8 فروردین 1403
افت تحصیلی و عدم موفقیت درسی

افت تحصیلی چه علتی دارد و چطور می توان به کودک کمک کرد؟


خانه » مشاوره کودک و نوجوان » افت تحصیلی چه علتی دارد و چطور می توان به کودک کمک کرد؟

مشکلات درسی و افت تحصیلی مشکلی است که نباید آن را نادیده گرفت. نمرات بد و عدم علاقه به مدرسه در کودکی و نوجوانی می تواند علامت وجود مشکلات روحی و شخصی باشد و بی توجهی به آن زمینه خسارت های بزرگی را در آینده فرد به وجود آورد.

افت تحصیلی چیست و بیشتر در چه دوره ای دیده می شود؟

از این اصطلاح زمانی استفاده می شود که کودک همیشه عملکرد خوبی در مدرسه داشته است و به طور ناگهانی در یک درس یا چند درس نمرات او به طرز چشم گیری کاهش داشته است. این مشکل ممکن است تا بدان جا ادامه یابد که به ترک تحصیل بیانجامد.

معمولا افت عملکرد کودک در مدرسه در تغییر دوره (برای مثال رفتن از دبستان به متوسطه) رخ می دهد.

علت افت تحصیلی چیست؟

عوامل مختلفی می توانند بر ناکامی تحصیلی کودک موثر باشند.

بررسی علت کاهش نمرات کودک در مدرسه می تواند به یافتن راهکار مناسب کمک کند. عوامل زیر در کاهش نمرات کودک در مدرسه دخیل هستند:

  • مشکلات شخصیتی مانند عزت نفس و اعتماد به نفس پایین
  • هوش پایین
  • عدم علاقه به درس، رشته تحصیلی یا مدرسه
  • بی انگیزگی و دید منفی نسبت به آینده
  • ترس از معلم و جو مدرسه
  • مشکلات مربوط به قلدری و مسخره شدن در مدرسه
  • بیماری های جسمی/روانی یکی از اعضای نزدیک خانواده
  • مرگ یکی از عزیزان
  • اختلافات در خانواده
  • تغییر در شرایط زندگی کودک مانند طلاق، مهاجرت یا مسائلی از این دست
  • روش های فرزندپروری نامناسب
  • تنبیه کودک، توهین و تحقیر در واکنش به افت تحصیلی کودک
  • بی توجهی خانواده به درس کودک
  • نگرش منفی خانواده به تحصیل و پررنگ کردن پول به جای تحصیل
  • بر دوش کشیدن بار اقتصادی خانواده و کار کردن
  • تغییر مکرر مدرسه یا معلم
  • مشکلات مالی خانواده و ناتوانی در تامین آموزش مناسب برای کودک
  • مشکلات مربوط به بی توجهی، بیش فعالی، افسردگی یا اختلالات روانی کودک

 

| مطالعه مطلب “اختلال بیش فعالی-نقص توجه و عوارض آن برای رشد کودک” به شما پیشنهاد می شود |

 

راهکارهای حل مشکل افت تحصیلی و ناکامی تحصیلی کودک:

ریشه یابی کنید:

برای حل هر مشکلی باید علت آن را بیابید. یافتن علت نمرات پایین و بی علاقگی فرزندتان به تحصیل می تواند تا حد زیادی راهنمای شما در رفع مشکل افت تحصیلی باشد. برای مثال، اگر جو خانه متشنج است، با کمک مشاوره زوج درمانی مشکلات بین خودتان را حل کنید و زندگی بهتری را برای فرزندتان ایجاد کنید.

اگر کودک یکی از عزیزانش را از دست داده است، با کمک مشاور کودک به او کمک کنید از این تغییر عبور کند و به شکل زندگی قبلی خود بازگردد.

نگرش او را اصلاح کنید:

گاهی والدین در القای بی اهمیت بودن تحصیل به کودک مقصر هستند. والدینی که دائما در حال حرف زدن از کسانی هستند که با دو کلاس تحصیل اما بهترین زندگی و اموال را دارند، فرزند خود را به این نتیجه سوق می دهند که به جای تحصیل هر چه زودتر وارد بازار کار شوند.

این نگرش به خصوص در پسران بیشتر دیده می شود. در عوض، از مزایای داشتن دانش در کنار کسب پول صحبت کنید.

تشویقش کنید:

درس خواندن وظیفه فرزندتان است و مستقیما با آینده او در ارتباط است. پس ناکامی تحصیلی نباید به ابزاری برای باج گیری تبدیل شود. اما تشویق درست همیشه روشی برای کمک به پیشرفت و تقویت رفتار خوب است.

در تشویق کردن اعتدال را در نظر بگیرید. تشویق باید از سیستم خاصی تبعیت کند و به ازای هر چند نمره خوب یک تشویق غیرمادی مانند افزایش میزان استفاده از تلویزیون یا تبلت در نظر بگیرید.

اعتیاد کودکان به تلفن همراه : روش های مقابله

 

| مطالعه مطلب “تنبیه کودک بهتر است یا پاداش؟” به شما پیشنهاد می شود |

 

به طور روزانه با او تمرین کنید:

برای بسیاری از خانواده ها، کودک باید پس از یک یا دو سال اول، به طور مستقل درس بخواند. اما برخی از کودکان به زمان بیشتری برای رسیدن به استقلال نیاز دارند. تمرین کردن به کاهش افت تحصیلی کمک می کند. تلاش کنید زمان تمرین با آرامش و حس خوب همراه باشد. از خشمگین شدن و تنبیه کودک خودداری کنید.

افت تحصیلی و عدم موفقیت درسی

حذف محرک ها:

مشکل برخی از کودکان بیش فعالی یا کم توجهی است. اگر عامل باعث حواس پرتی فرزندتان از درس خواندن می شود آن را محدود یا برطرف کنید. اتاق مستقلی را دور از رفت و آمد خانواده به درس خواندن او اختصاص دهید. صدای محرک هایی مانند تلویزیون و تبلت را کم کنید تا به شوق دیدن یک برنامه درسش را رها نکند. تلفن همراه و تبلت را در طول مدت انجام دادن تکالیف و درس خواندن از دسترس فرزندتان دور کنید.

به شکل مناسب درس بدهید:

اختلالات یادگیری می توانند مانع درک درست درس شوند. برای این کودکان، و حتی کودکانی که دچار اختلال یادگیری نیستند، شکل تدریس مهم است. برخی از کودکان با توضیحات شفاهی بهتر درس را درک می کنند. در برخی دیگر بازی، توضیح با کمک فیلم ها آموزشی، آموزش عملی و روش های دیگر در رفع مشکل افت تحصیلی موثرتر هستند. سبک یادگیری فرزندتان را بیابید.

اضطراب فرزندتان را درمان کنید:

عدم موفقیت تحصیلی فرزندتان می تواند به دلیل ترس از شکست یا ترس از امتحان باشد. رفتارهای نامناسب خانواده، تهدید برای گرفتن نمره خوب، پرخاشگری والدین یا معلم می تواند موجب ترس و اضطراب او شود. برای رفع اضطراب، رفتارهای خودتان را تغییر دهید، به او نشان دهید که نمره برایتان مهم نیست و تلاش او بیشتر اهمیت دارد و در کنار آن از یک مشاور کمک بگیرید.

مقایسه نکنید:

عاملی که خیلی سریع فرزندتان را از درس و مدرسه متنفر می کند و روز به روز او را بیشتر به عقب سوق می دهد، مقایسه کردن است. تصور نکنید اگر به او بگویید که پسر خاله اش نمره بهتری در درس ریاضی آورده است، فرزندتان فردا نمره بیست می گیرد. بلکه برعکس، از پسرخاله و ریاضی همزمان متنفر می شود.

به جای نمره های او و سایر هم سن و سالانش، به تلاش فرزندتان ارج بنهید. این تلاش، حتی اگر امروز با حاصل خوبی همراه نباشد، بالاخره روزی ثمر خواهد داد.

برای او هدف گذاری کنید:

افت تحصیلی می تواند به دلیل نداشتن برنامه ریزی و درس خواندن نادرست باشد. اگر فرزندتان در یک یا چند درس ضعیف است برای او برنامه خوبی تنظیم کنید که شامل تمرین و آموزش بیشتر در این حوزه باشد.

درس خواندن را برای او شیرین کنید:

نخواندن یک درس می تواند به دلیل بی علاقگی به موضوع آن باشد. سعی کنید آموختن برخی مسائل درسی را که کودکتان از آنها خوششان نمی‌آید، را برایش شیرین کنید. به طور مثال مسائل درسی را برای کودکان خود مثل کشف یک چیز عجیب جلوه دهید، چرا که اگر کودکان با قصد کشف کردن و آموختن درس جلو بروند تا جایی که برایشان مقدور است، سعی می‌کنند مطلب مورد نظر را بیاموزند. جنبه های شیرین آن درس را به او نشان دهید.

به علاوه، کاربرد این درس را در زندگی به او نشان دهید. اگر فرزندتان بداند که این درس در آینده چه کمکی به او می کند، بهتر می تواند با آن کنار بیاید.

به او کمک کنید رشته مناسب را انتخاب کند:

افت تحصیلی و ناکامی تحصیلی در برخی از نوجوانان می تواند به دلیل فشار درسی نامناسب و انتخاب رشته نادرست باشد. اگر فرزندتان در ریاضی استعداد ندارد، وادار کردن او به تحصیل در رشته ریاضی کار اشتباهی است.

اجازه دهید در مسیری پیشرفت کند که به آن علاقه دارد. این طور نیست که فقط تحصیل در رشته مهندسی و پزشکی با درآمد بالا همراه باشد. یک هنرمند، صنعتگر، ورزشکار، خیاط، و … می تواند درآمد بسیار بالایی داشته باشد.

 

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها