.

زمان گرفتن مرخصی روانی از استرس های روزمره به خودتان بستگی دارد. اگر کارتان به نحوی است که نمی توانید به راحتی مرخصی بگیرید، از مرخصی های سالانه استفاده کنید. آخر هفته هم فرصت خوبی است. برای استراحت کردن نیازی نیست منتظر یک روز خاص باشید. یک روز عادی هم می تواند منبع آرامش شما باشد.

زمان استراحتتان را بشناسید:

گرفتن مرخصی روانی از مشکلات روز به معنی قایم شدن از مشکلات نیست. تنها تلاش کرده اید که ذهن و روانتان را برای مقابله بهتر با مشکلات آماده کنید. یک روز استراحت می تواند به شما کمک کند که:

  • از استرس دور شوید.
  • دیدگاه ها و نظراتتان را تغییر دهید.
  • بهتر می توانید شرایط را ارزیابی کنید.
  • کنترل احساساتتان را در دست می گیرید.
  • آرامش پیدا می کنید.
  • استراحت می کنید.

گاهی مشکلات بزرگ تر از آنچه واقعا هستند به نظر می رسند. دور شدن از مشکلات باعث می شود دید بهتری نسبت به آنها داشته باشید.

مرخصی روانی

به چه چیزی بیشتر از همه نیاز دارید؟

گاهی روح و روانتان فریاد می زند که به استراحت نیاز دارد، اما بدن همچنان شما را به سوی کار و استرس پیش می برد. اگر احساس می کنید دیگر نمی توانید یک روز دیگر با استرس و سختی رو به  رو شوید، به یک روز شادی نیاز دارید. اگر احساس خستگی دارید، به نیازهایتان فکر کنید.

پرورش تفکر مثبت : روش های موثر و ساده

چه چیزی استرس شما را کم می کند؟ چه تغییراتی استرس شما را در آینده کم می کند؟ گذراندن وقت با دوستان؟ یا سفری یک روزه؟ از آنجا که هر استرسی به پاسخ متفاوتی نیاز دارد، روش های آرامش یافتن نیز متفاوت خواهد بود.

اگر به مرخصی روانی نیاز دارید …

استراحت کردن به هر شکلی می تواند باشد. می تواند تماشای تلویزیون در پیژامه راحتی برای ساعت های طولانی باشد یا لم دادن روی کاناپه و انجام ندادن هیچ کاری است. می توانید در طبیعت قدم بزنید. در کلاس های یوگا شرکت کنید. استخر بروید یا بهتر از هر چیز دیگری دریافت ماساژ است.

هر کاری که به آرامش بهتر شما کمک می کند، مفید است. می تواند موزه رفتن یا کتاب خواندن باشد.

برای روز استراحت از انجام کارهای زیر خودداری کنید:

  • پرخوری و تماشای تلویزیون
  • دوری از خانواده و دوستان و انزوا طلبی
  • رو آوردن به غذاهای ناسالم
  • نشخوار ذهنی و فکر کردن به مشکلات و مشغله های روزمره
  • صرف تمام روز در شبکه های اجتماعی

اگر به مقداری تفریح نیاز دارید …

اگر واقعا به تغییر نیاز دارید، تماشای یک فیلم خنده دار در سینما یا حتی خانه و یافتن یک سرگرمی شاد می تواند همان مرخصی روانی مطلوب شما باشد. حداقل هفته ای یک تفریح جالب برای خودتان برنامه ریزی کنید، تفریحی که همیشه آرزویش را داشته اید اما زمان کافی برای انجام آن اختصاص نداده اید. شما کار می کنید که زندگی کنید. پس زمانی از هفته را به تفریح اختصاص دهید. اگر می خواهید برنامه تفریحتان لذت بخش تر باشد، یک دوست را با خودتان همراه کنید.

اگر نیاز به تغییر دارید …

اگر استرس زندگیتان زیاد شده و همه چیز روی هم تلنبار شده، شاید نیاز دارید یک روز را به سازماندهی امور اختصاص دهید. شاید نتوانید طی یک روز تمامم عوامل استرس زا را از بین ببرید، اما می توانید آنها را تا حد زیادی کاهش دهید و این تاثیر زیادی روی سطح استرس شما خواهد داشت.

از کجا شروع کنید؟

  • فهرستی از چیزهایی که انرژی شما را می گیرند، تهیه کنید.
  • از همان جا برای دسته بندی عوامل استرس زا شروع کنید.
  • نگاهی به اولویت های خود داشته باشید.
  • برخی از بزرگ ترین آنها را حذف کنید.
  • در جهت رسیدن به رضایت شغلی بیشتر کار کنید.

انتظار نداشته باشید که همه چیز در یک روز حل شود. اگر می خواهید از روز مرخصی روانی خود برای ایجاد تغییرات بزرگ در زندگیتان استفاده کنید، از آن به عنوان شانسی برای ارزیابی، برنامه ریزی و آمادگی برای حل کردن آنها استفاده کنید.

اگر به استراحت نیاز دارید …

اگر بیشتر از یک روز به استراحت نیاز دارید، یک سفر تفریحی دو یا سه روزه را در نظر بگیرید. شاید مجبور باشید چند روز از محل کارتان مرخصی بگیرید، اما در عوض از فرسودگی شغلی رها می شوید.

اگر سطح استرس و خستگی روانی شما به حدی است که با پیشنهادات فوق برطرف نمی شود، بهتر است صحبت با یک روانشناس یا مشاور را در برنامه های خود قرار دهید. راه های زیادی برای کمک به شما وجود دارد. ما در سیمیاروم تلاش می کنیم در هر جایی از جهان به شما خدمات آنلاین در زمینه سلامت روان شغلی ارائه دهیم.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها