20 اردیبهشت 1403
هر چیز که لازم است درباره افسردگی پنهان بدانید.

افسردگی پنهان و روش تشخیص آن


خانه » افسردگی » افسردگی پنهان و روش تشخیص آن

برخی از افراد مبتلا به افسردگی ممکن است سعی کنند علائم‌شان را از دیگران پنهان کنند و برخی دیگر حتی متوجه افسردگی خود نمی‌شوند. هر چند علامت شناخته شده افسردگی شامل غم و ناامیدی می‌شود، اما علائم دیگری نیز در این بین وجود دارد که به اندازه کافی شناخته شده نیستند. افسردگی پنهان که به افسردگی خندان نیز خوانده می‌شود، یکی از انواع اختلال افسردگی است که تشخیص آن اهمیت زیادی دارد چراکه عدم درمان با ریسک خودکشی در فرد مبتلا همراه است.

افسردگی پنهان چیست؟

این نوع افسردگی با فقدان علائم قابل مشاهده مشخص می‌شود و نوعی افسردگی آتیپیک در نظر گرفته می‌شود که به طور رسمی توسط راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی انجمن روانپزشکی آمریکا به عنوان یک اختلال مجزا شناخته نمی‌شود. اما به هر حال به درمان نیاز دارد.

مشخص‌ترین علائم افسردگی، احساس مداوم غم و اندوه و از دست دادن لذت یا علاقه به فعالیت‌هایی است که زمانی فرد از آنها لذت می‌برد. با این حال، علائم افراد مبتلا به افسردگی پنهان با این توصیف مطابقت ندارد. در واقع از نظر ظاهری، زندگی فردی که افسردگی خندان دارد شاد و پربار به نظر می‌رسد.

افسردگی پنهان چه تفاوت هایی با افسردگی معمولی دارد؟

اگرچه افسردگی خندان یک تشخیص بالینی نیست، اما برای بسیاری از افراد مشکلی واقعی به حساب می‌آید. به طور معمول، این نوع از افسردگی زمانی رخ می‌دهد که فرد مبتلا به افسردگی سعی می‌کند علائمش را پنهان کند. او پشت ماسک شادی و لبخند پنهان می‌شود تا دیگران را متقاعد کند که حالش خوب است و همه چیز عادی است.

پیش مشاره سیمیاروم

در نتیجه، این نوع افسردگی اغلب ناشناخته می‌ماند، زیرا اکثر مردم کسی را واقعاً افسرده می‌دانند که غمگین به نظر می‌رسد یا زیاد گریه می‌کند. و اگرچه درست است که غم و اندوه و حملات غیرقابل توضیح گریه از ویژگی‌های رایج افسردگی هستند، اما همه افراد در هنگام افسردگی غمگین به نظر نمی‌رسند. دلایل زیادی برای پنهان کردن افسردگی وجود دارد از میل به حفاظت از حریم شخصی گرفته تا ترس از قضاوت دیگران. احساس ضعیف بودن، انکار مشکل، ترس از دست دادن شغل و موقعیت اجتماعی، و احساس گناه از داشتن افسردگی با وجود داشتن یک زندگی نسبتا خوب از دیگر عوامل پنهان کردن علائم افسردگی هستند.

عوامل بروز افسردگی پنهان

علل مختلفی ممکن است در بروز افسردگی نقش داشته باشند. مانند سایر انواع افسردگی، افسردگی خندان نیز می‌تواند به دلیل وجود یک موقعیت دشوار ایجاد شود، مانند یک رابطه شکست خورده یا از دست دادن شغل. اما ممکن است به صورت یک حالت ثابت نیز در تمام عمر فرد وجود داشته باشد که باعث می‌شود شخص فکر کند این حالت جزئی از شخصیت اوست و قابل درمان نیست.

عوامل محیطی و فرهنگی

در برخی از فرهنگ‌ها سختگیری بیشتری به یک جنسیت می‌شود و آنها کلیشه‌های اجتماعی بیشتری را تحمل می‌کنند. چنین کلیشه‌ها و سختگیری‌هایی زندگی فرد را دشوار می‌کنند و بر وضعیت عاطفی درونی او اثر می‌گذارند. برای مثال، ابراز احساسات در برخی از فرهنگ‌ها برای مردان دشوارتر است و به آنان القا می‌شود که مرد واقعی گریه نمی‌کند. همین کلیشه مراجعه برای درمان مشکلات سلامت روان را برای مردان دشوارتر می‌کند.

رسانه‌های اجتماعی

در دنیایی که بیشتر از هفتاد درصد مردم از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند، غرق شدن در واقعیت‌های جعل شده مجازی کاملاً محتمل است. بسیاری از ما ممکن است این تجربه را داشته باشیم که با دیدن زندگی پر زرق و برق دیگران در شبکه‌های اجتماعی احساس دلسردی و ناامیدی نسبت به زندگی خود کرده باشیم. اما آیا این تصاویر همه واقعیت را نشان می‌دهند؟ بسیاری از ما مایل نیستیم از لحظات بد زندگیمان پست ارسال کنیم و در عوض ترجیح می‌دهیم لحظات خوبمان را با دیگران به اشتراک بگذاریم. چنین تصاویر پر زرق و برق و شادی از زندگی‌ها می‌تواند ریسک افسردگی پنهان را در کل جامعه افزایش دهد.

انتظارات

برخی از ما از خودمان انتظارات غیرواقعی داریم که بهتر یا قوی‌تر باشیم یا ممکن است تحت تأثیر انتظارات بیرونی دیگران مانند همکاران، والدین، خواهر و برادرها، فرزندان یا دوستان باشیم. هر چقدر این انتظارات از خودمان و حس کمال‌گرایی بیشتر باشد، ریسک افسردگی بیشتر می‌شود.

سابقه شخصی

آسیب‌های دوران کودکی در نتیجه سوء‌استفاده یا بی‌توجهی می‌تواند باعث الگوی عمیق قطع ارتباط با زندگی درونی شود. کودک می‌آموزد ابراز احساسات ایمن نیست، یا می‌آموزد که احساسات و رفتارهای خود را حول محور موضوعات بی‌خطر تنظیم کند. چنین تجربه‌هایی می‌تواند باعث شود فرد از درخواست کمک از سوی دیگران خودداری کند و به بار مشکلاتش افزوده شود.

پیش مشاره سیمیاروم

نشانه های افسردگی پنهان چیست و چطور می توانیم بفهمیم به افسردگی پنهان مبتلا هستیم؟

علائم افسردگی پنهان

کسی که دچار افسردگی خندان باشد، حتی با وجود غم زیاد، تلاش می‌کند تا تصویری شاد از زندگی‌اش به نمایش بگذارد. چنین فردی تمام انرژی‌اش را در پنهان کردن احساساتش به کار می‌گیرد تا در برابر دیگران حال خوبی داشته باشد. فرسودگی ناشی از این پنهان کاری موجب بروز علائمی می‌شود، مانند:

  • خستگی
  • بی‌حالی
  • مشکل در تمرکز
  • از دست دادن علاقه به فعالیت‌هایی که زمانی از آنها لذت می‌برد
عوارض خواب زیاد بر روان و احتمال ابتلا به افسردگی

برای شناخت بهتر از وضعیت افسردگی خود، می‌توانید در تست افسردگی بک سیمیاروم شرکت کنید


چیزی که این شکل از افسردگی را از دیگر انواع افسردگی متمایز می‌کند این واقعیت است که، علیرغم تجربه علائم، به نظر می‌رسد که فرد دارای یک زندگی بسیار فعال و خوب است. در ظاهر شخص شغل ثابتی دارد، زندگی خانوادگی خوبی دارد و به نظر شاد و خوش بین است. بنابراین، تقریباً کسی جز خودش نمی‌داند که افسرده است.

روش تشخیص افسردگی پنهان

بر اساس مقاله نوشته شده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، افسردگی خندان با علائمی متضاد نسبت به افسردگی کلاسیک ظاهر می‌شود. همین امر روند تشخیص را پیچیده می‌کند. مشکل دیگر در مورد افسردگی خندان این است که فرد مبتلا ممکن است حتی خودش نداند که دچار افسردگی است و به همین دلیل در صدد دریافت کمک برنیاید.

برای تشخیص لازم است که بیمار به یک متخصص سلامت روان مانند روانپزشک یا روانشناس مراجعه کند. روانشناس یا سایر متخصصان سلامت روان سوالاتی در مورد علائم، تغییرات اخیر در زندگی و مسائل مربوط به بیماری می‌پرسد. در صورتی که علائم با اختلال افسردگی تطبیق داشته باشد، پرتکل درمانی برای بیمار تدوین می‌شود.

درمان افسردگی پنهان

این نوع افسردگی قابل درمان است. با شروع درمان، علائم تا حدی زیادی بهبود می‌یابند هر چند ممکن است مدتی طول بکشد تا اثرات درمان ملموس باشد. رایج‌ترین روش‌های درمان افسردگی شامل روان درمانی و دارو درمانی است که ممکن است به صورت ترکیبی با یکدیگر به کار روند. در مواردی که تراپی و دارو به بهبود علائم شدید منجر نشد، درمان‌های تحریک کننده مغز نیز می‌تواند گزینه دیگری باشد.

چندین کلاس داروهای تجویزی برای درمان افسردگی وجود دارد که ممکن است چند هفته طول بکشد تا دارو اثر کند. فرد مبتلا به افسردگی باید در این بازه زمانی تحت نظر پزشک باشد. روان درمانی که تحت عنوان گفتگو درمانی نیز شناخته می‌شود، یک تکنیک درمانی است که متخصصان سلامت روان از آن برای کمک به فرد برای درک افکار و احساساتش و برای یادگیری مهارت‌های مقابله‌ای سالم استفاده می‌کنند. روان درمانی انواع مختلفی دارد که شامل درمان شناختی، روان پویشی، گروهی، بین فردی و خانواده درمانی می‌شود.

چطور می توان افسردگی پنهان را درمان کرد؟

در کنار شیوه‌های فوق، تکنیک‌های مدیریت استرس نیز به بیمار آموزش داده می‌شود. یادگیری و تمرین تکنیک‌های مدیریت استرس می‌تواند به فرد در مدیریت علائم افسردگی پنهان کمک کند چراکه قرار گرفتن در معرض استرس مزمن یا ناتوانی در مدیریت استرس عامل بروز این اختلال است.


در بلاگ سیمیاروم درباره انواع افسردگی بیشتر بخوانید


علاوه بر درمان‌های تخصصی، لازم است که مراجع تغییری در سبک زندگی‌اش ایجاد کند. خوردن طیف گسترده‌ای از غذاهای مغذی، از جمله میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگ و چربی‌های سالم می‌تواند به کاهش برخی از علائم افسردگی کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که رژیم غذایی مدیترانه‌ای در درمان افسردگی موثر است. ورزش نیز می‌تواند به پیشگیری از افسردگی و همچنین درمان علائم کمک کند. حتی اگر فرد مبتلا به افسردگی پنهان انرژی لازم برای انجام کاری بیشتر از پیاده روی کوتاه را نداشته باشد، همین مقدار فعالیت‌های بدنی بهتر از هیچ فعالیتی است.

چگونه می‌توان به کسی که افسردگی پنهان دارد کمک کرد؟

در صورتی که فکر می‌کنید یکی از اطرافیانتان دچار افسردگی خندان است، نگرانی‌هایتان را با او در میان بگذارید. دریافت کمک برای درمان مسائل سلامت روان را عادی‌سازی کنید. با او در مورد روش‌های دریافت کمک و مشاوره صحبت کنید و از او حمایت عاطفی به عمل آورید.

به عنوان مثال، می‌توانید با او در مورد گرفتن نوبت مشاوره صحبت کنید. مراکز مشاوره را به او معرفی کنید و گزینه‌های ممکن را به او نشان دهید که می‌تواند شامل مشاوره حضوری یا آنلاین باشد. به او پیشنهاد دهید که خودتان او را تا مرکز مشاوره همراهی می‌کنید یا به جای او نوبت مشاوره آنلاین می‌گیرید.

اگر از دریافت کمک امتناع کرد، می‌توانید خودتان در مورد افسردگی پنهان با یک درمانگر مشورت کنید تا با استراتژی‌های کمک به فرد افسرده آشنا شوید. مشاوران و روانشناسان سیمیاروم آماده همراهی و راهنمایی شما در این مسیر هستند. اولین قدم را بردارید و کمک بگیرید. با درمان و حمایت مناسب، این لبخندی ظاهری به زودی با احساس واقعی و درونی مطابقت خواهد داشت.

مترجم: سعیده بریانیان

4.5/5 - (2 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها