7 فروردین 1403
نتایج تست افسردگی سیمیاروم

چند درصد از توییتری‌ها افسرده‌اند؟ گزارشی از تست افسردگی سیمیاروم


خانه » افسردگی » چند درصد از توییتری‌ها افسرده‌اند؟ گزارشی از تست افسردگی سیمیاروم

نتیجه نظرسنجی سیمیاروم در میان توییتری‌ها، نشان از درگیری ۶۷ درصد کسانی که از توییتر استفاده می‌کنند با افسردگی دارد…

اگر سری به توییتر زده‌باشید متوجه می‌شوید که افراد، ابایی از بیانِ افسردگیشان ندارند. رفتن به جلسات تراپی و توصیه به روان‌درمانی در میان اعضای این شبکه اجتماعی، امری عادی و بسیار قابل قبول است. برخلاف سطح عمومی جامعه که هنوز به تراپی، چون رازی مگو نگاه می‌شود، اما مسئله در توییتر کاملا متفاوت است. سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا واقعا توییتری‌ها همینقدر که می‌گویند، افسرده‌اند؟

افسردگی در ایران با نرخ ۱۲.۵ درصد سالانه، با تصاعد هندسی در حال افزایش است! ما این روزها درگیر افسردگیِ جمعی هستیم. وضعیت معیشت، شیوع کرونا، رعایت فاصله اجتماعی که منجر به تنهایی شده است و بسیاری از این اتفاقات که زنجیروار در حال رخ دادن است، باعث افزایش افسردگی در میان مردم است. افسردگی طیفی وسیع دارد؛ از بسیار خفیف شروع می‌شود تا بسیار شدید؛ همه ما به نوعی در مرحله‌ای از زندگیمان به سحطی از این اختلال دچار می‌شویم. بعضی می‌توانیم از آن بیرون بیایم و بعضی دیگر آنقدر در آن می‌مانیم که کار بیخ پیدا می‌کند و به دارو و درمان یا حتی بدتر از آن می‌رسد.

فقط در تهران نزدیک به ۳۴ درصد از مردم دچار افسردگی آشکار هستند. این عدد، فارغ از تمام کسانی‌ست که درباره مشکلات روحی و روانیشان صحبت نمی‌کنند چون آن‌را اَنگی محرز می‌دانند.

در مقابل اما، آمار غیررسمی از درگیری ۵۰ درصد از مردم ایران با افسردگی خبر می‌دهند.

بیشتر از ۵۰ درصد مردم با افسردگی درگیرند

افسردگی نقطه‌ی مقابل «امید»

می گویند افسردگی نقطه‌ی مقابل «امید» است. وقتی درباره امید صحبت می‌کنیم درواقع درباره‌ی احتمالِ به وقوع پیوستن هدفی حرف می‌ز‌نیم که برای وقوعش تلاش می‌کنیم. وقتی دیگر هدفی وجود نداشته باشد که بخواهی برایش تلاش کنی، امیدی هم باقی نمی‌ماند. پس انسان دچار ضعف در شخصیت و اراده می‌شود. در نتیجه‌ی این ضعفِ شخصیتی، جوانی که برای آینده اش برنامه‌های زیادی دارد، توانایی‌های خود را زیر سوال می‌برد و در نهایت افسردگی جایش را در افکار او باز می‌کند.اینجاست که بی‌انگیزگی در تمام رفتارها و سبک زندگی او ته‌نشین می‌شود.

اما بیایید کمی داده‌محورتر به ماجرا نگاه کنیم.

ما در مرکز مشاوره آنلاین سیمیاروم برای ایرانیان خارج از کشور، برای آگاهی بخشی در زمینه افسردگی و شیوع آن در میان مردم، به تازگی «تست افسردگی بک» را در شبکه اجتماعی توییتر و اینستاگرام منتشر کردیم که منجر به مشارکت بالای دنبال‌کنندگان این شبکه‌های اجتماعی شد. تنها در توییتر نزدیک به ۱۵ هزار نفر این تست را پاسخ دادند که آمار قابل اعتنایی از میزان ابتلا به افسردگی در جامعه می‌دهد.

 

افسردگی، نقطه‌ی مقابل «امید» است. وقتی درباره امید صحبت می‌کنیم درواقع درباره احتمالِ به وقوع پیوستن هدفی حرف می‌ز‌نیم که برای وقوعش تلاش می‌کنیم.

 

اگر تست را زده‌اید و پاسخش غافلگیرتان کرده نگران نشوید، ما همینجا هستیم…

تست افسردگی بک چیست؟

برای اندازه‌گیری شدت علایم افسردگیِ فرد، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که می‌تواند شامل مصاحبه بالینی با روانشناس و انجام تست‌های روان‌شناختی متعدد باشد. «پرسشنامه افسردگی بک» یکی از این ابزارهاست که به‌صورت گسترده توسط روان‌پزشکان، روانشناسان و حتی توسط افراد به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این تست، یک گزارش ۲۱ آیتمی برای نوجوانان و بزرگسالان است که توسط «آرون بک»، روان‌پزشک شهیر آمریکایی تدوین شده‌است. بک را به‌عنوان پدر «روانشناسیِ شناختی» می‌شناسند. گرچه از این پرسشنامه برای تشخیص ابتلای فرد به افسردگی استفاده نمی‌شود، اما می‌تواند به خود فرد کمک کند که متوجه شود آیا به روانشناس نیاز دارد یا نه.
این تست برای اولین بار در سال ۱۹۶۱ تدوین شد و از آن زمان به یکی از محبوب‌ترین پرسشنامه‌های افسردگی برای ارزیابی شدت افسردگی فرد بدل شد.
تفاوت تست بک با تست‌های دیگر در این است که تمام بخش‌های این تست از روی رفتارهای مراجعان واقعی طراحی شده است برای همین درصد خطا را پایین آورده و قابل اعتناترین تست افسردگی را در حال حاضر به‌وجود آورده است. این تست از زمان توسعه اولیه، چندین بار مورد بازنگری قرار گرفته است. در حال حاضر، از تست بک به‌عنوان ابزار «گزارش به خود» در داخل و خارج از یک محیط بالینی استفاده می‌شود. البته اینطور نیست که بگوییم این تست می‌تواند منشايی برای درمان افسردگی باشد اما می‌تواند فرد را نسبت به احوالاتِ روانی‌اش مطلع کند.

با افسردگی آتیپیک (غیرمعمول) آشنا شوید

۶۷ درصد ایرانی‌ها افسرده‌اند!

اما برگردیم به تست! نکته قابل توجه، نتیجه‌ی غیرقابل پیش‌بینی‌ای‌ست که از جواب‌های پاسخ‌دهندگان به دست آمد. بیایید نگاهی به این آمار بیاندازیم؛
به‌طور کلی ۱۴۹۸۱ نفر این تست را پاسخ دادند که از این تعداد؛ ۳۸۰۳ نفر افسردگی و افسردگی شدید دارند.

۶۱۵۲ نفر نیز مبتلا به افسردگی خفیف هستند.

یعنی با یک حساب سرانگشتی، ۶۷ درصد از پاسخ دهندگان به درجه‌ای از افسردگی مبتلا هستند.

افسردگی در ایران

غم، ناامیدی از آینده و احساس شکست

نقطه مشترک بسیاری از پاسخ‌دهندگان این بود که بیش از معمول غمگین هستند و احساس شکست و ناامیدی نسبت به آینده در افکارشان موج می‌زند.
بیش از ۷۵ درصد از پاسخ‌دهندگان احساس می‌کنند گاهی یا بیشتر اوقات غمگین هستند.
نزدیک به ۶۱ درصد تصور می‌کنند امیدی به آینده نیست و در واقع به آن بدبین هستند.
نزدیک به ۶۵ درصد تصور می‌کنند فردی شکست خورده هستند.

احساس و غم و شکست در افسردگی

۴۱ درصد مردم آرزوی مرگ دارند!

اما ببینیم این گستردگیِ افسردگی چقدر روی تمایل برای ادامه‌ی زندگی موثر است؛ از میان این ۱۵ هزار نفری که تست را جواب داده‌اند، تنها ۲۵ درصدشان از زندگی لذت می‌برند و باقیِ ۷۵ درصد، دیگر لذتی در زندگی نمی‌بینند!

تست افسردگی بک - لذت نبردن از زندگی

این میزان از لذت‌بخش نبودنِ زندگی، روی تمایل انسان‌ها برای ادامه زندگی هم تاثیرگذار بوده است. بیش از ۴۲ درصد از افراد تمایل دارند زودتر از دنیا بروند که این «از دنیا رفتن» می‌تواند با خودکشی باشد یا به‌طور کلی این افراد، آرزوی مرگ دارند. حتی بعضی از این ۴۲ درصد، آرزو می‌کنند کاش می‌توانستند خودکشی کنند!

تست افسردگی بک - آرزوی مرگ و خودکشی

افسردگی؛ قاتلِ انرژیِ زندگی

بالاتر گفتیم که وقتی افراد دچار ناامیدی می‌شوند، خودشان را زیر سوال می‌برند و به توانایی‌هایشان شک می‌کنند. در میان پاسخ‌دهندگان؛ نزدیک به ۵۷ درصد اعلام کردند که اعتماد به نفسشان را از دست داده‌اند. این حس فقط نسبت به خودِ فرد نیست. نزدیک به ۷۲ درصد افراد، علاقه‌شان به افراد و محیط اطراف را از دست داده‌اند. ۵۳ درصد هم گفته‌اندشب‌ها یا گاهی روزهایشان را با گریه سپری می‌کنند.

اما در میان این ۱۵ هزار نفر، بیش از ۸۰ درصد حس می‌کنند انرژیِ گذشته را ندارند و بعضی تصور می‌کنند اصلا انرژی برای انجام هیچ کاری ندارند. بد نیست بدانید نزدیک به ۷۵ درصد افراد تصور می‌کنند تمرکزشان بر روی کارها و افکارشان کم یا بسیار کم شده است. ۷۶ درصد هم بیش از گذشته کسل و خسته هستند.

همین موضوع بزرگ‌ترین دلیل برای رجوع به روانشناس برای مشاوره افسردگی است.

تست افسردگی بک - عدم تمرکز

آنچه مسلم است اینکه افسردگی بیش از آنچه که تصور می‌کردیم در جامعه‌ی ایرانی در حال گسترش است. کرونای «سلامت روان» را می‌توان «افسردگی» نامید که البته با سرعت بیشتری نسبت به کرونای اصلی، در حال شیوع است.

اگر تست را زدید و دیدید نتیجه با تصوراتتان برابر نبود، اول سعی کنید سراغ SelfHelpها بروید و اگر نتوانستید، ما در سیمیاروم هستیم که شما احساس تنهایی نکنید. فقط کافی‌ست با ما تماس بگیرید یا در چت آنلاین سایت سراغ ما بیایید.  برای یک تغییر خودتان را آماده کنید!

5/5 - (1 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها