24 اسفند 1402
تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم

تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم


خانه » مهارت های زندگی » تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم

درست همان طور که دلایل زیادی برای احساس خشم وجود دارد، راه های زیادی نیز برای کنترل آن وجود دارد. به جای فکر کردن به یک راه حل ثابت، مدیریت خشم شامل انواع مهارت ها و تکنیک ها می شود. برخی از آنها عبارتند از یادگیری مهارت حل اختلاف، ورزش کردن، مدیتیشن، مشاوره فردی یا گروهی و تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم.

تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم:

تغییر تمرکز:

یکی از روش های آرام شدن تغییر توجه از جایی که روی آن کنترل ندارید به اعمال خودتان است. ما نمی توانیم تمام شرایط خارجی را کنترل کنیم، اما مسئول رفتار و واکنش های خودمان هستیم. در زمان های خشم و عصبانیت، شاید احساس کنید کنترلی روی واکنشتان ندارید. رسیدن به مهارت کنترل واکنش ها در طول موقعیت های چالش برانگیز برای مدیریت خشم اهمیت زیادی دارد.

استفاده از تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم:

یکی از موثرترین روش های آرام شدن و تغییر تمرکز استفاده از تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم است. بر اساس نظر محققان، تکنیک های آرامش بخشی مانند تمرینات تنفسی دارای منافع روانی و جسمی است و باعث کاهش فعالیت هورمون های استرس می شوند. یکی از دلایل موثر بودن تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم آن است که در زمان عصبانیت، مغزتان به بدن سیگنال می دهد که در خطر و بحران قرار دارید. کند کردن تنفس و تمرکز بر شیوه تنفس به مغز این پیام را می دهد که در امنیت هستید، بنابراین تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم به شما آرامش می دهند.

این نکات را فراموش نکنید:

در صورت امکان، جای راحت و آرامی را برای انجام تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم پیدا کنید.

سعی کنید این تمرینات را زمانی انجام دهید که دچار خشم نیستید تا در آینده در مواقع ضروری روی آنها تسلط داشته باشید.

پیش مشاره سیمیاروم

می توانید تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم را چند بار در روز انجام دهید و مدتی آنها را تمرین کنید تا کاملا روی آنها مسلط شوید.

برخی از افراد ترجیح می دهند چشمانشان را ببندند. این کار به آرامش بیشتر کمک می کند.

روی تنفستان تمرکز کنید. تنفستان را آرام کنید و زمانی که هوا را به ریه هایتان می کشید به آن فکر کنید.

از طریق بینی نفس بکشید و از طریق دهان بیرون بدهید.

سعی کنید در زمان بازدم عضلات صورت و بدن را آرام کنید.

مدیریت خشم

تکنیک 4-7-8 را به عنوان یکی از تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم تمرین کنید.

تکنیک 4-7-8 چیست؟

برای این تکنیک لازم است نفسی عمیق بکشید و روی آن تمرکز کنید. تنفس ریتمیک هسته اولیه بسیاری از تمرینات یوگا و مدیتیشن است و باعث آرامش می شود.

این تکنیک به:

  • کنترل خشم
  • کاهش اضطراب
  • بهبود کیفیت خواب
  • مدیریت وسوسه ها
  • کاهش خستگی
  • بهبود علائم میگرن

کمک می کند. استفاده از این تکنیک با اثرات مثبت فراوانی روی کیفیت زندگی شما همراه است. از این رو توصیه می کنیم آن را یاد بگیرید و در مواقع لزوم به آن پناه ببرید.

تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم با تکنیک 4-7-8:

پیش از شروع الگوی تنفسی، در جای آرام و راحتی بنشینید و نوک زبان را روی بافتی که پشت دندان های پیشین فک بالا وجود دارد قرار دهید:

  • ریه هایتان را از هوا خالی کنید.
  • به آرامی تا 4 ثانیه از طریق بینی نفس بکشید.
  • نفستان را تا 7 شماره نگه دارید.
  • نفستان را با صدای «هووو» تا 8 ثانیه بیرون بدهید.
  • این چرخه را تا 4 بار ادامه دهید.
نرم افزارهای کنترل نفس برای غلبه بر وسوسه ها

توصیه می شود این تکنیک را روزی دو بار انجام دهید تا شاهد منافع آن باشید. همچنین توصیه می شود هر چرخه را تنها 4 مرتبه تکرار کنید تا آنکه کاملا روی آن مسلط شوید.

پس از چند مرتبه اول، کمی احساس سرگیجه خواهید داشت. بنابراین، توصیه می شود آن را در حالت نشسته یا درازکش انجام دهید تا خطر افتادن در اثر سرگیجه برطرف شود.

اگر نمی توانید نفس خود را با الگوی فوق تنظیم کنید، الگوی زیر را امتحان کنید:

  • به مدت 2 ثانیه از طریق بینی نفس بکشید.
  • نفستان را به مدت 3 ثانیه نگه دارید.
  • نفستان را طی 4 شماره از طریق دهان بیرون دهید.
  • با چند روز تمرین می توانید در نهایت به نسبت 4-7-8 برسید.

 اصلا معجزه نیست. چند تنفس کوتاه ضربان قلب شما را کاهش می دهد و باعث می شود دیگر علائم خشم در شما کاهش پیدا کنند.

می دانیم به چه چیزی فکر می کنید. مطلب تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم برای زمانی نوشته شده است که شما کوهی از خشم هستید، چه بی معنی! اصلا این طور نیست. آخرین بار چه زمانی نفس عمیقی کشیدید؟ احتمالا از پاسختان تعجب خواهید کرد. بین شلوغی های روزمره، ترافیک صبح و عصر، همکارهای بی مسئولیت، یک مهمان سرزده و شیطنت یک کودک، شاید اصلا یک نفس عمیق هم نکشیده باشید.

با انجام تمرینات تنفسی برای مدیریت خشم متوجه خواهید شد که طی چند دقیقه آرام شده اید. چرا؟ اکسیژن بیشتری به مغزتان رسیده که برای احساس امنیت ضروری است. دیافراگم شما، شکم، روده کوچک، کبد و پانکراس را در هر مرتبه تنفس ماساژ داده است. شاید حتی قبل از احساس راحتی بیشتر، یک آه بلند هم بکشید.

وقتی چشم هایتان را باز کنید، احساس صبوری، هوشیاری، امید و آرامش بیشتری می کنید و خشمتان کمتر می شود. اگر این کار را به تمرینی روزانه تبدیل کنید، بهتر می توانید در زمان خشم خودتان را کنترل کنید.

خشم یکی از احساسات طبیعی و رایج بشری است. هیچ فردی نیست که تا به حال عصبانی نشده باشد. بخشی از یادگیری تکنیک های مهار خشم به خاطر ایمنی خودتان از حوادث بعدی است. هیچ کس نمی داند خشم او را به کجا می برد و چه عاقبتی در انتظار این خشم است. تقریبا کسی نیست که پس از فوران خشم از نتیجه کار راضی بوده باشد. افراد زیادی بوده اند که به خاطر یک لحظه خشم یک عمر دچار پشیمانی و حسرت شده اند. همیشه راهی بهتر برای واکنش نشان دادن وجود دارد. اگر خشم کنترل زندگی شما را به دست گرفته و برای کنترل آن هیچ یک از تکنیک های تنفسی و روانی مهار خشم کارساز نبوده است،
با مراجعه به یک روانشناس یا مشاور به بهبود کیفیت زندگی خود کمک کنید. شما از چه روشی برای کنترل خشم و عصبانیت خود استفاده می کنید؟ تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.

 

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها