5 اردیبهشت 1403
درمان فوبیا

درمان فوبیا : یک گام در هر مرحله


خانه » اختلالات روانی » درمان فوبیا : یک گام در هر مرحله

یکی از مشکلاتی که هر روزه عده زیادی برای درمان آن به کلینیک های مشاوره و روانشناسی مراجعه می کنند، درمان فوبیا و هراس شدید است. اگر دچار ترس های غیرمعقول و شدید هستید، اطمینان داشته باشید که با کمی تلاش و تمایل برای خروج از منطقه امن خود می توانید با اضطراب خود مقابله کنید.

اختلال هراس بسیار شایع است. بسیاری از بزرگسالان به نوعی این نوع ترس را تجربه کرده اند.

ترس شما از هر چیزی که باشد، چه ترس از دست دادن با دیگران به دلیل ترس از انتقال باکتری ها یا ترس از صحبت کردن جلوی جمع، می توانید از همه ترس های خود خلاص شوید. اگر ترس شما در طرف خفیف این طیف باشد، برای مثال استفاده از پله به دلیل ترس از آسانسور، می توانید ترس خود را بدون کمک گرفتن از یک متخصص درمان کنید.

 

برای درمان فوبیا با ترس های خود به صورت سیستماتیک رو به رو شوید:

تحقیقات زیادی ثابت کرده اند که مواجهه درمانی روشی موثر در درمان انواع اختلالات روانی از اختلال استرس پس از سانحه تا اختلال وسواس فکری عملی است. با این حال، برای آنکه این روش موثر واقع شود، مواجهه باید به صورت مرحله ای و افزایشی صورت گیرد.

کلید غلبه بر ترس آن است که با محرکی شروع کنیم که تا حدی در فرد اضطراب ایجاد می کند. اگر طیفی از 1 تا 10 را در نظر بگیریم، 1 به معنی فقدان اضطراب و 10 به معنی ترس شدید است. بنابراین باید به دنبال چیزی باشید که اضطراب شما را به مرحله 4 برساند. سپس این فعالیت را به قدری انجام دهید تا حدی که اضطراب شما کاهش یابد.

برای مثال اگر از عنکبوت می ترسید، می توانید با نگاه کردن به عکس های آنها نگاه کنید. در آخر، اضطراب شما نسبت به عکس عنکبوت از بین می رود و می توانید به مرحله بعد بروید. شاید بهتر است با دیدن فیلم های یک عنکبوت ادامه دهید. در مرحله بعد باید در اتاقی بنشینید که شیشه ای در بسته حاوی عنکبوت در آن قرار داده شده است.

همه چیز درباره مازوخیسم یا خودآزاری

هدف از مواجهه درمانی این است که بیمار به آهستگی اما به صورت مداوم تلاش کند تا زمانی که به هدف برسد. برای یک نفر، هدف نهایی می تواند نظر دادن در یک جلسه گروهی و برای دیگری صحبت کردن جلوی یک جمعیت هزار نفری است. بنابراین، لازم است که هدف خود را تعیین کنید.

 

برای درمان فوبیا با ترس های خود به صورت سیستماتیک رو به رو شوید

 

در صورت لزوم مواجهه خیالی را تمرین کنید:

گاهی، شرکت کردن در یک درمان زنده غیرممکن یا حداقل کمی پیچیده تر است. برای مثال اگر دچار ترس از سوار شدن بر هواپیما هستید، امکان ندارد که یک شرکت هواپیمایی به شما اجازه دهد که یک ساعت روی صندلی هواپیما بنشینید تا از ترس های خود رها شوید.

در مواردی که حساسیت زدایی در زندگی واقعی ممکن نیست، می توان از مواجهه خیالی استفاده کرد. تصور کردن خود در موقعیت می تواند اضطراب شما را درمان کند. با تمرین مداوم، تصویر سازی می تواند از شما حساسیت زدایی کند و رو به رو شدن با ترس را برای شما آسان تر می کند.

 

برای درمان فوبیا از روانشناس کمک بگیرید:

متاسفانه، عده زیادی از افرادی که دچار اختلال هراس و اضطراب هستند به دنبال دریافت درمان فوبیا برنمی آیند. در نتیجه، فرصت های شغلی زیادی را از دست می دهند و در زندگی اجتماعی خود رنج می کشند. اگر فوبیا در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد کرده است، برای دریافت درمان تخصصی توسط روانشناس تردید نکنید. درمانگر می تواند از روش های درمانی مختلفی شامل رفتار درمانی شناختی، بیوفیدبک، مواجهه درمانی مجازی-واقعی و در برخی موارد دارو درمانی برای کاهش علائم و درمان فوبیا استفاده کند.

تصور کنید که زندگی شما بدون وجود ترس و فوبیا چقدر می تواند مولد باشد. زمانی که فکر شما درگیر ترس نیست، و زمان و انرژی شما صرف دوری از چیزهایی نمی شود که موجب اضطراب شما می شوند، می توانید بر رشد و پرورش پتانسیل های خود تمرکز کنید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها