30 اردیبهشت 1403
خواستگاری دختر از پسر

خواستگاری دختر از پسر: چطور مرد مورد علاقه ام را به ازدواج ترغیب کنم؟


خانه » مشاوره ازدواج » خواستگاری دختر از پسر: چطور مرد مورد علاقه ام را به ازدواج ترغیب کنم؟

در کشور ما و برخی از دیگر کشورها بیشتر این طور مرسوم است که پسرها باید برای پیشنهاد ازدواج به دخترها پیش قدم شوند. در واقع، خواستگاری دختر از پسر را درست نمی دانند و حاصل آن را زندگی مشترک موفقی پیش بینی نمی کنند. با این وجود، تغییر در روابط دخترها و پسرها، شرایط اقتصادی جامعه و ورود هر چه بیشتر زنان به جامعه موجب شده است که شکل ازدواج تغییر کند. اگر دختری از پسری خوشش بیاید باید چه بکند؟ آیا باید پا روی دلش بگذارد و او را فراموش کند؟ یا جلو برود و مستقیما خواستگاری کند؟ یا شاید راه دیگری نیز باشد؟

 

| مطالعه مطلب” آیا عشق برای ازدواج کافی است؟” به شما پیشنهاد می شود |

 

چرا خواستگاری دختر از پسر با اقبال عمومی روبه رو نمی شود؟

به طور کلی زنان ترجیح می دهند معشوق باشند و به آنها ابراز عشق شود. این طبیعت زنان است. اما همیشه طبیعت و سرنوشت سر سازگاری با زنان ندارد. اگر یک زن از مردی خوشش بیاید، و آن مرد متوجه علاقه او به خودش نباشد، زن باید تا آخر عمر حسرت از دست دادن عشقش را بخورد؟

 

| مطالعه مطلب “عشق یک طرفه و دردهای یک مجنون بی لیلا” به شما پیشنهاد می شود |

 

جامعه ما به طور کلی پذیرای این شکل از ازدواج نیست، اما در برابر تغییر شرایط و شکل روابط دختر و پسر نمی توان ایستاد.

به دلایل زیر جامعه توصیه می کند که پیشنهاد ازدواج از سمت دختر بهتر است انجام نشود، از جمله:

  • عدم پذیرش این نوع ازدواج در عرف و بین خانواده ها
  • مقبول ندانستن دختر (به عبارتی تصور خواستگار نداشتن و ناامید بودن از ازدواج)
  • انگ های اجتماعی به دختر مانند سبک سر و بی پروا بودن
  • افسردگی به خاطر جواب نه شنیدن
  • احتمال سرزنش شدن در دعواهای آینده در زندگی مشترک

هر چند در برخی فرهنگ های قومیتی و با توجه به شرایط برخی خانواده ها و دختران، موارد فوق می توانند درست باشند، اما به هر حال توصیه نمی کنیم که عشقتان را فراموش کنید و از تلاش برای رسیدن به او دست بکشید. خواستگاری دختر از پسر می تواند به شکلی انجام شود که هم دختر به خواسته اش برسد و هم از تبعات فوق جلوگیری شود.

 

| مطالعه مطلب “رابطه جنسی قبل از ازدواج : چرا؟ چه کنیم؟ چه می شود؟” به شما پیشنهاد می شود | 

 

خواستگاری دختر از پسر باید چطور انجام شود؟

امروزه ارتباط دختران و پسران بیشتر از قبل شده است. دخترها و پسرها یکدیگر را در محیط درس، کار، کلاس های مختلف، مهمانی ها و دیگر مکان های مختلط می بینند و با هم ارتباط پیدا می کنند. افزایش رابطه بین دختر و پسر باعث می شود که شناخت بهتری از روحیات یکدیگر پیدا کنند و در این بین به یکدیگر علاقه پیدا کنند.

دختری به همکار خود علاقه مند شده است و با توجه به شناختی که از روحیات او پیدا کرده است، احساس می کند که او بهترین گزینه برای ازدواج است و می تواند کنار او خوشبخت باشد. پسر اما به نظر می رسد، متوجه این علاقه نیست و قصدی برای ازدواج ندارد.

نادیده گرفتن این عشق از سوی زن، تلخ و حسرت آمیز است. خبر خوب این است که اگر خواستگاری دختر از پسر به درستی صورت گیرد، می توان به یک زندگی مشترک موفقیت آمیز امیدوار بود.

خواستگاری دختر از پسر

شناخت پیدا کنید:

به دلایلی که در بالا گفتیم، خواستگاری دختر از پسر هنوز هم با ریسک واکنش از سوی جامعه همراه است و رد شدن این خواسته می تواند برای دختر سخت باشد. پس این ریسک را برای کسی انجام دهید که از خوشبخت شدن با او مطمئن هستید.

برای خواستگاری و شروع رابطه عجله نکنید. اول زمانی را به خصوص به آشنایی و شناخت او اختصاص دهید. در این مدت، به نحوی رفتار نکنید که خواسته شما مشخص شود. رفتار او را در جامعه، در مواجهه با دیگران، در ارتباط با خرج کردن و پس انداز کردن، کار کردن، نگاه او به زنان و زندگی مشترک را زیر نظر بگیرید.

برای اطمینان از تصمیم خود بهتر است با یک مشاور نیز مشورت کنید. ویژگی های او را برای مشاور توضیح دهید و شرایط خود را نیز با او در میان بگذارید تا با قاطعیت بیشتری به مراحل بعد بروید.

در کوچه پس کوچه های خیابانهای پیش از ازدواج - قسمت سوم

آیا او شرایط ازدواج را دارد؟

پس از بررسی ویژگی های اخلاقی و شخصیتی مرد مورد علاقه تان، حالا نوبت بررسی آمادگی او برای ازدواج است. آیا تا به حال از زبان او حرفی در مورد برنامه های آینده و زندگی مشترک شنیده اید؟ آیا اصلا ازدواج کردن در برنامه های او وجود دارد؟ آیا قصد مستقل شدن از خانواده را دارد؟ برای استقلال مالی و رسیدن به شرایط مالی بهتر تلاش می کند؟ آیا در حال حاضر تا حدی دارای توانایی اقتصادی برای تشکیل خانواده است؟

 اگر جواب اکثر این سوالات منفی است، احتمالا او آمادگی/قصد ازدواج ندارد و شاید بهتر باشد درخواست خود را حداقل تا زمان آمادگی او برای ازدواج، مطرح نکنید.

 

| مطالعه مطلب “شغل خواستگار چقدر در انتخاب همسر آینده تاثیر دارد؟” به شما توصیه می شود |

برای شروع ارتباط با او اقدام کنید:

همیشه بهتر است خواستگاری دختر از پسر گام آخر باشد و تلاش کنید این پیشنهاد به نحوی از سوی خود مرد انجام شود. اگر با او صمیمی نیستید و ارتباط مستقیمی ندارید، با شروع یک گفتگو در مورد یکی از موضوعات مورد علاقه مشترکتان، زمینه ارتباط را فراهم کنید.

با شکل گیری این ارتباط و شناخت بیشتر از شما، این امید می رود که او به شما علاقه مند شود و خودش پیشنهاد ازدواج بدهد.

خواستگاری دختر از پسر

کسی را واسطه کنید:

اگر ترس از نه شنیدن دارید و نگران آن هستید که در آینده در اختلافات برای خواستگاری کردن سرزنش شوید، بهترین راه واسطه کردن یک نفر است.

یک واسطه خوب می تواند موضوع را به نحوی با پسر در میان بگذارد که شان دختر زیر سوال نرود. اگر مرد مورد علاقه تان شما را به خوبی نمی شناسد، شاید شروع خوبی باشد که واسطه از ویژگی های اخلاقی و شخصیتی شما با او حرف بزند و نظر او را برای ازدواج جویا شوید.

واسطه می تواند یک آشنای مشترک بین شما، یک همکلاسی، رئیس یا همکار باشد.

مستقیم پیشنهاد دهید:

اگر هیچ راهی برای شما باقی نمانده است، و راهکارهای غیرمستقیم چاره شما نبوده است، ایرادی ندارد که خواسته خود را مستقیما بیان کنید.

اگر رودر رو حرف زدن با او برایتان دشوار است، این کار را از طریق پیام انجام دهید (همیشه گفتگوی رودر رو توصیه می شود، چراکه حرف زدن با پیام به دلیل فقدان زبان بدن، و سرنخ های غیرکلامی، می تواند همراه با سوءتفاهم باشد.

اگر بعد از پیشنهاد ازدواج دادن به یک پسر جواب نه گرفتم، چطور؟

خواستگاری دختر از پسر به هر حال برای ما هنوز عجیب است. دختران از سنی به بعد آمادگی ازدواج را دارند و با روبه رو شدن با خواستگاری دست و پای خود را گم نمی کنند و می دانند باید چطور برخورد کنند. این آگاهی اما در مرد پسران وجود ندارد. آنها ممکن است در مواجهه با این خواسته هول شوند و به دلیل غافلگیری سریع پاسخ منفی بدهند. معمولا اما، پس از مدتی تنهایی و هضم موضوع بهتر می توانند به آن فکر کنند و تصمیم گیری کنند.

اگر با پاسخ منفی از سوی فرد مورد علاقه خود روبه رو شدید، سریع خودتان را نبازید. با خونسردی دلیل او را برای رد کردن پیشنهادتان بپرسید. مگر در مواردی که او اصلا به شما علاقه نداشته باشد یا مانعی مانند نامزد داشتن بر سر راه شما نباشد، این احتمال وجود دارد که مشکلات اقتصادی دلیل این جواب رد باشد. در این صورت، می توان با اندیشیدن به راهکارهای بعدی این عشق یکطرفه را به رابطه ای دوطرفه تبدیل کرد.

سخنی از سیمیاروم:

خواستگاری دختر از پسر هنوز هم در فرهنگ ما غیر متعارف است. اما این به معنی اشتباه بودن پیشنهاد خواستگاری از سمت دختر نیست. به دلیل دیدگاه جامعه و البته به دلیل آنکه در هر ازدواجی (چه با پیشنهاد پسر و چه دختر) شناخت مهم است، جوانب امر را بسنجید و او را به خوبی بشناسید.

برخی از آقایان دید مثبتی نسبت به جلو آمدن دختر برای پیشنهاد ازدواج ندارند و حتی ممکن است دیدگاه‌شان نسبت به آن دختر عوض شود. بنابراین بهتر است بسیار سنجیده عمل کنید و با توجه به شناختی که از مرد مورد علاقه خود دارید از نتیجه پیشنهادتان نسبتا مطمئن باشید یا از واسطه کمک بگیرید.

قبل از این کار بهتر است با یک مشاور نیز صحبت کنید و از تناسب شخصیتی خود با فرد مورد علاقه تان مطمئن شوید. ما به شما جلسه مشاوره پیش از ازدواج را پیشنهاد می‌کنیم که به صورت تصویری و آنلاین با بهترین روانشناسان ایرانی در سیمیاروم انجام می‌شود.

منبع:

elitedaily

[block id=”pish”]

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها