5 فروردین 1403
سلامت روان کارکنان اقماری

سلامت روان کارکنان اقماری


خانه » سلامت روان شغلی و تحصیلی » سلامت روان کارکنان اقماری

همان طور که از نامش پیداست کارکنان اقماری به افراد شاغل در بخشی از بدنه اقتصاد کشور گفته می شود که بخشی از ماه را در منطقه ای به غیر از محل زندگی و به دور از خانواده خود کار می کنند.

بیشتر این افراد در بخش های نظامی، معدن و شرکت نفت مشغول به کار هستند. همان طور که از بخش فعالیت کارکنان اقماری می توان حدس زد، شغل آنها بسیار سخت و استرس آور است. سختی کار، دوری از خانه و خانواده و مسائل شخصی می تواند سلامت روان کارکنان اقماری را تهدید کند.

کارکنان اقماری، به خصوص در حوزه نفت و معدن، باید در نوبت های کاری متفاوت، شب و روز، در الگوی کاری 2 تا 3 هفته کار و 2 تا 1 هفته استراحت، در شیفت های 8 تا 12 ساعته، در محیطی که معمولا بسیار سرد یا بسیار گرم است و در شرایطی عملیاتی که هر لحظه بی توجهی می تواند جان کلیه پرسنل را به خطر بیاندازد، کار کنند.

تحقیقات نشان می دهد که تقاضای کار در مشاغل اقماری بسیار فراتر از توان جسمی و روانی کارکنان است، به علاوه آنکه محیط اقماری محیط خشن و سختی است که می تواند تعادل روانی یک فرد سالم را نیز به خطر بیاندازد.

تحقیقات انجام گرفته بر روی سلامت روان کارکنان اقماری:

سلامت تنها تحت عنوان تامین ایمنی جسمی کارکنان در محیط کار طبقه بندی نمی شود. سلامت مقوله پیچیده تری است که بخشی از آن به سلامت روان کارکنان مربوط می شود. این در حالی است که تحقیقات نشان می دهند که سطح استرس روانی در کارکنان اقماری در مقایسه با جمعیت عادی دو تا سه برابر است.

تحقیقات نشان می دهد که مشکلات خانوادگی ناشی از دور بودن همسر/پدر باعث افزایش نرخ طلاق و ناسازگاری زناشویی را در این جمعیت شده است.

به علاوه، نتایج تحقیقاتی این امر را تایید می کند که نبود حریم شخصی در محیط کار، عدم رضایت شغلی، روابط نامناسب میان کارکنان و عوامل متعدد دیگر ریسک سومصرف مواد مخدر/الکل را در این افراد افزایش می دهد. از سوی دیگر، شیفت های کاری متنوع و نوبت های شب کاری، کیفیت خواب این افراد را کاهش داده و بسیاری از آنان را دچار اختلال خواب می کند.

چرا سلامت روان کارکنان اقماری در خطر قرار دارد؟

ریسک فاکتورهای زیادی برای ابتلا به مشکلات سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی در این افراد وجود دارد، از جمله:

  • ساعت های کاری طولانی
  • دوری طولانی مدت از خانه
  • شب کاری
  • وجود رئیس و ناظر سختگیر
  • بروز مشکلات با همکاران قلدرتر
  • محیط کاری خطرناک
  • وجود مشکلات خانوادگی که دوری از محیط خانه آن را تشدید کرده است
  • نگرانی برای خانواده
  • امکانات تفریحی نامناسب برای پر کردن ساعت های آزاد
  • سختی کار زیاد و حقوق های نامتناسب با آن

چگونه می توان به سلامت روان کارکنان اقماری کمک کرد؟

به عنوان یک فرد شاغل در مشاغل اقماری مسئول سلامت روان خود هستید. شغل شما حساس است، پس باید با تمام توان جسمی و روحی خود در آن فعالیت کنید. منابع استرس و ناراحتی خود را پیدا کنید.

مطالعه موردی حمله هراس ( پانیک اتک ) در محیط کار در یک تکنسین فنی

آیا مشکلات شما از خانه شروع می شود؟ آیا در محیط کار خود مشکل دارید؟ کدام یک باعث بروز اختلال در دیگری شده است؟ با کمک یک مشاور سعی کنید مشکل را شناسایی کنید و برای حل آن از استراتژی های مناسب کمک بگیرید.

هر چند از خانواده خود دور هستید، اما می توانید با استفاده از روش های متعدد ارتباطی در کنار آنها باشید. اگر اتفاق بدی در خانه افتاده است و شما در آنجا حضور ندارید، احساس گناه اولین چیزی است که شاید سراغ شما بیاید.

به یاد داشته باشید که شما نمی توانید بر تمام امور خانه کنترل داشته باشید و همیشه ریسک وقوع یک اتفاق بد وجود دارد، چه جز کارکنان اقماری باشید یا نباشید. نقش شما در چنین مواردی حمایت کردن و گوش کردن است. به ندرت خانواده در خانه نیز چیزی بیشتر از این از شما انتظار دارند.

به خانواده خود اطمینان بدهید که آنها را درک می کنید و می دانید که در شرایط سختی برای حل کردن موضوع به تنهایی قرار دارند.

گام بعدی آن است که در زمان رسیدن به خانه، دوباره در مورد موضوع صحبت کنید، از خانواده خود حمایت کنید و اقدامات لازم برای حل مشکل یا پیشگیری از تکرار آن را انجام دهید.

کمک به سلامت روان کارکنان اقماری توسط خانواده:

خانواده نقش مهمی در کاهش اضطراب و استرس این دسته افراد دارد. آنها به خاطر راحتی خانواده خود حاضر به قبول چنین شغلی شده اند. بنابراین، خانواده نیز باید با درک سختی کار آنها تلاش کنند که آرامش خیال بیشتری برای این افراد فراهم کنند.

یکی از مهم ترین مشکلات کارکنان اقماری نبودن در کنار همسر و خانواده در زمان بروز مشکل برای آنهاست. برای خبر دادن در مورد اتفاقات بد همه چیز به توافق بین شما بستگی دارد.

شاید دوست دارید موضوع را تا زمانی که حل شود، از او پنهان کنید. اما بهتر است پیش از رخ دادن یک مشکل، نظر همسرتان را در مورد اعلام خبرهای بد در شیفت های کاری به او جویا شوید.

حرف زدن و ارتباط گرفتن برای آرامش خیال این افراد بسیار اهمیت دارد. از اتفاقات روزمره خود و دیگر اعضای خانواده برای او حرف بزنید. این کار به او احساس بودن در کنار شما و شریک شدن در اتفاقات خانوادگی را می دهد.

شاید حرف های تکراری او درباره محیط کار جذابیت چندانی برای شما نداشته باشد، اما با گوش کردن به صحبت هایش به او احساس مهم بودن بدهید.

تا حد امکان، اتفاقات مهم خانوادگی مانند جشن تولد، سالگرد و دیگر مراسم های مهم را به زمان حضور او در خانه موکول کنید.

راهکارهای ارتقا سلامت روان کارکنان اقماری توسط سازمان:

به عنوان سازمان یا شرکتی که با کارکنان اقماری کار می کنید، باید به فکر سلامت جسم و روان آنها باشید.

کوتاه تر کردن دوره های کاری دور از خانه، اقامت در یک اتاق ثابت، فراهم کردن حریم شخصی برای کارکنان، تامین امکانات مشاوره در محل کار، ایجاد برنامه های تفریحی در محیط کار، وجود رهبران آموزش دیده، و فراهم کردن امکان برقراری تماس منظم و با کیفیت تصویری و صوتی با خانواده به سلامت روان کارکنان اقماری کمک می کند.

به شما پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره سلامت شغلی سیمیاروم که به صورت آنلاین در دسترس شماست، بهره بگیرید.

 

2/5 - (1 امتیاز)
Share
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها